Permalänk
Medlem

X1900XTX problem.

Hej. Nu är det så här att jag har börjat få problem med mitt kort. Jag får grafikfel efter ca 1-1,30h i Hitman: blood money. Men jag får inte artefakter och vita prikar utan jag får typ svart "fladder" över vissa texturer. Och ibland dras färgerna ut och fäster sig vid en viss punkt. Detta hände efter jag gjorde drivrutins byte från 6.3 till 6.6. Det är i alla fall det senaste jag gjort som jag kommer på. Efter att jag bytt tillbaka till 6.3 åtskilja gånger så hjälper inte det. Jag har även tatt ut kortet och gjort rent kylaren och kollat kärnan. Inga fel där så värmeproblem är det inte efter som jag kör fläkten på 100% när jag spelar. Så den ligger under 60c i sommarvärmen. dock märkte jag en sak. Att på en av de gula "pinnarna" är där ett litet streck. Man ser det inte om man inte riktar kortet i sol ljus men om det skulel vara problemet s´å skulle väll det kommigt driket och inte efter en tid. Jag har även provat scanna efter fel med ati tools. Inget hittat efter 330min. Håller även på att omformatera nu.

Så någon som vet vad felet är eller har haft samma problem?

Permalänk
Medlem

Jag har också fått skumma texturfel i Oblivion efter byte till 6.6 idag, jag har en X1900XT.

Vad är det för gula pinnar du menar ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Jag har också fått skumma texturfel i Oblivion efter byte till 6.6 idag, jag har en X1900XT.

Vad är det för gula pinnar du menar ?

Ok, jag menar dom som sitter på sidan av kortet. Dom som går in i pci-e porten. Litte luddig förklaring men men... Jag är snart klar med omformateringen så jag skriver här fall det hjälpte. Det hjälper nog för dig med om det inte är nått fysiskt fel på mitt kort.

Permalänk
Medlem

Re: X1900XTX problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
jag får typ svart "fladder" över vissa texturer. Och ibland dras färgerna ut och fäster sig vid en viss punkt.

Låter som minnena blir för varma. då kan det bli svart flimmer.. som typ skuggor som blinkar till.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Re: Re: X1900XTX problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
Låter som minnena blir för varma. då kan det bli svart flimmer.. som typ skuggor som blinkar till.

Exakt. så det blir, typ på lampor och vissa hörn fladdrar det svart över och så dras det sträck. Ska prova spela nu och se hur det går.

Permalänk
Medlem

jaha, nu spelar det ingen roll om man kör 7900 eller x1900 båda verkar få problem med minnena.
dax för tillverkarna att sluta stirra blint på dollar märket och istället lägga lite tid på STABILITET oxå.
får väll sälja datorn o köpa en cross istället, där kan man attid fixxa till det som går sönder iallafall!

får hoppas det löser sig efter formatering kan göra det om du har tur!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
jaha, nu spelar det ingen roll om man kör 7900 eller x1900 båda verkar få problem med minnena.
dax för tillverkarna att sluta stirra blint på dollar märket och istället lägga lite tid på STABILITET oxå.
får väll sälja datorn o köpa en cross istället, där kan man attid fixxa till det som går sönder iallafall!

får hoppas det löser sig efter formatering kan göra det om du har tur!

x1900 har vatt stablia ända tills man installerar 6.6, har omformaterat och kör med 6.3 igen. Fungerar prima. Dock verkar minnena bli lite varma här i sommar värmen.

Permalänk
Medlem

Varma minnen

Hej.

Jag har upplevt extakt samma sak, och kände mig fram till mina minnen.
De var brännheta, skulle gissa på > 85-90 grader.
Jag använder en zalman vf900, och den blåser den varma luften ner över
minnena. Quake4 är en stygg titel mot just minnena verkar det som, den
kan framkalla dessa fel efter ibland endast 8minuter.

Var tvungen att öka cirkulationen ordentligt och operera på en intel-stock-fläkt baklänges (suger upp från minnna) för att få bort mina problem.

Nu har jag dock istället börjat drabbas av att drivern resettar min gpu.
Det ger ett kraftigt avbrott i spelandet kan man säga. Men Quake laddar
om och kommer tillbaka. Det klarade sig 2 gånger, 3:e dog gfx:et och kunde
inte 'recåvvra' sig. (swänglish).

Jag skall hårdtesta datorn med historik på alla värden och se om ja kan slutleda vad det är.

Efter min modd dras nu all varm luft fram förbi voltreggarna, de blir över 60 grader nu...men minnena är svala :).

Kan det vara voltreggarna som är överhettade nu istället, och att det är spänningsproblem som får gpu:n att resetas?

(Skall man behöva köpa vatten för att man har köpt det dyraste kortet...pinsamt ATI!)

/K

Permalänk
Medlem

det nya korten verkar andvända regulatorer och sådant som är lite för gammalt och klent.
undra om det e samma sorts grejjer som satt på tex geforce 2 serien?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag osäker om jag ska ta X1900XT istället för 7900GT :/ .. Nåja.. tack för varningen.. =P .. får fundera på det.. kanske ett X1900GT, är prisvärt skulle jag tro.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Mina minnen är kalla (inte direkt kalla då, men inte så mycket varmare än vad det är i luften ).

Jag installerade om calalyst 6.5 och texturabnormaliteterna försvann.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Nu blev jag osäker om jag ska ta X1900XT istället för 7900GT :/ .. Nåja.. tack för varningen.. =P .. får fundera på det.. kanske ett X1900GT, är prisvärt skulle jag tro.

Det kvittar vilket du tar, båda har problem är i värmen, dock verkar 7900gt ha mer vad jag har läst. Och grafik felen jag fick var bland annat för att 6.6 är mongo.

Och har någon nått tips man kan göra för att få datorn kalare som inte kostar pengar. Har massor med fläktar till hjälp och har ett Termaltake sprano cassi. Tips?;) Har just nu, 1st 120 fläkt bak, 1st 120 fläkt fram vid hdd, 1st 80 fläkt på sidan, 1st 80 fläkt under DvD läsaren, stock kylare på proleln, Stock på x1900xtx, stock hiper 580w. Tips som kan göra kortet kallare?

Permalänk
Medlem

Nätagg...

Ok...efter att ha läst:
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?p=1334397553
...som hade identiska problem med mig, testade jag hans råd.
Köpte ett nätagg...:)

Ett styck FSP Blue Storm 500 senare, och ja tror minsann problemen försvann. Testade det tyngsta stället ja hittat i q4 och det pallade iaf en bra stund extra, v12 höll sig ovanför 12 hela tiden.

Kan det vara så att vreggarna sliter ihjäl sig när nätagget droppar för mycket kanske...nu verkar de klara sig bra, maxar ut på 66 grader.

Systools:
Max load temp gpu: 68C
Max current draw: 60A

Med tidigare nätagg tror jag att max current-draw hamnade på 30-40.
Kortet verkar vilja ha ganska bra me ström.

Att kortet är strömtörstigt visste jag...men ja...den vill fan ha lyxigt stabil
spänning oxo, annars verkar det bli grinigt.

Tidigare nätagg Aspire 500W kunde nog kanske inte leverera helt enkelt...

/K

Permalänk
Medlem

Re: Nätagg...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av etirk
Ok...efter att ha läst:
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?p=1334397553
...som hade identiska problem med mig, testade jag hans råd.
Köpte ett nätagg...:)

Ett styck FSP Blue Storm 500 senare, och ja tror minsann problemen försvann. Testade det tyngsta stället ja hittat i q4 och det pallade iaf en bra stund extra, v12 höll sig ovanför 12 hela tiden.

Kan det vara så att vreggarna sliter ihjäl sig när nätagget droppar för mycket kanske...nu verkar de klara sig bra, maxar ut på 66 grader.

Systools:
Max load temp gpu: 68C
Max current draw: 60A

Med tidigare nätagg tror jag att max current-draw hamnade på 30-40.
Kortet verkar vilja ha ganska bra me ström.

Att kortet är strömtörstigt visste jag...men ja...den vill fan ha lyxigt stabil
spänning oxo, annars verkar det bli grinigt.

Tidigare nätagg Aspire 500W kunde nog kanske inte leverera helt enkelt...

/K

Har ett hiper 530w, märkligt. Får låna ett starkare och prova. Men jag får inga artefakter utan jag får tyo att texturerana dummar sig. och lappar över vart annat.

Permalänk
Medlem

Nätagg

Efter att bytt fläkt på vf900:an och satt dit nya flensar till vreggarna fick jag
till sist quake4 att vara stabilt. Maxar ut core/vreg på 66/56C.

Så vad gör man inte för att testa gränserna...installerar Oblivion.
Tar 3 minuter, sen tokdyker datorn igen...
Sätter i ytterligare en chassifläkt och testar, klarar 20 minuter, temperaturen stabil (bytte luftlflödesriktning).

Det var vid stillastående i cellen. Börjar man röra sig och springa runt blir
det inte lika roligt. Tar då åter igen 2 minuter och tokhäng!

Mina problem verkar vara temperaturbaserade i kombination med strömrelaterade.
Tempen sticker iväg och jag kan antagligen inte hålla i den.

Efter det hängt sig efter 15-20 minuter, hoppade jag rakt in i spelet efter uppstart, alla temperaturer bra core/vreg/ = 37/46 idle.
Spelet hänger sig då efter att ha renderat upp första framen!!!
Bootar om, temparna bra, in igen...klarar sig knappt en halv minut!!!
Va i hel... Samma cell, ~samma antal polygoner och samma shaders som
klarade sig ~20 minuter innan.
(Däremellan testar jag att starta 3dmark, startar inte ens upp...trodde hela gfx:et pajat först...)

Vad är problemet? FSP 500W levererar 16A på den ensamma rail som går till kortet, v2. Övriga datorn drar inte mycket, det varvar inte upp när grafikkortet inte jobbar. Jag har kylning som ger core/vreg idle 37/46.

Jag vet inte vad mer man kan göra?

/K

Permalänk

Re: Nätagg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av etirk
Efter att bytt fläkt på vf900:an och satt dit nya flensar till vreggarna fick jag
till sist quake4 att vara stabilt. Maxar ut core/vreg på 66/56C.

Så vad gör man inte för att testa gränserna...installerar Oblivion.
Tar 3 minuter, sen tokdyker datorn igen...
Sätter i ytterligare en chassifläkt och testar, klarar 20 minuter, temperaturen stabil (bytte luftlflödesriktning).

Det var vid stillastående i cellen. Börjar man röra sig och springa runt blir
det inte lika roligt. Tar då åter igen 2 minuter och tokhäng!

Mina problem verkar vara temperaturbaserade i kombination med strömrelaterade.
Tempen sticker iväg och jag kan antagligen inte hålla i den.

Efter det hängt sig efter 15-20 minuter, hoppade jag rakt in i spelet efter uppstart, alla temperaturer bra core/vreg/ = 37/46 idle.
Spelet hänger sig då efter att ha renderat upp första framen!!!
Bootar om, temparna bra, in igen...klarar sig knappt en halv minut!!!
Va i hel... Samma cell, ~samma antal polygoner och samma shaders som
klarade sig ~20 minuter innan.
(Däremellan testar jag att starta 3dmark, startar inte ens upp...trodde hela gfx:et pajat först...)

Vad är problemet? FSP 500W levererar 16A på den ensamma rail som går till kortet, v2. Övriga datorn drar inte mycket, det varvar inte upp när grafikkortet inte jobbar. Jag har kylning som ger core/vreg idle 37/46.

Jag vet inte vad mer man kan göra?

/K

Om du har kvar orginalflänsen sätt på den igen, eftersom den både täcker minnena och trycker ut luften ur chassit ( har dessutom hört att orginalfläkten på xtx är effektivare än vf900 )
Sen har vi det där med fläktar i chassit och luftflöden, speciellt ett massivt övertryck är inte att rekomendera om man har en GFX fläkt som vispar runt luft i chassit, du kan ju testa med undertryck i stället ( om du nu inte redan har det )

Om du fortfarande inte får det att funka är det bara RMA som gäller, hoppas det här hjälpte

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nätagg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Om du har kvar orginalflänsen sätt på den igen, eftersom den både täcker minnena och trycker ut luften ur chassit ( har dessutom hört att orginalfläkten på xtx är effektivare än vf900 )
Sen har vi det där med fläktar i chassit och luftflöden, speciellt ett massivt övertryck är inte att rekomendera om man har en GFX fläkt som vispar runt luft i chassit, du kan ju testa med undertryck i stället ( om du nu inte redan har det )

Om du fortfarande inte får det att funka är det bara RMA som gäller,
hoppas det här hjälpte

Originalflensen är bra, men den har ett ljud som hörs för bra, även när den varvar ner...denna dator agerar inte bara spelburk, även mediamaskin.
Men originalflensen kan faktiskt ge bra resultat i min låda, eftersom det
är otroligt trångt.

Luftflöde...
Nja, har testat alla kombinationer...
Och som det ser ut nu så kommer frisk luft in över reggarna, och just nu blåses via en 8cm chassi-fläkt ner över kortet (zalman-fläkten utbytt), och sugs bort av en annan... Det har visat sig ytterst effektivt.
Idle gpu/vreg: 37/46. Load max q4: 66/56

Har ett nytt Tagan 580 här...det levererar kombinerat 34A på 12V...
Den har visat sig i tester droppa ner 0.4V, men den levererar ändå en kombinerad rail, vilket mitt FSP inte gjorde. Dessutom ett par 3A extra totalt
sett.
Skall testa senare och även testa kortet i en kompis datta, för att se om mitt top-of-the-line kort är urk_kat. Det blir det andra i rad isf...och det skull
få mig att tappa tillit till de stora tillverkarna ordentligt.

/K

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Någon som har nån ide om mitt prob, blir knäpp snart.

Trodde du hade fixat problem med andra rivrutiner, men du kan ju alltid titta på www.rage3d.com i deras forum om det finns folk med liknande problem, om du inte hittar något är det lika bra att skicka tillbaks kortet

Det är möjligt att du skulle kunna sänka temperaturen i chassit något genom att stänga av alla chassifläktar utom 12:0rna och sen temporärt täcka över hålet i sidan, om du har lust/tid kan du ju testa........

Sen är det ju väldigt varmt ute nu också, så om man har överklockade system ( som alla har )kan man ju klocka ner allt och kolla att nordbryggan inte blir för varm, marginella instabilitetsproblem kan ibland ta sej underliga utryck.

Hoppas det löser sig för dej på nåt sätt

Permalänk
Medlem

Ja det är ju ATI det SUGER

Visa signatur

Gigabyte Aorus z590 pro ax | 11700k | MSI RTX 3070TI | 32GB 3600MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk
Medlem

Nätagg...

Ok bojs...ATI va...dom vill ha ström...
Åkte tillbaka med mitt PSU 500 Blue Storm, la till lite och tog ett Tagan 580.

Allt fungerar perfekt.

Tagan ger 35A combined, alltså på en och samma rail.
PSU ger endast 15A på 12V2, vilket inte räckte när diskarna tugga igång mitt i spelet. 12V1 går endast till CPU:n. resten går på 12V2.
Det var helt enkelt inte nog för mitt kort plus extrastuff.
Tagan har en liten switch bak där man väljer ATX 1.0 eller ATX 2.0x.
Om man inte splittar så avsätter man inte de onödiga amperen till processorn, som den ändå inte använder. Min drar ~8A. Dvs att av dom 16 på FSP, använde CPU:n bara 8.

Alla spel fungerar nu felfritt i timmar, inte en yppelse till ostabilitet.
ATI x1900xtx peakar runt 10A på 12V railen, och då skall man ha nog att driva det plus alla diskar och fläktar...och det räcker inte med 15A tydligen.
Tagan agget jobbar dessutom mindre, blir inte lika varmt, och blir då oxo
tystare, eftersom det inte behöver skruva upp fläkten.

Tagan har inte bästa spänningsstabiliteten i testerna, men det spelar ingen
roll eftersom det fixar kortets regulatorer, så länge det finns ström att
plocka ut.

Så som man slitit att kyla skiten, allt var inte förgäves, men större delen.
Nu kanske man skall klocka upp skiten ist, eftersom temperaturerna är
såpass bra

Äntligen kan man sova ordentligt...

/K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toralf
Ja det är ju ATI det SUGER

Jätte bra inlägg när det är Nvidia som har nästan alla problemen nu.

*Kollar RAGE3d*

EDIT: Ingen verkar ha samma prob som jag:/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Jätte bra inlägg när det är Nvidia som har nästan alla problemen nu.

*Kollar RAGE3d*

EDIT: Ingen verkar ha samma prob som jag:/

Om du redan har klockat ner resten av burken och inte det heller hjälper så är det nog RMA som gäller tyvärr

Hoppas det löser sig.........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
...stock hiper 580w.

Kör själv med ett Hiper Type-R 580W fast "bara" till ett X1900XT 512MB och det funkar kanon.

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Om du redan har klockat ner resten av burken och inte det heller hjälper så är det nog RMA som gäller tyvärr

Hoppas det löser sig.........

Vad är RMA:p?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Vad är RMA:p?

Vet inte vad bokstäverna står för men han menar returering av kortet, man brukar kalla det för RMA-ärende eller någe

Permalänk
Hedersmedlem

Return Merchandise Authorization

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok, tack tack. Sickade ett mail till db.com nu så fråga jag fall dom visste nått eller fall jag ska sicka in det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Return Merchandise Authorization

Är inte det också på svenskare ett enklare ord för "reklamera" ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

A.N'doja, har du nån ide vad det kan vara? Du brukar kunna din grejer;)