Bredband via Analog TV-nät Bra/Dåligt?

Permalänk
Medlem

Bredband via Analog TV-nät Bra/Dåligt?

Hej!

Jag ska flytta in i en lägenhet i Broby (Ligger nere i skåne) och vill skaffa bredband.
Vi kan via huresvärden få 2mbit för 300kr/månaden via det analoga tv nätet. Är detta något bra?
Om ja istället ska skaffa ADSL måste jag skaffa telefonabonomang också, för de har ja inte planerat å skaffa.

någon som vet något om analogt tv internet?

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

2Mbit är väldigt lite för 300kr/mån.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd

du kan skaffa ADSL utan teleabbonemang hos BBB , Ring dem !

Permalänk
Medlem

analoga tv nätet?

du menar genom kabel-tv sladden va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
analoga tv nätet?

du menar genom kabel-tv sladden va?

Japp, fast det är inte digitalt ( så som comhem har de) utan de är analogt.

Jag bor 700m från telestationen och kan därför få 24mbit från BBB.
Frågan är om Bredband 24+ är bra?
Behöver man betala mer än 309 om man inte ringer någonting på telefonen?

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
Japp, fast det är inte digitalt ( så som comhem har de) utan de är analogt.

Jag bor 700m från telestationen och kan därför få 24mbit från BBB.
Frågan är om Bredband 24+ är bra?
Behöver man betala mer än 309 om man inte ringer någonting på telefonen?

Mja, du kan inte få bredband analogt men dina kanaler är analoga.
Dvs, du behöver ingen digital-tv-box. Det behöver man heller inte hos UPC eller Com hem men det finns.

Permalänk
Medlem

Internet via kabeltv har jag bara dåliga minnen av, usch! Satsa på ett adsl istället.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Att säga att en kabel är digital eller analog är fel. Det är innehållet som sänds som är digital eller analogt. Även om det bara sänds analoga kanaler i Kabel-TV-nätet så kan man skicka digital information genom det på en annan frekvens. Här i härnösand har vi en operatör som erbjuder stadsnätsanslutning via fiberkabel till villor. Man kan även välja deras analoga Kabel-TV som sänds via en egen fiber till kunderna. Samma sak med CD och laserdisc. Båda blir avlästa av en laser men laserdisc lagrar filmen och ljudet analogt.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

De flesta fiberanslutningar är ju analoga; Amplitud modulerad fiber. Varierar i ljusstyrka istället för att pulsa.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Vilka analogier ni drar! Man kan ju tro att ämnet är analogt men fatum är att gränsen är väldigt grå. Utan att dras in i sido diskutionen "hur vida en signal är analog?" (vad nu en signal egentligen är?) så tänker jag faktiskt svara på trådskaparesn önskan. SJälva tekniken som tillåter Internet via kabel-tv nät kallas docis (se även den svenska sidan under "In other languages"). Det är inget fel på denna, den är välbeprövad och ger det den lovar. Adsl är självfallet lika välbeprövad och testad men här har vi helt henkelt andra frekvens intervall som används på en kabel som deginades för telefon (och vara billig). Så vi har märkt att med längre avstånd får man sämre hastighet. I detta avseende så skulle jag säga att kabel-tv nätet håller mer vad det lovar som "upp till". Men tyvärr är världen inte så här anlog, islut ändana beror deta på hur hur operatörerna väljer att bygga sina nät. De kanske inte har den kapacitet som all kunder försöker bruka.

Så skriv vilka som levererar tjänsten istället.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
du kan skaffa ADSL utan teleabbonemang hos BBB , Ring dem !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget

Så skriv vilka som levererar tjänsten istället.

Enligt klockarens hemsida(huresvärden)

Bostads AB Klockaren erbjuder i samarbete med Communication Networks bredband i våra fastigheter. Vi erbjuder hastigheter upp till 6 mbit internt i vårt nät och upp till 4 mbit ut mot Internet.

För Broby gäller
upp till 256 kb/s 100 kr/mån
upp till 0,5 mbit/s 200 kr/mån
upp till 2 mbit/s 300 kr/mån

Uploaden för Broby är max 0,9 mbit/s.

Kanske hjälper? ^^

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Hitta inte direkt en massa recentioner när jag fråga google... känner inte till dem. Visst kan du chansa men fördelen med adsl är att du vet vad du kan vänta dig ungefär. Kolla vad de har för uppsägnings tid.