Permalänk
Medlem

Bok om ASM?

Jo det är som så att jag tänkte lära mej att programmera i ASM, främst för att lära mig göra små roliga demos och nu undrar jag om det finns en bra bok som möjligtvis återfinns på bibliotek

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

Man skriver (i huvudsak) inte längre demos i asm. Lär dig det bara om du har en mer vettig anledning än den du skrivit.

With that said, http://developer.intel.com/design/pentium4/manuals/index2.htm är ett måste i bokhyllan.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Inaktiv

Om du tycker att PC-platformen är lite avskräckande att lära sig programmera assembler på kan du kolla på "Introduction to RISC Assembly Language Programming" av John Waldron. Lär dig grunderna i MIPS för att sedan ta steget mot PC. Det finns en MIPS-emulator som heter SPIM som finns gratis att ladda ner.

Det är intressant att leka med assembler. Vi hade en kurs i datorarkitektur där vi hade en uppgift som gick ut på att vi skulle göra en uträkning på minimalt antal instruktioner och tid. Man var tvungen att förenkla och möblera om intruktionerna för att klara av det. En bra anledning till att lära sig assembler är att lära känna hårdvaran.