Varför säger man "varva" spel?

Permalänk
Medlem

För mig har det alltid haft betydelsen att man klarar spelet en gång.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe

Klara = 1 gång
Varva = Minst 2 gånger med eller utan alternativa slut.

What he said.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Att man säger varvat kommer nog (iaf för mig) från Super Mario Bros 1 som man när man klarat helt enkelt fick starta om från början på. Nuförtiden finns det inte många spel som man varvar..

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Ordet "varva" kommer från urminnes tider då de flesta spel bara började om från början igen då man kommit till slutet, eller att poängen började om från 0 igen då man hade maximerat poängen.

När man kommit till början igen eller att poängen blev 0 igen så hade man "varvat" spelet.

Permalänk
Medlem

min gissning är att det är äldre än så. Jag tror att det kommer från dom gammla mekaniska maskinerna som flipper. Dom hadde ju snurrande skivor för poängräkning så när du nått 9 så kom 0 upp igen dom hade snurrat ett helt varv.

edit: skriver för långsamt

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Man kör ett varv till

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
min gissning är att det är äldre än så. Jag tror att det kommer från dom gammla mekaniska maskinerna som flipper. Dom hadde ju snurrande skivor för poängräkning så när du nått 9 så kom 0 upp igen dom hade snurrat ett helt varv.

edit: skriver för långsamt

När kom de första flippermaskinerna med poängräkning? Före eller efter det första elektroniska spelet med poängräkning?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hört folk som sagt att dom "varvat" World Of Warcraft, dvs kommit till level 60 och det är då spelet är avklarat.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Ordet kommer från gamla spel som t.ex Donkey Kong som aldrig tar slut. Det går bara runt, runt och blir svårare för varje gång man "varvar" det. Inte så vanligt att det är så i dagens spel men uttrycket lever kvar. Jag säger själv "varva" när jag menar att man klarat spelet.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Varför säger dom "Och där Varvade han bil #44" när dom kommenterar racing?
Jo, för dom har kört om honom en eller flera ggr

Super Mario Bros. som dom flesta pratar om.. det har ju två vändor man kan spela... så varför nämner folk att det bara körs en gång?

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
För mig betyder ordet varva när man har klarat spelet till 100% med allt bonusmaterial upplåst och med alla alternativa slut. Att klara ett spel en gång betyder bara att man har sett sluttexterna, man kan ju fortfarande ha saker kvar att göra. Nu för tiden är det inte många spel man varvar, däremot klarar jag många spel men inte till 100% som man gjorde som barn. Nu för tiden går jag direkt på nästa spel när jag klarat det en gång.

Jag tycker tvärt om. Har man klarat spelet till 100% så har man klarat av det. Varva är när man har klarat av "slutbossen", eftertexterna har kommit upp och man kommer tillbaks till huvudmenyn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Varför säger dom "Och där Varvade han bil #44" när dom kommenterar racing?
Jo, för dom har kört om honom en eller flera ggr

Super Mario Bros. som dom flesta pratar om.. det har ju två vändor man kan spela... så varför nämner folk att det bara körs en gång?

OffT: Eftersom jag bara spelade Mario när jag var 6 eller något, kanske något när jag var lite äldre, så: Vad blir det för något upplåst när man varvat det första gången?

OnT: Det den personen sade om att mekaniska skivor på flipperspel tyckte jag lät rätt logiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Varför säger dom "Och där Varvade han bil #44" när dom kommenterar racing?
Jo, för dom har kört om honom en eller flera ggr

Snarare för att han då kört (minst) ett varv mer...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

varva är ett varv, en cirkel, 360 grader, dvs om du kommit igenom spelet och får upp startmenyn igen så har du varvat det. gått ett varv i spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
Att man säger varvat kommer nog (iaf för mig) från Super Mario Bros 1 som man när man klarat helt enkelt fick starta om från början på. Nuförtiden finns det inte många spel som man varvar..

Är nog inne på samma linje, även om det inte var just SMB som var spelet som myntade begreppet för mig.

Dvs om man kört genom spelet, och det som händer är att spelet börjar om från början så har man varvat det. (speciellt om man bibehåller score, extraliv, utrustning, xp eller liknande)
Blir spelet då svårare andra varvet osv så "klarar" man spelet fullt ut när man spelat genom det det svåraste varvet, alternativt låser upp alla slut. (om det finns sånt)

Diablo 2 är nog ett bra exempel: Första gången man tar dödar Diablo varvar man spelet, men hårddrar man det så har man inte "klarat" hela spelet förrän efter tredje gången.

Spel som leder tillbaks till menyn kan man möjligen också "varva" ifall man låser upp svårare svårighetsgrader (med tex alternativa slut) när man kört genom det. Max Payne 2 är nog ett exempel här. Man varvar det första genomkörningen, men "klarar" det inte fullt ut förrän man låser upp det lyckliga slutet

...

Så använder jag iallafall varva, men jag kan förstå de som använder ordet efter hur det används i tex rejsing, och därmed kort definierar "varva" som klara spelet mer än en gång.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.