Byte av förstahandshårddisk i XP

Permalänk
Medlem

Byte av förstahandshårddisk i XP

Hej,

Jag har ett något komplicerat dilemma som jag inte riktigt blir klok på, så jag hoppades att jag kunde finna hjälp här. Det är så att min gamla systemdisk kollapsade i förra veckan, dock inte helt och hållet utan bara sådär lite smått så att den vägrade boota windows och liknande. Nu gör den en väldigt massa konstiga ljud och gör att datorn fryser sig helt och hållet lite då och då.

När det här inträffade så installerade jag XP på en annan hårddisk som jag nu använder som förstadisk och det har fungerat bra, men då min gamla hårddisk nu bara ställer till med problem så skulle jag helt enkelt bara vilja ta bort den, och det är här mitt problem uppstår.

Om jag kopplar ur den gamla systemdisken så får jag bara det klassiska meddelandet "no boot device found" eller vad det nu står när jag försöker starta upp istället för att få skärmen där jag tidigare kunde välja mellan att starta upp med operativet på nya hårddisken och det på gamla systemdisken. Har provat med allt jag har kunnat tänka mig, bytt plats på bootdiskar i BIOS, kopplat om kablar, samt pillat med pluggar på hårddiskarna (dock har den här hårddisken bara en pluggplats, så det var inte särskilt avancerat).

Det känns alltså helt enkelt som att Windows på något sätt uppfattar den gamla systemdisken som förstadisk fortfarande även fast jag kör allt från den nya. Någon som har något förslag vad jag kan göra åt saken? Om jag kollar i diskhanteraren under administrationsverktyg så ser man att det är min gamla systemdisk som räknas som "disk0" medan den nya räknas som "disk1" om det har någon betydelse. Vet inte riktigt om jag vågar mig på att formatera den gamla disken igen med tanke på att jag då kanske råkar ut för att windows vägrar boota?

EDIT: En lösning som funkar är att låta hårddisken sitta i när jag startar datorn men sedan koppla ur den när windows har bootat upp, men det känns en aning drygt i längden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tja man ska ju inte koppla ur något då datorn fortfarande är påslagen, själv gjort det vilket resulterade i blåskärm och 10 Gb material borta och ca 8 kunde återställas så gör inte det...

har haft detta problem själv ett par gånger men jag har då formaterat istället eftersom ja inte orkat tänka ordentligt :P...
men kanske flytta över vissa filer från GAMLA till NYA disken, typ hidden operating systemfiles ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
tja man ska ju inte koppla ur något internet då datorn fortfarande är påslagen, själv gjort det vilket resulterade i blåskärm och 10 Gb material borta och ca 8 kunde återställas så gör inte det...

Är medveten om att det inte är optimalt, men jag har ju redan gett upp hoppet för hårddisken och den data som finns kvar på den är oviktig, men det känns ju som att det bör finnas ett något enklare sätt att få bukt med problemet.

Permalänk
Medlem

Du har nästan räknat ut hur det fungerar helt på egen hand, jag är fasen imponerad...

Så här fungerar det, på ett ungefär:

Datorn startar på den hårddisk som bios tycker är först, på den disken så finns ett master boot record som pekar ut partion boot record och den partition som är "första primära" partitionen är den som burken försöker boota på. Här är bra om det ligger filer som drar igång operativsystemet... och dom filerna är: boot.ini, ntldr, ntdetect.com

Så vad du behöver göra är så enkelt som att från valfri nt maskin (nt4 till windows 2003) ta dom tre filerna och lägga dom i rooten på c: (antar jag att det är i ditt fall) på den nya disken, öppna boot.ini och kolla så att den raden som pekar ut vilken partition och mapp som innehåller operativsystemet ("windows" i ditt fall, gissar jag på... eller "winnt" etc.)
Thats it...

För att förstå dom där sökvägarna så kan du kasta ett öga här:
http://support.microsoft.com/kb/102873
http://support.microsoft.com/kb/317526
http://support.microsoft.com/kb/289022 (på svenska)
http://mirror.href.com/thestarman/asm/mbr/bootini.htm

Kortfattat: Datorn kan boota på en disk/kontroller/diskett men operativsystemets filer ligger på en annan kontroller, och inte nog med det... filerna kan ligga på typ partition 14 där.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Du har nästan räknat ut hur det fungerar helt på egen hand, jag är fasen imponerad...

Så här fungerar det, på ett ungefär:

Datorn startar på den hårddisk som bios tycker är först, på den disken så finns ett master boot record som pekar ut partion boot record och den partition som är "första primära" partitionen är den som burken försöker boota på. Här är bra om det ligger filer som drar igång operativsystemet... och dom filerna är: boot.ini, ntldr, ntdetect.com

Så vad du behöver göra är så enkelt som att från valfri nt maskin (nt4 till windows 2003) ta dom tre filerna och lägga dom i rooten på c: (antar jag att det är i ditt fall) på den nya disken, öppna boot.ini och kolla så att den raden som pekar ut vilken partition och mapp som innehåller operativsystemet ("windows" i ditt fall, gissar jag på... eller "winnt" etc.)
Thats it...

För att förstå dom där sökvägarna så kan du kasta ett öga här:
http://support.microsoft.com/kb/102873
http://support.microsoft.com/kb/317526
http://support.microsoft.com/kb/289022 (på svenska)
http://mirror.href.com/thestarman/asm/mbr/bootini.htm

Kortfattat: Datorn kan boota på en disk/kontroller/diskett men operativsystemets filer ligger på en annan kontroller, och inte nog med det... filerna kan ligga på typ partition 14 där.

/G

Stort tack för den, är dock rädd att jag har väldigt begränsad tillgång till datorer med NT, det råkar inte finnas någon som har möjlighet att ladda upp dessa tre filer? Min nya disk är förövrigt benämnd D: om det nu skulle vara någon som rent av skulle vilja redigera sökvägen, hehe.

Permalänk
Medlem

Tricket är att enhetsbokstäverna inte har blivit till än (dom sätts av windows ju) när datorn startar... därför är det som du ser i boot.ini en massa siffror på disk och partition (disk 0, partition 5 etc)
Att byta enhetsbokstav på den disk som operativsystemet huserar på är inte speciellt enkelt, en hel del saker i bland annat registret pekar tråkigt nog ut "hårdkodat" d: hos dig.

För att lösa problemet hos dig... jag gissar på att filerna ligger på den där disken som går sådär lite halvknackigt.

Om du törs kan du pm:a din e-postadress till mig och så mailar jag dig mina filer i något .rar / zip format.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hehe, du har pm, jag kan nämligen inte hitta alla de där filerna.

Permalänk
Medlem

Du bör ha mail

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hehe, tusen tack för det.

Har trixat på som fasen nu i ett par timmar men lyckas inte få det att fungera. Har provat med såväl att kopiera de bootfilerna som jag hade på c: (ja, jag hade faktiskt glömt bort att de lade till separat alternativ för att dölja systemfiler) till min nya disk (d:) samt med de filerna du skickade och jag har även provat att ändra lite siffror hit och dit men inget tycks fungera.

Det som kanske komplicerar det lite är att jag även har två raidade IDE-diskar i burken (den nya såväl som gamla systemdisken är SATA), men även fast jag provade att koppla ur samtliga övriga hårddiskar bara för att se om den skulle boota upp så ville det sig inte.

Finns det något enkelt sätt att se vilket kontrollernummer en hårddisk är ansluten till samt vilket nummer som hårddisken egentligen har och dylikt?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad får du för fel? Är det samma att den inte hittar något operativsystem? Då kanske återställningskonsollen och fixmbr på nya hårddisken behövs (obs tänk på att bokstäverna där kan vara annorlunda än ditt windows, kolla med map).
Om den gnäller om ntldr så är du en bit på vägen.

Det är alltid så svårt att säga på distans vad du ska ha för ARC-sökvägar i boot.ini när man inte känner till exakt hur det ligger till. Men jag har för mig map-kommandot (som nämnts för återställningskonsollen) listade dem.
Tänk också på att det kan vara så att när du tar ur din gamla disk så blir det annorlunda ordning.

Jag är säker på att det går att lösa, men om du inte känner att du har tid att leka mer med det här problemet rekommenderar jag att koppla ur gamla trasiga disken och installera om windows så blir det korrekt.

Sen en notis, jag vill påstå att ntldr och/eller ntdetect.com från vilken windowsversion som helst inte fungerar.
Kanske är specifika fall? Jag var med om att ha en server 2003 installation på en labbhårddisk och så lade vi in 2000 också. Detta gjorde problemet att 2003:an inte startade upp. Jag gick in i 2000 och från 2003-skivan kopierade över filerna och ersatte dem manuellt och så fungerade det.
Så de är bakåtkompatibla men inte framåtkompatibla (i alla situationer).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vad får du för fel? Är det samma att den inte hittar något operativsystem? Då kanske återställningskonsollen och fixmbr på nya hårddisken behövs (obs tänk på att bokstäverna där kan vara annorlunda än ditt windows, kolla med map).

Felmeddelandet jag får är fortfarande att systemet inte hittar någon "boot device" el liknande. Jag är för övrigt rädd att jag inte har särskilt stor koll på vad varken återställningskonsollen, fixmbr eller map är, hehe.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag är säker på att det går att lösa, men om du inte känner att du har tid att leka mer med det här problemet rekommenderar jag att koppla ur gamla trasiga disken och installera om windows så blir det korrekt.

Jag vill gärna lösa problemet, jag har fått nog av att ominstallera windows och att ringa till microsofts kundtjänst varje gång jag ominstallerar för att aktivera (eftersom att jag har formaterat "för många gånger" de senaste veckorna).

EDIT: En annan hyfsat intressant sak är att om jag går in för att redigera boot.ini via "start och återställning"-inställningar i systemegenskaper så öppnar den filen på C: och inte den på D: även fast den Windows-installation som jag kör för tillfället är den som ligger på D:, men jag antar att allt det där hör ihop.

Permalänk
Medlem

Kör en ghost kopia av din nuvarande disk och lägg in den på den nya, sedan borde det fungera att boota från den nya disken.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Efter lite mer letande så hittade jag igen återställningskonsollen via installationsskivan och provade där att köra map samt fixmbr (dock fick jag ett varningsmeddelande när jag körde fixmbr om att allt innehåll på samtliga partitioner förmodligen skulle fuckas upp om jag gjorde det, så jag avbröt). Provade även att köra fixboot som lät som ett händigt kommando men det gjorde ingen skillnad.

Nåväl, map gav mig iaf. adressen till den nya disken (när den gamla var urkopplad) och den löd något i stil med /Device/Harddrive1/Partition1. Borde inte rent teoretiskt då en boot.ini enligt följande fungera då?:

[boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

(tro det eller ej, men det fungerar inte)

Permalänk
Hedersmedlem

Ok bra du har en boot.ini med troligen rätt ARC-sökväg. Koperia om du inte gjort det ntldr, ntdetect.com och denna boot.ini till roten på nya windows (det du får visas som D:). Även i diskhanteraren i windows kanske du ska ta och sätta D: som aktiv partition på nya hårddisken.
Att det ligger kvar på C: är helt normalt, och däri problemet ligger.
När du kopierat över dessa så kör du fixmbr. Jag tror det inte stod att det troligen skulle fuckas upp, snarare att det *kanske* kan. Jag har kört det många gånger och fått det resultat jag velat. Den skriver en ny master boot record och den ska då hitta ntldr och ladda den, som gör att läses in och OS:et startas.
Som map angivet det är väl troligen rätt men kasta in några fler alternativ. rdisk 0 och multi 1 (så du har fyra st). multi handlar om kontrollerkortet och du hade ju raid på andra diskar som den kanske ser på något konstigt sätt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Provade nu först och främst med att sätta D: som aktiv hårddisk i diskhanteraren och att därefter starta om med den gamla hårddisken urkopplad igen. Den här gången kom jag förbi meddelandet om att ingen boot device kunde hittas och kom istället till ett felmeddelande om att filen hal.dll i system32 inte kunde hittas (och efter lite googlande verkar det som ett tecken på att min boot.ini är felaktig, då jag har kontrollerat att filen ligger där den ska), så det är väl ett steg framåt (eller kanske bakåt, vem vet).

EDIT: Ahhh, verkar som att det där med att göra disken till aktiv gjorde susen. Provade nu med ett antal olika boot.ini (som jag även provat med tidigare) och slutligen fungerade det faktiskt. Stort tack till alla hjälpsamma individer här!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att det löste sig. Egentligen mer precisist så gör du en partition aktiv, inte en hårddisk. Så det var dagens lektion i att sparka igång en "borttappad" installation

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG