Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Hallo hallo, har rätt länge gått i funderingarna om att köpa en gitarr, en akustisk sådan.

Nu är frågan vilken man ska köpa.

Mina krav är typ att den sak vara lätt att lira på, och att den ska vara så billig som möjligt utan att det låter skit.

Sen undrar jag om man ska köra med stål eller nylonsträngar?

Tack för svar!

Stål helt klart om du frågar mig. Du kan gå högre upp på halsen och det är klarare ljud osv. Går i samma tankar så behöver också lite tips.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Stål helt klart om du frågar mig. Du kan gå högre upp på halsen och det är klarare ljud osv. Går i samma tankar så behöver också lite tips.

Håller med! Men sen beror det lite på vad du ska spela för musik. Nylon ger ett lite mjukare ljud och passar bra för klassisk musik. Sen är stål mer allround

Permalänk

Jo men nylon är lättare och skonsammare ( mot fingrarna) att spela på för nybörjare.

Dessutom behöver man köpa ngt dyrare stål-strängad gitarr om den ska vara bra att spela på

Permalänk
Medlem

Efter sommarjobbs löningen så har jag tänkt att köpa en ny akustisk gitarr. Jag har nu en nylon. Jag är nybörjare, men vill/och lär mig mer och mer!

Jag vill ha en stålsträngad, det låter bättre, och mina fingrar är härdade nu. Jag var i den lokala musikaffärer och kollade lite. Jag provspelade en mycket trevlig stålsträngad Ibanez, kommer dock inte ihåg modellen.

Vad är det man ska gå efter när man köper ny gitarr? Vilka strängar ska man ha?

Budget: 3k (+500)kr

Så jag mottager gärna tips på div gitarrer!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk

om strängarna är jag en anhängare av elixir strängar!

Permalänk
Medlem

Hylve: Jag köpte en Cort Earth 100, stålsträngad akustisk med solitt granlock. Låter riktigt bra imo. Jag fick tipsen om att man skulle kolla efter just solitt granlock då det både låter och håller bättre enligt vad jag fick höra.

Jag har en jobbarpolare som köpte gitarr för runt 1500:-, tror det var en Fender stålsträngad akustisk. Den låter skit jämfört med min som jag gav 2000:- för.

Jag gillar gitarren skarpt iaf

Annars ska Yamaha FG 700/720/730 vara riktigt prisvärda gitarrer! Tips är att titta på thomann.de på dem. Jag funderade mellan en sådan gitarr och en Cort, men Cort vann på att butiken fanns i närheten av mig och att den var lite billigare.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Något mer man ska ha kolla på förutom solitt granlock?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Westerngitarren Fender CD140 SCE. Köpte min för 2700kr ny, och den låter hur bra som helst!

Spelade in den här låten med den gitarren framför en mick:

http://ddev.ath.cx/~rile/rob-me_and_you.mp3

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om halsen eller liknande påverkas om man tokhöjer tjockleken på sina strängar? har mest kört "vanliga" 0.09 till 0.045-0.052ish men har nu 0.011 till 0.070 som jag ska sätta på. Gitarren är en gibson les paul studio... Behöver jag bara smälla på dem eller bör jag justera något som t.ex. när man bytar på en gura med floyd rose, då gäller det ju att man vet vad man gör och inte bara sätter på strängarna och tror att det ska funka direkt.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Någon som har koll på om halsen eller liknande påverkas om man tokhöjer tjockleken på sina strängar? har mest kört "vanliga" 0.09 till 0.045-0.052ish men har nu 0.011 till 0.070 som jag ska sätta på. Gitarren är en gibson les paul studio... Behöver jag bara smälla på dem eller bör jag justera något som t.ex. när man bytar på en gura med floyd rose, då gäller det ju att man vet vad man gör och inte bara sätter på strängarna och tror att det ska funka direkt.

INtoneringen kanske skiter sig lite så det blir lite jävligt att stämma.
Men jag körde samma byte direkt när jag fick min SG och min låter bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
INtoneringen kanske skiter sig lite så det blir lite jävligt att stämma.
Men jag körde samma byte direkt när jag fick min SG och min låter bra.

okej, då byter jag nu då kan inte vänta hehe. den är redan jävlig att stämma så jag är van, så inga problem

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Tja alla,

Efter 3 års spelande på en akustisk stålsträngad gitarr är jag nu sugen på att köpa mig en elgitarr. Provade spela lite på min kompis idag för första gången och det var sjukt kul att leka med sounds och så. Vill bara påpeka att jag verkligen inte vet ett skit om elgitarrer, vilka som är bra, vilka mics man ska ha osv. Det enda jag vet är att jag är hemskt sugen på en Les Paul, främst för att jag gillar designen.

Jag vill gärna ha ett gammalt, tungt men varmt sound liksom. Kan man få det med en Les Paul? Vad rekommenderar ni? Jag tänkte mest spela riffs, lite melodisk metal, reggae och ja mycket dist hade jag tänkt. Jag är lite trött på det akustiska "mys"-ljudet...

Är det Gibson som gäller? Hur många mickar? Vilka japanska märken är bra? Jag köper gärna en gitarr som håller ett tag. Kvalitetsprylar alltså. Vad tycker ni man borde satsa på?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

gamla japanska law-suit gitarrer ska vara bra har jag hört.

Mycket bra kvalité och i nivå med gibson

edit.

du kan läsa om dem här

http://elgitarrer.com/japanese-vintage-guitars.shtml

Permalänk
Medlem

Humbucker är självklara alternativet till "hård musik" men mycket beror också på själva förstärkaren, och även mickarna.

Det viktigaste för mig är hur halsen känns. Vad gitarren är gjord i för trä har liten betydelse om man inte ska spela in en skiva och sälja i 100 miljoner ex. Så länge man inte ska spela in å duger orginal.

Själv hatar jag Gibson, och allt som har med LP att göra.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Hittade denna - http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5436...

Ser den bra ut eller? Det får nog bli en sån där japs-kopia. Dom verkar ju helt elita. Bättre komponenter än originalen ibland.

Leeloo: Finns det nån anledning varför du hatar Gibson och LP? Jag menar inget, jag vill bara veta. Som sagt, jag är noob när det kommer till elgitarrer.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det lättaste är att gå till en musikaffär och provspela lite olika gitarrer så du känner efter vilken/vilka modeller du tycker om att lira på. Vill du ha ett varmt och "tjockt" rockigt ljud så tror jag en Les Paul skulle passa perfekt.

Själv tycker jag just Gibson är överskattat. De kostar överdrivet mycket och du kan hitta liknande kvalité för mycket bättre priser.

Det viktigaste för mig är hur gitarren känns att spela på och att den låter bra både rent och distad.

Har själv en Schecter C-1 Classic med två Seymour Duncan humbucker mickar i. En Jazz i neck och en JB i bridge. Kan få i stort sett vilket sound jag vill

http://www.umenaka.com/syasin/syasin/Schecter%20C1%20Classic%...

Edit: Lite ironiskt att jag har en Gibson som signatur... Det var några år sen jag la upp den

Permalänk
Proffsmoddare

Personligen så anser jag att Gibson är den absoluta kungen. Jag har spelat i 21 år nu och har haft ett femtiotal gitarrer och för mig finns inget alternativ till en riktig Gibson. Jag har en les Paul själv och jag kan lungt säga att det är den absolut mest underbara gitarren jag har ägt. Känslan i halsen, ljudet och den helt otroliga känslan av 100% kvalitet i varje liten detalj gör den för mig helt oslagbar. Gitarren levrerar vilket sound som helst alltifrån Softa jazztoner till Skrikande Death Metal.

Jag har alltid varit mer för BC Rich förr då jag är metallskalle sen födseln och jag har även en Bc Rich Beast NJ och en Mockingbird men sen den dagen jag fick min les paul har de andra gitarrerna endast använts som väggprydnad.

Once you go Gibson you never look back!!!!!

Naturligtvis har soundet en hel del med valet av förstärkare att göra så att förvänta sig att en gitarr ska låta exakt som man vill med en 500:- Hobbex förstärkare är en smula naivt. När det gäller förstärkare så har jag även där avverkat ett otal märken som Marshall, fender, Mesa Boggie, Peavey mfl men till slut fastnade jag för min nuvarande som är en Line 6 Spider III 2x10 combo. Denna förstärkaren är helt underbart mångsidig och kostar inte en förmögenhet. Den har tillräcklig volym för att tillfredställa de föesta och dessutom kommer den fullspäckad med alla effekter och högtalarsimuleringar som man skulle kunna önska sig. Den är verkligen otroligt bra för sitt pris. Vill man ha möjlighet till ett otroligt stort omfång av ljud och musikstilar så är den ett hett tips.

Men som alltid Try it before you buy it

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Finns det nån anledning varför du hatar Gibson och LP? Jag menar inget, jag vill bara veta. Som sagt, jag är noob när det kommer till elgitarrer.

Mina två största är att halsen är för tjock och komforten, jag har korta händer. Jag har svårare att ta vissa ackord, visst det går, men ingenting jag vill stå ut med. Själv föredrar jag Ibanez, och Parker (dyr som fasen, men skönare har jag aldrig provat.). Första gången jag spelade på en Ibanez var i en musikaffär och mitt gitarrspelande har gått mycket lättare sen dess, före hade jag spelat med skolans Fender Strator. Det andra är att jag får rusktigt ont efter att jag spelat en LP. Jag får ont i bröstkorgen för att kroppen på en LP har inte "ergonomiska" former, och trycker så fruktansvärt mycket mot mina revben. Ja, det finns en Gibson LP på skolan jag gick på. Nu sitter jag med en Ibanez RGT med neck-thru hals. Jag kan sitta med den utan besvär i ett par timmar. När jag satt med en LP på skolan på en lektion kunde jag få märken på bröstkorgen av att gitarren har tryckt mot revbenen...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Mina två största är att halsen är för tjock och komforten, jag har korta händer. Jag har svårare att ta vissa ackord, visst det går, men ingenting jag vill stå ut med. Själv föredrar jag Ibanez, och Parker (dyr som fasen, men skönare har jag aldrig provat.). Första gången jag spelade på en Ibanez var i en musikaffär och mitt gitarrspelande har gått mycket lättare sen dess, före hade jag spelat med skolans Fender Strator. Det andra är att jag får rusktigt ont efter att jag spelat en LP. Jag får ont i bröstkorgen för att kroppen på en LP har inte "ergonomiska" former, och trycker så fruktansvärt mycket mot mina revben. Ja, det finns en Gibson LP på skolan jag gick på. Nu sitter jag med en Ibanez RGT med neck-thru hals. Jag kan sitta med den utan besvär i ett par timmar. När jag satt med en LP på skolan på en lektion kunde jag få märken på bröstkorgen av att gitarren har tryckt mot revbenen...

Själv så tycker jag att de flesta LP väger så extremt mycket, inte så bekvämt.

När jag beställde min stålsträng. akustika så frågade jag om de gick att få halsen ner slipad och jag fick de, även jag har korta fingrar

Föredrar även jag ibanez, sköna, snygga, lätta att bygga om och härligt ljud i de flesta.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Jag bytte gitarr idag. Gjorde mig av med min Peavey Wolfgang Special som jag aldrig riktigt kommit överens med och skaffade en Ibanez S2170SE.
Skönt att gå tillbaka till Ibanez igen men även om denna är riktigt skön så är den inte i klass med FGM-modellen som jag tyvärr sålde för ett antal år sedan.

Riktigt nöjd iaf.

Permalänk
Medlem

Ibanez Prestige med ZR-stallet är tummen upp.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Alla ni med gitarr-vana:

Har en Ibanez Mikro (3/4 gitarr).

Dock så har den just nu ej någon neck-relief. Med andra ord är nacken i stort sett helt rak, och detta medför att strängarna buzzar onödigt mycket (stränghöjden från bryggan sett är bra om man ej frettar några noter). Detta kan man se om man håller ned strängarna vid 1a fret samt där nacken möter kroppen. Det "borde" vara lite luft i mitten tack vare att nacken är aningen böjd, men strängarna ligger emot fretsen hela vägen.

Detta borde inebära att truss rod-justering är på sin plats. Eftersom nacken är helt rak med stämda strängar osv så borde det väl "bara" vara att släppa på truss roden så att nacken böjs upp lite, vilket medför att strängarna lyfts aningen ytterliggare, och hjälper med att eliminera buzz osv.

Men, kan man, om man tar bort strängarna, få en rätt böj i nacken med endast truss rod-justering. Eller kan truss roden bara göra nacken "rak", och sedan "ska" strängarna dra nacken uppåt lite? Eller kan truss roden spänna nacken i en båge både uppåt och nedåt?

Och, om man har en rak nacke, hur mycket ska man justera? Flera varv, eller räcker det med en litet drag bara? VIll inte direkt knäcka nacken, dock har jag dragit lite och har inte sett någon skillnad i nackens böjning.

Har ni info till mig så vore det kanon.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Humbucker är självklara alternativet till "hård musik" men mycket beror också på själva förstärkaren, och även mickarna.

Mycket sant.

En bra gitarr kan aldrig låta bra med en sämre stärkare.
Men en sämre gitarr kan låta bättre med en bättre stärkare.

Att köpa en dyr gitarr men att snåla på förstärkaren är som att torka sig i röven med pengarna.

Permalänk
Medlem

Dags för stålstränad akustisk av den billigare typen:

Tips?
Tänkt mig någon av följande hittills

Yamaha FG730 +billigare - ingen cutout (-) inga mickar 2.995 Kr
Yamaha FG720 +cutout (+) mickar - dyrare 3.995 Kr
TACOMA OD10S +billigare +Cutout (+)Mickar 2.895 Kr
Washburn D10S B +Billigast -ingen cutout (-) inga mickar 1.995 Kr

Vill ha en med solid top vilket alla dessa har (?) Mickar är inte så viktigt ( har hört att man kan sätta dit en mick i hålet som fungerar mer som en pickup på en elgura och den ska ge klarare ljud?)
Helst cutout också.

Tacoman ser ju ut som en vinnare men hur är kvalitén? Är den tillverkad av Washburn och ombrandad? (har ju samma modellbetäcknin)
Har varit på musikbörsen och testat Båda Yamaha:erna och tyckte de var rätt sköna (len hals bl.a) men jag kommer dit efter jobbet 10 min innan de stänger varje dag så det tar flera dagar att testa alla.

Någon som kan tipsa om bra prisvärd modell? Erfarenheter av de nämnda osv?

Permalänk
Medlem

Hade en Fender CD-140sce förut. Behövde pengar snabbt så var tvungen att göra av mig med den, men kommer köpa en likadan så fort jag får tillfälle!

http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/fender-cd140sce.jp...

Cutaway, mick, inbyggd stämapparat. Kostar 2640kr på Tyresö Musik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Hade en Fender CD-140sce förut. Behövde pengar snabbt så var tvungen att göra av mig med den, men kommer köpa en likadan så fort jag får tillfälle!

http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/fender-cd140sce.jp...

Cutaway, mick, inbyggd stämapparat. Kostar 2640kr på Tyresö Musik.

Intressant, kan beställas från Tyskland för 2250 inkl frakt (moms tillkommer eller?). Har den olackad, "len" hals?

De har den också på musikbörsen till ett mkt högre pris, ska testa den där om de har den inne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Dags för stålstränad akustisk av den billigare typen:

Tips?
Tänkt mig någon av följande hittills

Yamaha FG730 +billigare - ingen cutout (-) inga mickar 2.995 Kr
Yamaha FG720 +cutout (+) mickar + Cutout 3.995 Kr
TACOMA OD10S +billigare +Cutout (+)Mickar 2.895 Kr
Washburn D10S B +Billigast -ingen cutout (-) inga mickar 1.995 Kr

Vill ha en med solid top vilket alla dessa har (?) Mickar är inte så viktigt ( har hört att man kan sätta dit en mick i hålet som fungerar mer som en pickup på en elgura och den ska ge klarare ljud?)
Helst cutout också.

Tacoman ser ju ut som en vinnare men hur är kvalitén? Är den tillverkad av Washburn och ombrandad? (har ju samma modellbetäcknin)
Har varit på musikbörsen och testat Båda Yamaha:erna och tyckte de var rätt sköna (len hals bl.a) men jag kommer dit efter jobbet 10 min innan de stänger varje dag så det tar flera dagar att testa alla.

Någon som kan tipsa om bra prisvärd modell? Erfarenheter av de nämnda osv?

Yamahas billiga akustiska tycker jag är väldigt prisvärda. Washburns koreatillverkade elgitarrer jag testat har haft väldigt fin finish och känts påkostade. Kanske gäller de akustiska också? Tacoma vet jag inget om.
Fortsätt testa.

Permalänk
Medlem

Sådär. Den 27:e får jag lön. Då hade jag tänkt köpta en ny gitarr, en akustisk, stålsträngad sådan. Budgeten ligger runt 3000kr (+500kr).

Vad ska jag tänka på när jag ska köpa gitarr, ska jag ha mickar eller inte? Vilka strängar är det som gäller?

Det här blir den första gitarr som jag köper själv, de andra har jag fått. Och jag är ju nybörjare så jag vet inte så mycket om hårdvaran.

Så jag mottager alla tips med stor tacksamhet!
/MVH H

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hylve
Sådär. Den 27:e får jag lön. Då hade jag tänkt köpta en ny gitarr, en akustisk, stålsträngad sådan. Budgeten ligger runt 3000kr (+500kr).

Vad ska jag tänka på när jag ska köpa gitarr, ska jag ha mickar eller inte? Vilka strängar är det som gäller?

Det här blir den första gitarr som jag köper själv, de andra har jag fått. Och jag är ju nybörjare så jag vet inte så mycket om hårdvaran.

Så jag mottager alla tips med stor tacksamhet!
/MVH H

Säger som många andra har sagt i tråden tidigare.
Gå till en musikaffär så hjälper de dig gärna att välja ut en gitarr dig

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

tjenare, jag undrar hur man läser "tabbar", vad sifforna menar osv, ifall någon kan länka till den lektionen som talar om det eller så:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP