dax att bojkotta starforce!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Det är därför det finns internet butiker men det med billigare priser är aldrig fel;)

Jo, men Internetbutiker kan aldrig leverera produkten 2 timmar efter betalningstillfället

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Avstängd

Av någon anledning vill utgivarna att folk ska ladda ner Warez istället för att köpa spelet..

Liksom det är ju inte svårt att välja.

Valen är:
Köpa = dyrt, fullt med spyware och annat skit man absolut inte vill ha i datorn

Icke köpa = öh, rent från det ovanstående?

"köpa eller icke köpa, det är frågan" Hamlet, bite my ass

Utgivarna har nog skjutit sig i pungen... dumma nog att missa foten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Av någon anledning vill utgivarna att folk ska ladda ner Warez istället för att köpa spelet..

Liksom det är ju inte svårt att välja.

Valen är:
Köpa = dyrt, fullt med spyware och annat skit man absolut inte vill ha i datorn

Icke köpa = öh, rent från det ovanstående?

"köpa eller icke köpa, det är frågan" Hamlet, bite my ass

Utgivarna har nog skjutit sig i pungen... dumma nog att missa foten

Du får inte glömma att man slipper sätta foten utanför dörren om man laddar ner;)

@logoz: Jo det är klart;)

Permalänk
Medlem

Argh... precis som ni säger, det är de som faktiskt köper spelen som drabbas.

De som laddar ner är oftast även de som har tillgång till olika sätt att gå runt kopieringsskydden. De som glatt går till affären och köper ett spel för 500kr, får massa skit installerat på sin dator utan att bli informerade, och utan kunskap hur de tar bort det. (Och de måste ha cdn i för att kunna spela spelet *host* BF2 *host*). Ofta jag orkar röra mig från min stol till byrån där jag har min orginal bf2-skiva? Plus att ha en dvd i min bärbara dator = datorn blir 7529834 grader varm, vilket är mindre trevligt.

Steam är så löjligt bra, alla spel borde ha liknande system. Väldigt svårt att komma runt utan att betala. Och för de som betalar går det väldigt snabbt och smidigt, inga problem även efter ominstallationer och liknande...
Steam fur alle!!

Hade tagit bort starforce direkt om det inte var så att Trackmania är så ruskigt kul Så fort jag tröttnat på TMN ryker starforce också...

Permalänk

Har en fråga. Om man kör det dära programmet kommer spelen fungera efter sakerna är borttagna? Har både Cross Racing Champonship, GT Legends, GTL och Trackmania Nations installerade och det har aldrig hänt något med min dator.

Visa signatur

Hello my friend. Stay awhile and listen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PatrikBre
Har en fråga. Om man kör det dära programmet kommer spelen fungera efter sakerna är borttagna? Har både Cross Racing Champonship, GT Legends, GTL och Trackmania Nations installerade och det har aldrig hänt något med min dator.

Nej, då kommer spelen inte att fungera längre

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Jag hade den där starforce skiten på datorn också, vilket jag tog bort.

Trackmania Nations funkar iaf fortfarande... Tror inte jag har något annat SF spel på datorn så jag kan kolla om det funkar..

Permalänk
Medlem

Jag hade visst också Starforce, måste varit från Prince of Persia:Sands of time. Men det har jag avinstallerat, borde inte Starforce avinstallerat sig då också?

Permalänk
Medlem

hur undviker man att det installeras? såg att jag hade skiten och det förklarade varför min dvd-brännare varit så seg ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qrac
hur undviker man att det installeras? såg att jag hade skiten och det förklarade varför min dvd-brännare varit så seg ibland.

för att undvika att skiten installeras får man helt enkelt undvika spel som "skyddas" av starforce. komplett lista finns i länken i första posten

denad: de flesta utvecklare glömmer att ta bort skyddet efter sig. detta kan man dock inte skylla på tillverkarna av starforce. det är bara att hålla koll på vad man installerar och sen ta bort sf vid behov

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Det enda spel jag har på den där listan hade iaf rimligt ärliga utvecklare... Det gick typ inte att undgå att förstå vad man installerade.

För mig orsakade Starforce aldrig några problem, men det låter ju helt klart som en otrevlig grejja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tittade efter i min lilla burk och visst, där fanns skiten. Misstänker att det smugit med nåt demo jag testat för ett tag sedan. Misstänkte att det var nåt lurt när datorn va så slö när man brännde CD/DVD-skivor. Dock har jag inte fått något läsfel på de skivor jag brännt. Jaja, nu är skiten borta iaf. och skall aldrig mer in igen

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Jag hoppas nu att ni inte bara sitter och hoppas att något händer utan att ni behöver lyfta ett finger

Ta nu och maila tillverkarna och berätta hur ni känner, jag mailade just GRIN och hoppas att få ett svar från dessa.
Ni som har haft problem med detta skyddet i form av dator problem så som frysningar, instabilitet eller långsam bränning av diverse lagrinsmedium borde vara extra högljuda.
Gör ni detta så måste tillslut UBI och andra företag våga välja deras kundernas sida istället för att misstro dessa.

Jag kan personligen säga att jag själv aldrig ha haft något problem med skydd som Starforce pga att jag aldrig ha haft detta installerat på min dator. Nu när GRAW kommer ut så vet jag inte hur det bli med den saken. Det lutar jättelite åt ja men med en mycket mycket stor skeptis. Jag kommer nog att vänta lite för att se vad för problem skyddet ge hos andra kunder innan jag bestämmer mig. Om någon har problem med skyddet så avstår jag.
Vad som dock är viktigt nu är att tillverkarna måste se kunderna oro över att köpa produkter som begänsar användarens kontroll över sin dator.

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Ta nu och maila tillverkarna och berätta hur ni känner

Låter som en god idé. En sida med formulär hade varit fint att ha så man kan maila flera tillverkare samtidigt. Dock kanske detta får nedsatt effekt om tillverkarna ser samma mail om och om igen, eller? Samtidigt kanske fler tar sig tid att skicka mail om "grovjobbet" redan är gjort.

Mvh
Daniel

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Som vanligt är det de som inte piratkopierar som får lida...

Synd xD

Fatta då hur jobbigt det är för oss som piratkopierar, som måste cracka osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hade skiten installerat med, fina blue screen jag fick då och då .. och specielt när jag starta Nero.
tog bort det ... inga problem.

nån borde stämma de.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka ett mail från GRIN och dom har tyvärr sina händer bakbundna då det är UBI som i slutändan väljer vilket sorts skydd deras spel ska ha

En större publisher är alltid svårare att påverka så det var ju lite synd.

/Martin

Permalänk
Medlem

Hehehe... planetfargo från idag angående... företag som försöker skydda sig från piratkopiering!!

http://www.gamespy.com/articles/685/685371p1.html

Permalänk

Min dvdläsare läser inte dvd! :O

Det är altså därför min dvd läsare inte funkar längre
Satan oxo, det betyder att jag måste köpa en ny -_-
Nåja, det är min gamla dator så :p, det kan vänta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Jag hade den där starforce skiten på datorn också, vilket jag tog bort.

Trackmania Nations funkar iaf fortfarande... Tror inte jag har något annat SF spel på datorn så jag kan kolla om det funkar..

Spelen installerar starforce igen om du har tagit bort det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Re: Min dvdläsare läser inte dvd! :O

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Det är altså därför min dvd läsare inte funkar längre
Satan oxo, det betyder att jag måste köpa en ny -_-
Nåja, det är min gamla dator så :p, det kan vänta

Om det verkligen är starforce som gör så att dvdläsaren inte funkar så räcker det att ta bort starforce och dvd:n ska funka som den gjorde innan.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Ja, precis, Starforce må vara otrevligt på sina sätt, men det förstör ju inte själva hårdvaran, det är rent mjukvarumässigt som vissa enheter i vissa fall fungerar sämre eller inte alls.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

borde skapas en internationell grundlag mot starforce och liknande deskruktiva mask-liknande mjukvaror.. Spel med starforce skulle plockas bort från hyllorna och de som utvecklade starforce, samt använder det i sina mjukvaror ska böta miljardbillopp, så e d..

Permalänk

Re: Re: Min dvdläsare läser inte dvd! :O

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Om det verkligen är starforce som gör så att dvdläsaren inte funkar så räcker det att ta bort starforce och dvd:n ska funka som den gjorde innan.

Tack för tipset, det ska jag prova, fast jag använder inte datorn just nu
Räcker det med att bara ominstallera datorn? för det tänker jag göra hur som helst

[EDIT]: Stavning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Om det verkligen är starforce som gör så att dvdläsaren inte funkar så räcker det att ta bort starforce och dvd:n ska funka som den gjorde innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin Ja, precis, Starforce må vara otrevligt på sina sätt, men det förstör ju inte själva hårdvaran, det är rent mjukvarumässigt som vissa enheter i vissa fall fungerar sämre eller inte alls.

Nej, ni har fel. Starforce kan förstöra enheter permanent. Tillverkarna förnekar givetvis detta, men de som hävdar motsatsen säger att enheter tvingas sakta ner så mycket tills de går över till "PIO-mode" (istället för DMA och UDMA, gissar jag?) och kan få vissa enheter att arbeta felaktigt och skapa permanent skada.

Annars hade det inte varit sådant liv om starforce.

Permalänk
Medlem

Tycker det räcker med detta faktum.
Jag köper ett spel.
Min vän laddar ner ett spel.

Jag kan inte spela spelet efter ett tag pga "skivan inte kan hittas", "sätt i orginal skivan" osv...
Min vän mountar sin image och spelar glatt spelet utan några problem, plus att han slipper den upphetsande star-force laddnings som-gör-att-spelet-tar-en-evighet-att-starta-skärmen...

Där någonstans ligger felet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Tycker det räcker med detta faktum.
Jag köper ett spel.
Min vän laddar ner ett spel.

Jag kan inte spela spelet efter ett tag pga "skivan inte kan hittas", "sätt i orginal skivan" osv...
Min vän mountar sin image och spelar glatt spelet utan några problem, plus att han slipper den upphetsande star-force laddnings som-gör-att-spelet-tar-en-evighet-att-starta-skärmen...

Där någonstans ligger felet.

kunde inte sagt det bättre själv, klart fler laddar ned när nedladdade versionen fungerar felfritt medan den köpta är ett helvete...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Nej, ni har fel. Starforce kan förstöra enheter permanent. Tillverkarna förnekar givetvis detta, men de som hävdar motsatsen säger att enheter tvingas sakta ner så mycket tills de går över till "PIO-mode" (istället för DMA och UDMA, gissar jag?) och kan få vissa enheter att arbeta felaktigt och skapa permanent skada.

Annars hade det inte varit sådant liv om starforce.

Jo, men även om jag inte gillar Starforce så måste jag säga att just det där gnället känns ganska så överdrivet.

Det är ju uppenbarligen inte något som hänt ofta och det som krävs för att det ska "fungera" är ju dessutom en enhet som förstör sig själv om man använder PIO istället för (U)DMA.
(Vilket innebär att det finns massor av andra sätt att få den enheten att förstöra sig själv än via just Starforce.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Re: Re: Re: Min dvdläsare läser inte dvd! :O

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Tack för tipset, det ska jag prova, fast jag använder inte datorn just nu
Räcker det med att bara ominstallera datorn? för det tänker jag göra hur som helst

Jo....
Jag provade det där som nån sa om att man ska ta bort drivrutinen för starforce, så jag gick in via "Lägg till/ta bort program" och letade lite efter Starforce, men jag hittade inget.
Sedan gick jag in i "Den här datorn" och började leta efter en mapp som skulle kalls Starforce. Men jag hittar inget. DVD läsaren läser fortfarande inte.
Nån som kan hjälpa mig ?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Min dvdläsare läser inte dvd! :O

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Jo....
Jag provade det där som nån sa om att man ska ta bort drivrutinen för starforce, så jag gick in via "Lägg till/ta bort program" och letade lite efter Starforce, men jag hittade inget.
Sedan gick jag in i "Den här datorn" och började leta efter en mapp som skulle kalls Starforce. Men jag hittar inget. DVD läsaren läser fortfarande inte.
Nån som kan hjälpa mig ?

Du kan beordra enhetshanteraren att visa gömda enheter och sen kan du gå in på non-plug and play devices. Där hittar du starforce-drivrutinerna.

I princip räcker det med att inaktivera dem, men om man vill ta bort dem helt så finns det ett program som gör allt jobb åt en:

http://www.onlinesecurity-on.com/protect.phtml?c=55

Men nu verkat slaget om starforce redan vara vunnet. Utvecklarna av StarForce har meddelat att de rekommenderar att spelutvecklare plockar bort det från deras spel. Kanske allmänt känt nu iofs.

"The purpose of of copy protection is not making the game uncrackable - it is impossible. [...] After several months of sails even we recommand the publishers to release patches that remove the copy protection just to make the game play more comfortables to the customers." Captured source, from the official Starforce forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W