Permalänk
Medlem

Kylning till AMD X2 4600+

Hej hopp!!

Har beställt en ny cpu, en X2 4600+ 2,4Ghz.

Det följer med en kylare/fläkt till den.

Hur bra är kylaren som medföljer ? låter den mycket ?
Jag har en Thermaltake Big Typhoon CPU-Fläkt i datorn nu, ska jag använda den till den nya processorn oxå, eller är den medföljande bättre ?

Thermaltake Big Typhoon CPU-Fläkten låter 16db.
De andra fläktarna i chassi & nätagg ligger på 3st 11db och 1st på 15db.

Vill fortsätta ha en tyst dator, men vill även ha bra kylning.

tips ?

Permalänk
Medlem

Om det är en s939 så är BT'n bättre
-''- AM2 så passar inte BT'n

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

Det är s939...

Vet du hur många db den medföljaren kylaren/fläkten ligger på ?

Permalänk

Boxade kylare är i princip alltid alldeles för högljudda för en riktigt tyst burk, och kylförmågan brukar vara medelmåttig.

De är till för dem som inte bryr sig så mycket om ljudnivå eller några grader hit eller dit
Utan tvekan tycker jag du ska använda din Big Typhoon.

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem

Kylaren som följer med x2orna presterar nästan lika bra som de bästa. Det är nog den bästa stockkylaren som följer med någon processor. Den medföljande fläkten är dock lite högljudd i load. Vet inte om man kan modda den.

Permalänk
Medlem

håller med loranga, bra kylare, dock så kör fläkten till, allefall på min i samma hastighet konstant. Den låter väll en aning mkt iofs. håller 28-30 grader i idle på min 4600+

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Nån av er som vet hur många db den kylaren som medföljer låter ?

Permalänk

skaffa hörsel skydd om du inte vill ha nå ljud som stör..

Permalänk
Medlem

Har du inge vettigt o skriva, skriv inget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kellander
skaffa hörsel skydd om du inte vill ha nå ljud som stör..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Kylaren som följer med x2orna presterar nästan lika bra som de bästa. Det är nog den bästa stockkylaren som följer med någon processor. Den medföljande fläkten är dock lite högljudd i load. Vet inte om man kan modda den.

Kylaren med heatpipes är bra, men den medföljande 80mm fläkten sisådär. Bytte ut den mot en tyst 120mm Pabst, som jag kör på halva hastigheten. Den del av fläkten som skjuter över kylaren vände jag mot Nordbryggan. Tog bort kylfläkten på nordbryggan och ersatte den med en passiv Zalmankylfläns.

Kör med ett passivt kylt grafikkort och ett Zalman silent kraftaggregat. Hör knappt datorn när den går.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

den med 4 heatpipes är helt okey tycker jag.. kör med den.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Nu har jag:
X2 4600+ @ 2,4Ghz
kylning till cpu: Big Typhoon 16db
Chassi kylning 2st 80mm 11db utblås & en 120mm 15db inblås
Nätagg: 80mm 11db

Datorn är rätt så tyst, mkt stor skillnad mot hur den var förr.
Testade fläkten på den boxade kylaren o den lät lite mer, så valda att använda min Big Typhoon istället.

Temperatur:
Inne i detta rum: 25grader
Chassi, enligt Speedfan: 28Grader, enligt LCD displayen på chassit så är det 29,4grader i chassit.
CPU: idle 48grader. Load: ??

Vad tycker ni om tempen ? för hög ?
Den kylaren som följde med kanske kyler bättre, men låter mer, så får nog bli denna grad.

Om jag inte hittar en annan 80mm fläkt som blåser mycket men är tyst.

Permalänk

Den va rätt varm idle , min idlar ~30 enligt coretemp med ninja.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

ojsan...

Trodde det var Temp1 som var cpu... Vad är temp 1 för nåt ?

Enligt Speedfan:

temp1: 48C
Temp2: 28C
HD1: 42C
HD2: 44C
HD3: 44C
Core: 37C

Vilka temper är vilka ?
Temp2 är iaf chassi, då det nästan är samma temp som LCD displayen i chassit visar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Den va rätt varm idle , min idlar ~30 enligt coretemp med ninja.

Edit: med ett annat program (MSI corecenter) så visade det cpu. 31C & system 49C
Vad är normal temp på en X2 4600+ ?

Permalänk
Medlem

runt 30 grader idle skulle jag tro.
core skall vara tempen på processorn tror jag?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larssonm
Nu har jag:
X2 4600+ @ 2,4Ghz
kylning till cpu: Big Typhoon 16db
Chassi kylning 2st 80mm 11db utblås & en 120mm 15db inblås

Datorn är rätt så tyst, mkt stor skillnad mot hur den var förr.
Testade fläkten på den boxade kylaren o den lät lite mer, så valda att använda min Big Typhoon istället.

Temperatur:
Inne i detta rum: 25grader
Chassi, enligt Speedfan: 28Grader, enligt LCD displayen på chassit så är det 29,4grader i chassit.
CPU: idle 48grader. Load: ??

Vad tycker ni om tempen ? för hög ?
Den kylaren som följde med kanske kyler bättre, men låter mer, så får nog bli denna grad.

Om jag inte hittar en annan 80mm fläkt som blåser mycket men är tyst.

Tycker att CPU temp blir hög. Har din BigT en 120mm fläkt? Byt annars till en sån.

Gissar att det som hörs mest nu är chassifläktarna. Jag har två 120mm inblåsfläktar nedtill i fronten, som jag kör på halva hastigheten, eftersom dom sitter närmast mig. Utblås på baksidan har jag en 120mm på fullfart och kraftaggregatet.

Kanske din låda tillåter att byta ut de två 80mm chassi-fläktarna bak, till två 120mm? Då kan du dra ner hastigheten på 120mm fläkten du har i fronten, och få en betydligt tystare dator

Funderar på att ta upp ett hål på sidan på lådan för en 120mm fläkt, som riktas mot CPU kylaren. Den får i så fall bli temperaturstyrd. Kanske det vore en ide för dig som tar ner CPU tempen vid hög last/omgivningstemp?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Det som hörs mest i mitt chassi är fläkten till cpu.
Har plats för 2st 80mm bak och 4st 80mm fram alternativt 1st 120mm.
Fram har jag en 120mm 15db
Bak har jag 2st 80mm 11db
På cpu´n är det 120mm 16db
Tyst o skönt

På sidan i mitt chassi (APLUS Case Qubic) så är det 2st öppningar med små hål. Det ena över processorn, där det vanligtsvis sitter en fläkttunnel, men denna fick ja skruva bort för o få plats med min BT.
Andra öppningen sitter längre ner över PCI platserna.

Temp i chassit är ca 3grader mer än i rummet.
Cpun ligger strax över 30c, beroende på vilket program man kollar i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Tycker att CPU temp blir hög. Har din BigT en 120mm fläkt? Byt annars till en sån.

Gissar att det som hörs mest nu är chassifläktarna. Jag har två 120mm inblåsfläktar nedtill i fronten, som jag kör på halva hastigheten, eftersom dom sitter närmast mig. Utblås på baksidan har jag en 120mm på fullfart och kraftaggregatet.

Kanske din låda tillåter att byta ut de två 80mm chassi-fläktarna bak, till två 120mm? Då kan du dra ner hastigheten på 120mm fläkten du har i fronten, och få en betydligt tystare dator

Funderar på att ta upp ett hål på sidan på lådan för en 120mm fläkt, som riktas mot CPU kylaren. Den får i så fall bli temperaturstyrd. Kanske det vore en ide för dig som tar ner CPU tempen vid hög last/omgivningstemp?

Permalänk
Medlem

Tycker att originalfläkten i min Athlon 64 X2 4400+ låter som f-n. Speciellt i load. Det är en 80 mm. Chassifläkten är en 90 mm.

Till CPU:n; Finns det något bättre än zalman 9500 som skulle passa till mitt socket 939, RS480 chipset? Det får ju inte väga så mycket mer än 500 g gissar jag.

Sedan tänkte jag byta chassifläkten till en 120 mm men jag vet inte skruvhålen skulle passa. Hur långt avstånd är det mella skruvhålen i en 120 mm fläkt? Tror jag har c:a 100 mm att bjuda på...

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

jag känner oxå för att byta ut fläkten på min X2, alltså kylflensen verkar helt ok, men jag vill ha annan fläkt tror jag ^^, eller passiv flens.
kan man köra stoc passivt? alltså nätaggsfläkten är någr acm ifrån bara och rakt över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen rekommendera varianten att ha X2 original-kylflänsen med heatpipes kvar. Men byta fläkten till en tyst (Papst, next etc) 120mm fläkt som går på halvfart. Ger tydligen bättre kylning och mindre ljud än tex BigT. (Som normalt anses som jättebra).

Det blir dessutom billigt. Gav själv 110spänn totalt.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Ska man ha nån adapter då så att 120 mm fläkten passar?

Är inte t.ex. ADDA mycket tystare än Papst?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larssonm
ojsan...

Trodde det var Temp1 som var cpu... Vad är temp 1 för nåt ?

Enligt Speedfan:

temp1: 48C
Temp2: 28C
HD1: 42C
HD2: 44C
HD3: 44C
Core: 37C
_________
Vilka temper är vilka ?
Temp2 är iaf chassi, då det nästan är samma temp som LCD displayen i chassit visar.

Edit: med ett annat program (MSI corecenter) så visade det cpu. 31C & system 49C
Vad är normal temp på en X2 4600+ ?

core står för kärna tempen ligger på 37 grader för dig idle det låter rimligt eftersom min är det åxå med annan ej orginalkylare

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Ska man ha nån adapter då så att 120 mm fläkten passar?

Är inte t.ex. ADDA mycket tystare än Papst?

Nej, du behöver ingen adapter. Det går att fästa fläkten med dom byglar som sitter på kylaren. Låt den skjuta ut över Nordbryggan, så får oxå den extra kylning.

Det finns säkert tystare 120mm fläktar än Papst. Men när dom går på halvfart (som jag kör) så är det sannolikt ingen skillnad.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Avstängd

oroa dig inte min snurrar i 3000 och låter ca 17 AMD Athlon X2

Visa signatur

AMD 4400+ X2 1MB 2.3ghz @3.1ghz, 3GB RAM DDR2 667mhz, Asus 2600Pro 512MB (Welcome to tray)

Permalänk
Medlem

Varför dra upp en tråd som är över 1 år gammal ?