Permalänk

fuktskadad mobil?

så min tre-mobil(motorola e1000) slutade fungera, så jag lämnade in den hos Tre. De ringer tillbax efter 3 veckor o säger: "det visade sig vara fuktskador, och täcks därför inte av garantin!"

"Jaha fan då", sa jag. Inte mycket mer att göra. Men jag är bara nyfiken. HUR ser de att den har fått en fuktskada?

Hur kan de bevisa att det är på grund av mig som fuktskadan uppstod?

Alltså jag tänker inte bråka med Tre, mitt abonemang tar ändå slut om 2 månader, men jag undrar ändå. för jag har inget minne av att jag badade med telefonen nyligen.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att den hamnade i snön eller liknande nyligen då? Behöver ju inte vara så att den exakt måste ha doppats i badkaret för att klassas som fuktskadad?

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk

nä, alltså jag har väl tagit upp den när den ringt i snöväder. Men det gör ju alla(väl).

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem

Då är det väl inte så värst intressant att veta hur den kan ha fått en fuktskada. En telefon ska ju tåla lite snö tycker man, och då är detta något du borde ta upp med allmänna reklamationsnämnden.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

Använder Tre Anovo kanske?

Anovo verkar ha en tendens att klassa allt som fuktskada, hade en mobil som slutade fungera efter 1.5 vecka. Jobbat hela tiden och mobilen legat hemma i stort sett hela tiden och hade varit skum sen första dagen. Men nejdå, dom klassade det som fuktskada och hade dessutom mage att kräva mer pengar för att fixa den en den modellen ens kostade ny i butik...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Det du skulle se om det vore en fuktskada vore oxidering lite varstans på komponenterna. Är det bara tex kontaktytorna till batteriet är det väl inte svårare än att ta lite 5-56 och ett fint sandpapper och gnugga lite. Vet att en polares Ericsson r310 inte ville ta laddning då kontaktytorna för batteriladdaren blev rejält oxiderade.
Ger dom inte med sig efter lite tjat, så ta tillbaka telefonen och be någon utomstående kika på den.

Permalänk
Medlem

Kompisen fick sin Z800 förklarad som fuktskadad av Tre/Anovo. Telefonen funkade kalasbra, förutom att den inte gick att ladda. En fuktskadad mobil slås väl ändå ut helt?

Permalänk
Medlem

Nej, det kan vara så att bottenkontakten har oxiderat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd

fuktskada är en påhitt, 99% av fallen så är det inte ens i närheten av fuktskadad..

En på jobbet fick sin arbetsmobil klassad som fuktskadad, men det roliga är att mobilen aldrig lämnat rummet han jobbar i, mätrum.
Och dom som jobbar i industri vet nog att det finns en massa känsliga mätmaskiner som har en del krav för att fungera optimalt, och det är mest klimatet...

Vart vill jag komma? jo det är så att Tempen överstiger aldrig 25°C och luftfuktigheten är runt 19%, vilket är så in i helvetes torrt det bara kan bli... så fuktskada? nää tror inte det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Dåså! Buss på dom bara, och kräv bevis för denna så kallade fuktskada!

Permalänk

jo, men vad ska jag säga? det lixom känns som jag har lite att säga om.. mobilen slocknar, man lämnar in den, o de säger att den är fuktskadad..

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem

Det har lustigt nog blivit så att "allt" klassas som "fuktskada" och telefonen repareras inte, för att kunden ska tvingas köpa en ny, utanför garantin. Jag har råkat ut för det ett par gånger, har polare som råkat ut för det, med en dyr jäkla Doro trådlös historia, som aldrig varit använd, utan legat ouppackad i kartong, osv... De ljuger helt enkelt när de inte kommer på nått att laga. Det var ju nån jeppe, "sverker" eller vad han hette med sina undersökningar (tv4?) som fick ett insändarbrev angående en i stort sett sprillans ny telefon, som var utdömd för "fuktskada" trots att den var helt fungerande, och den var inskickad för en garantireparation för glappande gångjärn till luckan. De fick lösa ut den, för att få tillbaka den, utan att det var nånting gjort med den, plus att en oberoende tv/radio elektronik service man fick ta isär telefonen, för att titta på "fuktskadan" och hittade ingenting. Han passade samtidigt på att klämma ihopa gångjärnet lite, så luckan fungerade som den skulle därefter.

Det är en stor jävla bluff, helt enkelt. Den fukt telefoner utsätts för, är den handsvett man lider av medans man snackar i telefon, och tål de inte det, får det anses vara ett design / materialfel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Gäst

Det är ju en lucka i systemet. Det borde vara lagstadgat att dom måste uppvisa ett foto eller något sorts bevis på att den är fuktskadad. Dom sitter ju med häcken full av mobiltelefoner som har kameror, plåta fuktskadan och skriv ut bilden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Det är ju en lucka i systemet. Det borde vara lagstadgat att dom måste uppvisa ett foto eller något sorts bevis på att den är fuktskadad. Dom sitter ju med häcken full av mobiltelefoner som har kameror, plåta fuktskadan och skriv ut bilden.

Det gör man oxå, när kunderna är dryga och vägrar fatta att telefonen är fuktskadad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Använder Tre Anovo kanske?

Anovo verkar ha en tendens att klassa allt som fuktskada, hade en mobil som slutade fungera efter 1.5 vecka. Jobbat hela tiden och mobilen legat hemma i stort sett hela tiden och hade varit skum sen första dagen. Men nejdå, dom klassade det som fuktskada och hade dessutom mage att kräva mer pengar för att fixa den en den modellen ens kostade ny i butik...

Anovo klassar bara det som är fuktskada som fuktskada. Anovo får inget betalt för de telefoner som är fuktskadade, så att de skulle klassa det som fuktskador för att slippa att laga är bara dumt.

Du behöver inte bada med telefonen för att det skall bli fuktskador. Det räcker med att du har den i fickan en varm sommar dag och blir svettig som fan typ, så är det kört sen.

Fuktskador visar sig oftast som grönt klegg på en massa ställen i telefonen, och ofta även rost.

Anledningen till att man inte lagar fuktskador är att man aldrig kan veta hur omfattande skadan är.
Lagar man en fuktskada så kommer telefonen till 99% tillbaka för nått annat fel, och då får Anovo inte betalt för arbete, eftersom telefonen kommer tillbaka innom 3 mån.

Det enda vettiga att göra vid fuktskador är att byta ut telefonen.

Köper man en telefon för 3-5000:- så kan man gott lägga 500:- på en försäkring oxå, så man får en ny telefon när man råkar använda den som groggpinne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
fuktskada är en påhitt, 99% av fallen så är det inte ens i närheten av fuktskadad..

En på jobbet fick sin arbetsmobil klassad som fuktskadad, men det roliga är att mobilen aldrig lämnat rummet han jobbar i, mätrum.
Och dom som jobbar i industri vet nog att det finns en massa känsliga mätmaskiner som har en del krav för att fungera optimalt, och det är mest klimatet...

Vart vill jag komma? jo det är så att Tempen överstiger aldrig 25°C och luftfuktigheten är runt 19%, vilket är så in i helvetes torrt det bara kan bli... så fuktskada? nää tror inte det.

Är det fuktskada så är det.
Man vinner inget på att klassa en telefon som fuktskada när det inte är det.
Företaget får inget betalt för behandling av fuktskadade telefoner, så det är bara förlust.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Det gör man oxå, när kunderna är dryga och vägrar fatta att telefonen är fuktskadad.

.

Hur får man fram den här bilden? Har nämligen råkat ut för hemskt märkliga fuktskador men aldrig sett några bevis. .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
Hur får man fram den här bilden? Har nämligen råkat ut för hemskt märkliga fuktskador men aldrig sett några bevis. .

Är det väldigt omfattande fuktskador så syns de bra på bild, så då är det bara att fota med en vanlig kamera.
Men ibland kan det vara så att fuktskada endast syns i mikroskop, och då blir det knivigare med bild, om nu inte verkstaden har någon sådan utrustning att fota med. Det är väll inget de prioriterar vad jag vet.

Var det ifrån Anovo telefonen kom?
Har du kvar serviceordern med beskrivning över utfört arbete?
Posta isåfall vad det stod här.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Men ibland kan det vara så att fuktskada endast syns i mikroskop, och då blir det knivigare med bild, om nu inte verkstaden har någon sådan utrustning att fota med. Det är väll inget de prioriterar vad jag vet.

Ja jäklar, en fuktskada som enbart syns i microskop, och inte över huvudtaget påverkar funktionen, när telefonen är inlämnad för en fysisk defekt, som glapp i ett gångjärn, attans du, vilken TUR att de såg att den var fuktskadad... Äh, skitsnack. Att en telefon skulle få "fuktskador" av att befinna sig i någons bakficka en sommardag, är bara att klassa som designfel, och vill man inte serva det, ska man definitivt byta ut telefonen mot en likvärdig.
Vill du härnäst påstå att fuktskador kan uppstå i telefone som inte packas up ur orginalkartongen omedelbart efter inskaffande, möjligen för att det kontinuerligt kondenseras fukt i telefonen i kartongen, så att det är anledningen till varför en del helt nya telefoner döms ut som "fuktskada" ?

Nope, bluff. Service verkstaden tar betalt för att "titta" på telefonen, och konstatera fuktskada, medans det i verkligheten handlar om service personal som antingen tycker att det är för pilligt, eller för tråkigt, kanske till och med för svårt att åtgärda det igentliga felet. Resonemanget leder mig mer mot inkompetens, än mot nånting annat.

Lustigt nog, har jag en telefon, en Nokia 3310 som har badat... om NÅN telefon har en fuktskada, är det den. Den föll över bord nere i småbåtshamnen, och först dagen efter fick jag fiskat upp den, när jag hade varit och hämtat simfenor, cyklop och lampa. Halvdjupt, så jag var inte speciellt intresserad av att leta efter den just när den trilla, om jag säger så. Än i dag, 3 år senare fungerar den utmärkt. Batteriet är utbytt, men telefonen fungerar som om den var ny. En hel del av metallen är grön, men värre än så är det inte. Allt jag gjorde var skruvade isär den, och sköljde med kranvatten, och lät sen delarna ligga o torka på ett element i något över en vecka totaltid. Jag har efter det fått updaterat mjukvaran i den efter det, bara för att se om det gick... I samband med det, genomgick den ett funktionstest, och allt är som det ska. Ingen speciellt avancerad telefon, men en fantastisk reservlur.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ja jäklar, en fuktskada som enbart syns i microskop, och inte över huvudtaget påverkar funktionen, när telefonen är inlämnad för en fysisk defekt, som glapp i ett gångjärn, attans du, vilken TUR att de såg att den var fuktskadad... Äh, skitsnack. Att en telefon skulle få "fuktskador" av att befinna sig i någons bakficka en sommardag, är bara att klassa som designfel, och vill man inte serva det, ska man definitivt byta ut telefonen mot en likvärdig.
Vill du härnäst påstå att fuktskador kan uppstå i telefone som inte packas up ur orginalkartongen omedelbart efter inskaffande, möjligen för att det kontinuerligt kondenseras fukt i telefonen i kartongen, så att det är anledningen till varför en del helt nya telefoner döms ut som "fuktskada" ?

Nope, bluff. Service verkstaden tar betalt för att "titta" på telefonen, och konstatera fuktskada, medans det i verkligheten handlar om service personal som antingen tycker att det är för pilligt, eller för tråkigt, kanske till och med för svårt att åtgärda det igentliga felet. Resonemanget leder mig mer mot inkompetens, än mot nånting annat.

Lustigt nog, har jag en telefon, en Nokia 3310 som har badat... om NÅN telefon har en fuktskada, är det den. Den föll över bord nere i småbåtshamnen, och först dagen efter fick jag fiskat upp den, när jag hade varit och hämtat simfenor, cyklop och lampa. Halvdjupt, så jag var inte speciellt intresserad av att leta efter den just när den trilla, om jag säger så. Än i dag, 3 år senare fungerar den utmärkt. Batteriet är utbytt, men telefonen fungerar som om den var ny. En hel del av metallen är grön, men värre än så är det inte. Allt jag gjorde var skruvade isär den, och sköljde med kranvatten, och lät sen delarna ligga o torka på ett element i något över en vecka totaltid. Jag har efter det fått updaterat mjukvaran i den efter det, bara för att se om det gick... I samband med det, genomgick den ett funktionstest, och allt är som det ska. Ingen speciellt avancerad telefon, men en fantastisk reservlur.

B!

Hur många mobiltelefoner har du reparerat?
Eftersom du verkar ha erfarenhet av att bedömma sådant.
Telefonerna kan bli fuktskadade när som helst, att de ligger i orginalkartongen är ingen garanti.
De kan även bli fuktskadade på vägen mellan butik och verkstad.
Det är inte serviceverkstädernas fel att tillverkarnas instruktioner är som de är.
"Vid fuktskada retur utan åtgärd."

Om du inte tycker detta är schysst så köp en telefon ifrån en tillverkare hanterar fuktskador på ett annat sätt.

Anledningen till att man inte lagar en telefon som kommer in för tex trasigt gångjärn och som det sedan hittas fuktskada på är att denna telefon med all sannorlik het kommer komma in igen, för något annat fel, och då är det servicestället som får betala servicen, inte tillverkaren. Detta har att göra med avtalen som skrivs. Ring och gnäll på tillverkaren.

Ett mobiltelefonkretskort består av många lager, och fukten gillar att krypa in emellan dem, och när det har hänt så kommer den inte ut igen.

Fuktskador uppstår inte på 24 timmar. Så att säga att man haft telefonen i fickan dagarna innan gångjärnet gick sönder och man skickade in den spelar ingen roll. Fuktskador behöver tid på sig för att gro till sig.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Är det väldigt omfattande fuktskador så syns de bra på bild, så då är det bara att fota med en vanlig kamera.
Men ibland kan det vara så att fuktskada endast syns i mikroskop, och då blir det knivigare med bild, om nu inte verkstaden har någon sådan utrustning att fota med. Det är väll inget de prioriterar vad jag vet.

Var det ifrån Anovo telefonen kom?
Har du kvar serviceordern med beskrivning över utfört arbete?
Posta isåfall vad det stod här.

Nej, jag slutade köpa telefoner från SIBA, ONOFF medmera med deras keffa försäkringar. Droppen var när dom gav mig en ny T68 istället för min T39, som hade en trasig lucka, och T68 gick sönder efter 2 veckor och dom säger, fuktskada. Och eftersom jag redan fått en ny telefon på försäkringen så ville dom varken laga telefonen eller ge mig en ny.

Numera köper jag telefoner från en ÅF som inte har några klausuler som "endast en ny telefon per försäkring" eller "vadå lånetelefon, sånt har inte vi. Tänk om alla skulle begära och få låna en telefon".

Permalänk
Avstängd

har tappat 2 mobiler i toan, inte blev det några fuktskador på dom inte...så att få fuktskada genom att ha sin mobil i fickan en varm sommardag ? njaee det tror jag inte på, inte fören någon bevisar motsatsen.

Visa signatur

[Amd Athlon64 3500+ 2.2Ghz]-[Abit kn8 Nforce4]-[1024 DDR]-[GeForce 7800GT 256mb]-[Seagate Sata 250Gig]-[Cambridge MegaWorks 550 THX]
[3dmark06 3841p]-[3dmark03 16319p]-[3dmark05 8018p]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Hur många mobiltelefoner har du reparerat?
Eftersom du verkar ha erfarenhet av att bedömma sådant.
Telefonerna kan bli fuktskadade när som helst, att de ligger i orginalkartongen är ingen garanti.
De kan även bli fuktskadade på vägen mellan butik och verkstad.
Det är inte serviceverkstädernas fel att tillverkarnas instruktioner är som de är.
"Vid fuktskada retur utan åtgärd."

Om du inte tycker detta är schysst så köp en telefon ifrån en tillverkare hanterar fuktskador på ett annat sätt.

Anledningen till att man inte lagar en telefon som kommer in för tex trasigt gångjärn och som det sedan hittas fuktskada på är att denna telefon med all sannorlik het kommer komma in igen, för något annat fel, och då är det servicestället som får betala servicen, inte tillverkaren. Detta har att göra med avtalen som skrivs. Ring och gnäll på tillverkaren.

Ett mobiltelefonkretskort består av många lager, och fukten gillar att krypa in emellan dem, och när det har hänt så kommer den inte ut igen.

Fuktskador uppstår inte på 24 timmar. Så att säga att man haft telefonen i fickan dagarna innan gångjärnet gick sönder och man skickade in den spelar ingen roll. Fuktskador behöver tid på sig för att gro till sig.

Du säger att fuktskador behöver tid att gro till sig, hur fasen förklaras det om ovanstående hade en T68 som på 2 veckor fick fuktskador? Du säger ju emot dig själv hela tiden gällande tiden för fukten att kunna göra någon negativ verkan på telefonen.. Det där resonemanget är så bullshit så det bara kan bli.

Detta är meningen som förklarar allt av deras serviceåtaganden. "Vid fuktskada retur utan åtgärd."

varför anstränga sig om du kan bli av med kunden och tvinga denna att köpa en ny telefon istället?

EDIT: hittade en mobil förra sommaren en nokia 3310, visst ingen hypermobil men den hade legat ute i vått högt gräs och vid tillfället som jag fann den så var den igång och var helt dränkt i vatten för det hade spöregnat i 3 dagar i rad. Det om något bör väl anses vara en fuktskada och skulle orsakat en kortis i den telefonen men den funkar än idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Hur många mobiltelefoner har du reparerat?
Eftersom du verkar ha erfarenhet av att bedömma sådant.

Reparerat... Hhum, nä, inga, tror jag. Flyttat spräckta displayer, bytat elkontakter, städat bort oxid från olika anslutningar, visst, massor. Det beror väll lite på vad som krävs för att det ska kallas reparation? Jag förstår dock inte vad det har med saken att göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Telefonerna kan bli fuktskadade när som helst, att de ligger i orginalkartongen är ingen garanti.

Så telefonerna är så motagliga för fuktskador, att de i oöppnade orginalförpackningar lider risk för att sluta fungera, under normal förvaring.
Jag skulle hata att ha dig som talesman för mitt telefontillverkarbolag, om jag hade ett...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
De kan även bli fuktskadade på vägen mellan butik och verkstad.

Definitivt förpackningstekniskt, och hanteringsfel. Troligtvis även produktionsfel på telefonen i fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Det är inte serviceverkstädernas fel att tillverkarnas instruktioner är som de är.
"Vid fuktskada retur utan åtgärd."

Det må väll vara sant, men det bör väll för jäklen inet vara kunden som straffas av att en produkttyp generelt är så dålig, att den tydligen kan vara helt slut, redan innan försäljning.
Ska det behövas att telefoner skickas ut på oberoende service ställen för fuktskade kontroll, innan köpet avslutas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Om du inte tycker detta är schysst så köp en telefon ifrån en tillverkare hanterar fuktskador på ett annat sätt.

Det går inte, då det här är ett system som gäller överallt, eftersom det har satts i system, eftersom kunderna accepterar det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Anledningen till att man inte lagar en telefon som kommer in för tex trasigt gångjärn och som det sedan hittas fuktskada på är att denna telefon med all sannorlik het kommer komma in igen, för något annat fel, och då är det servicestället som får betala servicen, inte tillverkaren. Detta har att göra med avtalen som skrivs. Ring och gnäll på tillverkaren.

Ett mobiltelefonkretskort består av många lager, och fukten gillar att krypa in emellan dem, och när det har hänt så kommer den inte ut igen.

Fuktskador uppstår inte på 24 timmar. Så att säga att man haft telefonen i fickan dagarna innan gångjärnet gick sönder och man skickade in den spelar ingen roll. Fuktskador behöver tid på sig för att gro till sig.

Hur lång tid då, eftersom helt nyligen sålda telefoner kan ha "allvarligafuktskador" och därför inte täckas av garantin, medans badade telefoner kan ligga i flera år, och fortfarande fungera.
Är du intresserad, kan du få mitt telefonnummer, så ska jag flytta över kortet till den där havsbadade 3310'an jag har, så¨du kan få ringa och prata med mig en stund. Jag ser helst att du ringer från ett nummer jag får bonus från, altså inte comviq kompis...

Du säger emot dig själv, och du är agresivt defensiv... Du lider inte av dåligt samvete?

På det hela, enligt dig:

Det spelar ingen roll om telefonen är sprinkans ny, direkt när du fått den i handen, kan den vara helt bortom reparation, då fuktskada kan uppstå från den sekund då telefonen lämnar det rena rummet där den produceras. Trots detta, är det alltid kunden som får ta smällen, trots att kunden inte gör annat än använder produkten till vad den är avsedd för.
Jag skulle hata att ha dig som talesman för mitt telefontillverkarbolag, om jag hade ett...
Snacka om att försäljningen skulle bli lidande.

Hur fungerar det i länder med högre luftfuktighet? Det är ju inte precis som om en telefon i bakfickan är vattendränkt, utan den utsätts enbart för just det, högre luftfuktighet. Ovanpå allt, är den sanolikt ganska nära samma temperatur som den luft, med den högre luftfuktigheten, vilket hindrar kondens från att uppstå. Värre måste det vara i omgivningar med hög luftfuktighet, och luftkonditionerade miljöer. Altså, kyl, och kontorsanläggningar i varmare länder, där telefonen faktiskt teoretiskt skulle kunna kylas ner för att sedan följa med någon ut i en varmare, och mer fuktigt miljö, med kondens som följd.

Neh, du är ute och reser, bildligt talat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Hur många mobiltelefoner har du.....

Du kan väl inte i ärlighetens namn mena att:
Jag går till BKE och köper en sprillans ny tele och på vägen ut ur affären så slutar den att fungera. Styr kosan direkt till serviceavdelningen och lämnar in den. De konstaterar "fuktskada" Är det då min smäll att ta ? Jag har ägt telefonen i cirka 3 minuter.
Nu vet jag ju att BKE skulle byta ut den direkt men det är principen jag menar. Enligt ditt resonemang så är det bara att acceptera om jag får en fuktskada efter 3 minuter.
Aldrig !

Om jag lämnar in min nya bil för att jag har gnissel i min länkarm
så vill jag att de lagar min länkarm, inte letar efter fukt i databoxen och sen hävdar att min länkarm ej går på garanti för de hittade lite fukt på ett ställe som inte var involverat i reparationen.

Lämnar man in en mobil för en glapp lucka så skall den lagas. Hur kommer det sig ens att de kikar efter fukt om de skall laga en lucka ? Om man nu måste ha microskop så måste de ju alltså verkligen leta efter fukt istället för att, som man bör, skruva i den skruv som behövs för att luckan skall fungera igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Du kan väl inte i ärlighetens namn mena att:
Jag går till BKE och köper en sprillans ny tele och på vägen ut ur affären så slutar den att fungera. Styr kosan direkt till serviceavdelningen och lämnar in den. De konstaterar "fuktskada" Är det då min smäll att ta ? Jag har ägt telefonen i cirka 3 minuter.

Nej, fel som upptäcks inom sex månader efter köpet ska bedömas som ursprungsfel. I trådskaparens fall är dock telefonen äldre än sex månader och därför bedöms inte felet som ett ursprungsfel.

Jag tror att EyEr0n - lite klumpigt måhända - försöker säga att:

Fuktskador kan visst inträffa i alla lägen, även när telefonen fortfarande ligger i kartongen (för allt vi vet så kanske butikens lager ligger i en kall och fuktig källare) och om fuktskadan uppträder efter dessa sex månader så är det kört. Visst det suger, men det är inte serviceverkstadens fel och de tjänar ingenting på att ljuga.

Har jag förstått rätt?

Och Mr_B, om man skriver någonting som får ens blod att koka, då kanske man borde lugna ner sig lite innan man skickar det? Det enda jag får ut av ditt inlägg är en massa svamlande och upprepningar.

EDIT: Vad det gäller luckor och mikroskop så är det här inte en omöjlig tankegång: Telefonen har en glapp lucka, under reparationen märks det en fuktskada, fuktskadan anmäls då man vet att telefonen kommer komma tillbaka. Mikroskopet åker nog fram när man misstänker en fuktskada, men inte kan vara helt säker och inte vill ta risken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Du kan väl inte i ärlighetens namn mena att:
Jag går till BKE och köper en sprillans ny tele och på vägen ut ur affären så slutar den att fungera. Styr kosan direkt till serviceavdelningen och lämnar in den. De konstaterar "fuktskada" Är det då min smäll att ta ? Jag har ägt telefonen i cirka 3 minuter.
Nu vet jag ju att BKE skulle byta ut den direkt men det är principen jag menar. Enligt ditt resonemang så är det bara att acceptera om jag får en fuktskada efter 3 minuter.
Aldrig !

Om jag lämnar in min nya bil för att jag har gnissel i min länkarm
så vill jag att de lagar min länkarm, inte letar efter fukt i databoxen och sen hävdar att min länkarm ej går på garanti för de hittade lite fukt på ett ställe som inte var involverat i reparationen.

Lämnar man in en mobil för en glapp lucka så skall den lagas. Hur kommer det sig ens att de kikar efter fukt om de skall laga en lucka ? Om man nu måste ha microskop så måste de ju alltså verkligen leta efter fukt istället för att, som man bör, skruva i den skruv som behövs för att luckan skall fungera igen.

I detta fall är det ju solklart att du skall reklammera telefonen, eller anmäla den DOA, dvs Dead On Arrival. Anmäler man en telefon DOA senast en vecka efter köpet så byts telefonen ut, utan gnäll och oavsett fel i princip. Det är som kul här är att den telefon man får tillbaka kanske inte är "ny" i den meningen att den är ny ifrån fabrik. Den kan lika gärna vara en av utbytesenheterna på serviceverkstan, dvs en telefon som en gång kommit in för fel, och nu lagats och återställt till ursprungsskick.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Du kan väl inte i ärlighetens namn mena att:
Jag går till BKE och köper en sprillans ny tele och på vägen ut ur affären så slutar den att fungera. Styr kosan direkt till serviceavdelningen och lämnar in den. De konstaterar "fuktskada" Är det då min smäll att ta ? Jag har ägt telefonen i cirka 3 minuter.
Nu vet jag ju att BKE skulle byta ut den direkt men det är principen jag menar. Enligt ditt resonemang så är det bara att acceptera om jag får en fuktskada efter 3 minuter.
Aldrig !

Om jag lämnar in min nya bil för att jag har gnissel i min länkarm
så vill jag att de lagar min länkarm, inte letar efter fukt i databoxen och sen hävdar att min länkarm ej går på garanti för de hittade lite fukt på ett ställe som inte var involverat i reparationen.

Lämnar man in en mobil för en glapp lucka så skall den lagas. Hur kommer det sig ens att de kikar efter fukt om de skall laga en lucka ? Om man nu måste ha microskop så måste de ju alltså verkligen leta efter fukt istället för att, som man bör, skruva i den skruv som behövs för att luckan skall fungera igen.

Bilar och mobiltelefoner används på olika sätt och har olika typer av garantier.
En bil tål fukt bra mycket mer än vad en mobiltelefon gör.

Man letar inte efter fukt, man hittar det.
Ibland händer det även att man lagar det mekaniska felet och tvättar bort fuktskadan och skickar i väg telefonen och hoppas på att den aldrig kommer tillbaka, eller kommer tillbaka efter garantitiden. Men om en telefon kommer in för ett elektriskt fel som är vanligt vid fuktskada så skickar man bara tillbaka den, då man vet att den aldrig kommer bli bra.

Ex: Dåligt ljud.
Fel: Ljudkretsen är grön och full av klegg istället för svart.
Åtgärd: Retur utan åtgärd eller kostnadsförslag beroende på avtal.

Man har inte tid att lägga ner mer än max 20 min på varje telefon, så om den tar 2 min så är man bara glad över det och dömmer ut den som fuktskada.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Nej, fel som upptäcks inom sex månader efter köpet ska bedömas som ursprungsfel. I trådskaparens fall är dock telefonen äldre än sex månader och därför bedöms inte felet som ett ursprungsfel.

Jag tror att EyEr0n - lite klumpigt måhända - försöker säga att:

Fuktskador kan visst inträffa i alla lägen, även när telefonen fortfarande ligger i kartongen (för allt vi vet så kanske butikens lager ligger i en kall och fuktig källare) och om fuktskadan uppträder efter dessa sex månader så är det kört. Visst det suger, men det är inte serviceverkstadens fel och de tjänar ingenting på att ljuga.

Har jag förstått rätt?

Och Mr_B, om man skriver någonting som får ens blod att koka, då kanske man borde lugna ner sig lite innan man skickar det? Det enda jag får ut av ditt inlägg är en massa svamlande och upprepningar.

EDIT: Vad det gäller luckor och mikroskop så är det här inte en omöjlig tankegång: Telefonen har en glapp lucka, under reparationen märks det en fuktskada, fuktskadan anmäls då man vet att telefonen kommer komma tillbaka. Mikroskopet åker nog fram när man misstänker en fuktskada, men inte kan vara helt säker och inte vill ta risken.

Tack.
Detta är ungefär vad jag menar.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk

Hämtade ut telefonen idag. var rätt lustigt. Jag gick till killen i tre-butiken och sa: "hej, jag skulle vilja hämta ut min trasiga mobil". Han log och sa: "nej, men det är förhoppningsvis fungerande nu". Då svarade jag: "nä, jag fick veta att den hade fuktskador och enligt er policy så är det mitt fel att den e trasig". Han slutade le, o hämtade mobilen. Konversationen tog slut där om jag säger så.

så nu sitter jag med min trasiga e1000. Vilka här tror att jag kommer förlänga mitt Tre abonemang om 2 månader?

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Men om en telefon kommer in för ett elektriskt fel som är vanligt vid fuktskada så skickar man bara tillbaka den, då man vet att den aldrig kommer bli bra.

"Hmm, vad kan det vara för fel på den här då? Startar inte...
Säkert fukt under BGA:n här... Kan bli lite svårt att se det.

Fikadags."

Permalänk

Den vill inte ladda, den blir varm då. så jag kan inte ladda upp den tillräckligt för att starta den.

har iofs en batteriladdare för a925, men den passar inte för den.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter.nilsson83
"Hmm, vad kan det vara för fel på den här då? Startar inte...
Säkert fukt under BGA:n här... Kan bli lite svårt att se det.

Fikadags."

Kan man inte se fukten så dömmer man inte ut den.
Misstänker man fukt under en krets så får man väll plocka bort den och kolla.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n

Anovo klassar bara det som är fuktskada som fuktskada. Anovo får inget betalt för de telefoner som är fuktskadade, så att de skulle klassa det som fuktskador för att slippa att laga är bara dumt.

Du behöver inte bada med telefonen för att det skall bli fuktskador. Det räcker med att du har den i fickan en varm sommar dag och blir svettig som fan typ, så är det kört sen.

Fuktskador visar sig oftast som grönt klegg på en massa ställen i telefonen, och ofta även rost.

Anledningen till att man inte lagar fuktskador är att man aldrig kan veta hur omfattande skadan är.
Lagar man en fuktskada så kommer telefonen till 99% tillbaka för nått annat fel, och då får Anovo inte betalt för arbete, eftersom telefonen kommer tillbaka innom 3 mån.

Det enda vettiga att göra vid fuktskador är att byta ut telefonen.

Haha,

Nej, anovo klassar Verkligen inte bara det som är fuktskadat som fuktskadat.

1. Min mobil var INTE fuktskadad, tror du att jag säger så utan belägg?
Den började jävlas redan efter 1.5 dag, då hade jag i stort sett bara laddat den och låtit den ligga på bokhyllan hemma. Jag använde den knappt alls.

Problemet var att den efter 24 timmar tvärdog och sen var tvungen att laddas 2-3 timmar innan den hoppade igång igen, sen efter 24 timmar tvärdog igen. Laddningsfel från fabriken alltså, ingen jävla fuktskada.

Jajustja, min mobil där som var "fuktskadad", fungerade efter utbyte av batteri helt finfint... bra fuktskada måste jag säga!

2. En kompis skickade in sin telefon han BADAT med till anovo, fick den utbytt på Garanti, så dom verkar inte ha nån koll alls på vadfan det är som gäller.

3. Inget betalt, är du dum på riktigt måste jag fråga?
Valet jag fick var: Betala 250kr + frakt (och moms har jag för mig) och få tillbaka den eller låt oss behålla den och slipp betala.
Skulle dom verkligen överge 250kr från mig bara av god jävla vilja om jag inte ville ha tillbaka den? Klart som fan dom har nytta av den på ett eller annat vis om man slipper betala felsökningen bara för att dom får behålla den.

Min andra mobil var också samma jävla visa, Fuktskadad... I helvete heller tyckte jag, och då var det helt plötsligt feldiagnos och det bara var en lös flexkabel? Slutsats = Dom klassar det dom kan som fuktskada, och hoppas att slutkunden inte ska klaga...

..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.