kan man studera nånting innom data utan lång matte?

Permalänk

kan man studera nånting innom data utan lång matte?

Måste man ha lång matte i gymnasiet för alla utbildningar efter gymnasiet inom dator?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.

Permalänk

Ja, mer eller mindre.

Vill man läsa t.ex Datorteknik 200p på Chalmers måste man ha läst Matte E,
Datorteknik 120p Matte D.

Detta är då tunga civil-linjer.

Enklast är att kolla runt på de olika högskolornas hemsidor, brukar stå där.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk

okej, tack för info!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.

Permalänk
Medlem

det finns webbprogrammerare på www.hik.se

alltså ett 2årigt webbprogrammeringsprogram som innehåller mycket programmering, och inte så mycket design som många andra liknande kurser/program gör

och som du vill ha det - utan för mycket mattekunskaper

//

Webbprogrammering, 80 poäng
Avancerad webbutveckling inom programmering, grafik och webbgränssnittet mixas tillsammans med kunskap om projektledning och dokumentationsteknik för att förbereda dig för ett utmanande arbete som webbutvecklare. fokus för utbildningen är att skapa dynamiska webbsidor med stor användbarhet och tillgänglighet.

Du får djupa kunskaper i programmering och du lär dig hur en webbserver fungerar och ska administreras i både Windows- och Linuxmiljö. Du utvecklar i branschledande programvaror såsom Photoshop, Dreamweaver och Visual Studio samt får lära dig hur webben och dess tjänster fungerar och är uppbyggda. Du kommer även att kunna göra information tillgänglig via webb med hjälp av databaser.

Stor del av utbildningen bedrivs i projekt där du lär dig gruppdynamik och de arbetssätt som är vanliga i branschen. Du får lära dig hela kedjan från att fundera ut en idé till att ta fram den slutliga produkten. I detta ingår bland annat programmering, testning, projektteknik, dokumentering, analysering, utvärdering och presentation av produkten. Du utvecklas inom ditt intresse - webben.

Under utbildningens gång kommer du att komma i kontakt med en mängd olika verktyg och tekniker som används i modern webbutveckling, bland andra ASP .NET, PHP, JSP, SQL, C#, JAVA, javascript, Flash, XHTML, CSS, XML med flera.

Arbetsområde: Efter utbildningen kan du till exempel arbeta på en IT-avdelning med webbansvar, arbeta som webbutvecklare eller programmerare. Du kan även starta eget företag, arbeta som konsult eller som projektledare inom webbprojekt.

Alternativ examen: Utbildningen leder till en högskoleexamen i datateknik. Efter genomgången utbildning finns vid tillräckligt stort intresse möjlighet att läsa vidare till en kandidatexamen.

//

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

IT-säkerhet, 120p, och spelprogrammering, 120p, på Blekinge Tekniska Högskola kräver att du läst Matte C. Du läser då 15p matte (diskret matematik och analys, samt linjär algebra (i dagsläget)).

http://edu.bth.se/utbildning/utb_sok_resultat.asp?KtTermin=20...

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

du behöver ju inte bli ingenjör för att jobba med datorer. det skadar dock aldrig att ha lite diskret matematik i huvudet. övrig matte är väl inget som skadar heller.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

"Inom dator" är väl lite diffust... Jag svarar: Nej! Du behöver inte ha ens läst mer matte än det där grundkravet, och det är väl matte B om jag inte minns fel? Jag hade förvisso två mattekurser på mitt program, men de sket jag i och läste mer design istället

Permalänk

Läs upp till matte C så har du en hel del datortekniska program att välja på, kan hända att det finns några med matte B som krav. Men det är ju bättre att ha en stor valmöjlighet.

Ska du däremot gå något ingenjörsprogram eller liknande, så har de flesta Matte D som krav och någon enstaka matte E. Men gymnasiematten är en barnlek mot den som kommer där speciellt på civil utbildningarna. Så man skall tänka efter ett par gånger innan man väljer ett sådant program, om man tycker gymnasiematten är omöjlig att fatta fast man är ambitiös och lägger ner mycket tid på den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

tyvärr är datautbildningar ofta väldigt fokuserade på matematik - vilket är bra - generellt - men alla som vill arbeta med datorer (även på hög teknisk nivå) är inte intresserad av sådana mustiga mängder matematik som normalt är inblandad. Men man ska aldrig glömma att matte är väldigt bra - till det mesta här i livet.

Men matte c lär du fixa iaf så att du har tillgång till alla systemvetaralternativ och liknande lösningar. Sen behöver du inte ta matematiken så mycket längre om du inte vill.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man vill göra. Webbdesign? Då räcker det säkert med matte B. Spelprogrammering? Då räcker ingen av gymnasiekurserna.

Datorkod och matematik är intimt förknippade med varandra. Även ett program som t ex Photoshop innehåller mycket avancerad matte (signalteori). Utan gedigen matematisk kunskap blir det svårt att skriva något annat än mycket enkla program.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd

Vill du göra avancerade grejor så behöver du mycket matte på civ.ing. nivå. Men oftast behövs inte sådan matte, om du bara ska jobba som vanlig smör-och-bröd programmerare på ett vanligt företag. Jag har läst jättemycket matte, men använder inte sån matte alls, just nu i mitt program som jag skriver.

Ska du ligga i framkanten och vidareutveckla teknik (t.ex. göra en ny grafikmotor, etc) så behövs matte. Ska du inte vara nyskapande, så behövs inte matte alls typ. För allt står i böckerna det är bara att skriva av.

Permalänk

Jag tycker du först bör fudera på vad du gillar i programmeringen, och vad du inte gillar inm matten.

För det är sant som det ofta sägs. Man använder normalt sett en del matte inom programmeringen, men den är inte distrubuerad som i skolan. Det är ju t.ex. rätt värdelöst att kunna multiplikationstabellen utantill, men att kunna räkna algebra är väldigt viktigt. Att kunna integrera är också bra t.ex.

Iaf jag tycker Matte C+ är roligare än A och B. Det kan vara så för dig med, så jag tycker du ör kolla lite på mer avancerad matte, utifall att du uppskattar den med. Ogillar du matten eftersom att du har svårt att resonera logiskt, ja då kommer du inte komma långt som programmerare heller tror jag tyvär. En bra sak att komma ihåg: Det är kunskapen som räknas, du behöver inte göra alla uppgifter i boken om det är tråkigt, även om läraren ofta försöker få dig att göra det. (eftersom han vet att man lär sig bättre då)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Matematik och programmering hänger ihop en hel del ja; både bygger på logiskt tänkande. Har man lätt för det ena brukar det andra hänga med av sig själv. Med individuella skillnader givetvis.

Det många finner tråkigt med matematiken är nog svårigheten att se någon praktisk användning för den. Som t ex derivatan av sinus eller absolutbeloppet av ett komplext tal.

Det är först när man kommer högre upp i studierna man lär sig att derivatan av sinus kan man använda för att räkna ut växelströmmens lutning, och att absolutbeloppet kan användas för att räkna ut sträckan mellan två punkter exempelvis.

Permalänk

jag gillar matte, men tog kort matte p.g.a att jag var rädd att jag inte skulle klara långa matten "/ men vill gärna bli något inom 'data' (programmering, designing) har ju 10 i teckning så kanske jag borde satsa på något med design.
inom matte gillar jag, ekvationer. tror de e favoriten inom matte hittils.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.

Permalänk
Medlem

oftast är man ju bra på de ämnen man gillar (och gillar de ämnen man är bra på ) så gillar du matten tror jag inte att du kommer ha några stora problem med den.

Permalänk
Medlem

Har du redan gått ut gymnasiet? Annars är det ju bara att ta alla upp till E, när du ändå tycker om det. Det är först vid Matte C som det börjar bli roligt.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

lite off men om man ska bli läkare vad ska man ha läst på gymnasiet då???

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
lite off men om man ska bli läkare vad ska man ha läst på gymnasiet då???

Naturvetenskap med natur-inriktning är nog det mest lämpade då.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
lite off men om man ska bli läkare vad ska man ha läst på gymnasiet då???

Ett program där du får MVG i varje kurs. Förutom det behövs Matte D, Fysik B, Kemi B och Biologi B. Alltså som sagts, NV med naturinriktning.

Lycka till med dina toppbetyg

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Ett program där du får MVG i varje kurs. Förutom det behövs Matte D, Fysik B, Kemi B och Biologi B. Alltså som sagts, NV med naturinriktning.

Lycka till med dina toppbetyg

Jupp, NV-NV is the way to go. Att få 23.0 är ingen enkel bedrift.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns troligen massor av program som du kan läsa utan att ha läst mycket matte i gymnasiet. Det beror självklart på vad du vill göra.

Läser själv på Chalmers och visst är det mycket matte, men det är inte omöjligt. Det ska dock sägas att den matten man läser på gymnasienivå är många gånger enklare än det som du kommer att läsa senare på tex en civ. utbildning. Fast bli inte nedstämd för det, allt är svårt när man lär sig det första gången. Samma sak med gymnasiematten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi05
Jupp, NV-NV is the way to go. Att få 23.0 är ingen enkel bedrift.

nä det måste vara svårt med tanke på att max är 20,0

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
nä det måste vara svårt med tanke på att max är 20,0

Inte med nya systemet. Som kommer gälla 2010 eller något, vet inte rikigt.

edit: Det är något, *vanliga ponägen* + har du läst massor språk? + Massor matte? + Har du G i grundämnena.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Inte med nya systemet. Som kommer gälla 2010 eller något, vet inte rikigt.

edit: Det är något, *vanliga ponägen* + har du läst massor språk? + Massor matte? + Har du G i grundämnena.

Det är fortfarande ganska svårt nu. Vilket han förklarade.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Jag läser Datavetenskapliga programmet med IT-arkitekt inriktning, har endast läst upp till Matte B.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det är fortfarande ganska svårt nu. Vilket han förklarade.

"Ganska svårt" jotack, 20.0 räcker ju inte ens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det är fortfarande ganska svårt nu. Vilket han förklarade.

Jaha, vad har det för något att göra med det jag skrev ( ganska fin stavning på mitt inlägg ser jag nu )? Sade jag något annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RippaN
Jag läser Datavetenskapliga programmet med IT-arkitekt inriktning, har endast läst upp till Matte B.

Lite off topic kanske, men är det inte svårt att klara matten med så låga förkunskapskrav? Jag läser datavetenskap på LiTH och här krävs MaE + FyB. Ändå är det relativt svårt att ställa om sig till högskolematten tycker jag (jämfört med hur svårt det var på gymnasiet menar jag).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virtual1337
jag gillar matte, men tog kort matte p.g.a att jag var rädd att jag inte skulle klara långa matten "/ men vill gärna bli något inom 'data' (programmering, designing) har ju 10 i teckning så kanske jag borde satsa på något med design.
inom matte gillar jag, ekvationer. tror de e favoriten inom matte hittils.

Kan du förklara vad den "korta matten" innehåller så vi kan relatera till svenska kurser (ser att du är från Finland)?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det är fortfarande ganska svårt nu. Vilket han förklarade.

Det han ville få fram var att jag hade fel med att 23.0 var maxpoängen, vilket det kommer att vara 2010.

Angående räkningen så är det vanliga poängen + 1 poäng per kurs som man läsar över det obligatiroska. Detta gäller matte, språk och någon annan kurs, beroende på vilken linje man går.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri