Vilket virus? (gubbe som gör långnäsa)
Hej!
en som svågern känner har fått virus i sin dator, han hade ringt nån datatekniker för att få hjälp, då det finns viktig bokföring i datorn, som han måste ha, men de gav han ett pris på 45000:- och då var det inte ens garanti på att det gick att rädda nånting av innehållet i datorn.
Svågern hade sagt att jag kunde kolla på datorn, som kan lite mer om datorer än de själva gör, så får väl datorn nångång till veckan tror jag.
Vet inte vilket operativsystem han har, men nu var han tvungen att skriva win i dos för att starta datorn sa han, så är väl windows 95/98/me.
han sa så här:
När han startar datorn kommer han till dos, där skriver han win, då startar windows men då kommer det några bollar och studsar på skärmen och sen kommer det fram en gubbe och gör "långnäsa" på skärmen, sen stängs den av...
Går virus igång även i felsäkert läge ? eller kan man komma in i datorn den vägen ?
Är det nån av er som hört talas om nåt liknande virus ?
Tips på hur man får bort det ?
Formatera är alltid ett alternativ, men det är en firmadator och finns värdefull bokföring i den...
Om jag tex flyttar över den datorns hårddisk till min dator för att komma åt bokföringsfilerna, får jag oxå viruset då eller måste jag trycka på nån speciell virusfil ?
Annars om jag inte kan bli smittad så, så borde det väl gå att flytta över den hddn till min dator och köra antivirus program det första jag gör för att få bort det?
Tacksam för tips/råd.