Permalänk
Medlem

Beställa CNC fräst Alu-front?

Hej alla moddare!

Jo sitter å filar lite på min nya htpc, har kommit över ett mini-atx mobo samt en 2.5hdd osv, så ja skulle vilja bygga ngt riktigt slim. Ja tänker ev skippa cd/dvd och bara köra från discen/nätverket. så tanken är att bygga ett eget chassi som absolut inte är större än de behöver vara. men vad jag saknar är bra tillgång till cnc eller liknande fräs. jag har nämligen för mig att jag såg något i en tråd om att man kunde beställa custom frontar i aluminium? behöver ju inte alls vara särskillt märkvärdiga, bara man får rena snygga kanter, och kanske ev en borstad yta. Har ni några braw tips på vart jag kan fixa detta? Mvh spinxen

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Du har pm

Permalänk

Jag är också intresserad av samma sak. Jag planerar att köra utan hårddisk och boota från nätverket och vill bygga något som blir riktigt litet och snyggt.

Anders

Permalänk
Avstängd

tänk på att det alltid blir snyggare att följa standard än att bygga superslim.. 430mm (bredd) är standarden på HiFi-prylar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det är sant, kanske ev va lite så jag tänkte mig. hellre något lite bredare då, men ganska låg, ungefär som en dvdspelare. fast i alu då. man kan ju lägga komponenterna brevid ist för över varandra. ska rita lite på det ikväll. annars, någon som vet vart man kan få tag på små billiga nätagg samt pci-raiser?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

ett projekt jag håller på med...

beräknat på 5mm material (har kontakt med ett ställe som formar plexi och en lokal verkstad som kan ordna aluminiumplåten
(i brist på egna maskiner och lokaler)

ITX-moderkort och ett nätagg

inte plats för diskar eller cd - bara en CF-kortläsare

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

** Har tillgång till 8 st. CNC-fräsar... **

// Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amatör
** Har tillgång till 8 st. CNC-fräsar... **

// Amatör !

Du har PM

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

gör den inte bredare än 430...
tycker du ska försöka hålla dig till 430mm och itne göra det bredare än så.. kolla på olika websidor.. de flesta DVD, recivers etc är 430mm.. beror väll på att de ska följa 19" rack-standard antar jag...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Idén liknar min HTPC-idé:

Lycka till, det blir säkert bra.

Permalänk
Medlem

Ska hem och rita lite på den nu, blev grymt sugen på att brainstorma lite !!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

måste bara fråga, vad kostar det ungefär för att få något fräst, böjt, etc.
TEx. fräs maskin kostar XXX kr per timme, bara några riktlinjer så man vet om det ens lönar sig så att säga..

Får gärna PM mig om info etc:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
måste bara fråga, vad kostar det ungefär för att få något fräst, böjt, etc.
TEx. fräs maskin kostar XXX kr per timme, bara några riktlinjer så man vet om det ens lönar sig så att säga..

Får gärna PM mig om info etc:)

Undrar jag också. Tar gärna emot PM jag också

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

Här räknar vi på 1000+ kr i timmen har jag för mig. Bara för att ha maskinen igång.
Billigast är väl om man har nån kompis som kan fixa det utanför arbetstid.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

prog

finns det några gratis prog som man kan använda och rita skisser i??

Visa signatur

Az
Novell
Life is to short for rebots!

Permalänk

Re: prog

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azash
finns det några gratis prog som man kan använda och rita skisser i??

Sketchup 3D använder många.

Permalänk
Medlem

prog

Oki tackar så mkt
Satt och lekte lite i Solidworks få se om man gör ritningen där i estället

Visa signatur

Az
Novell
Life is to short for rebots!

Permalänk
Medlem

hmm 1000 kr..
jag tänkter göra en så där 200+ små hål (typ lian li stil)

hur många hål kan en sån där maskin göra i en halv timme?

Permalänk
Medlem

Den hinner nog med 200 st på 30 minuter.
Det är ställtiden som tar tid.

Permalänk

Helt beroende på vad det är för maskin.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Den maskinen som är bäst lämpad till att göra hål snabbt och billigt

Du sa 1000 kr, vilken maskin syftade du på då? En fräs kan man väl sätta en 3 mm borr i och köra??

förresten, i vilket format skall man ge Er filerna så att man bara kan göra linjer och hål etc.?

Permalänk
Avstängd

Hmm.... 1000:-/tim.... det låter oerhört dyrt, vi tar ut c:a 500-550:- per timme hos oss, och man hinner göra en hel del på en timme i en fräs... En liten film på hur det kan se ut i en "fet" maskin... Servern är inte den snabbaste, men värd att vänta på.... www.quaser.com/vcd/hsc700u-007.wmv

// Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Var ligger Ni? skulle gärna få lite hjälp och använda era saker

Permalänk
Medlem

Alafors ligger väl en bit utanför Göteborg...

Visa signatur

Till hemmabion: ASRock 3D Vision 156B + SSD
Stationära: Dell Inspiron 580 MT
Bärbara: Sony Vaio VGN-AR51J
I skrubben: Asus P5AD2 Premium, P4 3.2GHz, 2048MB DDR2, XFX GeForce 7950GT m.m

Permalänk
Avstängd

Alafors ligger 3 mil norr om Göteborg... PM´a mig med idéer på vad du skall ha gjort så kan vi se...

// Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Medlem

absolut.

Vilket format brukar ni ta? alltså är det EPS i illustrator som gäller? eller hur markerar man hål etc...
kanske ni gör om alla ritningar i alla fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amatör
Hmm.... 1000:-/tim.... det låter oerhört dyrt, vi tar ut c:a 500-550:- per timme hos oss, och man hinner göra en hel del på en timme i en fräs... En liten film på hur det kan se ut i en "fet" maskin... Servern är inte den snabbaste, men värd att vänta på.... www.quaser.com/vcd/hsc700u-007.wmv

// Amatör !

Kul att se på Var själv på studiebesök i torsdags (16/2) på Siemens i Finspång (strax utanför Norrköping) där dom hade en laserskärare ellr vad man ska kalla det, väldigt maffigt och kul med sådan här teknik

Permalänk

CNC fräs är väll lika dant som vatten skärning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHK.stygg
CNC fräs är väll lika dant som vatten skärning?

det beror på vad du menar med likadant... CNC-fräs så har du ju ett verktyg/(skär) som roterar och gör jobbet... vatten skärning är ju en vattenstråle som gör jobbet (tror det är nått slipmedel i också)...

inte helt säker så nån får rätta mig om det är galet..

Visa signatur

Till hemmabion: ASRock 3D Vision 156B + SSD
Stationära: Dell Inspiron 580 MT
Bärbara: Sony Vaio VGN-AR51J
I skrubben: Asus P5AD2 Premium, P4 3.2GHz, 2048MB DDR2, XFX GeForce 7950GT m.m

Permalänk
Avstängd

Vattenskärning är, som det tidigare sagts, en metod att skära främst plåt med vatten under extremt högt tryck, c:a 3500-9000 Bar, samt en tillsats som kan liknas med sand. Fräsningen utförs genom att verktyget roterar och på så sätt avlägsnar material, en bild på olika verktyg till en fräs:

Jag vill helst ha filer i .stp, .igs, .dwg eller .dxf format för att kunna bereda på desamma.

// Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler