AMD Dual Core Optimizer - någon som testat?

Permalänk
Medlem

AMD Dual Core Optimizer - någon som testat?

Är det bara att installera den rakt upp och ner, eller ska den in allra först, och sedan övriga drivare efter eller nåt annat skumt?
Har rätt dålig prestanda i Flatout 2 med min X2 4600+ och Nvidia 6600, och det är ju ett spel som knappast ska ha prestandaproblem utan verkar flyga fram på var mans burk. Kan denna hjälpa kanske? Att det finns ett X2 prestanda problem med tex Flatout 2 som drabbar vissa?
Tänkte jag skulle fråga först om nån testat och vad det är innan jag gör det själv

"AMD Dual-Core Optimizer - The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core processor systems, by periodically adjusting the core time-stamp-counters, so that they are synchronized."

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det är väl bara och installera och testa. Du kan ju annars ta bort den om det blir sämre. Jag har ingen dual-core, så jag kan inte säga så mycket annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Den drivrutinen är ett måste, måååånga spel crashar utan den, eller genererar andra fel, oftast fel som har med timing att göra, Vill inte precis påstå att det går fortare.

I vilket fall Seb74, 100% av spelen som är där ute, ja alla för stundne är inte programerade för dual core, och kommer heller inte precis gå fortare med det. Snarare tvärt om.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Den drivrutinen är ett måste, måååånga spel crashar utan den, eller genererar andra fel, oftast fel som har med timing att göra, Vill inte precis påstå att det går fortare.

I vilket fall Seb74, 100% av spelen som är där ute, ja alla för stundne är inte programerade för dual core, och kommer heller inte precis gå fortare med det. Snarare tvärt om.

Kommer det nånsin komma såna spel då?
Vilket slöseri med resurser annars....
Kanske behövs nytt windows också för att göra det möjligt, vad vet jag :S

Lite tråkigt att ha en hel 4600+ ledig när man spelar liksom

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Självklart kommer det, men det tar tid för spelbranshen att utnyttja den, vet själv att UT2007 kommer använda sig av det, när spelet väl kommer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.