Intel Core 2 Duo E6400 och E6700 testade

Permalänk
Melding Plague

Intel Core 2 Duo E6400 och E6700 testade

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Rensa banan why don't ya?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har de släppt ungefärliga priser?

Permalänk
Medlem

Shg.biz har dessa priser:

Conroe E6300 (1.866GHz, 1066FSB) 2MB 2.113 kr
Conroe E6400 (2.133GHz, 1066FSB) 2MB 2.486 kr
Conroe E6600 (2.400GHz, 1066FSB) 4MB 3.481 kr
Conroe E6700 (2.667GHz, 1066FSB) 4MB 5.844 kr
Conroe X6800 (2.933GHz, 1066FSB) 4MB 10.570kr

Något över det rekomenderade priset.
Kommer troligtvis den 23:e Juli.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Med lite klockning på E6400 så kommer man lätt över FX62ans prestanda, och det är ju lite skillnad på pris mellan dom

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

ja fifan vad amd får pisk/kr/prestanda här alltså.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Vad ska herrn ha?
En E6600 till mig tack.
Och vad vill damen ha?
....

ps. Core 2 duo värkar bli riktigt bra till spel.
T.ex. E6400 smeker ju en fx60 och fx62 i spel.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Muhahaha.. Core Powwahhh

Permalänk
Medlem

hmmm, funderar nu seriöst på att byta till Intel, som jag skarpt ogillat till nu

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Det sista diagrammet med effektivitet per GHz var intressant. E6400 var exakt lika effektiv per GHz som E6700. Ska man tolka det som att man inte har någon som helst nytta av 4 MB cache jämfört med 2 MB cache på Core 2 Duo? Eller slumpade det sig så att det behövdes dubbelt så mycket cache vid 2,67 GHz jämfört med vid 2,13 GHz för att bli lika effektiv per GHz?

Frågan är alltså om man klockar upp E6400 till E6700 får man exakt samma prestanda då? Om priserna stämmer verkar E6400 ligga bra till (lika bra som FX-60 men mycket billigare och går nog att klocka en bit också). Men själv väntar jag på quad core innan nästa eventuella CPU-uppgradering...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det sista diagrammet med effektivitet per GHz var intressant. E6400 var exakt lika effektiv per GHz som E6700. Ska man tolka det som att man inte har någon som helst nytta av 4 MB cache jämfört med 2 MB cache på Core 2 Duo?

Har inte båda 4MB cache?

Priserna och prestandan verkar alldeles för bra för att vara sann... finns det några fördelar alls med AMD just nu?
Och jag som precis (nån månad sen) skaffat mig en s949 X2 4400+...

Permalänk
Medlem

E6400 i testet var ett "engineringsample" och hade 4 MB cashe.

I affär kommer E6400 "endast" ha 2 MB.

Permalänk
Medlem

I testet, ja. I effektivitet / Hz -diagrammet hade alltså båda 4MB. Vi har alltså inte sett hur effektiv den är med 2MB.

Permalänk
Medlem

jahapp, börjar bli dags att byta den gamla P4an mot en E6400 kanske ..och moderkort ..och minne ..suck.

det var väldigt illa ställt med moderkort btw.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Känns nog som om E6600 kommer bli poppis, lär prestera sjukt med lite klockning. Ja tack men byta system blir inte förrns nästa år till sommarn:/

Permalänk

Vad jag ser så är inte E6400 så grymt extreemt mycket bättre som alla vill tro. Visst den är bra, men den är inte så himla bra som alla säger. Jag brukar få höra att Core 2 (Conroe) kommer köra över Athlon likt en ångvält kör över en myra. Det är inte sant. Den är bra, men inte så bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Vad jag ser så är inte E6400 så grymt extreemt mycket bättre som alla vill tro. Visst den är bra, men den är inte så himla bra som alla säger. Jag brukar få höra att Core 2 (Conroe) kommer köra över Athlon likt en ångvält kör över en myra. Det är inte sant. Den är bra, men inte så bra!

Jo, lätt att den är om du kollar till prestanda/pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Vad jag ser så är inte E6400 så grymt extreemt mycket bättre som alla vill tro. Visst den är bra, men den är inte så himla bra som alla säger. Jag brukar få höra att Core 2 (Conroe) kommer köra över Athlon likt en ångvält kör över en myra. Det är inte sant. Den är bra, men inte så bra!

Ser du inte resultaten eller? Du ser att man jämför med AMDs FX-60 och FX-62? Är du medveten om priset på E6400?

Permalänk
Medlem

Helt sjukt
Ett test på E6400 med sin riktiga L2-cachestorlek hade varit ännu bättre.
Om prestandan ligger i närheten kring dessa resultat, fast med 2MiB L2-cache så är E6400 eftertraktad, annars tror jag att E6600 kommer bli 'the next thing'.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag trodde förstås att E6400 i testen bara hade 2 MB cache.
Det förklarar varför de var exakt lika effektiva per GHz.

Permalänk
Avstängd

Tror jag ska bencha en 3800+ med framtida priset på 1500:- och jämföra med dagens FX62. Och sen prata om pris/prestanda.

Även fast prestandan på Conroe är bättre än FX så ska ni inte jämföra priset med FX. Gör så att ni tar två processorer vid samma pris och jämför prestanda. Jämför då gärna med AMDs sänkta priser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Något över det rekomenderade priset.
Kommer troligtvis den 23:e Juli.

Intel har väl aldrig använt sig av rekomenderade priser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror jag ska bencha en 3800+ med framtida priset på 1500:- och jämföra med dagens FX62. Och sen prata om pris/prestanda.

Även fast prestandan på Conroe är bättre än FX så ska ni inte jämföra priset med FX. Gör så att ni tar två processorer vid samma pris och jämför prestanda. Jämför då gärna med AMDs sänkta priser.

Intel har väl aldrig använt sig av rekomenderade priser?

Inte lätt att vara AMD-fanboy i dagsläget...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Inte lätt att vara AMD-fanboy i dagsläget...

Sakligt av dig. Jag har blivit anklagad för att vara Intel-Fanboy i Conroe diskussioner också.
Men du, vad är det jag säger som är så fel då? Säg det istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Sakligt av dig. Jag har blivit anklagad för att vara Intel-Fanboy i Conroe diskussioner också.

Av vem då? Har inte sett någon anklaga dig för något sådant

Permalänk
Medlem

2MB vs 4MB Conroe ligger någonstans mellan 2 och 3 sek i SuperPI vid samma klock. Hur det blir i spel och sånt vet jag inte. Allendale (Conroe med 2MB L2) saknar också Speedstep (EIST) och VT.

Beroende på hur stor skillnaden blir mellan 2MB och 4MB L2 kan nog E6400 riktigt bra.

E6600 är nog lättare att klocka med, x9 multiplier mot x8, de klockar upp till ca 3.3GHz som bäst på luft för E6660. Man ska ha riktigt tur om den (en Conroe) klarar av 400 MHz FSB på luft. De som klarar det är i så fall X6800 versionen.

Min farsa tänker köpa ny dator om någon/några månader, kanske kan övertala honom att skaffa en Conroe istället för en Pentium D. Kanske ta en E6600 till 333 MHz FSB (333 x 9 = 2997 MHz) på luft.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Inte lätt att vara AMD-fanboy i dagsläget...

Varför inte? jag får sänkt priser på A64 för att intel släpper nya processorer, jag är nöjd

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

Det där var ju faktiskt lite pinsamt för AMD

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd

Varför är det pinsamt...Intel har ÄNTLIGEN hittar på en bättre teknik än amd...Amd kommer snart oxå ...Sen blir allt som för Varför är alla intel fanboys så glada för? (För att dom äntligen kan säga köp intel istl för amd eller)

Permalänk

vad är det som är pinsamt ?, alltså ni får faktiskt vakna till lite, det är snarare intel som har vart pinsamma isf. Så stort företag men så mycket skitlanseringar.

Intel har haft 3-4 år på sig att lansera en processor som smeker en amd i spel, och hur bra har det gått till ? det vet ni alla lika bra som jag att det har inte gått så bra. Intel har fått pisk när vi pratar desktop prollar i 3-4 år, och nu _äntligen_ (vilket jag tycker är bra), kommit med något som man kan hänga i julgranen.

varför är det då pinsamt för amd ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Men börja inte tjafsa om vilken av amd och intel som är bäst igen! Alla framsteg är bra för oss kunder

Men jag kan inte förstå att AMD har sånna sjuka priser på sina fx prollar!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.