Bild på 8800 Ultra

Permalänk
Medlem

Det vill jag ha (i SLI) fast jag kan nog ta ett åxo Nice kylare!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Fan vad Du svammlar. Det här med "data" verkar inte riktigt vara din grej, tyst och lär istället.

Skärpning, med den där attityden mot andra är risken stor att du blir avstängd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Fan va fläskit, som en fet, tung jävla tegelsten, så ska de va!!! Mumsi mumsi, väntar på 8900GTX eller kankse 9800Ultra som ska va ännu fläskigare:D
Men självklart så e strömförbrukningen en nackdel både för naturen och plånboken. De tycker ja borde vara högsta prioritet.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Porraz, ett miljövänligt grafikkort säljer inte, det låter itne lika häftigt som om man säger att det är det snabbaste starkaste sjuka prylen du kan stoppa i, vil ldu skryta säger du iten att du har ett miljövänligt grafikkort, utan man vill ju skryta om att man har det bästa, det senaste.

Det blev en lång mening, ni får ursäkta.

Jag är nöjd när nya grymma kort kommer ut, då sjunker oftast priserna på det kort man egentligen vill ha, dom som ligger i mellansegmentet.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Fan vad Du svammlar. Det här med "data" verkar inte riktigt vara din grej, tyst och lär istället.

HAHAHA det tyckte jag va roligt sagt, men sen har jag rätt kass humor oxå.

OnTopic: Som tidigare sagt, sluta yyyyla om storlek och strömförbrukning. Låtsas att ATI 1300 är high-end och köp ett sånt. En bil behöver max 30 Hk för de hastigheter vi har i sverige. Ändå pumpar BMW in 700 Hk i sina modeller. Sitter ni och bölar där också varför bilen dricker så mycket soppa?

Man köper det man behöver och vill ha. Vill man ha MAX får man räkna med att det kostar att driva runt. Hur fan ska man annars höja prestandan om inte med mer ström? Med hårda ord?

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Jag förstår precis vad du menar men om man har en dedikerad processor till garfiken (skillnaden är att den inte sitter på ett kort) så kan man väl ändå inte kalla det för integrerad grafik?

Men minnet blir inte lika självklar men vem sade att detta skulle kunna ske om 1 eller två år jag talade snarare om 5 - 10 år. För då har man troligen förfinat sina tillverkningsprocesser till den gard att man kan göra minnen värdiga att vara grafikminne som ddr stickor (dock kommer det troligen inte heta ddr).

Det kanske inte framgick av mitt inlägg men jag talade snarare om en framtidsvision än någonting som idag ska ses som realistiskt.

Sen att folk skulle klaga på det faktum att moderkortet drar massa ström och att man behöver två CPU-kylare vilket skulle göra moderkortet större.
Tänk dig två stycken Zalman CNPS7700 på moderkortet tillsammans med en fläskigare nordbrygga för att klara av minneshastigheterna.
Eller man kanske skulle satsa på två stycken scythe Ninja till CPU och GPU fast vad ska man då ha för kylare på nordbryggan? Något som får plats däremellan...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

men om cpu drar mindre nu än förr varför inte grafikkort?????

utveckling kostar pengar, det går garanterat få ner strömförbrukningen, precis som dem jävla plasma apparaterna, drar mer än crt som är i samma size

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
men om cpu drar mindre nu än förr varför inte grafikkort?????

utveckling kostar pengar, det går garanterat få ner strömförbrukningen, precis som dem jävla plasma apparaterna, drar mer än crt som är i samma size

Tänk till lite, det skiljer ju lite i prestanda ökningen för grafikkort gentemot CPU med typ några 1000% dom senaste åren , förbrukning/prestanda går ju ändå ner en bra bit för varje GPU generation. Vid ett generationbyte på CPU så chippas det efter andan vid 20% prestanda ökning , med en ny generation GPU så förväntas det nästan 100% ökning nu för tiden.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Gör korten mindre för helvete!!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Då får det vara så att jag inte får uppleva prestanda.

Jag bryr mig inte om att köra högsta upplösning med alla detaljer på, på en 52" skärm i 200 fps i ett spel som inte ens är släppt ännu.
Bara jag får typ 1024x768 och hyfsad FPS på typ 6 i något någorlunda okej spel, så duger det för mig.

Mitt nätverkskort, TV kort, ljudkort, och SCSI kort behöver ingen fläkt, varför ska då mitt grafikkort göra det?

Tråkigt att folk tolererar nästan vad som helst, stora grafikkort med 30+ cm PCB, stora högljudda fläktar, tunga heatsinks, drar hur mycket ström som helst, och kräver 2 platser.
Skulle du köpa ett grafikkort som tog upp 3 platser också, bara för prestanda?

Haha, kul att spela med 6 FPS. GTX korten kan jag intyga inte låter alls mycket t.ex och eftersom det mesta är intregrerat på moderkorten idag så behöver du inte massa lediga slots. Varför korten är stora är för att ingengörerna inte vet riktigt hur man skall lösa en mindre PCB till dagens grafikprocessorer då komponenterna tar sin storlek.

Så i regel, ju mer prestanda, ju större PCB som med tiden kan minskas beroende på hur strömkrävande grafikkretsen är, vilka bussar som används och vilket minne osv. Har du något problem med det så köp inget sådant kort då, men då får du sitta med dina 6 FPS. Smakar det så kostar det oftast något.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Det roliga är att folk klagar på saker som dem förmodligen inte ens har.
Om du vill ha ett kort med liknande G80 prestanda får du kompensera, det är som att köpa en hummer men klaga på varför den inte drar lika lite bensin som en liten fiat.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Gör korten mindre för helvete!!

Köp större låda?

Jämförelse
Måste en bilmotor vara så stor? Kan dom inte göra en lika stor som en moppes motor? Men fortfarande ha samma prestanda.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

En anledning till att grafikkorten är så pass strömhungriga som de är att de kan ha uppåt 2 ggr fler transistorer än en processor.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Gör korten mindre för helvete!!

Gör korten större för helvete!!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
men om cpu drar mindre nu än förr varför inte grafikkort?????

utveckling kostar pengar, det går garanterat få ner strömförbrukningen, precis som dem jävla plasma apparaterna, drar mer än crt som är i samma size

Nu är u CPU med komplexa och inte alls lika avancerade som en GPU. Dessutom så sitter GPU'n på en PCB med minne och en massa annat smått och gått vilket gör att det blir med avancerat och drar mer ström som leder till värme.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Gör korten mindre för helvete!!

Sätt dig ner i en 5 arbetsdagar om du har tid med det och läs på och plugga som fanken och skriv ett långt mail till Nvidia som en idé på hur man gör mindre kort men fortfarande lika avancerade och presterar lika bra. Kolla om din idé verkligen skulle fungera utan att avslöja för mycket och ta en patent och sälj den till den som ger mest för pengarna.

Jag tror inprinsip att vi kan hoppa över detta och låta korten vara stora.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Sätt dig ner i en 5 arbetsdagar om du har tid med det och läs på och plugga som fanken och skriv ett långt mail till Nvidia som en idé på hur man gör mindre kort men fortfarande lika avancerade och presterar lika bra. Kolla om din idé verkligen skulle fungera utan att avslöja för mycket och ta en patent och sälj den till den som ger mest för pengarna.

Jag tror inprinsip att vi kan hoppa över detta och låta korten vara stora.

Alltså, storleken har betydelse i tekniksammanhang men till skillnad från "verkligheten" så är det ju mindre desto bättre. Var ligger problemet i att effektivisera korten så de inte är brutalt mongostora och utvecklar enormt med värme? Visst, prestanda har ett pris men det gäller att balancera det. Jag har ju själv ett 7900GTO som jag personligen tycker är enormt men jag vill inte ens tänka på hur stora 8800-korten är.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Alltså, storleken har betydelse i tekniksammanhang men till skillnad från "verkligheten" så är det ju mindre desto bättre. Var ligger problemet i att effektivisera korten så de inte är brutalt mongostora och utvecklar enormt med värme? Visst, prestanda har ett pris men det gäller att balancera det. Jag har ju själv ett 7900GTO som jag personligen tycker är enormt men jag vill inte ens tänka på hur stora 8800-korten är.

Tycker själv att 7900GTO-korten är rätt lagom stora för sin prestanda (och ljudnivå, dom är inte speciellt högljudda av sig), om 8800 hade varit i samma storlek hade jag inte klagat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Tycker själv att 7900GTO-korten är rätt lagom stora för sin prestanda (och ljudnivå, dom är inte speciellt högljudda av sig), om 8800 hade varit i samma storlek hade jag inte klagat

Visst, de har kylare som heter duga. Det går tyst och svalt. Men det är på gränsen till för stort.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Förr var det att man satte grafik kortet på moderkortet, Nu är det att man sätter moder kortet på grafik kortet...... Nu får man verkligen kolla måtten på gfx korten, så de passar i datorn.....

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte göra grafikkorten mindre?
Varför kan de inte göra grafikkorten strömsnålare?
Varför kan de inte bygga GPU:n av trä?
Varför får mitt huvud inte plats i ett 2 cm brett hål?
Varför snurrar inte solen runt jorden istället?
Varför kritiserar jag andra människor när jag aldrig i helvetet skulle kunna göra det bättre själv?

Vem tvingar er att köpa? Det FINNS alternativ och BALANCERADE alternativ. Köp ett Pita-ATX med en 0.1 mm:s intergrerad grafikkrets. Vill ni ha 14000 i 3DMark så får ni köpa ett stort kort som drar ström. Det finns liksom inga genvägar. Vissa här gnäller ju precis som om tillverkarna bygger korten 4x större bara för att jävlas med just honom. Köp ett moderkort med integrerad grafik då. Men se nä, då yyylas det om prestandan. Det känns lite som trotsåldern när man var 10 år. JAG SKA HA... och ni andra får fixa.

OnTheDamnTopic: Jag tycker det ser fett ut. Nice med en fet kylare som kanske lämnar plats för lite mer OC. Skulle (som tidigare sagt) ändå ALDRIG klämma in mitt graffekort mellan en massa andra kort. Är ULTRAN en upphottad verision (typ GT7950) eller bara en överklockad verision?

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
Varför kan de inte göra grafikkorten mindre?
Varför kan de inte göra grafikkorten strömsnålare?
Varför kan de inte bygga GPU:n av trä?
Varför får mitt huvud inte plats i ett 2 cm brett hål?
Varför snurrar inte solen runt jorden istället?
Varför kritiserar jag andra människor när jag aldrig i helvetet skulle kunna göra det bättre själv?

Vem tvingar er att köpa? Det FINNS alternativ och BALANCERADE alternativ. Köp ett Pita-ATX med en 0.1 mm:s intergrerad grafikkrets. Vill ni ha 14000 i 3DMark så får ni köpa ett stort kort som drar ström. Det finns liksom inga genvägar. Vissa här gnäller ju precis som om tillverkarna bygger korten 4x större bara för att jävlas med just honom. Köp ett moderkort med integrerad grafik då. Men se nä, då yyylas det om prestandan. Det känns lite som trotsåldern när man var 10 år. JAG SKA HA... och ni andra får fixa.

OnTheDamnTopic: Jag tycker det ser fett ut. Nice med en fet kylare som kanske lämnar plats för lite mer OC. Skulle (som tidigare sagt) ändå ALDRIG klämma in mitt graffekort mellan en massa andra kort. Är ULTRAN en upphottad verision (typ GT7950) eller bara en överklockad verision?

WORD!!!!

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Visst, de har kylare som heter duga. Det går tyst och svalt. Men det är på gränsen till för stort.

Men alltså det jag inte förstår riktigt. Mitt första grafikkort låg på 2mb och var större än mitt G80 idag. Väldigt många här inne har haft sådana grafikkort och större grafikkort än vad G80 är idag. Ändå klagar alla?

Sen är inte G80 så super mycket större än 7900GTX. Det är några cm längre men jag tycker kortet ser större ut på papper.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Grafikkortens V8

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72
Grafikkortens V8

Vilket är då grafikkortens V12:a?

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Tutan
Vilket är då grafikkortens V12:a?

Voodoo5 6000? första som kom upp i skallen

edit: en gammal V12:a iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Då får man hoppas att BFG uppdateras sin water cooled edition, snabbaste är ju denna:
http://bfgtech.com/8800GTXOC_768_PCIe_wc.html
Så man kan ändra listan på drömdatorn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG