Permalänk
Medlem

Studera design

Hejsan!

Funderar på att läsa design på högskolan till hösten och undrar nu om det är någon som har något bra tips på en utbildning?
Har själv letat runder men hittar inte riktigt det jag vill ha.

Grafisk design för webb är rätt svårt att få jobb inom kan jag tänka mig , men hur är det med 3d design ( reklam, media, spel design ) ?

Tackar på förhand!

Mvh xMe

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk
Medlem

Det är inte lättare det. Läs till rörmokare istället, de har sitt på det torra... eller ja, kanske inte torrt... hmmm... vafan, läs till elektriker eller nåt istället

Permalänk

Vad sägs som Högskolan för Design och Konsthantverk i göteborg, http://www.hdk.gu.se/ . Eller Beckmans Designhögskola http://www.beckmans.se/ .

Vad exakt vill du ha för övrigt? En högskola där du enbart läser t.ex. datorrenderad grafik eller en där du läser om design mer generellt. Skulle dock tro att det blir svårt att hitta hela program som bara handlar om datorrenderad grafik, mycket lättare att hitta en bra "design" skola i sådana fall. Då får du ju även en mycket större bredd på vad du kan bli efteråt.

Du kanske vill bli Designingenjör, om jag förstår texten får du jobba med bland annat grafik.
http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbild...
Edit: Den utbildningen handlade inte så spciellt mycket om just grafik, upptäckte jag efter att ha läst kursplanen

Som en replik till darkmoon, ja rörmokare är det man ska satsa på om man vill vara 103% säker på att få jobb efter utbildningen, men kanske inte om man inte verkligen gillar att hålla på med vad nu en rörmokare egentligen gör om dagarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det sista du ska göra är att lyssna på darkmoon med de uttalande han gjorde innan. Jobbar man med något som man brinner för kan man alltid komma långt, men om man istället tar något bara för att kunna få jobb kommer det bli tråkigt. Chefer ser om man brinner för sitt jobb.

Har du kollat KY-utbildningar? Såg att Linköpings Universitet öppnat något nytt program med design. Kolla in det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra förslag:

Beckmans
Industridesign (Umeå, Stockholm, Chalmer, Lund; ungefär i den ordningen)
Konstfack GDI (Grafisk design, antagligen mest relevant för dig, du blir typ grafisk illustratör)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
Det sista du ska göra är att lyssna på darkmoon med de uttalande han gjorde innan. Jobbar man med något som man brinner för kan man alltid komma långt, men om man istället tar något bara för att kunna få jobb kommer det bli tråkigt. Chefer ser om man brinner för sitt jobb.

Det är sant att man inte ska välja nåt man ogillar. Men det är inte helt fel ändå att anpassa vad man vill göra efter marknaden lite grann. Just grafisk design är ett väldigt konkurensutsatt område, så är det inte ett stort intresse tror jag inte man har så stor chans att få nå bra jobb inom det. Industridesign är nog lättare att få jobb inom till exempel, utan att ta till helt andra kategorier. Ett annat yrke jag inte skulle råda till är skådespelare.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Det är sant att man inte ska välja nåt man ogillar. Men det är inte helt fel ändå att anpassa vad man vill göra efter marknaden lite grann. Just grafisk design är ett väldigt konkurensutsatt område, så är det inte ett stort intresse tror jag inte man har så stor chans att få nå bra jobb inom det. Industridesign är nog lättare att få jobb inom till exempel, utan att ta till helt andra kategorier. Ett annat yrke jag inte skulle råda till är skådespelare.

Precis, jag tror att det finns behov av andra typer av konstnärer än de digitala. T ex börjar möbelsnickare och den typen av designers (Hantverkare) behövas igen. Och det är ganska relevant om man kan få jobb efteråt eller inte eftersom trådskaparen frågar hur det är med jobben....

Permalänk
Medlem

liu

Tackar för alla svaren!

Kikade runder lite på era förslag och fick nu en massa mer utbildningar som man möjligen kan söka till . Hittade även denna utbildningen som verkar intressant:
http://www.liu.se/utbildning/program/TGDKN

Vad tror ni om denna? Och hur kan möjligheterna med jobb efter en sådan här utbildning se ut?

Mvh xMe

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."