Permalänk
Medlem

Hur är det med försäkring på den här burken? Som jag förstått det ingår det ett års funktionsgaranti på produkten från hp. Men går det att köpa till någon typ av drulleförsäkring av dustin? Har inte hittat något om detta, men det kanske inte behövs heller?

/Edit
Hur mycket hamnar frakten på om man tar det stora paketet med väska resp. utan?

Permalänk
Medlem

@KSMB - Skärmen är inte skit, vem har sagt det? Jag sitter på en 9420 atm och tycker att skärmen är ytterst bra.

@n1nja - Vad spelar det för roll? Kan det skilja 50 SEK? Tror iofs att det kostar lika mkt med båda två.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raze
@KSMB - Skärmen är inte skit, vem har sagt det? Jag sitter på en 9420 atm och tycker att skärmen är ytterst bra.

@n1nja - Vad spelar det för roll? Kan det skilja 50 SEK? Tror iofs att det kostar lika mkt med båda två.

jisses Amilia. när jag sa det ???????

i tråden och på nätet är det vissa som tycker skärmen inte håller wsxga klass. frågade vad folk tyckte, eftersom jag själv ska köpa den till tjejen. whats the big deal.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Tack för det givande svaret Raze!

Någon annan som inte är inne i sin lingonvecka och som kan svara på vad frakten kostar? Är det 130:- eller mer?
Ingen som vet något mer om drulleförsäkring samt pris?
Har en hyffsat begränsad budget och vill ha koll på alla tillkommande utgifter så att man inte står där med pungen i brevlådan när man väl beställt. (Vänligen bespara mig nu alla kommentarer som "Har du inte råd med med en marginal på X kr ska du nog inte beställa" osv.)

MvH

Permalänk
Medlem

"n1nja " Frakten kostar 78,40 kr det med väska och minne.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
"n1nja " Frakten kostar 78,40 kr det med väska och minne.

Tackar och bockar!
Måste bara fråga dig (med risk för att bli tjatig) om du inte tecknade någon extra försäkring? Eller jag den enda som ens tänkt tanken här? För hp:s hämtservice på 1 år täcker väl enbart fabrikationsfel och inte handhavandefel som när t.ex. du tappar datorn i backen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1nja
Tack för det givande svaret Raze!

Någon annan som inte är inne i sin lingonvecka och som kan svara på vad frakten kostar? Är det 130:- eller mer?
Ingen som vet något mer om drulleförsäkring samt pris?
Har en hyffsat begränsad budget och vill ha koll på alla tillkommande utgifter så att man inte står där med pungen i brevlådan när man väl beställt. (Vänligen bespara mig nu alla kommentarer som "Har du inte råd med med en marginal på X kr ska du nog inte beställa" osv.)

MvH

vill bara säga, att har du inte råd med en extra försäkring, så är nog denna dator inget för dig. (he he)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

jag beställde min dator med extra minne på fredag eftermiddag. så jag antar dem paketerar den imorgon, måndag, kl 14.

Ska nog ta hjälp av en snubbe jag känner som är haj på datorer, med att sätta in det extra minnet och, vilket väldigt många verkar ha gjort, ominstallera XP....

Permalänk
Medlem

Åh!

Denna måste jag köpa (säljer moppen nu!!)

Den verkar ju grymt bra!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Åh!

Denna måste jag köpa (säljer moppen nu!!)

Den verkar ju grymt bra!

Join the club! Please do so.

Alla är vi överlyckliga. Man sparar ju 3000 kr, när man lägger till minne.
Jag är glad och lycklig och väntar på att min dator ska paketeras på måndag. imorgon. åh. då får jag den torsdag eller fredag. jag skriker.

Permalänk
Medlem

någon som har köpt en laddare som man kan plugga in i uttaget i bilen?
Köpte en universial grej som inte passade tyvärr.
Om någon vet var det finns att köpa så skrik till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafa
Join the club! Please do so.

Alla är vi överlyckliga. Man sparar ju 3000 kr, när man lägger till minne.
Jag är glad och lycklig och väntar på att min dator ska paketeras på måndag. imorgon. åh. då får jag den torsdag eller fredag. jag skriker.

Paketeras den och skickas på måndag borde du ha den på tisdag/onsdag

Inte helt säker på att jag kommer att kunna beställa min innan de tar slut

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Jag har också köpt en, gick inte att motstå för det priset. Jag var precis på
gång att köpa en med lägre konfig (t5500/512/80) hos Dustin när jag såg
det nya erbjudandet för samma pris. Snacka om timing.

Har någon fått ordning på fläktljudet? Den blir lite väl högljudd när man
spelar. CPUn går ju att undervolta så att den aldrig blir särskilt varm
(35° idle, 50° full load), men hur det funkar med ATI-kortet vet jag inte.

Använder NHC för att undervolta, men ACPI-fläktstyrning verkar inte
fungera som den ska. Speedfan hittar inga fläktar alls. Någon som har
lyckats styra fläktarna?

Permalänk
Medlem

Äger inte en av dem nya HP NX-serie datorerna utan en äldre modell, dock så äger mor min en nyare och måste säga att skärmen är riktigt värdelös i jämförelse med min nx7010. Likaså stör jag väldigt mycket på att man inte kan koppla bort styrplattan med en knapp.

Skulle själv rekomendera mer denna datorn: Pavilion DV6184
Crystalclear skärm och riktigt snygg. En polare äger en lite äldre modell med Intel Dual Core och ska själv köpa denna med Dual Core 2 T5600.

Enda nackdelen är att ingen HP bärbar har DVI ut vilket irriterar mig väldigt mycket eftersom jag hade tänkt köpa en extra 22" widescreen skärm men det tråkiga är att man inte kan nyttja den till fullo med VGA.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Äger inte en av dem nya HP NX-serie datorerna utan en äldre modell, dock så äger mor min en nyare och måste säga att skärmen är riktigt värdelös i jämförelse med min nx7010. Likaså stör jag väldigt mycket på att man inte kan koppla bort styrplattan med en knapp.

Skulle själv rekomendera mer denna datorn: Pavilion DV6184
Crystalclear skärm och riktigt snygg. En polare äger en lite äldre modell med Intel Dual Core och ska själv köpa denna med Dual Core 2 T5600.

Enda nackdelen är att ingen HP bärbar har DVI ut vilket irriterar mig väldigt mycket eftersom jag hade tänkt köpa en extra 22" widescreen skärm men det tråkiga är att man inte kan nyttja den till fullo med VGA.

Istortsett alla specs på den där datorn är sämre än på NX9420 men jag ska inte uttala mig om skärmen för har inte sett skärmen på någon av dem än, får min någong gång i nästa vecka.

Permalänk

bra köp

Jag ställer mig i kön av alla andra som har köpt denna, det visar att jag gjorde ett klokt val.
Jag skulle egentligen köpa en Asus A6km...............men när jag fick mail från Dustin slog jag till med en gång (fredag kväll), så nu är det bara att vänta.
Jag har hållt på i ett 1/2 år att leta efter något bra till en hyfsad summa.
Vilket jag tror jag har nu....!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne8888
Istortsett alla specs på den där datorn är sämre än på NX9420 men jag ska inte uttala mig om skärmen för har inte sett skärmen på någon av dem än, får min någong gång i nästa vecka.

Ja du,

NX9420
Dual core 2 T5600 1,83Ghz
Ati mobility radeon x1600 256mb
100gb hdd
1024 mb DDR
17" matt skärm
drifttid 4h
Win XP home
4 usb portar, firewire, PC-card, WLAN, tv-ut
vikt 3,4 kg

Pavilion dv6184
Dual core 2 T5600 1,83Ghz
Geforce Go 7400 128mb/256mb delat
120gb hdd
1024 mb DDR
15,4" Crystalclear skärm
Drifttid
Win XP media center
3 USB portar (står fel i prisjakt.nu), firewire, Expresscard/34 & 54, WLAN, tv-ut
S/PDIF-ljud ut
vikt 2,99kg

I min åsikt kommer jag aldrig köpa en bärbar med ATI grafikkort igen. Varken ATI eller HP släpper drivrutiner till min nx7010 längre och det har dem inte gjort på snart 2 år, vilket gör att jag inte kan spela som t.ex. battlefield 2. Inte ens starta spelet. Så Nvidia för drivrutinerna och tv-out.

Men annars så är dem samma processor, Pavilion har större hårddisk, grafikkorten har jag inge större koll på vilket som är bättre men större skillnad misstänker jag inte att det är. Lika mycket minne, mycket bättre skärm på pavilion. Endast XP home i NX9420, media center duger bättre till än home.

Tycker dem tar ganska bra ut varandra och handlar bara om en smaksak vad man vill ha.

Sen är ju pavilion snyggare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Äger inte en av dem nya HP NX-serie datorerna utan en äldre modell, dock så äger mor min en nyare och måste säga att skärmen är riktigt värdelös i jämförelse med min nx7010. Likaså stör jag väldigt mycket på att man inte kan koppla bort styrplattan med en knapp.

mmmhhh, skulle idag köpa en till tjejen. men nu vet jag inte (har läst på nätet att skärmen inte riktigt håller wsxga klass, men inte att den är så dålig). i of så vill hon ha en matt "bra" skärm. hon pluggar till "syrra" och kommer ha datorn mycket på universitetet. fan att det alltid ska komma nått skit innan. blir nog en 15.4" FS istället.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Pato: Har du testat med modifierade drivrutiner?
Som omega,ngo eller DNA drivrutiner?
Tycker att Dna drivrutinerna e jävligt bra.
Och dom har även satt in stöd för dom flesta bärbara grafikkkretsarna.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

I min åsikt kommer jag aldrig köpa en bärbar med ATI grafikkort igen. Varken ATI eller HP släpper drivrutiner till min nx7010 längre och det har dem inte gjort på snart 2 år, vilket gör att jag inte kan spela som t.ex. battlefield 2. Inte ens starta spelet. Så Nvidia för drivrutinerna och tv-out.

Kolla driverheaven.net och "modtool", det har jag alltid använt till ATI/laptop. Mha av modtool kan du installera vilken Catalyst du vill.

Min snart 4 år gamla Fujitsu-Siemens laptop fungerar utmärkt med senaste Catalyst(på köpet har kvaliteten på TV-out blivit stadigt bättre med de nyare drivrutinerna).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
mmmhhh, skulle idag köpa en till tjejen. men nu vet jag inte (har läst på nätet att skärmen inte riktigt håller wsxga klass, men inte att den är så dålig). i of så vill hon ha en matt "bra" skärm. hon pluggar till "syrra" och kommer ha datorn mycket på universitetet. fan att det alltid ska komma nått skit innan. blir nog en 15.4" FS istället.

Inte håller wsxga klass? Min dator klarar i alla fall av att köra wsxga upplösning

Skärmen är bra dvs bättre än medel. Personligen har jag bara sett en bättre 17-tummare. En Sony som kostar lite mer samt att den skärmen hade lägre upplösning.

Visa signatur

Mitt försök att blogga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Kolla driverheaven.net och "modtool", det har jag alltid använt till ATI/laptop. Mha av modtool kan du installera vilken Catalyst du vill.

Min snart 4 år gamla Fujitsu-Siemens laptop fungerar utmärkt med senaste Catalyst(på köpet har kvaliteten på TV-out blivit stadigt bättre med de nyare drivrutinerna).

Jadå, har testat men får bara svart skärm vid uppstart av windows. Den senaste Omega drivrutinen som jag kan använda mig av är 2642. Satt en hel dag och försökte få in nyare drivrutiner med olika sätt utan resultat så gav upp till slut.
Har även testat modtool och ATIs senaste drivrutiner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the KSMB
mmmhhh, skulle idag köpa en till tjejen. men nu vet jag inte (har läst på nätet att skärmen inte riktigt håller wsxga klass, men inte att den är så dålig). i of så vill hon ha en matt "bra" skärm. hon pluggar till "syrra" och kommer ha datorn mycket på universitetet. fan att det alltid ska komma nått skit innan. blir nog en 15.4" FS istället.

Nu ska du inte lyssna allt för mycket på mig heller, det går och sitta vid den skärmen utan problem men på grund av att jag blivit lite kräsen på senaste tiden skulle inte jag köpt den datorn. Men tänk även på att priset är riktigt bra.
Har din tjej suttit vid en bärbar tidigare? Om inte så kanske skärmen passar henne utan problem.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mongoman
Inte håller wsxga klass? Min dator klarar i alla fall av att köra wsxga upplösning

Skärmen är bra dvs bättre än medel. Personligen har jag bara sett en bättre 17-tummare. En Sony som kostar lite mer samt att den skärmen hade lägre upplösning.

Inte så konstigt - Sonys skärmar är marknadens bästa.

Visa signatur

[HP NX9420 || 17" @ 1680 x 1050bp || C2D T5600 || 1GB DDR II @ 667MHZ || 100 GB HD @ 5400rpm || Radeon x1600 256mb]

Permalänk
Avstängd

kan nånn slänga upp bilder på skärmen. (tulpan bilden från windows egna brukar va bra för att se)

ps. pato det är lugnt, du är inte den första jag läst om som säger att den inte håller wsxga klass.
(man får tänka på att wsxga är snäppet under wuxga. och har man sett en bra wsxga/wuxga t ex LG-Philips true life, då vet man vad wsxga/wuxga är).

den är matt i allfall, det är viktigast. tror nog hon blir nöjd ändå.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Ja du,

NX9420
Dual core 2 T5600 1,83Ghz
Ati mobility radeon x1600 256mb
100gb hdd
1024 mb DDR
17" matt skärm
drifttid 4h
Win XP home
4 usb portar, firewire, PC-card, WLAN, tv-ut
vikt 3,4 kg

Pavilion dv6184
Dual core 2 T5600 1,83Ghz
Geforce Go 7400 128mb/256mb delat
120gb hdd
1024 mb DDR
15,4" Crystalclear skärm
Drifttid
Win XP media center
3 USB portar (står fel i prisjakt.nu), firewire, Expresscard/34 & 54, WLAN, tv-ut
S/PDIF-ljud ut
vikt 2,99kg

- X1600 är betydligt bättre än Go 7400
- Det är vanligtvis betydligt dyrare med 17-tums skärm än 15.4
- HP nx9420 har även en WSXGA+ skärm, det har inte Pavilion datorn.
- Du har betydligt bättre driftstid på nx9420 än pavilion.

Säger inte att pavilion datorn är dålig, men hp nx9420 är betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

hur e det att klocka bärbara, går det att klocka prossesorn något alls ..

Visa signatur

HP NX9420 Core 2 Duo 1.83 GHz, Radeon X1600-grafik och 17"-skärm 2GB DDR II @ 667MHZ @vista home prem, Dell inspiron 1720 Core 2 Duo T7700 , 8600m gt , 4gig, vista utlimate 64 bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Ja du,

NX9420
Dual core 2 T5600 1,83Ghz
Ati mobility radeon x1600 256mb
100gb hdd
1024 mb DDR
17" matt skärm
drifttid 4h
Win XP home
4 usb portar, firewire, PC-card, WLAN, tv-ut
vikt 3,4 kg

Pavilion dv6184
Dual core 2 T5600 1,83Ghz
Geforce Go 7400 128mb/256mb delat
120gb hdd
1024 mb DDR
15,4" Crystalclear skärm
Drifttid
Win XP media center
3 USB portar (står fel i prisjakt.nu), firewire, Expresscard/34 & 54, WLAN, tv-ut
S/PDIF-ljud ut
vikt 2,99kg

I min åsikt kommer jag aldrig köpa en bärbar med ATI grafikkort igen. Varken ATI eller HP släpper drivrutiner till min nx7010 längre och det har dem inte gjort på snart 2 år, vilket gör att jag inte kan spela som t.ex. battlefield 2. Inte ens starta spelet. Så Nvidia för drivrutinerna och tv-out.

Men annars så är dem samma processor, Pavilion har större hårddisk, grafikkorten har jag inge större koll på vilket som är bättre men större skillnad misstänker jag inte att det är. Lika mycket minne, mycket bättre skärm på pavilion. Endast XP home i NX9420, media center duger bättre till än home.

Tycker dem tar ganska bra ut varandra och handlar bara om en smaksak vad man vill ha.

Sen är ju pavilion snyggare.

Skärmen är verkligen inte "bättre", den har betydligt lägre upplösning än NX9420 och grafikkortet som någon annan skriver är också betydligt sämre. Sämre drifttid, det enda positiva jag kan se med att köpa den där istället för NX9420 är att den är snyggare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emiiN
hur e det att klocka bärbara, går det att klocka prossesorn något alls ..

cpu, - nej (om du inte vill lödmodda/pinnmodda)

gpu, - ja (nvidias go-kort ger bäst/lättast OC, aldrig gjort det själv på atis mobila kort)

edit. ni har helt fel att t ex wsxga alltid är bättre en t ex wxga. har sett flera wxga skärmar som nockar wsxga totalt. allt beror oftast på vilket fabrikat/märke som skärmen är gjord av. (alltså kvaliten). vissa företag gör sämre wsxga skärmar en andra. (handlar om kostnadsfråga från återförsäljaren/kunden). sen säger jag inte att skärmen är dålig, absolut inte. men det ni säger är fel.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

Behöver jag lägga in nå mer drivrutiner än sata drivrutinerna när jag gör en egen recovery skiva? Hur är det med ljud drivrutiner osv?

Permalänk
Medlem

drivisar

Tja allihopa! Har följt denna tråden med intresse ett tag, och för en vecka sedan fick jag hem min 9420. Helt underbar dator!

Tänkte bara säga att alla drivrutiner och program till datorn ligger i en mapp på C: som heter SwSetup. Bränn ut mappen som en data-dvd, så har du alla drivrutiner du behöver ifall du, som jag, vill lägga in en ny, fräsch installation av t.ex XP professional!

tack för mej!

Visa signatur

Asus Prime AP201 White || AsRock B760 Steel Legend || Intel i5 12600KF || ASUS TUF 3060 Ti || Corsair Vengeance DDR5 32GB || SeaSonic Focus GX 750W