"Trojan"-program för övervakning av dator i eget nätverk?

Permalänk

"Trojan"-program för övervakning av dator i eget nätverk?

Jag tänkte på om det finns någon sorts "Netbus"-variant som gör så att jag kan installera den på lillens dator i hemmet (vi är alltså i samma nätverk) och kontrollera då och då allt vad denne kan syssla med. En trojan som inte uppfattas som just trojan av våra antivirusprogram så att jag kan lägga den i dennes dator utan att det märks eller tas bort automatiskt.

Finns det något sådant smidigt program så tipsa gärna.

Permalänk
Medlem

varför inte netbus? fungerar väl till ditt endamål?
Annars kanske du kan köra hårdvara genom en kvm-switch..

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår VNC eller iallfall UltraVNC (där jag är ganska säker (men inte 100%) på att man på klientsidan kan slå av ikonen i systray (nere vid klockan) och att inget medellande skall visas när någon loggar in för att titta.

Men jag vill också påpeka att det inte är mindre olagligt att övervaka vad en ovetande person gör bara för att han är en familjemedlem, eller för att det är för hans egens bästa eller bara för att han är just "lillen". Jag vet inte om det kallas "olaga buggning" eller "integritetsintrån" eller whatever, men tillåtet är det inte.

På samma sätt är det inte tillåtet att fästa en sändare på lillens ryggsäck för att förvissa sig om att han inte springer bort etc. Själv tycker jag det är lite löjligt, och föräldrarna borde få ta det ansvaret, men det väcker en del intressanta frågor.

Ska inte lillen ha nåt integritesskydd alls? Finns det inga bättre lösningar där lillen iallfall i förhand får vetskap om att alla hans handlingar övervakas av andra? Å andra sidan är ju dator ett privilegie för honom, och inte en rättighet, men nog tycker jag man kan hitta någon annan lösning än smygövervakning. Kommer ni dessutom avlyssna hans mobiltelefon när han blir äldre? :S

Och den dag han får reda på det? Känner han sig mindre förådd bara för att han är minderårig? Kommer han förstå avsikten? Tåls att tänka på, men i slutändan borde det vara föräldrarnas beslut, tycker jag.

Permalänk
Medlem

gekk, jag håller med dig! Det är inte tillåtet att göra som trådskaparen beskriver! Man måste alltid informera om att datorn är övervakad innan man lägger in någon typ av övervakningsprogram! Annars bryter man mot lagen! Källa: It-teknikern på min skola (han kör dock inte med övervakningsprogram på våra datorer)!

Permalänk

Ursch för sånt här! Om jag fick veta att jag fick mina föräldrar hade installerat spionprogram på min dator så hade jag blivit sjukt kränkt...

Är det inte det här mot sweclockers regler förövrigt?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Gencontrol, är utmärkt för detta, har du bara rättigheter på datorn du ansluter till eller i domänen så kan användaren du ansluter mot inte se att du ligger och ser hanns/hennes skärm

http://www.topshareware.com/Gencontrol-download-9507.htm

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet