Permalänk
Medlem

Hur pass bra fungerar en fläkt tunnel?

Jag funderar på att införskaffa mig en sådan här:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1201&session=742d3f...

Det verkar vara ett billigt och bra sätt att kyla cpu'n bättre. Mitt chassi är ett Lian Li PC-7 SCAND och jag tänkte dra tunneln till öppningen i toppen på lådan (om det går)

Någon som har några erfarenheter av lufttunnlar?

va säger ni, är det värt 77:- + frakt?

//Stry

Permalänk
Medlem

hhe, mjadu, alltså, funkar väl.

Men pengarna är väl inget att hurra för direkt, prova och återkom med ett svar

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

jag har ett sonata2 och det gjorde en sänknig på 2 grader load!

Permalänk
Hjälpsam

Det beror framförallt på vad du har för kylfläns och hur luftflödet i chassit ser ut. Om du tex kör med en heatpipe och har juste chassiflöde så ger det inte så mycket. Om du däremot kör med en klassisk kylfläns med neråtblåsande fläkt så kan det ge en hel del. Då nerblås-flänsar återanvänder mycket av den redan uppvärmda luften (inte särskillt bra) så skulle det vara mycket effektivare att köra rumstemp luft än chassitemp luft och därmed vinner du på ducten.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Det beror framförallt på vad du har för kylfläns och hur luftflödet i chassit ser ut. Om du tex kör med en heatpipe och har juste chassiflöde så ger det inte så mycket. Om du däremot kör med en klassisk kylfläns med neråtblåsande fläkt så kan det ge en hel del. Då nerblås-flänsar återanvänder mycket av den redan uppvärmda luften (inte särskillt bra) så skulle det vara mycket effektivare att köra rumstemp luft än chassitemp luft och därmed vinner du på ducten.

Jag har den gamla varianten med nedblås rakt på fläns. Och mitt chassi är som sagt inget fulltower precis men luftflödet är ju bra, jag prioriterar dock tystnad så jag låter mina två 120mmfläktar gå på lågvarv, jag hade kunnat ha bättre luftflöde om jag velat med andra ord.

Permalänk
Hjälpsam

Ta då en 120mm i toppen eller vad du nu har den, 120->80mm duct, slangen->cpufläns så kan du spara en hel del ljud (du kan i teorin skippa cpufläkten helt då)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om du kör luft genom en sån tunnel kommer det nog låta mer. Byggde en egen för ett par år sen av plastpåsar och avsågade papprör.. lite andra förutsättningar kanske, men det kommer nog låta mer iaf.

Permalänk
Medlem

ljudet av en sådan tunnel är beroende av längden på tunneln tror jag, jag har själv lekt lite med dedär tidigare nämligen fast har då bara gjort en kort tunnel på ca 10cm och JA, det lät! Men den långa tunneln borde inte låta mer tycker jag iallafall. Eller vad säger ni som kan med turbulens och hur luft rör sig? Tanken är minsann lockande...