dax att bojkotta starforce!

Permalänk
Medlem

Fungerade inte din msn innan då?

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

hehe...

Mitt MSN fungerade fin fint tills jag tog borde där äckliga starforce, men jag kan inte få igång mitt msn igen, inte ens genom att installera om det

Permalänk

Vaaa! OMFG101010110lol1337mm!! Jag hade starforce på min dator också! Hur kan det har kommit dit =/

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden så noga och aldrig hört om starforce innan men folk verkar inte gilla det så vad är starforce?;)

Permalänk
Medlem

Läs texten i länken på första inlägget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Tackar, är jag den ända som inte har det?;):P

Vi är två om det... Hade det dock tar vare Prince of Persia spelet, slängde min gamla Plextorbrännare tack vare det, trodde den hade blivit för gammal.. Gick ju så jävla slött. Tog 30min att bränna en cd-skiva! Jävla starforce!

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Avstängd

Hm, två spel på listan har faktiskt inte starforce... inte mina orginal skivor.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

starforce är vidrigt

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Hmm, det var som fan. Min dator är nyformaterad så ingen Starforce här inte.

Permalänk
Medlem

aja det var ju iaf lätt att ta bort skiten , men lite kasst av spel bolagen att lägga in skiten i Demos...

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Ojdå... jag hade visst starforce *bort med det*
Undra hur det har kommit dit? Jag har nämligen bojkottat starforcespel....
nåja, skönt att vara av med skiten.

Permalänk
Medlem

om man ska "vinna" $10.000 af starforce:

starforce måste ha dödat din optiska läsare. den måste ha dödat den så mycket att den inte heller fungerar i andra datorer. den ska helt enkelt vara död.

det starforce gör är (om jag inte har läst fel) att lägga ett "filter" på drivrutinsnivå som berättar för windows hur skivor ska läsas. detta har tyvärr gjort så att vissa dvd-spelare (och dylikt) får problem med korrupt data (på grund av filtret), vilket gör att windows tror att det är hårdvarufel - vilket leder till att windows sänker läs/brännhastigheten tills felen försvinner. ibland går den ner på 16bitars kompatibilitetsmode, och då fungerar det knappt alls o_O

dvdän fungerar således inte alls på datorn ifråga tills man installerar om windows. eller använder dvd'n i en annan dator utan starforce.

datorn man ska ansluta dvd-spelaren till på starforce's kontor har antagligen inte dessa problem och där kommer spelaren fungera o_O

May you be without the Force.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Jag hade också starforce på min dator, utan att jag visste om det. Såg att trackmania nations (som jag nyligen installerat) kom tillsammans med starforce. :/

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

Jag blev förmodligen infekterad med starforce genom King Kong..... demot...

När jag häromdagen upptäckte detta och började läsa lite mer om vad Starforce kunde göra så är jag ganska övertyga om att det är anledningen till att min brännare har börjat bete sig lite underligt på sistone.

1. Det tog mig säkert 30 minuter att installera Morrowind+expansions (ja, jag ville köra det igen)... den läste segt som attans från cd-skivorna.
2. Har börjat få en hel del problem med brända audio-cd's. Ljudet klipper och det blir små missljud ibland. Jag har dock inte uppmärksammat någon försämring i hastighet.
3. Vissa spel klarar inte av cd-checken vid uppstart. Nu senast Ground Control 2 som tydligen har Securom-check. (ja, jag letar spel i fyndlådan ibland)
4. Rent allmännt så "varvar" inte brännaren upp som den skall när man trycker in skivor i den.

Jag har ingen exakt pejl på hur länge det har varit så här i och med att problemet har smygit sig på mig men det kan mycket väl ha börjat i och med att jag fick starforce in på min dator. Om det är något hårdvaru-fel på brännaren istället får jag väl reda på när jag formaterar om datorn en vacker dag. (Verkar bli ganska snart antar jag...)

Visa signatur

Dell8400:3.4ghz:2gb:x850xt PE:2*74 raptors:Audigy2:Dell2005FP

Permalänk
Medlem

Kan vi inte gör typ en lista vilka spel/Pogram vi vet man får Starforce med så man kan åtgärda det direkt när man lägger in spelet eller helt enkelt inte lägga in det.

Permalänk
Medlem

Hahaha, jag uppfattade det som Starcraft, tog flera minuter av undranden över varför ni hatar Starcraft så här plötsligt, innan jag kom på att det var skyddet Starforce!

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Kan vi inte gör typ en lista vilka spel/Pogram vi vet man får Starforce med så man kan åtgärda det direkt när man lägger in spelet eller helt enkelt inte lägga in det.

Läste du inte länken i första inlägget?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Läste du inte länken i första inlägget?

Det som såg intressant ut. Hur så?

EDIT: oo, såg den fina listan nu:)

Permalänk
Medlem

ojojojoj.. så man måste se upp för sån skit nu också.
Kanske därför det gått så dåligt att lyssna på musik på datorn (via dvd spelaren såklart). Ljudet började hoppa och ha sig.
Har trott att datorn blivit trött och tänkte formatera den.
Men nu måste nästan prova spela cd:n igen för att kolla, nu när jag har tagit bort starforce skiten. Kanske man har tur och slipper en lång och mödosam formatering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calle_kanon
Ojdå... jag hade visst starforce *bort med det*
Undra hur det har kommit dit? Jag har nämligen bojkottat starforcespel....
nåja, skönt att vara av med skiten.

Samma här =/

Vafan dom kan ju inte installera skiten utan att informera andvändaren, luktar rootkit lång väg

Permalänk
Medlem

Min syrra installerade King Kong på datorn men inget Starforce kan siktas. Hon måste vara en 1337 h4xx0r^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yobalt
Min syrra installerade King Kong på datorn men inget Starforce kan siktas. Hon måste vara en 1337 h4xx0r^^

jag skulle inte tro det det är nog bara du som inte har hittat/fått några symptom än.

kolla i systemegenskaper>maskinvara>enhetshanteraren
sen klickar du på Visa>Visa dolda enheter.

och sen går du in på "icke-plug and play-drivrutiner" och tittar lite nedåt i listan.

nämen, ser man på?!
Starforce Protection Environment Driver
Starforce Protection Helper Driver
Starforce Protection VFS Driver

och det var det värsta. ROOT? usch och fy. om det inte vore för att TMN är ett förbaskat kul spel så hade den där åkt ut för längesen. det kommer den göra så fort jag får några problem.

nu kommer jag väl bli stämd och upplockad av fbi, men det här är beteenden man ser hos virus/malware och inte hos kopieringsskydd o_O

ett jäkla sätt att ge program i tredje ringen (user level) tillgång till första ringen (root. om jag inte fått det där bakvänt nu )

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Hehe, det var där jag kollade. Men jag har iaf kommit på varför inget starforce kan siktas, därför jag tydligen har avinstallerat King Kong.^^

Edit: Men man var väl tvungen att ta bort Starforce manuellt? För det ligger iaf inget i registret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yobalt
Hehe, det var där jag kollade. Men jag har iaf kommit på varför inget starforce kan siktas, därför jag tydligen har avinstallerat King Kong.^^

Edit: Men man var väl tvungen att ta bort Starforce manuellt? För det ligger iaf inget i registret.

ojojoj, äntligen en spelutvecklare som faktiskt tar bort starforce efter sig o_O otroligt! prisad vara PC-herren!

de lär ju vara först då starforce har sagt att det är upp till utvecklarna att ta bort skiten efter sig.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Men kan man lita på denna removal grejjen då ? Jag är seriöst alltid skeptiskt mot alla exe filer om ja inte vet vad det är eller om det är några seriösa bakom det.

Permalänk
Medlem

Denna maktkamp som nu pågår mellan företagen och piraterna kommer aldrig att ta slut och det är mycket därför vi ser skydd som starforce ute på markanden nu.
Vad företagen inte inser är att många väljer att inte köpa deras produkter just pga. av att dessa skydd finns i dessa.
Jag har sett fram emot Ghost Recon 3 AW samt Heroes 5 men tyvärr kommer dessa spel vara skyddade med starforce. Starforce som tidigare nämnt är ett skydd som jag inte vill ha på mitt system då det i teorin kan leda till förstörd hårdvara eller korrupt register.

Vad jag heller inte tycker om är företagens förhållning till kunder som har problem med dessa skydd. Problemen förklaras oftast med påståenden om att kunden i fråga har försökt manipulera skyddet och därmed fått problem. Med detta förhållningssätt mot kunderna så känner man sig mycket osäker att köpa ett originalspel då man inte vet om skyddet i sig är 100% kompatibelt med ens specifika hårdvara. Och om man skulle ha problem blir man oftast utpekad som pirat. Om man däremot tankar hem och använder ett crack på spelet och det inte fungerar så har man i alla fall inte förlorat pengar på det. Detta leder till att många går över till piratkopierad mjukvara och därmed så har piratkopieringsskydden en motsatt verkan för försäljningen. Tillverkarna kommer med all säkerhet att skylla denna minskade försäljning på piratkopieringen och istället för att söka grunden till problemet så investerar dom i allt dyrare och inkränkande kopieringsskydd som i slutänden enbart skadar konsumenten.
Och ang. starforce uttalande om att deras skydd inte osakar några problem så är det väl självklart att dom inte på något sätt erkänner att deras mjukvara gör detta, det vore att skjuta sig själv i foten. Istället så har de en stenhård linje för att skapa ett förtroende och trygghet hos företagen/tillverkaren som då köper deras skydd. Nu ska vi ju heller inte underskatta ryktesspridandet på nätet som ryker fram som en löpeld, men vem är det egentligen som ljuger? Jag brukar resonerar så att varje rykte har en liten uns sanning i sig.

Så företagen litar inte på oss det vet vi alla men varför ska vi då lita på dem?

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Denna maktkamp som nu pågår mellan företagen och piraterna kommer aldrig att ta slut och det är mycket därför vi ser skydd som starforce ute på markanden nu.
Vad företagen inte inser är att många väljer att inte köpa deras produkter just pga. av att dessa skydd finns i dessa.
Jag har sett fram emot Ghost Recon 3 AW samt Heroes 5 men tyvärr kommer dessa spel vara skyddade med starforce. Starforce som tidigare nämnt är ett skydd som jag inte vill ha på mitt system då det i teorin kan leda till förstörd hårdvara eller korrupt register.

Vad jag heller inte tycker om är företagens förhållning till kunder som har problem med dessa skydd. Problemen förklaras oftast med påståenden om att kunden i fråga har försökt manipulera skyddet och därmed fått problem. Med detta förhållningssätt mot kunderna så känner man sig mycket osäker att köpa ett originalspel då man inte vet om skyddet i sig är 100% kompatibelt med ens specifika hårdvara. Och om man skulle ha problem blir man oftast utpekad som pirat. Om man däremot tankar hem och använder ett crack på spelet och det inte fungerar så har man i alla fall inte förlorat pengar på det. Detta leder till att många går över till piratkopierad mjukvara och därmed så har piratkopieringsskydden en motsatt verkan för försäljningen. Tillverkarna kommer med all säkerhet att skylla denna minskade försäljning på piratkopieringen och istället för att söka grunden till problemet så investerar dom i allt dyrare och inkränkande kopieringsskydd som i slutänden enbart skadar konsumenten.
Och ang. starforce uttalande om att deras skydd inte osakar några problem så är det väl självklart att dom inte på något sätt erkänner att deras mjukvara gör detta, det vore att skjuta sig själv i foten. Istället så har de en stenhård linje för att skapa ett förtroende och trygghet hos företagen/tillverkaren som då köper deras skydd. Nu ska vi ju heller inte underskatta ryktesspridandet på nätet som ryker fram som en löpeld, men vem är det egentligen som ljuger? Jag brukar resonerar så att varje rykte har en liten uns sanning i sig.

Så företagen litar inte på oss det vet vi alla men varför ska vi då lita på dem?

/Martin

Kan inte annat än hålla med.

Aldrig att jag kommer köpa ett spel med såna däringa kopieringsskydd. Aldrig.

Kopieringsskydd gör det bara jobbigare för individen som faktiskt köper produkten. För "piraterna" är ju kopieringsskydd roligare ju svårare de är att knäcka. Knappast att dom knäcker och release:ar för att dom vill att gemene man skall få tag i senaste spelen. Dom gör ju det för att det är kul och för att dom kan.

Min lilla snabbt påkommna teori för ett vinstdrivande mjukvaruföretag är följande:

* Skippa alla typer av kopieringsskydd. Vem orkar trycka i den förbannade CD-skivan varje gång ett spel skall startas?
* Sänk priserna! Som en kollega precis sa: "Aldrig att man åker 3 mil till affären, köper ett spel för 500 riksdaler för att sedan komma hem och låta grabben testa för att sedan till 50% chans behöva åka tillbaka och lämna tillbaka spelet. Numera släpps demo långt efter retail-datum och vem vill vänta så länge?" Sänk priserna och få fler folk att köpa istället för att förlita sig på att en liten skara människor står för allt man tjänar.
* Överväg andra distributionssätt än CD/DVD. Ett ord: Steam. Funkar bra. Köpte CS:S igår. Från det att jag bestämde att köpa till att jag kunde spela; 2 timmar. Och allt utan att behöva gå ett steg utanför lägenheten. Me likey.

Men det är ju bara vad jag tycker.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Som alla förmodligen redan vet (läs tidigare i tråden) så har ju Starforce erbjudit en summa på 10000 dollar för den som lyckas förstöra en DVD brännare med Starforce.
Mycket smart drag av dem att gör så här. Varför?
Jo genom att hålla en hård linje och utmana de som påstår att detta händer vinner man förtroende hos företagen som i slutänden köper ens skydd.
Genom att hålla prissumman så pass låg som 10000 dollar så blir inte större företag intresserade att granska skyddet då det kostar mer än vad det smakar. Om de däremot lägger på en eller två nollor så börjar nog bevisen (om det nu finns några) ramla in från de större företagen.
Att hålla denna lilla uppvisning i deras hemstad är ju också väldigt smart, för vem vill åka till Moskva och sen inte lyckas reproducera problemet där. Sen får vi heller inte glömma att Moskva är en mycket korrupt stad där mutor och pengar talar, vad hände om du har rätt?
Och sen så har vi just ordet förstöra, personligen så tror inte jag att en mjukvara som inte är speciellt designad att förstöra hårdvara kan göra det. Däremot så kanske den indirekt kan förstöra den. Som ni kanske har hör så lägger Starforce ett filter på din DVD spelare, detta filter kan enligt några personer få Windows att uppträda som om dvd läsaren läser fel och därmed sänker den hastigheten på IDE kontrollen. När DVD läsaren tillslut kör i PIO läge så går det knappt att spela upp DVD filmer med den. Dock så kan problemet ligga i att vissa DVD läsare inte klara av att köra i PIO länge och kan därmed skadas efter en tid.
Detta kan i alla fall hända i teorin enligt vissa.
Enligt bloggar på nätet så tycket detta hända ganska slumpmässigt och ibland efter en viss tid och blir därmed mycket svårt att reproducera.

Allt som allt så lyckas förmodligen Starforce stärka sitt stöd hos företagen så det är mycket troligt att dessa kommer att hålla tag i dessa.

Vad kan då vi göra? Vi måste gå till tillverkaren själva inte till Starforce. Starforce skyddar ju sina intressen med näbbar och klor så där kommer man ingen vart. Vad vi måste gör är att sätta press på tillverkarna av spelet och tydliggöra att den minskade försäljningen inte beror på piratkopiering utan dålig kontakt och tillit till sina kunder.
Ökad tillit blir en ökad försäljning, jag vet att jag inte vill gå och lägga över 400:- på något som jag inte vet fungerar tillfredställande på just min maskin pga kopieringskydd.
Sen så har vi ju det faktumet att man inte kan veta vilket sort skydd ett spel har utan att vara aktiv på nätet, många som köper deras produkter vet säkerligen inte vad som installerar och även om dom läser igenom EULA så är förpackningen redan bruten och går inte lämna tillbaka. Mycket dåligt av tillverkarna att behandla sina kunder på detta viset.

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logoz

* Sänk priserna! Som en kollega precis sa: "Aldrig att man åker 3 mil till affären, köper ett spel för 500 riksdaler för att sedan komma hem och låta grabben testa för att sedan till 50% chans behöva åka tillbaka och lämna tillbaka spelet.
Men det är ju bara vad jag tycker.

Det är därför det finns internet butiker men det med billigare priser är aldrig fel;)