Mitt Windows XP startar inte längre!?

Permalänk
Medlem

Mitt Windows XP startar inte längre!?

Kör sedan ett år tillbaka ett svenskt Windows XP PRO på min AMD 3200+. Jag har inte haft ett enda stopp eller fel på Windows under denna tiden, fram tills nu dvs. Installerade Panda Antivirus för att kolla om jag hade nåt ovälkommet men det hittade inget. Kör också regelbundna tester med Ad-Aware utan att det hittar nåt dåligt. Skulle starta om datorn efter installationen men nu startar den inte. Efter den lämnar bootmenyerna så stannar den. Den låser sig dock inte utan den startar bara inte XP som vanligt. Testade att stoppa i XP-skivan men den stannar med efter att det står "kontrollerar maskinvarukonfiguration"... Nån som har nåt tips om vad jag bör göra?

Visa signatur

......................................................
Hmm...

Permalänk
Medlem

spamma/håll in "F8" när datorn startas och välj felsäkert läge.. om detta fungerar kan du ta bort panda, eller köra en systemåterställning till före du installerade panda...

Permalänk
Medlem

Grejjen är den att jag får inte fram den menyn med Felsäkert läge, utan bara en bootmeny för min dator och inte Windows. Kör ett ASUS A8N-SLI Deluxe mobo, nån som vet hur jag får fram återställningsmenyn för Windows?
Om jag rycker hårddisken så kan jag starta installationsprogrammet från XP-skivan iaf... Känns som disken har crashat eller nåt...

Visa signatur

......................................................
Hmm...

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden! Känns onödigt att göra en ny när jag har samma problem.

Exakt samma sak har har hänt mig!
Det var imorse jag skulle starta den, och så kommer den fram då den ska boota. Men den kommer aldrig till att man får se att windows laddas.
Jag har ASUS A8N32-SLI DELUXE med samma prolle som quDos.
Jag har provat boota med windows-skivan i, men samma sak händer.
Provade också att starta med windows-skivan i och komma in och formatera, men samma sak...
Har också flashat BIOS, men gjorde ingen skilnad...
Hårddiskarna finns med i listan om vart man ska boota.
Vad är det som är fel? Vill gärna få igång den igen, har inte mkt pengar för att köpa en ny/uppgradera..

Tips någon? mvh en sorgsen Pilz.

Visa signatur

I kill people för money. But you are my friend... I kill you for nothing!

Permalänk
Medlem

Verkar som det felet jag hade, kan du inte komma in i bios och se om den ändrat hdd å starta på? eller om du kan få upp en meny som du kan välja vilken hdd den SKA starta på?

tips bara

Permalänk
Medlem

Min syrras kille har en Fujitsu Siemens som i går vägrade att börja komma till läget där den ska börja ladda OS:et... Kommer inte ens in i BIOS. Han startade bara om datorn.

He he, något nytt BIOS-virus ute eller...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |