Permalänk
Medlem

Backgrundsbild?

Hej Hej!

Jag skulle vilja att min backgrundsbild på min hemsida anpassade sig efter vilken upplösning man har på skrivbordet!

Hur skriver man för att få den att vara lika stor vare sig man har 800*600 eller 1600*1200? Går det ens?

//BorN To LearN

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Du kan ju göra följande.

Du gör en 40x40px stor bild, som ser ut följande (../) och sedan slänger du ut den över hela bakgrunden. Resultatet blir då följande.

../../../../../../ ../../../../../../ ../../../../../../

Nej, jag är inte en ASCII-guru.

Edit: Det går även att göra en koll, mha Javascript som kollar vilken upplösning som körs och skickar dig då till tex: 1024x768.html. Men jag skulle inte rekomendera det. Har nog inte sett någon sida på senare tid som använder sig utav det.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

nope, det går inte, du kan dock göra som bongo-apan säger, sådana bakgrundbilder kallas "tiled" (tileable) på engelska, så du vet vad du eventuellt ska söka på om du inte vill göra en själv.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Det går lösa med javascript

<SCRIPT language="JavaScript"> <!-- if ((screen.width>=1024) && (screen.height>=768)) { window.location="highres.html"; } else { window.location="lowres.html"; } //--> </SCRIPT>

Var något jag hittade nånstans, borde gå modifiera det till att välja "rätt" bakgrundsbild.