Köpa ny kamera. Fujifilm FinePix S5600 ?

Permalänk
Medlem

Köpa ny kamera. Fujifilm FinePix S5600 ?

Hej!

Jag ska köpa en ny digitalkamera har jag bestämt

Nu har jag en Kodak Easyshare DX4330, tar skapliga bilder men är inte så bra om det är mörkt, ser typ inget i displayen om det är lite mörkare i rummet.

Har sett en del kameror som man ser lika bra i mörker som i dagsljus på displayen, vore kul o kunna se vad man tar kort på i skärmen...

Jag har kollat lite på Fujifilm FinePix S5600, är det nån som har en sån eller har erfarenhet av den ?
Tar den bra bilder ? funkar den bra ? hur är den i mörker ? ser man bra på skärmen ?

Nackdelen är väl storleken, min sambo vill hellre ha en liten kompakt kamera, men jag har fastnat för Fujifilm FinePix S5600.... vad jag har läst så verkar den vara bra för det priset..

Tänkte mig en kamera med maxpris på 3000:-
Ge gärna tips om ni vet nån annan kamera som är bra.

Vad ska man tänka på när man köper kamera ?
Hur viktigt är det med megapixel osv ?

Blir det bättre bilder med en liten kompakt kamera på 10MP än Fujifilm FinePix S5600 på 5mp i samma prisklass ?(2300:- och uppåt beroende på affär)

Tar mest kort på mina hundar o katter, på min sambo ibland när hon är på bra humör och tillåter det
och ibland om jag får upp nån större fisk när jag e ute på sjön, lite kort på min bil tar jag oxå.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Finns bara en kompaktkamera runt 3000:- som jag kan rekommendera helhjärtat:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=OPA20

10 Mpix för den pixelkåta, bra bilder, bra bilder i lågt ljus och helt otroligt nog optisk bildstabilisering. Den är dessutom väldigt liten och har bra skärm.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om en Canon Powershot S3 IS ? eller fujifilm finepix s6500fd ?

Permalänk
Medlem

Jag har ochså funderingar på den kameran "finepix S5600".

Det är ju en utgående modell, men fördelarna med den är ju att den har HÖG optisk zoom (10.7x) om man nu tänker ta mycke bilder på avstånd.
Sen ska den vist ta bra bra bilder även i lite sämre ljus.

Enda nackdelen jag hittar är att den bara tar XD minneskort som e några hundringar dyrare (2Gb) än de vanligaste formaten.

Finns i lager här : http://www.tdjdata.se/product_info.php?products_id=7587 till ett riktigt bra pris.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Usch vad svårt det är att välja kameramodell.

står mellan 3st modeller.
Bildtest:

Korten tagna med iso 100:
S3: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/s3is/IMG_0018.JPG
S5600: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/s5600/DSCF0065.JPG
S6500: http://www.cyberphoto.se/bildexempel/s6500/DSCF0041.JPG

S5600 = ca 2300:-
S6500= ca 3800:-
S3= ca 3800:-

Tycker det är bäst bilder med canon S3..
fördelar med canon är bildstabilisator och SD minne.

Nackdel med Fuji är ingen bildstabilisator och XD minne..

Men skiljer en del på priset...

Men som för mig så tillkommer det ca 500:- för köp av xd minne om jag köper en fuji, SD minne har jag redan ett på 1GB....

Permalänk
Medlem

Fujifilm FinePix F30 är riktigt grym när ljusförhållandena inte är skitbra. hög ISO gör att den klarar att ta bra bilder öven i dålig ljus utan att använda blixen allt för mycket. fördelen med detta är att med blixt blir det oftast ljust förmål o mörk bakgrund o massa skuggor.

en annan fin som klarar sig under 3000 kr är Canon Ixus 65, mycket prisvärd kamera

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Tycker du ska sattsa på en begagnad finepix s9500/600

finns för runt 4500 med minneskort å väska.

Har en sådna och är galet nöjd. En superbra kamera för den som ska börja fota lite seriöst. Bra autoläge men det finns möjlighet att köra fullt manuellt.

Permalänk
Medlem

Då var det beställt en Canon powershot S3 IS....

Blir nog ett bra köp, läst mkt bra om den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larssonm
Då var det beställt en Canon powershot S3 IS....

Blir nog ett bra köp, läst mkt bra om den...

Har du fått hem kameran än? Går själv i köptankar och just nu står det mellan 3 modeller,

Canon powershot S3 IS

Canon powershot 800/850IS - fått mycket bra recensioner, varför jag inte köper den just nu är pg.a. att den saknar vinkelbar-LCD. Sen är den mindre än S3an vilket är ett plus.

Canon powershot 640 - saknar bildstabilisator vilket är bra att ha i låga ljusförhållanden.

Vad tycker du om kameran? känns den robust, stabil? Tar den bra bilder i dåliga ljusförhållanden?

Hur är storleken tycker du, är det något som känns negativt?, jag tänker på att man kanske vill ha med den lite överallt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Nej, inte fått den än.
Den blev överlämnad till posten idag, så bör kunna hämta den i morgon eller fredag.

Har sökt på google och i diverse forum och har bara hittat positiva saker om S3 IS...
Alla som har en S2/S3 verkar nöjda.

lite mer info om kameror finns här: http://www.fotosidan.se/
www.cyberphoto.se har en del tester, om du vill jämföra olika modeller.
Sen finns det många många andra sajter som har testat kameror...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Har du fått hem kameran än? Går själv i köptankar och just nu står det mellan 3 modeller,

Canon powershot S3 IS

Canon powershot 800/850IS - fått mycket bra recensioner, varför jag inte köper den just nu är pg.a. att den saknar vinkelbar-LCD. Sen är den mindre än S3an vilket är ett plus.

Canon powershot 640 - saknar bildstabilisator vilket är bra att ha i låga ljusförhållanden.

Vad tycker du om kameran? känns den robust, stabil? Tar den bra bilder i dåliga ljusförhållanden?

Hur är storleken tycker du, är det något som känns negativt?, jag tänker på att man kanske vill ha med den lite överallt.