Jag har testat att lägga lite clock på den. Kör endast i 305 fsb.
Allt fungerar bra det enda är att den liksom varvar till vid uppstarten för att sedan vara tyst i ett par sekunder för att sedan starta helt normalt.
Tacksam för svar om ni har en aning om vad detta kan vara.
Lustigt, jag har också Asus P5B (Vanilla) samt E6300 och upplever exakt samma sak. Eller förresten, jag upplevde exakt samma sak tills jag flashade om till nya bioset i förrgår. Nu är det problemet försvunnet (åtminstone för det mesta tror jag) och istället har den börjat stänga av/gå igång igen när jag gör vanlig omstart från windows, alltså som en hård reboot med nedvarvning av fläktar och hårddisk.
En kompis hade en teori om att det första problemet (med uppstarten) hade att göra med nån sorts säkerhetsfunktion vid överklockning, typ att den laddar ur kondensatorerna före uppstart, därav fläkt- och hårddiskrycket i början. Såvitt jag minns uppträdde det direkt vid minsta överklockning. Jag har numera ett biffigt nätagg så det lär det inte bero på.
Ja det har aldrig varit så utan någon klockning, om jag kör ner den på 266 fsb så försvinner problemet direkt. tycker dock inte att det ska behöva vara så. men ska kanske testa ett nytt BIOS så kasnke jag blir av med problemet.
Ja, testa att flasha till senaste bios och se om du upplever precis samma förändring som jag. Jag trodde förrut att problemet var nätaggsrelaterad men det har det som sagt visat sig att det inte är, så spring inte iväg och impulsköp nåt überkraftig lyxnätagg om du inte känner att du ändå behöver det I och för sig kan väl samma problem ha olika orsaker hos olika personer, men i vårt fall känns det som att det är för mycket som överensstämmer för att det ska vara en slump.
Nej nåt nytt nätagg ska jag definitivt inte köpa, känns mer som att det hänger på BIOSet, ska följa ditt råd och flasha om det, pallar dock inte göra det ikväll då jag har alldeles för mycekt läxa:P
Nae, så mycket till problem är det väl inte, men det ledde i alla fall iväg mig på en irrjakt efter källan till problemet, vilket var surt. Det var till exempel en stor bidragande anledning till att jag köpte mitt nuvarande nätagg då 80% av alla jag frågade om problemet gissade att felet låg just hos nätagget. Nu klagar jag ändå inte då jag är överförtjust i min nya strömförsörjning, men ändock.
Jag måste förresten säga vad skönt det är när man kan lösa problem genom mjukvaruuppdateringar! Känns som att jag har köpt mig fri från hårdvaruproblem allt för många gånger..
Nej nåt större problem är det ju inte, men jag irriterar mig ack så mycekt på det. Sant som Seeco säger att det är skönt att bara behöva uppdatera mjukvana och inte hårdvaran iaf. Jag sitter ju på nya saker så köpt nytt hade inte varit kul.