Permalänk
Medlem

Flera bredbandsuttag

Har (förhoppningsvis) fått tag på en ny lägenhet. Den är nyproducerad och ansluten till Bredbandsbolaget. I lägenheten sitter ett antal, minst 3 st, bredbandsuttag utplacerade.

Min undran är om jag kan nyttja dessa uttag för mitt egna LAN? Kommer hela huset åt mitt nätverk och isåfall kan jag förhindra detta?

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Enda sättet är att ta reda på det genom att koppla in en dator och se vilket nät du kommer åt på de olika uttagen och hur nätet verkar uppbyggt. Ganska mycket enklare än att sitta och försöka gissa sig till vad för det kan va för grejjer och hur det är uppbyggt.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Tänkte mest om någon hade stött på detta tidigare! Flyttar inte in förens om en månad, så jag kan inte testa...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Samtliga uttag går förmodligen till samma switch/router nere i källaren. På den switchen/routern är förmodligen resten av huset påkopplade.

Dvs om det går att sätta upp ett hemnätverk så bör du sätta lösenord på allt som du gör så du förhoppningsvis slipper intrång.

Summering: om det är kopplat som jag sa ovan (vilket är troligast imo) så har resten av huset samma koppling mellan dina datorer som du själv har

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Nu när jag flyttat in kan jag ju berätta hur det var! Alla tre uttagen i lägenheten går till en kopplingsbox i hallen, tillsammans med inkommande ledning. Där får man sedan koppla in det uttag man vill använda.

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Min morfar bor i en nybyggds fastighet med Bredbandsbolaget, han har två uttag i lägenheten sen har han en eller två switchar i en garderob. Ingenting han köpt själv.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är i nybyggda fastigheter, men jag är hyfsat säker på att BBB spärrar ganska mycket portar för insyn mellan de olika lägenheterna. Det gör de åtminstone här, och där jag bodde innan.

Jag kan inte se mina grannars datorer eller på nåt sätt alls komma åt dem, just eftersom BBB spärrar av varje switch-uttag.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Intressant. en (kanske dum) fråga, jag är lite nygiken på dedära,
SKulle ni kunna spela lan i hela huset?
eller spärrar (BBB) det också

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk

Går antagligen bra om alla i huset ansluter mot den ip adressen som servern har.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W3rkan
Intressant. en (kanske dum) fråga, jag är lite nygiken på dedära,
SKulle ni kunna spela lan i hela huset?
eller spärrar (BBB) det också

Det går säkerligen utmärkt. Det som BBB förhindrar är att olika uppkopplingar får insyn på varandra, så att säga. Ett hus blir inte som ett gigantiskt nätverk, utan varje uppkoppling är separat från den andra.

Men nätverksspel bör funka utmärkt ändå, om man ansluter direkt till serverns IP-adress.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

Misstänker att du har stadsnät. Du har säkerligen en switch(CPS) eller något dyligt i ditt elskåp då. För att kunna utnyttja alla dessa bredbandsuttagen måste du koppla en router/switch efter den enheten du får ditt bredband ifrån.

Om du kollar i elskåpet fattar du säkert Alla uttagen är numrerade i alla fall och de är de även i elskåpet. Man kan alltså bara köra ett uttag åt gången om man inte skaffar router

Jobbar på tele2s bredbands support så jag har hört detta förr