Vilket virus? (gubbe som gör långnäsa)

Permalänk
Medlem

Vilket virus? (gubbe som gör långnäsa)

Hej!

en som svågern känner har fått virus i sin dator, han hade ringt nån datatekniker för att få hjälp, då det finns viktig bokföring i datorn, som han måste ha, men de gav han ett pris på 45000:- och då var det inte ens garanti på att det gick att rädda nånting av innehållet i datorn.

Svågern hade sagt att jag kunde kolla på datorn, som kan lite mer om datorer än de själva gör, så får väl datorn nångång till veckan tror jag.

Vet inte vilket operativsystem han har, men nu var han tvungen att skriva win i dos för att starta datorn sa han, så är väl windows 95/98/me.

han sa så här:

När han startar datorn kommer han till dos, där skriver han win, då startar windows men då kommer det några bollar och studsar på skärmen och sen kommer det fram en gubbe och gör "långnäsa" på skärmen, sen stängs den av...

Går virus igång även i felsäkert läge ? eller kan man komma in i datorn den vägen ?

Är det nån av er som hört talas om nåt liknande virus ?
Tips på hur man får bort det ?

Formatera är alltid ett alternativ, men det är en firmadator och finns värdefull bokföring i den...

Om jag tex flyttar över den datorns hårddisk till min dator för att komma åt bokföringsfilerna, får jag oxå viruset då eller måste jag trycka på nån speciell virusfil ?

Annars om jag inte kan bli smittad så, så borde det väl gå att flytta över den hddn till min dator och köra antivirus program det första jag gör för att få bort det?

Tacksam för tips/råd.

Permalänk
Medlem

du kan ju starta via ett bootbart system från en Cd skiva. och sedan eventuelt skriva av eller spara ner informationen på Diskett.

Jag kan bara bootbara linux för film, www.geexbox.com ,det gör ju dig inte klokare men.. om viruset inte har tagit bort något så kan du helt enkelt starta med en sådan cd (välj boota från cd i bios) sedan "browsa" filerna.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

win 3.11 låter det som nästan. Starta i dos-läge och kopiera viktiga filer med vanliga dos-kommandon. Formatera sen och lägg in winxp eller nått

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

tänkte med på win 3.11

dock så annars finns ju lösningen att "smitta en annan dator som inte är värd något som har virus prog som rensar hdd ifrån den burken har har och på så sätt skydda infon

alltså flyttta över hårddisken

har hörttalas om att det funnits saker på 3.11/95/98/me osv som efter en visstid elelr bar alite då o då känner för att totalt låsa datorn så man tror att man måste köpa ny burk.. dock har jag bara hört det ..ryktenantagligen.. men filma gärna av den där gubben jag vill så

lycka till

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Om jag vore du skulle jag ...

1. Ta den virusinfekterade hårddisken till min egen dator. Som är sjävfallet fullständigt patchad; med ett modernt antivirusprogram och firewall med de senaste uppdateringarna.

2. Ta en ghost-image på hårddisken.

3. Börja skanna av hårddisken med antivirusprogrammet. Antivirusprogrammet bör ha hittat (alla) infekterade filer och reparerat de från skadlig kod.

4. För över alla viktiga filer till ett "fräsh" system.

5. För tillbaka hårddisken och systemet bör fungera som det ska.

6. Om de viktiga filerna mot all förmodan vore totaltförstörda, utan möjlighet att kunna bli reparerade från eget initiativ, bör ni anlita en professionell dataåterställningsföretag; Ibas t.ex, är ett av dem. http://www.ibas.se/

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort som DiAMONDBlacK säger bara det att jag hade startat min dator i felsäkert läge & hade haft en bunke andra program med såsom antispyware program & dyl. i kaliber med pestpatrol exempelvis när jag hade kommit till att scanna hårddisken...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

3.11? det kan ju lika gärna vara W95/98/ME alla tre startas med kommandot "win" från DOS.
gör bara som DiAMONDBlacK säger, då går allt bra.
Det finns även smidiga bootbara linuxdistar på CD du kan strarta upp burken med, då kan du kopiera över viktiga filer till en USB-sticka/ ext.disk.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Ta bort det busiga skämtprogrammet som visar gubben och stänger ner datorn från autostart... innan du startar windows.
/G

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!!

Får hoppas det ordnar sig med datorn....

Permalänk
Medlem

Säg till honom att jag kan göra det för 35000kr!
PMa vid intresse!