minst 2ms för spelskärm!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estrar
ögat kan inte uppfatta eller se skillnad på ms under runt 12.

Satt du och hittade på det nu eller?
På en 8ms skärm ser man det ENKELT. Starta ett FPS spel, svep med musen (siktet/blicken) från höger till vänster ganska snabbt och säg att det är precis lika skarpt o fint som när du har siktet helt still.
Anledningen till att det blir blurrigt är att pixlarna inte hinner uppdatera färgerna så snabbt som ditt öga gör = ditt öga (om du har ett friskt öga) kan se MYCKET lägre än 12 ms. Du hinner alltså se de pixlarna som visar fel färg enkelt, vilket gör bilden blurrig.
Precis samma diskution som med FPS igentligen, "man kan inte se mer än 30 FPS" vilket bevisades vara helt fel. Mätningar visade att människans öga kan uppfatta upp till 2k FPS, Troligtvis ännu högre. Att du ser en jämn o fin bild vid 80 FPS är för att din hjärna kompenserar för den dåliga bildkvaliten så att säga. Den tolkar om bildströmen som en bild åt dig.

Tyvärr funkar det inte så med Ms... det är TFT skärmen som skall tolka åt oss, och det hinner den inte göra. Vid FPS så är varje bild skarp, det är den inte vid varje 12ms på en TFT skärm.

Önskade att folk ibland läste på hur kroppen funkade innan man lägger in sånna inlägg.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard