Permalänk
Medlem

Hd-tv ?

Tjena , jag undrar lite om en grej jag fått med i mitt moderkort.
Jag har det här moderkortet

http://se.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=101&l3=296&model=11...

vad krävs det för att jag ska kunna koppla in detta i tvn ?
Är det HD-TV verkligen eller drömmer jag ? hehe

Permalänk
Medlem

Räcker fullgott till för HD-Ready output åtminstone (720p), lite beroende på vilken processor man monterar dit. Själva grafikkortet (GeForce 6150) ger ingen direkt acceleration utav HD-material så det gäller att man har en processor som klarar av avkodningen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD athlon 64 X2 dual core 3800+
Så det är i princip att koppla ihop sladdarna o köra?
inget program som behövs i datorn eller nåt... :S

Permalänk
Medlem

Inte utöver vanlig mjukvara, dvs en valfri mediaspelare-programvara samt de codecs som krävs för att spela upp t.ex x264-material i 720p eller 1080i beroende på vad ens tv klarar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Själva grafikkortet (GeForce 6150) ger ingen direkt acceleration utav HD-material så det gäller att man har en processor som klarar av avkodningen.

Vet inte vart du har fått det ifrån? Den klarar acceleration av HD i H.264 finfint
Den kan dock inte köra Spatial-Temporal De-Interlacing, Inverse Telecine eller Bad Edit Correction för HD-material men detta är i de flesta fall inte nödvändigt...
Se http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html för mer information.
Har själv detta moderkort och med hw. acc. får jag ca. 30% lägre cpu-användning med x264.

Fördelen med videoaccelerationen hos nvidia är att den inte är beroende av antal pixelshaders och dess prestanda som hos ati utan endast vilken hastighet (mhz) gpu:n har.

Använder också en X2 3800+ på detta moderkort. Om man tänker köra med hardware overlay är det inga problem men ska man köra med VMR vilket jag rekommenderar så kommer man att behöva kraftigare CPU (uppåt 4600+ för att vara på den säkra sidan).

Till den ursprungliga frågan (som är något luddig):

Delen du fått med är en komponentutgång som du kan köra ut en hd-signal på. Har dock inte testat denna eftersom jag kör med DVI till TV:n. Om du har en TV eller projj med komponentingång kan du alltså få ut bilden från din dator på TV:n/projjen.