För- och Nackdelar med frames (diskussion)

Permalänk
Medlem

För- och Nackdelar med frames (diskussion)

Det kanske bara är jag, men är det inte väldigt ofta man ser någon säga att frames är värdelösa utan att motivera det - och någon svara på detta, utan att heller motivera sin åsikt. Tänkte därför att vi kanske skulle kunna diskutera frames och iframes vara eller icke-vara. För- och nackdelar helt enkelt.

Enligt mig kan frames vara en bekväm lösning i flera fall - exempelvis som man vill ha en menyrad som aldrig förändras, eller om man har mycket grafiska objekt som man inte vill behöva ladda om varje gång man klickar på en länk.

De nackdelar jag ser med frames är att de kan vara obekväma att "bryta sig ur" när man arbetar med ASP eller PHP. Om man exempelvis har en inloggning i en frame, och sedan vill ladda om sidan med en "Response.redirect" så gäller det bara framen. Måste man till att knåda sig runt det; jobbigt.

Men förtjänar frames verkligen att smutskastas så mycket som de gör? Vilka andra lösningar finns det? Hur kan man på ett annat sätt fördela information till olika filer (om man nu vill det), osv?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Re: För- och Nackdelar med frames (diskussion)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan

Enligt mig kan frames vara en bekväm lösning i flera fall - exempelvis som man vill ha en menyrad som aldrig förändras, eller om man har mycket grafiska objekt som man inte vill behöva ladda om varje gång man klickar på en länk.

Sidan finns cachad på datorn och samma bild laddas inte ner igen och därmed slösas ingen bandbredd. Sidan bara blinkar till ett kort ögonblick.

Jag har en fråga till angående ämnet: Hur är det med frames på bärbara enheter som t.ex mobiltelefoner och PDA?

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Re: Re: För- och Nackdelar med frames (diskussion)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Sidan finns cachad på datorn och samma bild laddas inte ner igen och därmed slösas ingen bandbredd. Sidan bara blinkar till ett kort ögonblick.

Jag har en fråga till angående ämnet: Hur är det med frames på bärbara enheter som t.ex mobiltelefoner och PDA?

På min P900 kommer man till en startsida där man får välja vilken frame man ska till, där är XHTML och CSS grymt mycket bättre, eftersom css-styleade sidor ofta blir enbart text (nästan), och det oftast är det man vill åt när man surfar med mobben t.ex.

Permalänk
Medlem

jobbigt med en massa scrolls om det blir mycket information i framen. svårt o länka osv. går säkert att åtgärda det med scrollarna, men jag sluta med frames för länge sen och tänker inte börja med det igen.

för mig så är frames är 100% 1999 och bör ej användas om man inte måste.

Permalänk
Medlem

Off topic:
hehe ni skulle ha sett min ansolut första hemsida! Jag använde frames så som vissa idag anväder tabeller för design.

Min urgamla bok om html gick igenom både tabeller och frames men inte tabeller för design. Så jag funderade på hur alla gjorde för att inte bara bygga typ textdokument på webben. Kom fram till att man kunde dela upp sidan i enormt massa frames. Haha, det var fulkod det. Såg ju bra ut men var ett helvete, då varje liten ruta var en egen html-sida

On topic:
Jag har inget emot själva tekniken, kan ju med fördel användas på siter där man vill att t ex vänstermenyn ska ligga still. Så inte ska man förbjuda frames, det har sina fördelar.
Men nu är det 2006 och folk har äntligen börjat fatta man kan surfa med telefonen eller andra handhålla enheter. Så bygger man en sida som även kommer besökas via mobiler gör man nog bäst i att lämna sitt frameset hemma.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Jag tror oftast att folk säger att Frames suger för att det finns bättre alternativ till frames.
Frames funkar helt klart.
Men det finns andra lösningar som är mkt bättre

Frames är statiska och det är svårt att göra sidor när man är så pass låst som man oftast är med frames. En annan nackdel med frames är scrollarna som kan vara jobbiga.

Några fördelar kan jag inte komma på ? :S

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt!

Permalänk
Medlem

Fördelar är väl att man slipper återanvända en massa kod för varje ny delsida, och den minimala laddningstiden man sparar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muiker
Fördelar är väl att man slipper återanvända en massa kod för varje ny delsida, och den minimala laddningstiden man sparar.

CSS, PHP eller ASP och includes kan göra samma sak, fast bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
CSS, PHP eller ASP och includes kan göra samma sak, fast bättre

det är sant, fast har man inte tillgång till något serverspråk så kan nog frames vara enda alternativet...

Oft:
Menar du att man kan inkludera delar av sidor med CSS? Jag har inte sett något sådant, men det vore rikitigt bra om man kan, då alla kan köra CSS. Förklara gärna mer i så fall.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnet
det är sant, fast har man inte tillgång till något serverspråk så kan nog frames vara enda alternativet...

Oft:
Menar du att man kan inkludera delar av sidor med CSS? Jag har inte sett något sådant, men det vore rikitigt bra om man kan, då alla kan köra CSS. Förklara gärna mer i så fall.

Man kan ju också köra med SSI om man inte har tillgång till PHP/ASP: http://blinkenlights.se/articles/inkluderahemsidormedssi/
Så det är inte heller nåt bra argument.

Permalänk
Medlem

Frames blir ofta jobbigt när man tittar på sidan i olika upplösningar. Framförallt om man har en mer avancerad design.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
Man kan ju också köra med SSI om man inte har tillgång till PHP/ASP: http://blinkenlights.se/articles/inkluderahemsidormedssi/
Så det är inte heller nåt bra argument.

Det där visste jag faktiskt inte, väldigt nice, tog bort ett av minsta bästa argument för frames, absolut!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag antar att de flesta läst http://www.456bereastreet.com/lab/developing_with_web_standar... (eller den engelska versionen).

Citat:

Ramar
Många tycker att det är bekvämt att använda ramar för att dela in webbläsarfönstret i flera oberoende delar som består av separata dokument. Det kan vara användbart i vissa fall, till exempel i en intranätsapplikation eller liknande. På en publik webbplats finns det däremot många nackdelar med att använda ramar:

  • Man förvillar användaren. Genom att bryta mot en av webbens grundläggande principer att en sida motsvarar ett dokument gör man det svårare för besökare att förstå webbplatsens struktur.

  • Ramar orsakar problem för sökmotorer. För att sökmotorer ska indexera en webbplats som är uppbyggd med ramar måste man se till att de kan hitta länkar till innehållet. Dessutom blir det problem för besökare som kommer till webbplatsen via en sökmotor. Det är stor risk att sökmotorer länkar till ett dokument som saknar viktiga delar av webbplatsen, till exempel länkar till övriga delar. På vissa ramberoende webbplatser försöker man lösa detta genom att ange i filen robots.txt att sökmotorer inte ska indexera undersidor. På andra webbplatser använder man JavaScript för att skicka alla besökare från sökmotorer till startsidan. Båda dessa metoder kan fungera, om syftet är att man vill ha färre besökare.

  • Bokmärkning fungerar inte. De flesta webbläsare kan inte bokmärka en sida inuti en webbplats med ramar. När man öppnar bokmärket kommer man till webbplatsens förstasida.

  • Utskrift blir onödigt krångligt. Många besökare får problem att skriva ut dokument som ligger i ramar. Man måste ofta aktivera den ram man vill skriva ut först.

  • Det blir svårt att skicka länkar via e-post. Om man vill kunna skicka en länk till en viss sida i webbplatsen måste man bygga onödigt krångliga lösningar för att det ska vara möjligt.

  • Det blir svårare att göra webbplatsen tillgänglig. Besökare som inte använder en grafisk webbläsare med stöd för ramar får problem. I de riktlinjer som finns för tillgänglighet avråds från användandet av ramar.

Dessutom gör man det onödigt svårt för sig. Ramar gör en webbplats mer tekniskt komplicerad.

Det är väl inget som skrivits i den här tråden än som kräver ramar för att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnet
Oft:
Menar du att man kan inkludera delar av sidor med CSS? Jag har inte sett något sådant, men det vore rikitigt bra om man kan, då alla kan köra CSS. Förklara gärna mer i så fall.

Det finns ett css attribut som heter content. Jag har aldrig använt det,men det skall fungera såhär:

.main { content:Main content goes here; }

Sedan kopplar du det till t.ex en div tag

<div class="main"></div>

Har för mig att det var så, men detta strider ju mot allar iktlinjer om att separera innehåll och design, Så det är ingen lösning jag rekomenderar

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Jag antar att de flesta läst http://www.456bereastreet.com/lab/developing_with_web_standar... (eller den engelska versionen).

Jag bara undrar: varför tror du det? Jag har aldrig sett den förut. Är den väldigt känd eller används den i alla webdesignutbildningar i landet eller nåt?

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Det finns ett css attribut som heter content. Jag har aldrig använt det,men det skall fungera såhär:

.main { content:Main content goes here; }

Sedan kopplar du det till t.ex en div tag

<div class="main"></div>

Har för mig att det var så, men detta strider ju mot allar iktlinjer om att separera innehåll och design, Så det är ingen lösning jag rekomenderar

Okay, på det viset. Men om man instället för att ha text i content kunde inkludera en fil via:
content:url(inc/sida.htm);
så hade det varit en smidig lösning. Något för nästa generation css kanske?

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Jag bara undrar: varför tror du det? Jag har aldrig sett den förut. Är den väldigt känd eller används den i alla webdesignutbildningar i landet eller nåt?

Jag vet inte i vilken utsträckning den "används". Mitt antagande kom av att jag själv stött på den så många gånger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Jag bara undrar: varför tror du det? Jag har aldrig sett den förut. Är den väldigt känd eller används den i alla webdesignutbildningar i landet eller nåt?

Om du tror det gissar jag att du inte har nån koll på vad skolorna lär ut idag i Webbdesign A, tyvärr
Uteslutande frames och tabeller, vi gick knappt ens igenom CSS, men vi fick iallafall ett papper med nåågra attribut. Det är sorgligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
Om du tror det gissar jag att du inte har nån koll på vad skolorna lär ut idag i Webbdesign A, tyvärr
Uteslutande frames och tabeller, vi gick knappt ens igenom CSS, men vi fick iallafall ett papper med nåågra attribut. Det är sorgligt.

Vi har lärt oss både tabeller och css och layers och allt sånt... Fast jag fick bara sitta och dryga, för jag kunde redan allt :/

Permalänk

Känner igen mig i den sitsen, mest sitta o dega...
Vi lärde oss CSS och lite SSI också, så det är man väl tacksam för, trots att jag hellre gör includes i PHP.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Va bäst ni är. Tråkigt att inte behöva jobba!

Själv så var jag ute poängen och på den webbdesign-kurs jag läser har vi bara skrapat lite på CSS och knappt talat om div-design. Å andra sidan är det en kurs även menad för folk som aldrig ens hört talas om HTML, och då tycker jag den väl tar upp den teori utöver själva koden som faktiskt är webbdesign. Det vill säga användarvänlighet, målgrupp, syfte, osv.