Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
vackert! det tackar jag för (fast jag väntar nog ett år med det, tills routern är min, för dom kan tydligen klaga om den inte ligger uppe tillräckligt mycket)

Mig får dom klaga på hur mycket dom vill. Jag beställde en för att det var gratis och medans jag väntade på att få hem den så letade jag efter roliga saker man kunde göra med den. Det var då jag hitade den där sidan.
När jag väl fick hem den så insåg jag att jag inte hade den minsta nytta av den då jag inte äger några andra wifi-enheter, så jag gjorde då som dom vill att man ska göra. Gav bort den till en kompis.
Dom kan ju då inte komma till mig och klaga om min kompis nu inte har den inkopplad. Men dom är iaf välkomna.

Permalänk
Medlem

''Jag beställde en för att det var gratis och medans jag väntade på att få hem den så letade jag efter roliga saker man kunde göra med den.''

Vad för saker kan man göra med den? Mer än surfa och dela ut internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicla7
''Jag beställde en för att det var gratis och medans jag väntade på att få hem den så letade jag efter roliga saker man kunde göra med den.''

Vad för saker kan man göra med den? Mer än surfa och dela ut internet

http://www.tradera.com/auction/Natverk/aid_38169018
http://www.tradera.com/auction/aid_38044103

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Man kan göra väldigt mycket, som man inte kan med "budget routrar".
Eftersom Linux och OpenWRT ligger i botten så e de en kraftfull liten sak!

Själv är ja positivt förvånad, verkar vara bättre överföringshastigheter på den än på en Netgear ja provat.
Med Foneran kan ja leecha i bittorrent i nästan 3MB/s som max...24Mbps!

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dulemis
Man kan göra väldigt mycket, som man inte kan med "budget routrar".
Eftersom Linux och OpenWRT ligger i botten så e de en kraftfull liten sak!

Själv är ja positivt förvånad, verkar vara bättre överföringshastigheter på den än på en Netgear ja provat.
Med Foneran kan ja leecha i bittorrent i nästan 3MB/s som max...24Mbps!

Detta med originalmjukvaran? Jag har problem med att komma över 11, maxat på 18.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Mig får dom klaga på hur mycket dom vill. Jag beställde en för att det var gratis och medans jag väntade på att få hem den så letade jag efter roliga saker man kunde göra med den. Det var då jag hitade den där sidan.
När jag väl fick hem den så insåg jag att jag inte hade den minsta nytta av den då jag inte äger några andra wifi-enheter, så jag gjorde då som dom vill att man ska göra. Gav bort den till en kompis.
Dom kan ju då inte komma till mig och klaga om min kompis nu inte har den inkopplad. Men dom är iaf välkomna.

om det är din kompis som registrerat den så är det ju bara han dom kan klaga på?

angående att lägga in open-wrt (blir mer och mer sugen ) så är det väll bara att byta tillbaka till FON mjukvaran om dom klagar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dulemis
Man kan göra väldigt mycket, som man inte kan med "budget routrar".
Eftersom Linux och OpenWRT ligger i botten så e de en kraftfull liten sak!

Själv är ja positivt förvånad, verkar vara bättre överföringshastigheter på den än på en Netgear ja provat.
Med Foneran kan ja leecha i bittorrent i nästan 3MB/s som max...24Mbps!

Min Netgear WG602v3 (som är närmast att jämföra med Foneran förutom router-funktionen) kommer upp i 2.7-2.9Mbps över det trådlösa. Däromkring ligger maxhastigheten för 11g-nät (22.4-25 någonstans beroende på vem man frågar).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Japp, med original firmware.

Japp man kan återställa fråm DD-WRT till FON original om man känner för de, men de ska inte behövas för du kan köra Chillispot i DD-WRT o dela ut Internet.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dulemis
Japp, med original firmware.

Japp man kan återställa fråm DD-WRT till FON original om man känner för de, men de ska inte behövas för du kan köra Chillispot i DD-WRT o dela ut Internet.

jo men saken är väll att routern loggar upp mot fon.com och checkar av?

EDIT: jag lyckas inte flasha den dom guider jag hittat är till firmware versioner som är äldre än min (0.7.1.r2) någon som vet något?
körde efter denna guide: http://blog.blase16.de/2006/11/28/Hacking-Fonera
den funkar för 0.7.1.r1 men när jag försöker köra "steg ett" så står det:
Error in b/g Mode: Invalid value
Error in Channel: Invalid value

Edit: ingen som har en 0.7.1.r1 firmware fil liggandes? (funkar det att "downgrade'a" firmwaren?)

Permalänk
Medlem

Jo, den gör ju det, men så länge Chillispot körs och signalerar "heartbeat" till server så räknas du som aktiv i WiFi communityn. Alltså på kartorna.

Jo det blir så då, provat resetta den? Om du fått den nyligen kan den nog va flashad till r2, men har du tur är den r1. Bara o prova.

Nej Foneran kan inte "downgrade'as".

Men en exploit till r2 är redan hittad, är dock ej publicerad officiellt än.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem

ne det är en r2 men det låter fint att det är på väg till r2
får vänta på den och sedan flasha och fixa Chillispot blir perfa det

Permalänk
Medlem

Jaha, nu har man fått hem en annat FON-router, så nu har jag 2 st hemma.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk

Har inte fått min skickade än, hoppas att de kan skicka den innan snar framtid, längtar efter att få leka lite med den :), och så får man ett eget Wifi nät som man får stya själv utan att föräldrarna lägger sig i vad man gör för inställningar ...

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Jaha, nu har man fått hem en annat FON-router, så nu har jag 2 st hemma.

Kör också två st hemma
En som brygga + FON HOTSPOT och den andra som AP klient

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon snäll själ här som har lust att ge mig en invite till FON?

Permalänk

Då har man fått den, och den är registrerad och allt.
Det som förvånar mig lite är först att jag inte får ett mail att den är skickad utan igår kväll får jag ett SMS från TNT Express att jag skall ringa dom och avtala ny tid, tur att fraktnummret var med i SMS:et.
Det andra är att när jag ansluter till Fon_AP så får jag mottagning runt 30 % men när jag ansluter till det privata så får jag över 70 %, vad kan det bero på? Ifs inte loggat in i fon nätet så kanske är därför..

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det låter konstigt, ska ju sända ut samma signal oavsett vilket.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk

Tycket också det, men det är la inte mkt att göra åt det. Så länge jag har bra mottagning på det privata så är det lungt för min del

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

jag har samma styrka på mina signaler

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .mp3
Finns det någon snäll själ här som har lust att ge mig en invite till FON?

Jag har fått en nu, maila mig på johan (_at_) bogg . nu så skickar jag den till dig.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Jag har fått en nu, maila mig på johan (_at_) bogg . nu så skickar jag den till dig.

Done

Permalänk
Medlem

Någon som har en inbjudan att bjuda på?

Är det förresten nån som testat stressa routern med bittorrent-trafik?

Permalänk
Medlem

Min klarar det ganska bra.

Permalänk
Medlem

Jag hämtade min lilla låda idag. Det gick helt okej att få igång den (förutom den idiotiska WPA:n som default, jag har bara skitkort (men de är fan stabila)). Men när jag läst min läxa så såg jag ju att man lätt kommer in på routern via TP om man ändrar IP. Nåja, den var ju gratis. :>

Permalänk
Medlem

Har fått en gratis fon router nu. Men jag har bara Spray's 0.5mbit bredband. Det är inte kanske så smart att sätta upp FON routern eftersom vi har 4 datorer anslutna till internet, om någon börjar kolla på lite bilder på nätet så börjar webradion buffra, ms'en på WoW gå upp till över 1000 osv, ja ni förstår, det laggar. Vad händer om ja inte kopplar in den? Kommer dom kräva mig på pengar? Kan man ställa in så routern knappt får någon bandbredd alls?

Permalänk
Inaktiv

Du kan flasha om din FON router så att den använder sig av DD-WRT istället. Medhjälp av DD-WRT kan du fixa så att routern "ringer hem", på så sätt kommer det se ut som att du delar ut din uppkoppling fast än du inte gör det. Om jag inte minns fel finns det mer info om detta längre bak i denna tråd.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/La_Fonera_Flashing

Permalänk
Medlem

Jag kan inte browsa mitt LAN när jag kör med FON AP.
Lan har IP 192.168.1.xxx medan FON AP DHCP ger mig 192.168.10.x.
Vad krävs för att jag ska kunna browsa mina delade mappar när jag ansluter över FON AP?
Annars fungerar den lilla saken lysande. Hadde ett gammalt kort som ej stödde WPA men det gick att ställa om FON AP till WEP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .mp3
Du kan flasha om din FON router så att den använder sig av DD-WRT istället. Medhjälp av DD-WRT kan du fixa så att routern "ringer hem", på så sätt kommer det se ut som att du delar ut din uppkoppling fast än du inte gör det. Om jag inte minns fel finns det mer info om detta längre bak i denna tråd.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/La_Fonera_Flashing

Saken är att jag redan har en Level1 trådlös router. Ska jag ens bry mig om att flasha och hålla på? Är bara rädd att jag ska få en räkning hem. Det är inte pga WiFi'n som jag skulle ha igång den..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Saken är att jag redan har en Level1 trådlös router. Ska jag ens bry mig om att flasha och hålla på? Är bara rädd att jag ska få en räkning hem. Det är inte pga WiFi'n som jag skulle ha igång den..

det är ju bara att skruva bort antennen så länge den är ansluten mot internet så är det lugnt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
det är ju bara att skruva bort antennen så länge den är ansluten mot internet så är det lugnt

Ah, smart..