Hasta la vista microsuck?

Permalänk

Hasta la vista microsuck?

Tjo, blev så jävla förbannad rent usagt när jag såg dn's artikel I KULTURDELEN om nya windows M/S vista, så jag brände tidningen i vår kamin och köpte en ny för att statuera lite exempel,

i artikeln läste jag bla om "gadgets", vistas "nya" övervaknings och miniprogram system inte allt för olikt mac os x widgets och helt vanliga apps i linux, som desutom släpptes för 4 år sedan,

när vista gick under kodnamnet "longhorn" var det meningen att man skulle skriva om hela eller åtminstone 80% av kernel, men eftersom m/s inte hade råd att ta risken att skriva ett helt nytt operativsystem så lade man bara till och modifierade vissa bitar av gamla server 2003,

vad har vi kvar av detta, vi har ett nytt system som kommer kräva nya decenier av drivrutins tillverkning, vi har ett operativsystem som tar oavsätt hur mycket minne du har, 50% av din totala minneskapacitet + annat, detta kan resultera i att din sjysta gamingburk segas ned lite.

min argsinthet går nu ut över att IBM's avtal "att alla pc-datorer som byggs skall levereras med m/s os," detta resulterade nu i att dom få människor i världen som använder mac os x och linux ärdom ända som kommer att se det grafiska plagiatet av deras härliga operativ system,

fellow sweclockers, har jag helt fel om jag säger att Windows Vista är Microsofts snedsteg i OS världen? att vista har plagierat många grafiska och interna moment från *nix världen en än gång (syftar på när microsoft snodde idén till "windows" när dom sätt Apple inc's fönster system "lisa" lr vad det hette)

aja, posta lite kommentarer om vad ni tycker om vista, har ni några fina bilder som motbevisar eller bevisar lite? posta!

//lusius

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Avstängd

Ja, du har fel. Naturligtvis kommer Microsoft antagligen sälja miljardtals licenser i slutändan.

Plagierat unixvärlden? Mest lol, om det är några som plagierar fönstersystem så är det väl just de, Gnome och KDE är ju inte bättre än vad de är just för att de försöker apa efter Windows så mycket som möjligt.

Klart de snor idéer från OS X (och kanske något annat), men stölderna går ju åt båda hållen. Vad säger att exempelvis Apple hade sökfunktionen (spotlight) i åtankarna innan Microsoft sade att de skulle ha det i Vista?
Visst, Apple implementerade det först och släppte det men idén var ju inte deras ifrån början.
Vad jag har förståt det så är spara/öppna-dialogrutorna i OS X också stulna från Microsofts operativsystem.

Permalänk
Medlem

Re: Hasta la vista microsuck?

Den här tråden kommer ju att gå bra...

För att börja med lite grundläggande Vista-information: Vista är inte en omskriven XP-kernel, utan arbetet med Longhorn lades ner och man gick istället över till 2003 Servers omskrivna kernel för att fortsätta arbetet med Vista. Minnesanvändning må låta hemsk, men faktum är att den är väldigt effektiv. Det kommer inte att behövas decennier av drivrutinsanpassning, XP är bara fem år gammalt och idag finns det drivrutiner för det mesta och 99% av dessa drivrutiner fungerar bra.

Att Vista är ett snedsteg för Microsoft har jag svårt att se, däremot är det garanterat den sista gången Microsoft gör något liknande. Det faktum att hela Windows-gruppen har omorganiserats och man har tagit in stora delar av Office 2007-gänget för att arbeta på Vienna är väldigt lovande, Office 2007 har ett nytänkande i användarvänlighet som är riktigt bra.

För att fortsätta med ditt Apple-raseri:

Apple uppfann inte idén med widgetar, till att börja med. Inte heller är en fönsterhanterare en idé som Steve och hans vänner var först med. Både idéerna är något som arbetades fram på flera platser samtidigt. Steve hade kollegor i början av 80-talet som arbetat på Xerox och även om han inte direkt snodde idén från Xerox är det nog inte för långsökt att tro att hans Stevighet nog blev smått inspirerad av det hela - betänk att ett av hans favorituttryck är en felsägning: "Good artists copy; great artists steal." (Det ursprungliga citatet lyder "Bad artists copy; great artists steal.") Steve är inte så helig som han vill framstå. Nog om Apple.

Lite om Steve och Bill:

Ja, Bill snodde förmodligen idén från Steve men om man är så naiv så lever man inte länge i affärsvärlden. Steve lärde sig läxan och kan nu tänka sig att gå över lik här och där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
Tjo, blev så jävla förbannad rent usagt när jag såg dn's artikel I KULTURDELEN om nya windows M/S vista, så jag brände tidningen i vår kamin och köpte en ny för att statuera lite exempel,

Löjligt. Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Re: Re: Hasta la vista microsuck?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Den här tråden kommer ju att gå bra...

För att börja med lite grundläggande Vista-information: Vista är inte en omskriven XP-kernel, utan arbetet med Longhorn lades ner och man gick istället över till 2003 Servers omskrivna kernel för att fortsätta arbetet med Vista. Minnesanvändning må låta hemsk, men faktum är att den är väldigt effektiv. Det kommer inte att behövas decennier av drivrutinsanpassning, XP är bara fem år gammalt och idag finns det drivrutiner för det mesta och 99% av dessa drivrutiner fungerar bra.

Att Vista är ett snedsteg för Microsoft har jag svårt att se, däremot är det garanterat den sista gången Microsoft gör något liknande. Det faktum att hela Windows-gruppen har omorganiserats och man har tagit in stora delar av Office 2007-gänget för att arbeta på Vienna är väldigt lovande, Office 2007 har ett nytänkande i användarvänlighet som är riktigt bra.

För att fortsätta med ditt Apple-raseri:

Apple uppfann inte idén med widgetar, till att börja med. Inte heller är en fönsterhanterare en idé som Steve och hans vänner var först med. Både idéerna är något som arbetades fram på flera platser samtidigt. Steve hade kollegor i början av 80-talet som arbetat på Xerox och även om han inte direkt snodde idén från Xerox är det nog inte för långsökt att tro att hans Stevighet nog blev smått inspirerad av det hela - betänk att ett av hans favorituttryck är en felsägning: "Good artists copy; great artists steal." (Det ursprungliga citatet lyder "Bad artists copy; great artists steal.") Steve är inte så helig som han vill framstå. Nog om Apple.

Lite om Steve och Bill:

Ja, Bill snodde förmodligen idén från Steve men om man är så naiv så lever man inte länge i affärsvärlden. Steve lärde sig läxan och kan nu tänka sig att gå över lik här och där.

Löjligt. Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Apple betalade för att titta på Xerox grejer, Jobs blev som du skrev inspirerad och skapade något helt nytt. Apples operativsystem har inte särskilt mycket gemensamt med Xerox-datorerna. Windows däremot är en direkt kopia av Apples grejer, det syns rätt tydligen än idag. Och Vista ska vi ju inte tala om, alla grejer MS försöker få fram som nyheter är ju sånt som funnits i OS X i flera år.

Ang. Spotlight så passar kanske ett annat Jobs-citat. "Real artists ship". Sen tror jag nog det är något båda företagen velat ha länge, ett bra söksystem. Apple fixade det med spotlight, MS har inte lyckats än.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hasta la vista microsuck?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Apple betalade för att titta på Xerox grejer, Jobs blev som du skrev inspirerad och skapade något helt nytt. Apples operativsystem har inte särskilt mycket gemensamt med Xerox-datorerna. Windows däremot är en direkt kopia av Apples grejer, det syns rätt tydligen än idag. Och Vista ska vi ju inte tala om, alla grejer MS försöker få fram som nyheter är ju sånt som funnits i OS X i flera år.

Ang. Spotlight så passar kanske ett annat Jobs-citat. "Real artists ship". Sen tror jag nog det är något båda företagen velat ha länge, ett bra söksystem. Apple fixade det med spotlight, MS har inte lyckats än.

Först och främst är sidebar en feature som annonserades redan 2003. Långt innan Apple snodde hela sin dashboard med widgets från Konfabulator. Dom annonserade och faktum är att redan XP indexerade din hårddisk om än mindre effektivt. Att kunna få information snabbt är ett krav idag snarare än en innovativ ide som Apple eller MS är ensamma om.

Vista innehåller mycket ny kod och faktum är att man endast behållt vad som är nödvändigt för att kunna köra XP program etc. Dom har skrivit om saker som nätverksstack, ljudstack etc.

Numera är det faktist om vi ska vara ärliga Apple som bara snor saker. Dock sätter dom ihop det till en stabil och oftast bättre produkt.
Fråga mig ifall jag hellre lever i Vista i resten av livet eller OS X och svaret blir klart Vista.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

för er som är lata och inte orkar läsa om datorernas och operativsystemens utveckling kan jag tipsa er om Robert X. Cringelys "The Triumph of the Nerds" http://www.imdb.com/title/tt0115398/

en rätt träffsäker dvd om hur det verkligen gick till...

för oss som faktiskt levde under tiden innan windows95 och den commerciella versionen av Internet är filmen en riktig nostalgitrip...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

När det gäller det här med program och OS så kommer jag A L D R I G att förstå det här evinerliga gnället om vem som har snott vad. Om vi börjar med det här med fönster, som Xerox tydligen var först med... Så vitt jag vet så använder ALLA grafiska gränssnitt fönster. Har ALLA snott idén med fönster då, och borde därför brinna i helvetet?

Vi går vidare till skrivbord. Så vitt jag vet ALLA grafiska gränssnitt använder skrivbord, och har möjlighet till att ändra skrivbordsbild osv. Ska alla som har använt sig av den tanken brinna i helvetet för det?

Startmenyn kom så vitt jag vet först i Windows 95. Är alla liknande saker kopior av Windows startmeny då, och borde brinna i helvetet för det. KDE har ju t.ex en startmeny som är väldigt lik den i Windows.

Man kan lista hur många exempel som helst, och alla exempel är precis lika fåniga. Så som sagt, jag kommer aldrig att förstå gnället om det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
När det gäller det här med program och OS så kommer jag A L D R I G att förstå det här evinerliga gnället om vem som har snott vad. Om vi börjar med det här med fönster, som Xerox tydligen var först med... Så vitt jag vet så använder ALLA grafiska gränssnitt fönster. Har ALLA snott idén med fönster då, och borde därför brinna i helvetet?

Vi går vidare till skrivbord. Så vitt jag vet ALLA grafiska gränssnitt använder skrivbord, och har möjlighet till att ändra skrivbordsbild osv. Ska alla som har använt sig av den tanken brinna i helvetet för det?

Startmenyn kom så vitt jag vet först i Windows 95. Är alla liknande saker kopior av Windows startmeny då, och borde brinna i helvetet för det. KDE har ju t.ex en startmeny som är väldigt lik den i Windows.

Man kan lista hur många exempel som helst, och alla exempel är precis lika fåniga. Så som sagt, jag kommer aldrig att förstå gnället om det.

Instämmer. Bra skrivet. Fattar inte att alla jävla fanboys orkar klaga! Ni har fått valfrihet att bestämma vilket operativsystem som behagar er. Gör produkt x inte det; prova med produkt y!

Permalänk
Medlem

undrar om sveriges radio stämde Intel för att ha döpt sina processorer till P3 resp P4. Microsofts webbläsare måste ju snott namnet från vodkan explorer. OMG hela IT världen är full av stölder kors och tvärs!!! Ingen i den branchen kommer till himlen........back to basics, Atari och Amiga?

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scourge
undrar om sveriges radio stämde Intel för att ha döpt sina processorer till P3 resp P4. Microsofts webbläsare måste ju snott namnet från vodkan explorer. OMG hela IT världen är full av stölder kors och tvärs!!! Ingen i den branchen kommer till himlen........back to basics, Atari och Amiga?

Man kan...

...Spela spel på båda
...koppla båda till en TV (tror jag)
...osv.

Dessutom har båda tangentbord.

Är nog kört med Atari och Amiga också som det verkar.

Permalänk
Medlem

Konsumenterna vinner på lån och stölder. Allt annat är bara idioti. Lusius verkar vara cirka tretton. "Mikrosuck"? Obefintlig faktakontroll. Ett bra system vore att moderatorerna ger varningar varje gång någon är barnslig eller omogen. Vid typ tre varningar stängs man av.

Permalänk

Ni har rätt, lite efterforskning senare såg jag att det var rätt, kernelen är server 2003,

men ni har glömt följande,

KDE, kde är gratis, när ni instalerar kde kan ni se att man kan välja mellan vanlig linux miljö, MacOSX, och ja, windows liknande fönster system

just för att underlätta det för folk som byter till linux,

gnome är definitivt ingen kopia av MacOSx eller Windows, det är gnome, föresten kanske dom blir stämda av tomten för att kalla den gnome,

vafan ni har rätt på en sak också, folk härmas, men ni glömmer det att Windows har monopol på marknaden på operativsystem, och det gör att det inte finns nån valfrihet i Operativsystem för vanliga människor, folk vet vad windows är, men inte linux, ett fåtal grafiker och arbetande vet vad macosx är,

fakta, Microsoft tar betalt för sina produkter, och det är det klart att folk blir irriterade när idén om ett användarvänligt fönster system (finder, och alla andra härliga fönstersystem) blir kopierade av ett företag soms sedan skriver avtal med ett företag som inte vet vad dom skriver på och sedan blir multibiljardärer så fort dom skrev på, det är det som är dåligt.

men tänk endå, är det inte värre att kopiera och sedan tjäna väldigt mkt pengar än att kopiera och sedan släppa det gratis,?

har jag fortfarande fel ?

fortfarande en sak jag såg på forumet, "operativsystemet innehåller mycket ny kod och den som är kvar är gjord för att xp progs skall funka", är inte det här som microsoft gör sitt stora snedsteg?, dom har för det första inte råd att släppa ´nått helt nytt eftersom då skulle *nix världen bli mycket mer uppmärksammad, och det skulle förmodligen betyda slutet för monopolet men däremot inte slutet på marknaden, många skulle föredra windows och ändå välja det nya helt omskrivna men då har dom "vanliga människorna" åtminstone fått välja OS oberoende av allt annat, och det är det som många Änix användare stör sig på, att det inte finns valfrihet bland normala människor som inte förstår ett dyft om *nix eftersom det inte finns kommersielt,

microsoft håller på att göra ett babels torn, tornet växer och växer, och växer

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
men tänk endå, är det inte värre att kopiera och sedan tjäna cp mkt pengar än att kopiera och sedan släppa det gratis,?

CP står för Cerebral Pares och är en hjärnskada.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
men tänk endå, är det inte värre att kopiera och sedan tjäna cp mkt pengar än att kopiera och sedan släppa det gratis,?

CP står för Cerebral Pares och är en hjärnskada.
Du kan inte förvänta dig bli tagen på allvar med det där språket.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
vafan ni har rätt på en sak också, folk härmas, men ni glömmer det att Windows har monopol på marknaden på operativsystem, och det gör att det inte finns nån valfrihet i Operativsystem för vanliga människor, folk vet vad windows är, men inte linux, ett fåtal grafiker och arbetande vet vad macosx är,

Vad är "vanliga" människor? Medelålders-"Svensson" med mamma pappa barn? Det du säger är direkt rent av nonsens. Det klart att du alltid har valfrihet! Ingen tvingar dig just att använda Windows. Poängen ligger att man som människa aktivt gör selektiva val; undersöker, kontrollerar, i detta fall, vilket OS som passar ens preferenser och önskningar.

Citat:

fakta, Microsoft tar betalt för sina produkter, och det är det klart att folk blir irriterade när idén om ett användarvänligt fönster system (finder, och alla andra härliga fönstersystem) blir kopierade av ett företag soms sedan skriver avtal med ett företag som inte vet vad dom skriver på och sedan blir multibiljardärer så fort dom skrev på, det är det som är dåligt.

Jag blir inte irriterad. Har jag vederlagt din tes nu? Dessutom är fönstersystem knappast originella.

Citat:

men tänk endå, är det inte värre att kopiera och sedan tjäna väldigt mkt pengar än att kopiera och sedan släppa det gratis,?

Nej. Du kan fortfarande välja det som är gratis.

Citat:

microsoft håller på att göra ett babels torn, tornet växer och växer, och växer

Dåliga analogi.

Permalänk
Medlem

Re: Hasta la vista microSOFT?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
Massa text

Windows Vista Aero Glass Performance Hit in Games

"As a result of the changes Microsoft has implemented in Vista, gaming performance no longer suffers when desktop eye candy effects are left on. This is great news for gamers who enjoy the benefits of Aero Glass, but were concerned with its performance impact: there is none. This is unheard of for a Microsoft OS!"

http://www.firingsquad.com/hardware...nce/default.asp

Ati gjorde nästan en fullständig fullträff med första releasen av sina officiella drivruiner. Inga "nya decenier av drivrutins tillverkning" här inte. Flertalet spel är faktiskt snabbare i Vista än i XP redan efter 1 release av drivrutiner! Och Aeroglas används stängs ned och används inte när ett spel startar, det gör inte animationerna och teman man har i Windows XP. Och som artikeln säger så stjäl XP 3-5% av prestandan om man använder det. Score 1 to Vista.

Och vistas minnesanvändning funkar helt annorlunda än hur Windows XP skötte det. Här används faktiskt minnet och ligger inte bara och idlar oanvänt. Vilket resulterar i en mindre och snabbare swapp som i sin tur resulterar ett snabbare system allt som allt. Score 2 to Vista.

Vista är det OS som har levererat störst databas av drivrutiner någonsin. Score 3 to Vista.

Kolla upp din fakta nästa gång.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hasta la vista microsuck?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Löjligt. Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

QFT!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så här är det alltid så fort ett nytt OS släpps. Folk whinar om det ena och det andra men efter några månader sitter alla på det nya vare sig de vill eller inte. Det är bara att acceptera; Vista är det nya OSet. Vem bryr sig om de snott från Linux eller OSX.. ?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius

Massa text.

Jag tänker inte kommentera den "fakta" du svänger dig med. Det har folk redan gjort.

Personligen undrar jag bara varför du har fastnat så hårt i att Microsoft har kopierat alla saker de har i sitt OS, och varför det skulle vara så hemskt. Tänk tvärt om istället. Tänk om det vore så att någon mjukvarutillverkare tog patent på en speciell funktion, t.ex användandet av en bra indexeringstjänst. Då skulle BARA den tillverkaren få använda den funktionen. Hur bra skulle det vara? Du säger att KDE är bra för att få över MS-användare till Linux. KDE skulle inte ens få finnas om man såg till att förbjuda det du irriterar dig över. Med andra ord använder du dina egna ord mot dig själv i det du skriver. Ett råd är att du öppnar ögonen och ser dig om här i världen. Det är inte bara när det gäller mjukvara det kopieras. Mycket av det du ser är "kopior" av andras ideer. Tycker du t.ex att det är fel de flesta nya bilar idag, förutom den som kom på ideen, har airbag?

Jag tycker att det verkar som att du har hakat upp dig på att man ska hata microsoft av en eller annan anledning. Ja, de är dominerande. Det har de blivit på grund av att de är skickliga på vad de gör. Inte nödvändigtvis enbart produkterna. Marknadsföring är en stor del i det hela också. Windows är inte världsbäst på allt, men det är ett helt ok OS, och passar väldigt många. Det kan man inte neka till. Gillar du inte Vista så kör inte Vista. Det är inte svårare än så.

Permalänk

Men för ffs, det spelar ingen roll vem som snott vad, det som spelar roll är vem som har den bästa versionen! Allt annat är onödigt skit! Låt företagens avokadosar ta hand om copyright osv

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lusius
gjord för att xp progs skall funka", är inte det här som microsoft gör sitt stora snedsteg?, dom har för det första inte råd att släppa ´nått helt nytt eftersom då skulle *nix världen bli mycket mer uppmärksammad, och det skulle förmodligen betyda slutet för monopolet

Det är ju det som är windows största säljargument. Tror du att du betalar 2000kr för att få mspaint, notepad och en sökfunktion på startmenyn?

Microsfts starkaste sida är deras API samt smidiga utvecklingsmiljöer. Inget du som användare får ut något direkt av men indirekt betyder det fler program till billigare priser vilket du tjänar på.

Permalänk

Även om det inte finns några direkta nackdelar med nya Windows, så kan man ju förstå att många blir besvikna/ledsna/upprörda eller rentutav arga. Egentligen är det ju inte speciellt mycket nytt som konsumenten får ta del av. Visst det är lite nya kosmetiska uppdateringar, men det är knappast en grafisk reinkarnation i nivå med XP's genombrott. Jag håller därför verkligen med trådskaparen och alla andra besvikna konsumenter ute i världen.

Hmm, det där ovan lät ganska fjantigt och sentimentalt. Egentligen är det OSX som är skönast, men det är en annan historia. HURSOMHELST innan jag börjar flippa nu så tycker jag att ALLA borde ta del av dessa länkar:

En artikel om Vistas egentliga värde: http://tech.yahoo.com/blogs/null/2931
En film som ironiskt jämför OSX och Vista: http://youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8

P&K !

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnbaNjo
Även om det inte finns några direkta nackdelar med nya Windows, så kan man ju förstå att många blir besvikna/ledsna/upprörda eller rentutav arga. Egentligen är det ju inte speciellt mycket nytt som konsumenten får ta del av. Visst det är lite nya kosmetiska uppdateringar, men det är knappast en grafisk reinkarnation i nivå med XP's genombrott. Jag håller därför verkligen med trådskaparen och alla andra besvikna konsumenter ute i världen.

Hmm, det där ovan lät ganska fjantigt och sentimentalt. Egentligen är det OSX som är skönast, men det är en annan historia. HURSOMHELST innan jag börjar flippa nu så tycker jag att ALLA borde ta del av dessa länkar:

En artikel om Vistas egentliga värde: http://tech.yahoo.com/blogs/null/2931
En film som ironiskt jämför OSX och Vista: http://youtube.com/watch?v=MDNuq94Zg_8

P&K !

Väldigt töntigt men om vi verkligen ska snacka om det så "äger" Vista Mac OS X på just gränssnitt. Att ha ett helt vektorbaserat OS till skillnad från Mac OS X som dessutom är helt uppbyggt kring XAML och som man kan bygga vad fan som helst med är en så smidig lösning att man nästan svimmar.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu