filen försvinner på disketten om jag tagit ut disketten innan jag unmountat!
filer som du skriver till diskett försvinner om du tagit ut disketten innan du unmountat! varför blir det så? du måste alltså mounta, skriva filer, unmounta sedan ta ut disketten för att dom inte ska försvinna...
varför kan vanliga användare skriva till disketten när jag formaterat den med gformat men inte när jag kört fdformat sen mkfs? hur gör jag att vanliga användare ska kunna skriva till den fastän jag formaterat med konsolen?
därför att disketten är ett långsamt media, det går fortare att jobba mot filer i minnet och endast skriva dem mot disketten när du är klar med den... en sorts cachning av data!!!
Re: filen försvinner på disketten om jag tagit ut disketten innan jag unmountat!
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ajsie filer som du skriver till diskett försvinner om du tagit ut disketten innan du unmountat! varför blir det så? du måste alltså mounta, skriva filer, unmounta sedan ta ut disketten för att dom inte ska försvinna...
Alla *nix system cachar rätt mycket, speciellt om man använder långsamma medium som disketter. Om du kopierar en fil till disketten så kommer du att märka att disketten inte börjar jobba direkt och att du får tillbaka kommandopromptern innan disketten jobbar färdigt.
Det umount gör att kommandot ser till så att allt är utskrivet till disketten och att ingen använder disketten innan den avmonterar den.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ajsie varför kan vanliga användare skriva till disketten när jag formaterat den med gformat men inte när jag kört fdformat sen mkfs? hur gör jag att vanliga användare ska kunna skriva till den fastän jag formaterat med konsolen?
Prova mformat. Det finns ett antal m* kommandon (mdir, mcopy, mformat ...) för att enklare hantera dos disketter utan att behöva montera/avmontera disketterna.