Recension: Nec MultiSync 20WGX2
Recension: 20WGX2
Ok när jag fick hem skärmen och började packa upp den så märktes det direkt att det här är kvalitet. Allt var väldigt noggrant inslaget, skärmen kändes robust och lite så där härligt tung när jag lyfte den ur kartongen. Jag skyndade med att plocka upp skärmen så fort som möjligt. Så där man gör när man får hem en ny pryl som bara måste vägas i handen, studeras och pilas med (Första 30min med en ny pryl är ungefär lika upphetsande som att ha sex för första gången, synd bara att det inte varar längre). Jag blev direkt positivt överraskad av designen på skärmen eftersom jag tidigare varit väldigt tveksam mot den innan. Det stämmer att den ser bra mycket bättre i verkligheten än vad den gör på bild. Alla kablar man behöver följer med vilket jag förutsatte. Så det var bara att koppla in den och se om den var så bra som jag hoppats på. Jag kör med Dvi till datorn och Vga till Xbox 360.
Jag blev väldigt positivt överraskad av bildkvaliten direkt och windows såg färgrikare, skarpare och finnare ut än någonsin. Jag fick dock ställa ner ljusstyrkan till runt 60%, för den är väldigt ljusstark på sina 100%. Började genast studera betraktningsvinklarna och konstaterade att jag inte längre behöver sitta precis framför skärmen som jag alltid behövt på min Samsung 710n. Den är alltså ruggigt bra i sina betraktningsvinklar och jag saknar därför inte att skärmen saknar höj och sänkbar fot. Jag fick inte häller med några döda pixlar till skärmen vilket var det ända jag viste att jag inte skulle sakna. Tycker inte häller att skärmen har någon backligt bleeding men jag har inte letat efter något sådant häller. Den är nog dock lite mörkare i hörnen men inget som man ser vid vanligt användande. Jag testade även lite film, tittade på lite bilder och kan även där säga att jag blev väldigt imponerad.
Sedan vill jag testa spel på den och så blev det. Jag började med att starta Prey eftersom jag anade att det var här som skärmens kontrast och färg skulle skina som bäst. Och jag anade rätt, allt så mycket fint ut och det var inga problem med att se detaljer i de allra mörkaste partierna av spelet häller. Jag har kört en hel del spel under de senaste dagarna eftersom det är mycket roligt nu igen när allt ser ut som det är tänkt att det ska göra. Kan säga att detta verkligen är en riktigt, riktigt bra spelskärm och jag har inte märkt av några eftersläpningar i några av de spel jag prövat. Jag har testat Prey, HL2, FarCry, Oblivion, Flatout 2 och Gothic 3 till pc. (Mini recension Gothic 3: Fick förresten Gothic 3 samtidigt som skärmen kom, så det har jag prövat mest och jag kan säga att spelet är underbart men mycket buggigt).
Jag har givetvis också prövat xbox 360 på skärmen. Kan säga att jag genast märkte att bilden flimrar lite när man kör genom Vga men det är inget jag tänker på längre. Eftersom det inte går att köra xbox 360 i skärmens nativ upplösning så har jag istället fått köra spelen i 1280*1024 och detta har gjort att spelen ser lite suddiga ut och att färgerna blir en aning utsmetade. Men jag tycker ändå att det ser riktigt bra ut och som sagt det ser betydligt mycket bättre ut än vad det gör på min vanliga 28” tv.
Det har varit en härlig helg och jag har spelat som aldrig förut så jag har inte hunnit arbeta med skärmen riktigt ännu. Kollade på lite illustrationer jag gjort tidigare men det såg väldigt mörka ut. Vet inte om det beror på att den min gamla skärm vad så dålig eller om jag måste kalibrera Nec:en. Tänkte jag skulle låna skärmkalibreringsgrejerna av min kompis och kalibrera skärmen så att jag får en så korrekt bild som möjligt. Hade också lite problem i början med att skärmen stängde av sig efter en timmes användande och jag blev genast orolig. Men det visade sig att det just fanns en inställning för detta i Menyn.
Något jag var rädd för innan jag fick skärmen så var jag orolig för att det blanka ytskiktet skulle bli ett problem. Men jag har knappt märkt av det och tycker bara att det får skärmen att se bättre ut, har ju mina fönster bakom skärmen och det är nästan alltid nerdraget så det kanske är därför. Det ända jag egentligen har att gnälla över är att skärmen tycks få väldigt mycket trearing när man kör spel i annan upplösning än nativ och använder sig 1:1 i expanderande läget. Jag har inte en aning om varför det är så men det är irriterande.
Hade ju en 205bw hemma ett tag men lämnade tillbaks den eftersom jag inte tyckte att den dög. Jag kan inte annat än rekommendera Nec:en till alla som har råd och har du inte det spara ihop till denna istället för att köpa en 205bw eller liknande för denna skärm är så pass mycket bättre. Så jag ger skärmen ett mycket bra betyg, typ 9 av 10 päron, bokhyllor eller något sånt.
Ska se om jag kanske kan fixa bilder sen med. Om ni undrar något som jag kanske har missat att nämna så är det bara att fråga.