Permalänk
Robot

Passiv HTPC

Projektarbete:

idén är att göra ett helt passivt HTPC chassi, prestandan ska vara hyffsad
blir en 3000+ med x800 (det lutar åt ett lågprofils x600)2,5" disk, agg på så lite watt som möjligt.
moderkortet blir ett asrock m-atx

värmen från CPU, GPU, NB kommer att transporteras med hjälp av heatpipes till stora kylflänsar på utsidan.
medans nätaggets effektregulatorer (heter det så) kommer att skruvas direkt på kylflänsen

----------------------------------------------------------
Som ni säkert redan märt så har planerna ändrats till ett ITX bygge.

Besök albumet: Passiv HTPC av rythm

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du göra dina heatpipes?

Permalänk

Man kan väl köpa färdiga heatpipes lr?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

precis, hade först tänka att innhandla dem från Mcubed:s hemsida där ett rör går på ca 60-70:-, men efter lite letande på forumet hittade jag dessa:

http://www.thermotekusa.com/phaseplane.html

dem kostar visserligen 200:-/styck men jag tror att tre borde räcka till CPU, NB (dem är sammanbyggda) och ett till GPU:n

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad du ska med ett X800 i en passiv HTPC? Genrerar ju bara massor med onödig värme.

Permalänk
Medlem

har redan et x800, så det blir smidigt så... , vad skulle du annars rekomendera då?

Permalänk
Medlem

Håller på med ett liknande bygge. Maskinen skall både bli PVR/HTPC plus filserver och lite annat. Målet är att den alltid skall vara på. Har börjat på en bygglogg här.

Permalänk

Ah! Intressant! Vilken storlek är det på flänsarna, var köpt och hur mycket? har kollat lite på kylfänsar på Elfa, men jag tycker det är ordentligt dyrt...

Permalänk
Medlem

flänsarna är 200*70*40mm dem är köpta begangnade, men tor dem kommer från elfa från början.

Permalänk
Medlem

Bara en liten tanke. Köp ett nätagg med så stor effekt som möjligt. I och med att nätaggens kylning är dimensionerad för maxeffekten så kommer nätagget att gå otroligt tyst när man som du kör på lång belastning.

Detta är om du ska köra med ett nätagg med aktivkylning.

bara en tanke/tips.

Permalänk
Medlem

nja ja kommer köra nätaget passivt precis som allt annat.

Permalänk
Medlem

det finns smidigare pci-e riser.

såsom denna: http://www.rackmountpro.com/productpage.php?prodid=2145

där kan du beställa hur lång kabeln skall vara. dock kortast en tum.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

det är iofs ett alternativ, men som det ser ut nu så kan jag inte ha några riserkort alls utan får nöja mig med lågprofilskort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ha! Jag har en tub kylpasta på 25g!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Permalänk

me like! keep up teh good work!!

Visa signatur

varför krascha dyrt med SAS, när man kan krascha gratis med windows?

Permalänk
Medlem

BRA jobbat. vill se mer. *klapp på axeln

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Mkt snyggt! Heja heja!

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Det kostar lite men kan vara värt att få det som man vill ha det. De där kylflänsarna blir inga problem att avleda värme med.

Håller på med ungefär samma sak. Jag har dock hållit på i ca 1½ år. Skall byta hårdvara på min för att kunna lira h264...

Permalänk
Medlem

sweeet, har du itx i den eller?, en sak bara du vet om att kylflänsarna fungerar bra mycket bättre på andra hållet?

Permalänk
Medlem

Äntligen nån som gör lite genomtänkta moddar. Börjar bli trött på alla "Hade tråkigt idag så jag sågade sönder mitt chassi och målade det grönt"....

Tror den kan bli riktigt bra

Permalänk
Medlem

tackar , snart kommer en ny update när den är igång.

Permalänk

kunde vart bättre

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
kunde vart bättre

vad?

Skit också!, kortet är troligen sönder, så nu måste jag hitta ett nytt moderkort, blir troligen ett snabbare den här gången funderar lite på jetway korten med 2ghz processor.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt imponerande! Jag diggar verkligen sånna här kompakta byggen det är verkligen så coolt...

Permalänk
Medlem

tackar:)

någon som är bra på felsökning?

datorn vill inte starta det kommer ström från agget, hdd:n snurrar igång men sen händer inte mer, processorn blir inte varm och ingen bild på skärmen.

har testat ta ut hårdisk, ramminne och testat med pci grafikkort, inget hjälper. har även testat att ta ut och sätta i batteriet igen.

är det bara att kasta kortet eller det finns något man kan testa?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av rythm
[B]har testat ta ut hårdisk, ramminne och testat med pci grafikkort, inget hjälper...QUOTE]

Nåt minne måste du ha i när du testar, annars händer det inte mycket, men de visste du nog redan..

Såg fint ut iaf, har funderat på något liknande bygge.

Permalänk
Medlem

ok, har märkt att typ varannan gång man startat dator så går bara fläkten igång på halvtvarv och hdd startar inte, men annars går fläkten igång på fullt blås och hdd startar då blir även processorn varm (sakta men säkert)

men jag får alldrig bild..... finns det någon som har en idé? eller är det bara att punga ut med 1500-2500:- ?

Permalänk

tradera.com <3

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-