Experter, ge mig råd till ny data!

Permalänk
Medlem

Experter, ge mig råd till ny data!

Har en 2-3 år gammal data (AMD 3200+, Radeon 9800 pro ICE-Q (AGP), 1024 ram, 160 GB HD) och vill ha en ny men är inte så BIG inom just komponentera..

Så snälla ge mig förslag på en bra data med fin prestanda, Jag har byggt min data själv så inga "paket"(skärm,data,mus,högtalare,tagentbord), i delar ska de va! Behöver BARA datan

*Speldator
Mina krav är att det ska va:

*AMD (Socket AM2, minst 4000+)
*2 Gb ram
*PCI-E grafikkort
*ska klara av krävande spel på max-grafik

Min budget ligger på runt 10 000 (inte mer än MAX 11k).

Tack på förhand!

Visa signatur

Tjeeeeeeenare mannen!

Permalänk

Re: Experter, ge mig råd till ny data!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbee08
Har en 2-3 år gammal data (AMD 3200+, Radeon 9800 pro ICE-Q (AGP), 1024 ram, 160 GB HD) och vill ha en ny men är inte så BIG inom just komponentera..

Så snälla ge mig förslag på en bra data med fin prestanda, Jag har byggt min data själv så inga "paket"(skärm,data,mus,högtalare,tagentbord), i delar ska de va! Behöver BARA datan

*Speldator
Mina krav är att det ska va:

*AMD (Socket AM2, minst 4000+ mHz)
*2 Gb ram
*PCI-E grafikkort
*ska klara av krävande spel på max-grafik

Min budget ligger på runt 10 000 (inte mer än MAX 11k).

Tack på förhand!

4000mhz? Finns inte en enda processor som är köpbar över 4ghz...

kan rekommendera en:
*Intel Core 2 duo E4300
*Gigabyte DS3
*8800gts
*250gb hdd

Permalänk
Medlem

finns ju för fasen AMD 6000+, eller? (som sagt.. är inte BIG på komponenter)

och du rekommenderar Intel men jag är inte inne på intel.. har alltid gillat AMD mer än intel så kan inte gå över nu

Visa signatur

Tjeeeeeeenare mannen!

Permalänk
Medlem

Just nu är det intel som ger bäst prestanda, men visst vill man hålla sig till AMD så gör man det kan finnas andra orsaker till att välja ett sånt system men en Athlon 64 X2 6000+ är alltså inte en processor som går i 6Ghz utan det är bara namnet på processor klockfrekvensen på en sådan ligger på 3Ghz.
----------------------------------------------
TwinMOS DDR2 PC6400 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC6400 1024MB CL5

1599:-

Asus M2N-SLI Deluxe, nForce 570 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, PCI-Ex16

1125:-

AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/fläkt

2850:-

Gainward GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, PCI-Express,

5495:-

Total: 11.069,00
---------------------------------------------------------------------

Har ingen egen personlig erfarenhet av någon av dessa grejer utan har utgått från vad andra tycker och tänker samt de tester jag har sett.....finns säkert bättre alternativ.....men jag tror att detta kan vara ett bra val om du ska köpa ett system för 11.000:- som är ett AM2 system men som sagt du får bättre prestanda om du väljer C2D.

Finns säkert för bättre pris om du letar på prisjakt eller pricerunner, buggy

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Observera att vi nu har en egen avdelning för köpråd

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte gå över till Intel? Tycker att det låter konstigt när man får bättre prestanda i förhållande till pris.

Permalänk
Medlem

Varför jag inte går över till intel är en smaksak, har alltid haft AMD och aldrig krånglat. att byta till intel, som jag tycker är lite väl konstiga (dont't ask me why), är som att byta från vanligt bröd till fiberbröd (som jag hatar)..

typ ::D

+ att jag håller fortfarande till min envishet
AMD: bättre stabilitet, men inte direkt BÄST
Intel: Snabbare, utvecklar fort men lite för fort (Varför köpa en Duo innan man ens har saker som stödjer Duo?).. Intel är BRA, Snabba, men har inte den stabiliteten som jag tror AMD har!

Litar mer på AMD än Intel om man säger så! jag vet vad jag får

så ligger det till

Visa signatur

Tjeeeeeeenare mannen!

Permalänk

motsvarar inte en AMD 3000 en intel på 3ghz?

Permalänk
Medlem

Taget från prisjakt
------------------------------

AMD Athlon 64 X2 5600+ (2,8GHz) Socket AM2 Box 2 850:-

M2N-SLI Deluxe 995:-

OCZ Platinum XTC DDR2 PC6400/800MHz XTC CL4 2x1GB 1 580:-

Manli GeForce 8800GTX Dual-DVI 768MB 4 695:-

Pris totalt 10120:-

-----------------------------------------------------------

Om du syftar på att Intel har dubbelkärniga processorer när du säger "Duo" så har även AMD det med sin X2 serie samt en del Opterons.

-----------------------------------------------------------

Nää det är inte sant längre.... snubbelgubben

Citat

"In reaction to the consumers' misconception, AMD reinstalled the PR rating to compare their Athlon XP microprocessors. AMD made sure to advertise the PR number of its microprocessors rather than their raw clock speeds believing that consumers would compare the PR of AMD's processors to the clock speed of Intel's processors. The PR number was originally believed to show the clock speed (in megahertz) of an equivalent Pentium 4 processor, but this was never confirmed by AMD. As part of its marketing, AMD even made sure that motherboard manufacturers conspicuously showed the PR number of the microprocessor in the motherboards' POST and not include the processors' clock speeds anywhere except within the BIOS.

The use of the convention with these processors (which are rated against AMD's earlier Athlon Thunderbird CPU core) is less criticized, as the Athlon XP is a capable performer in both integer and FPU operations, and manages to out-perform an Intel Pentium 4 at a PR rating equalling the P4's MHz. The Athlon XP (as well as the Athlon 64) PR rating scheme is not intended to be anything more than a comparison to the same family of processors, and not a direct comparison to Intel or any other company's processor speeds (in raw MHz), despite what skeptics may believe"

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/PR%20rating

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk
Medlem

Sry, menar inte "Duo"... Menade "Pentium D"! om det inte är samma sak.. i don't know..

Visa signatur

Tjeeeeeeenare mannen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbee08
Sry, menar inte "Duo"... Menade "Pentium D"! om det inte är samma sak.. i don't know..

ja det är inte så lätt alltid i processorjungeln, men en Pentium D är en processor med två kärnor och är tänkt som ersättare för Pentium 4.

Core Duo / Core 2 Duo är även det en dubbelkärnig processor med mycket mera kraft i. Det är med dessa processorer som Intel har kommit ikapp och gått förbi AMD.

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk

tackar motio21, bra förklaring

Permalänk

+ att jag håller fortfarande till min envishet
AMD: bättre stabilitet, men inte direkt BÄST
Intel: Snabbare, utvecklar fort men lite för fort (Varför köpa en Duo innan man ens har saker som stödjer Duo?).. Intel är BRA, Snabba, men har inte den stabiliteten som jag tror AMD har!

Litar mer på AMD än Intel om man säger så! jag vet vad jag får

så ligger det till [/B][/QUOTE]

Vad baserar du din fakta på? Intel är bäst.