Har ett minne av att jag på 80-talets slut (eller om det va tidigt 90-tal) såg moderkort i tidningen "Byte" med både en sockel för en 386:a och en sockel för en Intel baserad (i860?) RISC processor. Korten såldes med rubriken "RISC Free!".
Om inte minnet sviker mig så va tanken att man skulle köra Unix på RISC proppen alternativt ha den för vissa specialberäkningar när 386:an kroknade ungefär som vi idag ser GPU:er å Fysikprocessorer.
Lite intressant att vi 20 år senare är tillbaka till samma ideér med extra slavproppar. Om något år har vi väl fysikfunktionerna inbakade i någon Intel å AMD propp och slavpropparna blir obsoleta igen ungefär som det blev med "mattematikprocessorerna" när 486:an kom.
Euh, över till frågan: Någon som minns vad dessa moderkort med 386:a å RISC propp hette å om det finns någon info om dessa på nätet? Nostalgihårdvara är kul, särskillt om den är udda.
Du tänker inte bara på ett kort med sockel för en speciell FPU ?
Tror Weitek tillverkade någon..
Annars kunde ju många moderkort utrustas med en 387a, som eg bara är en matteprocessor eller FPU, som KOMPLETTERADE befintlig cpu när den fick instruktioner.
Visa signatur
En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.