Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Tror du att Siba/OnOff osv lagar sina telefoner själva så har du sorgligt fel. Servicen sköts av stora verkstäder såsom Engström, CR Service osv. Dessa 2 skickar kostnadsfritt tillbaka fuktskadade lurar. Har du fått betala för att få ut lurar efter service hos dessa har din butik blåst dig.

Det är dessa service verstäder jag har varit i kontakt med vid upprepade tillfällen, och fått samma besked, lös ut telefonen för 3-500 spänn, eller kassera den. Sista gången retade det en lite extra, eftersom telefonen var sprinkans ny, och aldrig använd. Altså skulle den hem. Döm om min förvåning när de inte längre kunde lokalisera, och skicka tillbaka telefonen, utan det slutade med att butiken fick ge min vän en ny. (Och om någon undrar varför jag ringer o pratar med folk istället för vännen, så har han ett grovt stamningsproblem, och bara att presentera sig för någon okänd på telefon tar aldeles ut honom.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Jag vill komma till att en del kunder jämt tycks drabbas av fuktskador men ställer sig helt ovetande till detta. Något kommer det sig ju av.

Hittills har jag nog aldrig varit med om någon kund som inte har kunnat dra sig till minne en liten episod då de haft telefonen i en ytterficka när de blivit blöta av ett regn när deras telefon kommer tillbaka med en röd klisterlapp med texten "Vätskeskadad".

Jag ser fortfarande inte din poäng. "det är känslig elektronik" Nä, det är det inte, det är dåligt förpackad elektronik. Du vet, vi har haft walkmans i många herrans år. Sen fick vi portabla bandspelare, och nu har vi MP3/MP4 spelare. De lider inte av samma mängd "fuktskador" för att? Ah, just det, deras design, är mer genomtänkt, för att tåla det de är med om dagligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
En vätskeindikator fälller aldrig ensamt utslaget. Däremot ser teknikern direkt att detta måste kontrolleras och fuktskadan kontrolleras på kretskortet. En fullt fungerande telefon med skadat gångjärn har väl inget på service att göra? Iaf inte om det gäller en garantireparation. Dessutom, de verkstäder vi samarbetar med skickar ju tillbaka lurarna om de är vätskeskadade. Din fungerande telefon som du av någon outgrundlig anledning skickat på service återkommer alltså utan åtgärd om du skulle skickat den från min butik.

Självklart är det glappande gångjärnet på en aldeles ny telefon en garanti reparation i sig.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det är dessa service verstäder jag har varit i kontakt med vid upprepade tillfällen, och fått samma besked, lös ut telefonen för 3-500 spänn, eller kassera den. Sista gången retade det en lite extra, eftersom telefonen var sprinkans ny, och aldrig använd. Altså skulle den hem. Döm om min förvåning när de inte längre kunde lokalisera, och skicka tillbaka telefonen, utan det slutade med att butiken fick ge min vän en ny. (Och om någon undrar varför jag ringer o pratar med folk istället för vännen, så har han ett grovt stamningsproblem, och bara att presentera sig för någon okänd på telefon tar aldeles ut honom.)

Då har butikerna blåst dig totalt min vän. Engström och CR har kostnadsfritt returnerat utdömda telefoner i över ett år.
Anovo är väl den enda av de större verkstäderna som tar ut en returavgift, 120 kr vill jag minnas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag ser fortfarande inte din poäng. "det är känslig elektronik" Nä, det är det inte, det är dåligt förpackad elektronik. Du vet, vi har haft walkmans i många herrans år. Sen fick vi portabla bandspelare, och nu har vi MP3/MP4 spelare. De lider inte av samma mängd "fuktskador" för att? Ah, just det, deras design, är mer genomtänkt, för att tåla det de är med om dagligen?

Eller att du i en telefon har otroligt mycket mer känsliga komponenter samt en öppen bottenkontakt som har en tendens att befinna sig just där fickor blir blöta. Att jämföra en MP3-spelare med en mobiltelefon är en haltande jämförelse. Audioprodukter befinner sig dessutom ofta i en innerficka eller väska medan en telefon placeras lättåtkomligt i ytterfickor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Självklart är det glappande gångjärnet på en aldeles ny telefon en garanti reparation i sig.

Nej, det är en DOA-hantering och du ska kunna byta telefonen direkt.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Då har butikerna blåst dig totalt min vän. Engström och CR har kostnadsfritt returnerat utdömda telefoner i över ett år.
Anovo är väl den enda av de större verkstäderna som tar ut en returavgift, 120 kr vill jag minnas.

Blåst, policy, kalla det vad du vill, det är det svaret jag fick i telefon. När man så slängde upp slantarna för att få tillbaka telefonen, fanns den inte längre, och det erbjöds en ny. Med det facit, kan jag säga att jag ska kräva returnering oftare. Vem som sen tar betalt för returneringen, om det är butiken, eller service firman är ganska ointressant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Eller att du i en telefon har otroligt mycket mer känsliga komponenter samt en öppen bottenkontakt som har en tendens att befinna sig just där fickor blir blöta. Att jämföra en MP3-spelare med en mobiltelefon är en haltande jämförelse. Audioprodukter befinner sig dessutom ofta i en innerficka eller väska medan en telefon placeras lättåtkomligt i ytterfickor.

Personligen brukar jag ha MP3 spelaren i samma bakficka som mobilen, dock så brukar jag fiska upp mobilen ur fickan innan jag sätter mig, mp3 spelaren får stanna där. Vidare, om jag har jacka på mig, så har jag mobilen i en innerficka, för att den inte ska försvinna. Nakdelen är att den instängda miljön är varmare, och fuktig. En ytterficka, skulle antagligen vara hälsosammare. Det är inte som om det står vatten i fickorna på en när det regnar, och oxiderande bottenkontakter är sällan vad fuktskadan handlar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Nej, det är en DOA-hantering och du ska kunna byta telefonen direkt.

Möjligt, det får väl återigen falla under policy, jag hade inte klagat om den hade byts ut med en gång. Tyvärr gjorde den inte det, och det hela hamnade i tv, där de hämtade hem telefonen, gav bruden som köpt den en ny (tvbolaget som gjorde programet köpte en ny telefon och bytade med henne) och sedan använde de telefonen under inspelningen, bland annat för att ringa till representanten för serviceverkstaden, till butiken osv. Telefonen fungerade utmärkt, bortsett från att gångjärnet glappade marginellt, men det var inte lönt att reparera telefonen, för det var en fuktskada... Telefonen var bara skrot. (Mellan den tiden att programet spelades in, och det att det faktiskt sändes, användes telefonen tydligen dagligen, om det sen var 3 veckor, eller 6 månader, vet jag faktiskt inte. Däremot tror jag den verkligen var sönder efter sändningen, eftersom tv gubben tog sats och hivade den i en tjusig tunna på vägen ut ur bild.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Blåst, policy, kalla det vad du vill, det är det svaret jag fick i telefon. När man så slängde upp slantarna för att få tillbaka telefonen, fanns den inte längre, och det erbjöds en ny. Med det facit, kan jag säga att jag ska kräva returnering oftare. Vem som sen tar betalt för returneringen, om det är butiken, eller service firman är ganska ointressant.

Personligen brukar jag ha MP3 spelaren i samma bakficka som mobilen, dock så brukar jag fiska upp mobilen ur fickan innan jag sätter mig, mp3 spelaren får stanna där. Vidare, om jag har jacka på mig, så har jag mobilen i en innerficka, för att den inte ska försvinna. Nakdelen är att den instängda miljön är varmare, och fuktig. En ytterficka, skulle antagligen vara hälsosammare. Det är inte som om det står vatten i fickorna på en när det regnar, och oxiderande bottenkontakter är sällan vad fuktskadan handlar om.

Möjligt, det får väl återigen falla under policy, jag hade inte klagat om den hade byts ut med en gång. Tyvärr gjorde den inte det, och det hela hamnade i tv, där de hämtade hem telefonen, gav bruden som köpt den en ny (tvbolaget som gjorde programet köpte en ny telefon och bytade med henne) och sedan använde de telefonen under inspelningen, bland annat för att ringa till representanten för serviceverkstaden, till butiken osv. Telefonen fungerade utmärkt, bortsett från att gångjärnet glappade marginellt, men det var inte lönt att reparera telefonen, för det var en fuktskada... Telefonen var bara skrot. (Mellan den tiden att programet spelades in, och det att det faktiskt sändes, användes telefonen tydligen dagligen, om det sen var 3 veckor, eller 6 månader, vet jag faktiskt inte. Däremot tror jag den verkligen var sönder efter sändningen, eftersom tv gubben tog sats och hivade den i en tjusig tunna på vägen ut ur bild.)

B!

1. Tvärtom, det är mycket intressant. Om det är butiken som kräver dig på pengarna är det ju dem du ska ge dig på och inte gnälla på en garanti som du inte har rätt till från början. Har nog hanterat ett 50-talet fuktskadade telefoner, aldrig har det varit problem att få dem returnerade, men som sagt, de flesta verkstäder skickar dem tillbaka med vändade post.

2. Fuktskadade mobiler är tvärtom vad du tror oftast fuktskadade kring bottenkontakten. Vad är din erfarenhet av fuktskador förutom vad du hört Sverker, som inte alltför sällan är helt ute och cyklar, säga på TV?

3. En fuktskadad telefon kan fungera utmärkt perfekt på alla sätt. Är den det minsta fuktskadad lagas den inte på garanti. EN FUKTSKADAD TELEFON LAGAS EJ PÅ GARANTI. EN FUKTSKADAD TELEFON LAGAS EJ PÅ GARANTI. EN FUKTSKADAD TELEFON LAGAS EJ PÅ GARANTI. Vad nu än det angivna felet än må vara.

Har tagit detta flera gånger för dig, men det verkar inte sjunka in så jag slösar inte mer tid på dig nu. Vad gäller dina problem så verkar de vara mellan dig och de butiker som du har handlat av, inte av serviceverkstäder, inte tillverkaren.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
1. Tvärtom, det är mycket intressant. Om det är butiken som kräver dig på pengarna är det ju dem du ska ge dig på och inte gnälla på en garanti som du inte har rätt till från början. Har nog hanterat ett 50-talet fuktskadade telefoner, aldrig har det varit problem att få dem returnerade, men som sagt, de flesta verkstäder skickar dem tillbaka med vändade post.

2. Fuktskadade mobiler är tvärtom vad du tror oftast fuktskadade kring bottenkontakten. Vad är din erfarenhet av fuktskador förutom vad du hört Sverker, som inte alltför sällan är helt ute och cyklar, säga på TV?

3. En fuktskadad telefon kan fungera utmärkt perfekt på alla sätt. Är den det minsta fuktskadad lagas den inte på garanti. EN FUKTSKADAD TELEFON LAGAS EJ PÅ GARANTI. EN FUKTSKADAD TELEFON LAGAS EJ PÅ GARANTI. EN FUKTSKADAD TELEFON LAGAS EJ PÅ GARANTI. Vad nu än det angivna felet än må vara.

Har tagit detta flera gånger för dig, men det verkar inte sjunka in så jag slösar inte mer tid på dig nu. Vad gäller dina problem så verkar de vara mellan dig och de butiker som du har handlat av, inte av serviceverkstäder, inte tillverkaren.

Tycker att det är fruktansvärt att man inte kan få sin telefon lagad på garanti om de hittar fukt..

Varför skulle inte ett glappande gångjärn vara ett garantiärende ?
Om jag köper en tele och 8 månader senare så glappar mitt gångjärn...självklart så vill jag ha det reparerat på garanti, för jag har ju 1 år. Det är väl det som garanti står för? Eller ?

Bara för att man hittar fukt så lagar man alltså inte gångjärnet ? Varför ? Vad har fukten med gångjärnet att göra ? Om de lagar gångjärnet och uppmärksammar kunden på att han hade fuktskador så skulle ju saken vara ur världen. Men att komma och säga att de vägrar laga mitt gångjärn pga fukt, då blir man ju förbannad.

Sen måste jag tillägga att det är tur att vi har folk som Sverker som står på fotfolkets sida.
Att komma och säga att han sällan har rätt är ju som att spotta oss i ansiktet.
Tack vare han så har MASSOR med stora företag fått backa från det förtryck som de utsätter vanligt folk för.

Permalänk
Medlem

Deeds, det verkar vara svårt att få något gehör för att en produkt som fungerar, utan problem, med ett skönhetsfel, ska få det korrigerat, vilket jag håller helt med dig om. Det verkar för mig även lustigt att någon kan sälja en produkt, som är så dåligt konstruerad, att den inte håller för att användas i den miljö som får betecknas som normal, utan att kunden på något sätt förverkar sin garanti. Min paralell med bilar, och att medvetet framföra dem på saltade vägar tycker jag personligen är väldigt träffande. Den biltillverkare som inte hedrar sin garanti mot rost, med motiveringen "vår saltdetektor har bekräftat vår misstanke, ni har framfört fordonet på väglag som vid något tillfälle varit saltat" den skulle antagligen inte sälja många bilar.

Oavsett vad EyEr0n, eller Scalp, eller nån annan fått för sig, så har jag faktiskt inte sagt att det är upp till service stället att hedra garantin. Vill man inte reparera fuktskadade telefoner gör det ingenting, men då ska kunden ha en ny telefon, så länge han inte har badat telefonen. Det ansvaret ligger på återförsäljaren, och i slutändan på tillverkaren. Om kunden har svarat i telefon efter att det regnat ute, och denna kund var blöt i håret som följd av regnet, har han inte gjort nånting som inte telefonen ska förväntas tåla. Herejesus, telefonen är 'mobil' för att vara med 'överallt', och därmed ska kunden kunna svara i telefon även om den befinner sig ute, i regnet. Att kunden inte ska kunna svara i telefon undertiden den står i duschen, är dock förståligt. Det ena är ett normalt handhavande, det andra är inte.

Lustigt nog verkar det som om meddelandet inte går fram, så jag försöker på samma sätt som Scalp:

JAG SKITER I VEM SOM SER TILL SÅ ATT GARANTIN HEDRAS, MEN SÅ LÄNGE KUNDEN INTE GÖR NÅGONTING ONORMALT MED VARAN ÄR DET INTE KUNDENS FEL, ALTSÅ UTANFÖR KUNDENS MÖJLIGHETER ATT PÅVERKA, OCH DÄRMED EN GARANTIFRÅGA. JAG SKITER I VEM SOM SER TILL SÅ ATT GARANTIN HEDRAS, MEN SÅ LÄNGE KUNDEN INTE GÖR NÅGONTING ONORMALT MED VARAN ÄR DET INTE KUNDENS FEL, ALTSÅ UTANFÖR KUNDENS MÖJLIGHETER ATT PÅVERKA, OCH DÄRMED EN GARANTIFRÅGA. JAG SKITER I VEM SOM SER TILL SÅ ATT GARANTIN HEDRAS, MEN SÅ LÄNGE KUNDEN INTE GÖR NÅGONTING ONORMALT MED VARAN ÄR DET INTE KUNDENS FEL, ALTSÅ UTANFÖR KUNDENS MÖJLIGHETER ATT PÅVERKA, OCH DÄRMED EN GARANTIFRÅGA.

Jag ber om ursäkt för den oartighet det innebär att vråla o gapa, men jag följer Scalps exempel, i förhoppning om att det hjälper honom tilll förståelse av min synpunkt, även om det sanolikt inte leder till att han delar den. Detta då han tydligen missupfattat min synpunkt från början.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Massa konstig text

Kan inte låta bli. Måste säga att det försvinnande liten del som drabbas av fuktskador, tyvärr verkar det vara återkommande bland de kunder som får dem oavsett telefonmodell. Jag har förbrukat i runda slängar 40 st telefoner. Ingen har fått en fuktskada, och min telefon har jag verkligen med mig ÖVERALLT. Skidåkning, motocross, jakt, fiske osv.

Ponera att du kör ned din bil i en sjö, du bärgar den och den fungerar normalt förutom att bakluckan glappar lite, men det gjorde den iofs innan du körde ned den i sjön. Du kör den till verkstad och vill få bakluckan ordnad. Verkstaden ser att bilen är full med mögel, det rostar här och var. De ser att kraven för en garantiservice inte uppfylls, bilen är utsatt för yttre åverkan som kan komma att påverka den framtida funktionen. Tillverkaren kan inte längre GARANTERA funktionen på sin produkt. Därmed är garantin utverkad.

Dessutom är inte din liknelse med saltiga vägar särskilt bra. Rostskyddsgarantin gäller vid genomrostningshål på plåten och sådana sker extremt sällan. En bil av idag klarar salt. Däremot klarar de inte att fara ned i en sjö. Kanske punkten för ditt nästa korståg?

Får du en ny bil om du kör ner den i en sjö? - En liknelse man ofta får ta till för att få folk att inse att tillverkaren inte kan ersätta DITT fel.

Förstår att ni gärna vill att en garanti ska täcka allt som kan hända, jag kanske tycker att min telefon ska klara av att användas som frysklamp och vem fan är serviceverkstaden att säga åt mig att den INTE är det?

Sverker har, ungefär som kvällspressen, sällan rätt när det kommer till tekniska prylar som han och hans anhang inte vet hur man använder, men det är ju rolig underhållning hursomhelst.

Egentligen skulle jag bara skicka länken om hur garanti fungerar så skulle jag ens slippa försöka få er att förstå, men det är ju alldeles för roligt. Ni har ju någon gång fått för er att "garanti" ger er större trygghet än vad det egentligen gör.

Garanti är ett löfte från tillverkaren som enbart gäller inom vissa ramar. Läs på om dessa ramar så slipper ni bli ledsna och besvikna.

Förresten MR_B. Ditt förslag om att man ska få en ny telefon när den är blöt är ju alldeles fantastiskt bra! Jag kan se Aftonbladets framsida: "Löpelden sprider sig! Doppa din gamla telefon i ett glas saft, få en ny på garantin! Läs allt om hur du skaffar dig den senaste luren, HELT GRATIS"

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Tycker att det är fruktansvärt att man inte kan få sin telefon lagad på garanti om de hittar fukt..

Varför skulle inte ett glappande gångjärn vara ett garantiärende ?
Om jag köper en tele och 8 månader senare så glappar mitt gångjärn...självklart så vill jag ha det reparerat på garanti, för jag har ju 1 år. Det är väl det som garanti står för? Eller ?

Bara för att man hittar fukt så lagar man alltså inte gångjärnet ? Varför ? Vad har fukten med gångjärnet att göra ? Om de lagar gångjärnet och uppmärksammar kunden på att han hade fuktskador så skulle ju saken vara ur världen. Men att komma och säga att de vägrar laga mitt gångjärn pga fukt, då blir man ju förbannad.

Sen måste jag tillägga att det är tur att vi har folk som Sverker som står på fotfolkets sida.
Att komma och säga att han sällan har rätt är ju som att spotta oss i ansiktet.
Tack vare han så har MASSOR med stora företag fått backa från det förtryck som de utsätter vanligt folk för.

Anledningen till att serviceverkstaden INTE lagar telefonen är pga avtalet som de har med tillverkaren. Kommer en telefon in med trasigt gångjärn och även en fuktskada så lagas inte telefonen därför att den kommer då sannorlikt att komma in igen, men med ett fel orsakat av fuktskadan och om den kommer in igen innom tre månader efter det senaste servicetillfället så får serviceverkstaden inte betalt för arbetet på telefonen, utan det får de stå för. Detta avtal är för att folk inte skall slarva när de lagar och göra så att en telefon kommer in 5 gånger, och de får betalt för samma jobb 5
gånger tex.

Det står även i deras avtal att om en telefon är fuktskadad så gäller inga garantier! Exakt samma som vid krossade displayer alltså, vilket i princip aldrig går på garantin.

Fattar du nu?

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande inte se vad ett strulande gångjärn har med en fuktskada att göra, om nu personen i fråga kommer in med en telefonjävel som har ett strulande gångjärn så får ni väl för fan ordan gångjärnet men lägga in en notis om att den ahr en fuktskada och uppstår framtida problem som kan associeras med den fuktskadan så gäller inte garantin isf. Men inte fan kan ett glappande gångjärn orsakas av en fuktskada som enligt er kräver ett jävla mikroskop? Jag menar kommer samma person in igen efter en vecka så kan ni ju inte skylla på ett gångjärn glappar pga fuktskadan sedan tidigare.

Kan fortfarande inte förstå hur ni kan antyda att en mobiltelefon kan få en fuktskada av att ligga i en ficka mestadels utav tiden, eller som när killen fick sin t68 och två veckor senare lämnades den in på service och hade fuktskada. Även om han hade pissat på sig hela tiden så hade det ju egentligen inte varit något problem med fuktskada eftersom min nokia 3310 som låg ute 3 dagar i spöregn överlevde och det borde hans telefon också ha gjort men om han hade den i en innerfick som är varm och go och bara går in och ut ur några affärer på stan, ja då får man en aja baja fuktskada som förstör hela telefonen. huga.

Hur många "fuktanpassade" mobiltelefoner har ni haft in på lagning då, tänker då mestadels på tex hajfenan ericsson nånting..

å andra sidan, en krossad display = klart som fan att man orsakat det själv. Det ser ju knappast ut som ett tillverkningsfel om det nu inte uppstår dagen efter att första telefonen kommer ut på marknaden.. Men en fuktskada hos en telefon som inte har åkt med titanic ner till botten, kom igen nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Jag kan fortfarande inte se vad ett strulande gångjärn har med en fuktskada att göra, om nu personen i fråga kommer in med en telefonjävel som har ett strulande gångjärn så får ni väl för fan ordan gångjärnet men lägga in en notis om att den ahr en fuktskada och uppstår framtida problem som kan associeras med den fuktskadan så gäller inte garantin isf. Men inte fan kan ett glappande gångjärn orsakas av en fuktskada som enligt er kräver ett jävla mikroskop? Jag menar kommer samma person in igen efter en vecka så kan ni ju inte skylla på ett gångjärn glappar pga fuktskadan sedan tidigare.

Kan fortfarande inte förstå hur ni kan antyda att en mobiltelefon kan få en fuktskada av att ligga i en ficka mestadels utav tiden, eller som när killen fick sin t68 och två veckor senare lämnades den in på service och hade fuktskada. Även om han hade pissat på sig hela tiden så hade det ju egentligen inte varit något problem med fuktskada eftersom min nokia 3310 som låg ute 3 dagar i spöregn överlevde och det borde hans telefon också ha gjort men om han hade den i en innerfick som är varm och go och bara går in och ut ur några affärer på stan, ja då får man en aja baja fuktskada som förstör hela telefonen. huga.

Hur många "fuktanpassade" mobiltelefoner har ni haft in på lagning då, tänker då mestadels på tex hajfenan ericsson nånting..

å andra sidan, en krossad display = klart som fan att man orsakat det själv. Det ser ju knappast ut som ett tillverkningsfel om det nu inte uppstår dagen efter att första telefonen kommer ut på marknaden.. Men en fuktskada hos en telefon som inte har åkt med titanic ner till botten, kom igen nu..

Är telefonen fuktskadad så är garantin förbrukad så är det bara.
Acceptera detta eller ge fan i att köpa mobiltelefoner.

Företagen kan ju skriva in vad fan de vill i sina garantivillkor typ.
"Får endast användas jämna veckor, i städer med S i namnet, men aldrig på en torsdag."

Garanti är ju bara en form av goodwill.

"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem

Det vet väl jag med. Så jävla borta är jag inte. Vill bara veta varför en tele som hamnat i en toalett inte är klassad som fuktskadad medans en tele som knappt får en droppe svett på sig blir klassad som fuktskadad.

Garantier/Försäkringar och Service det är något som låter bra men är rent skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Det vet väl jag med. Så jävla borta är jag inte. Vill bara veta varför en tele som hamnat i en toalett inte är klassad som fuktskadad medans en tele som knappt får en droppe svett på sig blir klassad som fuktskadad.

Garantier/Försäkringar och Service det är något som låter bra men är rent skit.

Det hela handlar om tur osv.
Telefonen som doppas i toan kanske torkas rikligt efter åt, efter som man vet att den varit i vatten.

Kretskorten är ju ofta lackade oxå, så att de skall tåla fukt bättre.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Kan inte låta bli. Måste säga att det försvinnande liten del som drabbas av fuktskador, tyvärr verkar det vara återkommande bland de kunder som får dem oavsett telefonmodell. Jag har förbrukat i runda slängar 40 st telefoner. Ingen har fått en fuktskada, och min telefon har jag verkligen med mig ÖVERALLT. Skidåkning, motocross, jakt, fiske osv.

Faktum är att jag har aldrig drabbats av en fuktskada. Skidåkning har aldrig mina telefoner varit med om, inte heller motorcross, jakt eller fiske. Dock strandliv, regn och allt det där andra vanliga.
Jag har förbrukat, som du beskriver det, 3 telefoner. på strax över 12 år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Ponera att du kör ned din bil i en sjö, du bärgar den och den fungerar normalt förutom att bakluckan glappar lite, men det gjorde den iofs innan du körde ned den i sjön. Du kör den till verkstad och vill få bakluckan ordnad. Verkstaden ser att bilen är full med mögel, det rostar här och var. De ser att kraven för en garantiservice inte uppfylls, bilen är utsatt för yttre åverkan som kan komma att påverka den framtida funktionen. Tillverkaren kan inte längre GARANTERA funktionen på sin produkt. Därmed är garantin utverkad.

Du ser inte skillnaden mellan en telefon som man inte gjort någontin olämpligt med, och en bil någon har parkerat på botten av en sjö? Som en detalj, bilar som tex blivit stulna, och återfunnits i en sjö, kan rekonditioneras, och därefter tror jag faktiskt inte att tillverkaren har några klagomål på att fixa bakluckan som en garanti. Har backluckan börjat glappa som en följd av att de som stal bilen bröt sig in i den, tar sanolikt försäkringen hand om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Dessutom är inte din liknelse med saltiga vägar särskilt bra. Rostskyddsgarantin gäller vid genomrostningshål på plåten och sådana sker extremt sällan. En bil av idag klarar salt. Däremot klarar de inte att fara ned i en sjö. Kanske punkten för ditt nästa korståg?

Ah, så bilar av i dag, tål att göra det de är avsedda för, året runt, medans mobiltelefoner inte gör det? Varför skulle jag hålla ett korståg för att folk ska få parkera bilar i sjöar, det är knappast avsett användingsområde. licka lite som det är att spela hockey med mobiltelefonen som puck. Ska vi dra fler orelevanta paraleller.?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Får du en ny bil om du kör ner den i en sjö? - En liknelse man ofta får ta till för att få folk att inse att tillverkaren inte kan ersätta DITT fel.

Snacka om upprepningar, men det har tydligen fortfarande inte gått in. om det inte är innom kundens möjligheter att förhindra att skadan uppstår, ska garantin täcka det. jag vill påstå att om du parkerar en bil i en sjö, har du haft något med det att göra. Mobiltelefonen som du har i hanskfacket, täcks inte av garantin den heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Förstår att ni gärna vill att en garanti ska täcka allt som kan hända, jag kanske tycker att min telefon ska klara av att användas som frysklamp och vem fan är serviceverkstaden att säga åt mig att den INTE är det?

Självklart är inte telefonen avsedd för att vara frysklamp, det är en portabel telefon, den är avsedd för att vara där du är, och användas där du är. Sen finns det vissa begränsningar som ganska snabbt framgår, lcd displayen tål inte för mycket kyla, batteriet blir lidande av samma anledning, vatten orsakar kortslutning, så bada eller duscha med telefonen får anses olämpligt. Det framgår faktiskt av manualen i dagsläget. Ordalydensen kanske inte är 100% rätt, men det står att telefonen inte för utsättas för starkt soljus, tex genom en fönsteruta, extrem kyla, eller väta. Det är ett par tjusiga bilder med för att illustrera det hela. En sol, med ett fönsteroch telefonen på insidan, en telefon, med en snöflinga på, och ett halvtglas med vatten, och telefonen i det. (faktum är att ordalydelsen skulle snarare förvåna mig om den var exakt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Förresten MR_B. Ditt förslag om att man ska få en ny telefon när den är blöt är ju alldeles fantastiskt bra! Jag kan se Aftonbladets framsida: "Löpelden sprider sig! Doppa din gamla telefon i ett glas saft, få en ny på garantin! Läs allt om hur du skaffar dig den senaste luren, HELT GRATIS"

Japp, jag har hela tiden varit för att kunden ska kunna göra saker medvetet, som orsakar skador, och garantin ska gälla. Jag måste fråga, är du så dum att det är vad du tycker jag har skrivit, eller låtsas du bara? Jag tror att du medvetet gör dig till, och det är bara pinsamt. Mitt förslag som du utrycker det, är begränsat till att sådant som ligger utanför kundens kontroll, men inom tillverkarens, ska gälla på garantin. Det gör det lustigt nog på alla andra typer av varor.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Kan inte låta bli. Måste säga att det försvinnande liten del som drabbas av fuktskador, tyvärr verkar det vara återkommande bland de kunder som får dem oavsett telefonmodell. Jag har förbrukat i runda slängar 40 st telefoner. Ingen har fått en fuktskada, och min telefon har jag verkligen med mig ÖVERALLT. Skidåkning, motocross, jakt, fiske osv.

Du sa ju ovan att fuktskador inte behöver påverka funktionen, något om att det inte spelade någon roll om telefonen fungerade felfritt, förutom t.ex. glappande gångjärn, om man hittar fuktskada för då gällde inte garantin..

Hur vet du att dina inte varit fuktskadade, har du öppnat alla och tittat på dom?

(bara en fundering, inget att käfta tillbaka om).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Företagen kan ju skriva in vad fan de vill i sina garantivillkor typ.
"Får endast användas jämna veckor, i städer med S i namnet, men aldrig på en torsdag."

Garanti är ju bara en form av goodwill.

Nu var du lustig, nästan så att man skrattar.

1. Skoj, men en sådan formulering skulle vara verkningslös, reklamationsrätten är numer 3 år, varav första halvåret ligger på säljarens ansvar att bevisa att man gjort fel. Därefter köparens ansvar att bevisa att han inte gjort fel/felet är fabrikationsfel.

2. Visst, mycket av den garanti som finns är goodwill, men reklamationsrätten finns alltid som ett skyddsnät för kunder för att inte företag som inte känner att dom inte ska bjuda på någon goodwill ändå måste ta ansvar.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vill inte riktigt släppa mitt gångjärn.. Det är ju 2 helt olika saker vi snackar om. Om man vill ha sitt gångjärn fixat på garantin och servicen hittar fukt så kan man väl skriva en notis som säger att den elektriska delen av garantin är förbrukad medans den mekaniska delen (lucka tex) är kvar.

Jag är övertygad att detta går att fixa på ett OTROLIGT mycket smidigare sätt än serviceverkstäderna gör det idag. Tro fan att folk blir irriterade över att få sin mobil med ett trasigt gångjärn tillbaka utan åtgärd och utdömd pga fukt.. när kunden själv inte märkt några problem med mobilen. De har även all rätt att bli förbannade. Serviceverkstaden får mer skit än de skall ha men så länge de kör med metoden att dömma ut en felfritt fungerande mobil med trasigt gångjärn pga fukt så är skiten befogad.

Kan tillägga att detta med fukt har ej hänt mig men skulle det ha hänt av vanligt handhavande och jag hade detta problemet med gångjärnet...då skulle jag inte lämna denna shop utan en fungerande mobil. Det är principen det handlar om.
Glappande gångjärn kan mycket väl hamna under reklamation och skall därför lagas även om fukt uppstått

Permalänk
Medlem

Min Z800i pajjade för ett halvår sedan. Lämnade in den och dom konstaterade att det var fuktskada. Då var det kameran och den lilla displayen som inte fungerade. :S
Det var ju mitt i sommaren den gick sönder. Jag badade inte med den vad jag vet.
Så visst säger nog tre att allt är fuktskada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Faktum är att jag har aldrig drabbats av en fuktskada. Skidåkning har aldrig mina telefoner varit med om, inte heller motorcross, jakt eller fiske. Dock strandliv, regn och allt det där andra vanliga.
Jag har förbrukat, som du beskriver det, 3 telefoner. på strax över 12 år.

Du ser inte skillnaden mellan en telefon som man inte gjort någontin olämpligt med, och en bil någon har parkerat på botten av en sjö? Som en detalj, bilar som tex blivit stulna, och återfunnits i en sjö, kan rekonditioneras, och därefter tror jag faktiskt inte att tillverkaren har några klagomål på att fixa bakluckan som en garanti. Har backluckan börjat glappa som en följd av att de som stal bilen bröt sig in i den, tar sanolikt försäkringen hand om det.

Ah, så bilar av i dag, tål att göra det de är avsedda för, året runt, medans mobiltelefoner inte gör det? Varför skulle jag hålla ett korståg för att folk ska få parkera bilar i sjöar, det är knappast avsett användingsområde. licka lite som det är att spela hockey med mobiltelefonen som puck. Ska vi dra fler orelevanta paraleller.?

Snacka om upprepningar, men det har tydligen fortfarande inte gått in. om det inte är innom kundens möjligheter att förhindra att skadan uppstår, ska garantin täcka det. jag vill påstå att om du parkerar en bil i en sjö, har du haft något med det att göra. Mobiltelefonen som du har i hanskfacket, täcks inte av garantin den heller.

Självklart är inte telefonen avsedd för att vara frysklamp, det är en portabel telefon, den är avsedd för att vara där du är, och användas där du är. Sen finns det vissa begränsningar som ganska snabbt framgår, lcd displayen tål inte för mycket kyla, batteriet blir lidande av samma anledning, vatten orsakar kortslutning, så bada eller duscha med telefonen får anses olämpligt. Det framgår faktiskt av manualen i dagsläget. Ordalydensen kanske inte är 100% rätt, men det står att telefonen inte för utsättas för starkt soljus, tex genom en fönsteruta, extrem kyla, eller väta. Det är ett par tjusiga bilder med för att illustrera det hela. En sol, med ett fönsteroch telefonen på insidan, en telefon, med en snöflinga på, och ett halvtglas med vatten, och telefonen i det. (faktum är att ordalydelsen skulle snarare förvåna mig om den var exakt)

Japp, jag har hela tiden varit för att kunden ska kunna göra saker medvetet, som orsakar skador, och garantin ska gälla. Jag måste fråga, är du så dum att det är vad du tycker jag har skrivit, eller låtsas du bara? Jag tror att du medvetet gör dig till, och det är bara pinsamt. Mitt förslag som du utrycker det, är begränsat till att sådant som ligger utanför kundens kontroll, men inom tillverkarens, ska gälla på garantin. Det gör det lustigt nog på alla andra typer av varor.
B!

Ja, mest larvar jag mig för att ni har så dålig koll på vad som de facto gäller. Din stötesten tycks vara att mobilerna inte håller för normalt användande. Fuktskador är inget stort problem, har arbetat dagligen med mobilservice och har nog säkerligen hanterat närmre tusentalet telefoner varav ca 50 varit fuktskadade och av dessa 50 har kunden varit helt oförstående i 3 fall vill jag minnas. 2 gällde Nokias 5140 där företaget där de användes inte accepterade att de inte skulle klara att montörerna pratade i dem när de monterade dränkbara pumpar i schakt på byggarbetsplatser. Det tredje gällde en dam som en 1 vecka efter inköpet ramlade av sin häst under träning och ramlade i vattengraven. Hon drog parallellen att om hon sålde en häst som senare visade sig vara psykotisk tog tillbaka denna. Hon vägrade förstå att varken vi eller tillverkaren kunde lastas för att hennes Samsung SGH-X640 skydde vatten.

Du föreslår att tillverkaren i viss mån ska ersätta fuktskadade telefoner. Vem ska avgöra om det är kunden eller tillverkaren som har rätt? Förstår du vilka resurser detta skulle kräva i form av tid för undersökning och uppföljning? Följden skulle bli att tillverkarna dubblar priset på sina telefoner för att kunna bibehålla lönsamheten när de får byta ut varenda telefon som "råkat" bada.

Min liknelse med bilen gäller givetvis bara om man råkat köra ned den i en å och sedan mörkar detta när man sedan kräver garanti

Deeds: För sista gången: Garantin på en fuktskadad telefon är förverkad då villkoren för garantin är satta ur spel av yttre åverkan. Tillverkaren kan inte längre GARANTERA funktionen på sin produkt och garanterar därför INGENTING för den längre. Hur lätt som helst.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Ja, mest larvar jag mig för att ni har så dålig koll på vad som de facto gäller. Din stötesten tycks vara att mobilerna inte håller för normalt användande. Fuktskador är inget stort problem, har arbetat dagligen med mobilservice och har nog säkerligen hanterat närmre tusentalet telefoner varav ca 50 varit fuktskadade och av dessa 50 har kunden varit helt oförstående i 3 fall vill jag minnas. 2 gällde Nokias 5140 där företaget där de användes inte accepterade att de inte skulle klara att montörerna pratade i dem när de monterade dränkbara pumpar i schakt på byggarbetsplatser. Det tredje gällde en dam som en 1 vecka efter inköpet ramlade av sin häst under träning och ramlade i vattengraven. Hon drog parallellen att om hon sålde en häst som senare visade sig vara psykotisk tog tillbaka denna. Hon vägrade förstå att varken vi eller tillverkaren kunde lastas för att hennes Samsung SGH-X640 skydde vatten.

Du föreslår att tillverkaren i viss mån ska ersätta fuktskadade telefoner. Vem ska avgöra om det är kunden eller tillverkaren som har rätt? Förstår du vilka resurser detta skulle kräva i form av tid för undersökning och uppföljning? Följden skulle bli att tillverkarna dubblar priset på sina telefoner för att kunna bibehålla lönsamheten när de får byta ut varenda telefon som "råkat" bada.

Min liknelse med bilen gäller givetvis bara om man råkat köra ned den i en å och sedan mörkar detta när man sedan kräver garanti

Deeds: För sista gången: Garantin på en fuktskadad telefon är förverkad då villkoren för garantin är satta ur spel av yttre åverkan. Tillverkaren kan inte längre GARANTERA funktionen på sin produkt och garanterar därför INGENTING för den längre. Hur lätt som helst.

Scalp: För sista gången: Detta är uruselt !!! Detta snack om att det är 50 mobiler på 1000 som blir utdömda pga fukt är också skitsnack. Jag har massor av polare som har fått sina mobiler utdömda pga fukt. Inte en enda som jag känner har fått sin mobil lagad. Samtliga har varit "fukt" VARJE GÅNG. Det måste bero på något att denna cirkus är igång....

Vi kan dra en paralell till bil igen.. På en bil så har man en massa olika garantier som är oberoende av varandra. På tex Audi så har du garanti på länkarmarna upp till 10.000 mil. Säg nu att du lämnar in din bil som gått 9000 mil pga att en länkarm e kass. Bilen är 10 år gammal och har således ingen rostskyddsgaranti kvar. Mannen som skall reparera din länkarm hittar rost, något som inte täcks av garanti längre. Din bil lämnas tillbaka utan åtgärd och samtliga andra garantier på din bil har nu förfallit.. Låter detta rimligt ?

Varför inte ha systemet som bilar har med olika typer av garanti på samma mobil ?

Permalänk

Re: Re: fuktskadad mobil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Ring ditt försäkringsbolag istället, säg att du tappade telefonen i toaletten. Det enda du behöver betala är självrisken.

Funkar inte, vanliga försäkringar hjälper inte mot vanlig hemelektronik. Alltså om du exempelvis råkar förstöra mobilen/kameran/whatever på något sätt.

Jag måste nog hålla med om att jag starkt tvivlar på att alla mobiler som ni får in är fuktskadade. Det är ju inte direkt så att man är SNÄLL när man jobbar med andras mobiler (som man fått i uppgift av ett annat företag normalt). Som du sa innan, kan man säga "fuktskada, den funkar inte" istället för att göra något med mobilen så gör man gärna det. Bedrägeri, men nära nog omöjligt att bevisa. Eller menar du (Eyerom) att du och dina kompisar är änglar, och gör allt för att mobilerna ska fungera och att ägarna ska bli nöjda?!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: fuktskadad mobil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag måste nog hålla med om att jag starkt tvivlar på att alla mobiler som ni får in är fuktskadade. Det är ju inte direkt så att man är SNÄLL när man jobbar med andras mobiler (som man fått i uppgift av ett annat företag normalt). Som du sa innan, kan man säga "fuktskada, den funkar inte" istället för att göra något med mobilen så gör man gärna det. Bedrägeri, men nära nog omöjligt att bevisa. Eller menar du (Eyerom) att du och dina kompisar är änglar, och gör allt för att mobilerna ska fungera och att ägarna ska bli nöjda?!

Nå, det är knappast så illa att man automatiskt klassar alla telefoner som inte fungerar som fuktskadade och kastar dem, eftersom service firman får ytterst lite, eller inget betalt för kasserade telefoner. Däremot tror jag att det finns tekniker som har brister i sin kompetens, och hellre än att erkänna det betecknar det ett fel de inte kan identifiera som "fuktskada" och hoppas på att aldrig mer höra nånting om det. Den större delen fel måste fortfarande repareras, annars blir det vissa brister lönsamheten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n

Man har inte tid att lägga ner mer än max 20 min på varje telefon, så om den tar 2 min så är man bara glad över det och dömmer ut den som fuktskada.

Detta citat säger allt..

Man har inte tid?!? Om jag har lämnat in min tele för ett garantiärende så skiter jag blanka fan i om det tar servicekillarna 24 timmar att laga min mobil.
Genom att sätta en tidsbegränsning på ett arbete så förstår jag att så många telefoner döms ut för "fukt"
Ett garantiärendemåste ju få ta den tid det tar.

"- Nu har jag pillat med denna telefon i 18 min....utan en lösning.. Kikar lite efter fukt och hoppas att jag kan finna en liten klick !"

Permalänk
Medlem

Ingen har tänkt på att den faktiskt ÄR fuktskadad? Det är inte första någon LJUGER på detta forum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Detta citat säger allt..

Man har inte tid?!? Om jag har lämnat in min tele för ett garantiärende så skiter jag blanka fan i om det tar servicekillarna 24 timmar att laga min mobil.
Genom att sätta en tidsbegränsning på ett arbete så förstår jag att så många telefoner döms ut för "fukt"
Ett garantiärendemåste ju få ta den tid det tar.

"- Nu har jag pillat med denna telefon i 18 min....utan en lösning.. Kikar lite efter fukt och hoppas att jag kan finna en liten klick !"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Ingen har tänkt på att den faktiskt ÄR fuktskadad? Det är inte första någon LJUGER på detta forum.

Hur menar du nu ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Ingen har tänkt på att den faktiskt ÄR fuktskadad? Det är inte första någon LJUGER på detta forum.

Du har åtminstonde delvis missat poängen. Det är möjligt att telefonen hade en fuktskada, men absolut inget måste. Det är även möjligt att fuktskadan har uppstått helt utan att kunden har haft med det att göra. Enligt uppgift från en av de föredetta serviceteknikerna i tråden, kan fuktskador vara befintliga redan när telefonen kommer av lastbilen från fabriken. Fuktskadan behöver inte heller betyda att funktionaliteten upphör, eller äns försämras över en längre period. Återigen enligt de självutalade (före detta) serviceteknikerna som har varit bejälpliga i tråden. Därför har det igentligen ingen jäkla betydelse om telefonen har en fuktskada eller inte, så länge kunden inte har badat telefonen, är det en garantifråga. Precis som datorhårdvara, det är en samvetsfråga, man ska inte kräva garantier på hårdvara man själv har förstört, och därför inte kräver garantier på hårdvara som man haft till att göra saker utan för de specifikationer tillverkaren stått för. Överklockning, kylningsbyten på grafikkort, dopp i vatten, många fina ingrepp man kan åstakomma, alla som producerar samma sak. Garantiförlust.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta då:

Konsumenter är snälla, oskyldiga änglar som aldrig gör något fel och aldrig ljuger eller bortser från att berätta saker när det gäller garantiärenden.
Återförsäljare är pengahungriga svin som bara är ute efter den snälla konsumentens pengar och därmed inte säger sanningen.
Servicetekniker är lögnaktiga småtjuvar som inte har någon yrkesheder och mer än gärna säljer telefoner som inte är deras.
Tillverkare är alldeles för stora och för mäktiga för någon att ge sig på och därför ska de göra som de vill.

Har jag missat nåt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg

Nu var du lustig, nästan så att man skrattar.

1. Skoj, men en sådan formulering skulle vara verkningslös, reklamationsrätten är numer 3 år, varav första halvåret ligger på säljarens ansvar att bevisa att man gjort fel. Därefter köparens ansvar att bevisa att han inte gjort fel/felet är fabrikationsfel.

2. Visst, mycket av den garanti som finns är goodwill, men reklamationsrätten finns alltid som ett skyddsnät för kunder för att inte företag som inte känner att dom inte ska bjuda på någon goodwill ändå måste ta ansvar.

Reklammationsrätten gäller endast mot ursprungsfel.
Fuktskador är inte ursprungsfel. Det är något som uppstår när produkten befinner sig i kundens ägo.
Att en telefon är fuktskadad vid köpet är väldigt ovanligt.
Typ 1 på 50 000 eller något sådant säkert.
Jag har inga siffror på detta så det är bara en gissning.
Men jag kan lova att man kan säga att det aldrig händer.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
För att sammanfatta då:

Konsumenter är snälla, oskyldiga änglar som aldrig gör något fel och aldrig ljuger eller bortser från att berätta saker när det gäller garantiärenden.
Återförsäljare är pengahungriga svin som bara är ute efter den snälla konsumentens pengar och därmed inte säger sanningen.
Servicetekniker är lögnaktiga småtjuvar som inte har någon yrkesheder och mer än gärna säljer telefoner som inte är deras.
Tillverkare är alldeles för stora och för mäktiga för någon att ge sig på och därför ska de göra som de vill.

Har jag missat nåt?

Delen om tillverkare stämmer nog skulle jag gissa på

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det är jävligt stressigt att reparera mobiler och därför dömms många ut så fort som möjligt för minsta lilla obetydliga skitfel. Sen så är det ju inga nobelpristagare som "reparerar" telefonerna heller.

För övrigt så blir kvaliten på telefonerna sämre och sämre hela tíden. micen på min k750 var trasig redan när jag fick den och på den nya som jag fick så krånglar joysticken lite. Kvantitet före kvalitet är det som gäller idag.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
För att sammanfatta då:

Konsumenter är snälla, oskyldiga änglar som aldrig gör något fel och aldrig ljuger eller bortser från att berätta saker när det gäller garantiärenden.
Återförsäljare är pengahungriga svin som bara är ute efter den snälla konsumentens pengar och därmed inte säger sanningen.
Servicetekniker är lögnaktiga småtjuvar som inte har någon yrkesheder och mer än gärna säljer telefoner som inte är deras.
Tillverkare är alldeles för stora och för mäktiga för någon att ge sig på och därför ska de göra som de vill.

Har jag missat nåt?

Ja, du har missat nånting. Precis som när det gäller alla andra saker ska det göras en bedömning på om det är rimligt eller inte, att felet har uppståt utan att kunden gjort någonting utöver det vanliga. Är produkten så dålig, att den inte tål det vanliga handhavandet, i den vanliga miljön, ligger det i producentens intresse att åtgärda det. Är det rimligt att kunden ska straffas för att Volvo bygger bilar som automatiskt kör av vägen så fort det är en vattensamling stor nog att täcka motorn inom synavstånd från vägen? Nej. Skulle Volvo rätta till problemet, eller ersätta kunden med en ny bil om det visade sig att x% av deras bilar i en serie har den "egenskapen" (det lär nu aldrig hända att just den här egenskapen hittas, men faktum är att det finns exempel på bilar som har blivit återkallade, eller där ett designfel åtgärdas vid nästa regelbundna service.) Det gör inte automatiskt att alla som har problem med den typen av fel får en ny bil, inte heller gör det automatiskt att alla får felet helt gratis åtgärdat. Har kunden i fråga gjort nånting som kunnat förvärra det i fråga, tex medvetet lagt sina resvägar längs sjöar, bara för att det ser så skoj ut när det är vatten över motorhuven, så lär han ha visst delansvar.. dock hade Volvo sanolikt åtgärdat felet i alla fall.

Jag är fullständigt medveten om att det är en överdrift.

Jag tror inte konsumenter är änglar, även om jag själv aldrig skulle försöka smyga igenom en garanti på nånting jag vet jag har brutit mot garantiavtallet för. Jag är ganska säker på att återförsäljare säljer saker för att tjäna pengar, vilket alltid har inneburit att "snygga till" svagheter, eller helt ignorera dem. Servicetekniker är knappast alla lögnaktiga tjuvar, men det finns säkert någon, det stora flertalet är säkerligen underbetalda (i alla fall enligt deras åsikt) och överbelastade med arbete, samt har vansinniga produktionskrav. Som till exempel 20 minuters reglen. Tillverkare så stora att det tar dem en evighet att inse att de är på väg ner för en backe, som hastigt övergår till ett stup, är inte ignoranta enbart av fri vilja, de är i stor del att jämföra med riktigt stora dinusaurier. De är inte riktigt anpassade till sin omgivning, och absolut inte speciellt snabba på att reagera.

Antingen kommer man att anpassa sig, så att fuktskador i högre utsträkning åtgärdas, eller så kommer priset på telefoner att sjunka så mycket att det blir en ren förbrukningsartikel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Reklammationsrätten gäller endast mot ursprungsfel.
Fuktskador är inte ursprungsfel. Det är något som uppstår när produkten befinner sig i kundens ägo.

Um, dels har du fel. Och dels har du fel. Slutligen har du fel. Jag ska försök förklara vad jag menar.

Reklamationsrätten är en konsumenttrygghet som förväntas skydda konsumentens investering i en produkt, så att den inte i förtid berövas nyttan av sin investering. Om någon säljer en produkt, utan angivet max antal användningar, eller sista förbrukningsdag, är det meningen att det skyddet ska se till så att kunden har en fungerande produkt fram tills dess att garantitiden upphör. Om jag konstruerar en produkt som är så dålig att den inte håller den tiden ut, när den utsätts för den miljön som den kommer att befinna sig i vid andvändning, är jag skyldig att åtgärda felet, eller förse kunden med en likvärdig produkt.

Du har själv konstaterat att fuktskador inte behöver avslöja sig med en gång, och du har även konstaterat att fuktskadans tillkomst kan vara på lastbilen från fabriken, för allt vad vi vet, kan det sanolikt ske på en lastbil med etsade kretskort på väg till en fabrik, om det inte sker inhouse, i ett 'rent rum'. (det gör det iofs för det mesta, antar jag) Därför kan det inte konstateras att det är ett fel som kunden är ansvarig för, och det kan konstateras att produkten inte är bra nog för den miljö den är avsedd att användas i.

Att påstå att man inte får prata i telefon i regn, är dumt, alla vet att det regnar utomhus, och det kommer någon gång, under telefonens livslängd att vara ett regnfuktigt öra, eller ett par duggregnsdroppar som faller på den. Det SKA garantin täcka, annars är produkten inte bra nog att släppas på marknaden till att börja med. om det sen är en på 50 000 som inte håller, så skitbra, åtgärda felet, det är en piss i nilen. Därmed inte sagt att man ska förvänta sig att det ska gå o stå i ett intensivt spöregn, och snacka i telefonen i 45 minuter, utan att det kan ha sina bieffekter.
Altså, en telefon där fuktsensorn säger 'höredu, här har nog hänt nånting, men jag är inte säker på vad' är på mils avstånd från en telefon, som när du öppnar den är aldeles sönder oxiderad, och de olika lagerna i kretskortslaminatet ser ut som kexen i ett kexchoklad.. där chockladen är luft. Den ena ska lagas, möjligen med ett tips till kunden om att 'Du, fuktsensorn i din telefon har löst ut, så den är ersatt, det kommer att tas in i beräkningen om telefonen kommer in på fler garantier, så försök vara lite mer försiktig va?'

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ja, du har missat nånting. Precis som när det gäller alla andra saker ska det göras en bedömning på om det är rimligt eller inte, att felet har uppståt utan att kunden gjort någonting utöver det vanliga. Är produkten så dålig, att den inte tål det vanliga handhavandet, i den vanliga miljön, ligger det i producentens intresse att åtgärda det. Är det rimligt att kunden ska straffas för att Volvo bygger bilar som automatiskt kör av vägen så fort det är en vattensamling stor nog att täcka motorn inom synavstånd från vägen? Nej. Skulle Volvo rätta till problemet, eller ersätta kunden med en ny bil om det visade sig att x% av deras bilar i en serie har den "egenskapen" (det lär nu aldrig hända att just den här egenskapen hittas, men faktum är att det finns exempel på bilar som har blivit återkallade, eller där ett designfel åtgärdas vid nästa regelbundna service.) Det gör inte automatiskt att alla som har problem med den typen av fel får en ny bil, inte heller gör det automatiskt att alla får felet helt gratis åtgärdat. Har kunden i fråga gjort nånting som kunnat förvärra det i fråga, tex medvetet lagt sina resvägar längs sjöar, bara för att det ser så skoj ut när det är vatten över motorhuven, så lär han ha visst delansvar.. dock hade Volvo sanolikt åtgärdat felet i alla fall.

Jag är fullständigt medveten om att det är en överdrift.

Jag tror inte konsumenter är änglar, även om jag själv aldrig skulle försöka smyga igenom en garanti på nånting jag vet jag har brutit mot garantiavtallet för. Jag är ganska säker på att återförsäljare säljer saker för att tjäna pengar, vilket alltid har inneburit att "snygga till" svagheter, eller helt ignorera dem. Servicetekniker är knappast alla lögnaktiga tjuvar, men det finns säkert någon, det stora flertalet är säkerligen underbetalda (i alla fall enligt deras åsikt) och överbelastade med arbete, samt har vansinniga produktionskrav. Som till exempel 20 minuters reglen. Tillverkare så stora att det tar dem en evighet att inse att de är på väg ner för en backe, som hastigt övergår till ett stup, är inte ignoranta enbart av fri vilja, de är i stor del att jämföra med riktigt stora dinusaurier. De är inte riktigt anpassade till sin omgivning, och absolut inte speciellt snabba på att reagera.

Antingen kommer man att anpassa sig, så att fuktskador i högre utsträkning åtgärdas, eller så kommer priset på telefoner att sjunka så mycket att det blir en ren förbrukningsartikel.

Um, dels har du fel. Och dels har du fel. Slutligen har du fel. Jag ska försök förklara vad jag menar.

Reklamationsrätten är en konsumenttrygghet som förväntas skydda konsumentens investering i en produkt, så att den inte i förtid berövas nyttan av sin investering. Om någon säljer en produkt, utan angivet max antal användningar, eller sista förbrukningsdag, är det meningen att det skyddet ska se till så att kunden har en fungerande produkt fram tills dess att garantitiden upphör. Om jag konstruerar en produkt som är så dålig att den inte håller den tiden ut, när den utsätts för den miljön som den kommer att befinna sig i vid andvändning, är jag skyldig att åtgärda felet, eller förse kunden med en likvärdig produkt.

Du har själv konstaterat att fuktskador inte behöver avslöja sig med en gång, och du har även konstaterat att fuktskadans tillkomst kan vara på lastbilen från fabriken, för allt vad vi vet, kan det sanolikt ske på en lastbil med etsade kretskort på väg till en fabrik, om det inte sker inhouse, i ett 'rent rum'. (det gör det iofs för det mesta, antar jag) Därför kan det inte konstateras att det är ett fel som kunden är ansvarig för, och det kan konstateras att produkten inte är bra nog för den miljö den är avsedd att användas i.

Att påstå att man inte får prata i telefon i regn, är dumt, alla vet att det regnar utomhus, och det kommer någon gång, under telefonens livslängd att vara ett regnfuktigt öra, eller ett par duggregnsdroppar som faller på den. Det SKA garantin täcka, annars är produkten inte bra nog att släppas på marknaden till att börja med. om det sen är en på 50 000 som inte håller, så skitbra, åtgärda felet, det är en piss i nilen. Därmed inte sagt att man ska förvänta sig att det ska gå o stå i ett intensivt spöregn, och snacka i telefonen i 45 minuter, utan att det kan ha sina bieffekter.
Altså, en telefon där fuktsensorn säger 'höredu, här har nog hänt nånting, men jag är inte säker på vad' är på mils avstånd från en telefon, som när du öppnar den är aldeles sönder oxiderad, och de olika lagerna i kretskortslaminatet ser ut som kexen i ett kexchoklad.. där chockladen är luft. Den ena ska lagas, möjligen med ett tips till kunden om att 'Du, fuktsensorn i din telefon har löst ut, så den är ersatt, det kommer att tas in i beräkningen om telefonen kommer in på fler garantier, så försök vara lite mer försiktig va?'

B!

Tur att det finns talföra personer.
Ditt inlägg innehåller allt som är relevant och som jag vill skriva men som jag aldrig skulle finna orden till !
Snyggt jobbat !