Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Vad ska man ta, dt125 från 82 eller en riktigt fräsh drac 04:a med 75cc, 21mm förgasare osv?
Den senare är fräsh o fin, den tidigare är rå och stark.

Dracen, helt klart.

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spunkpowa
Dracen, helt klart.

Klart man tar DTn

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

klart som fan man tar dracen du får mycket mer för dracen;) + dom går å trimma mer än en gammal dt:P har själv drac;)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

Haft en Derbi Senda R1 (grön) gick ca 65 orgnial (GPShastighet) med trimdrev (som jag alldrig hade på) gick den i 95 enligt förra ägaren. dock tror jag mer på en sådär 85.

Har en Mustang Mamba 79? i garaget stora 4kantiga motorn med zundapp motor. lyft topplocket 3 gånger på den mopeden pga en sjuhelvets komp i den motorn.

Planer finns att blästa ramen och måla om och kroma om hjulen och övrigt krom och få den fin igen. Skas även has som transportmedel i framtiden till div jobb.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag hade en vit/rosa DT50R -93. Snyggaste moppen på skolan! Men det var 10 år sedan nu. Av alla som hade mopeder så var det bara 2st som hade scootrar på skolan. En tjej och så en kille som blev ganska trakasserad för det.

Edit. Den var ganska trimmad ett tag. Gjorde väl 85-90 på mätarn. Lyckades få "snuthäng" 3 ggr men lurade bort dem varje gång. Tur att jag bodde ute på "landet" då och kände till en massa stigar och skogsvägar och motionsslingor och dylikt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

1. Nån gammal crescent
2. Sachs compact, KUL SOM FAN ^^
3. Yamaha DT50 -92
4. Peugeot XPS -05
5. Yamaha DT50R -07

1-4 är sålda, men skulle behållt min compact.. Så jevla rolig den var..

Permalänk
Avstängd

Kör er moppe orginal så håller den längre! skaffa er en cross vid sidan om mycket roligare!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

de där med att moppen håller längre otrimmat är skitsnack de flesta nyare mopederna importeras från spanien där dom tillverkas för att hålla en fart på 90 KM/H ungefär så det kan du bara ta å glömma;) de viktigaste är när man trimmar är att man gör det rätt! så man har rätt munstycke kör på bra olja och så vidare..

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
de där med att moppen håller längre otrimmat är skitsnack de flesta nyare mopederna importeras från spanien där dom tillverkas för att hålla en fart på 90 KM/H ungefär så det kan du bara ta å glömma;) de viktigaste är när man trimmar är att man gör det rätt! så man har rätt munstycke kör på bra olja och så vidare..

ja nu för tiden, jag hade en suzuki k50 från 1976 den hastighets mätaren gick till 50 har jag för mig!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
ja nu för tiden, jag hade en suzuki k50 från 1976 den hastighets mätaren gick till 50 har jag för mig!

Men är det inte "nu för tiden" nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Men är det inte "nu för tiden" nu?

Aoohh men på en puch dakota gick väl mätaren inte mycket längre.
Och tamigtusan vad dom gick.
Inte som dagens plastraketer. På min tid kunde man känna sig som james dean när man gled fram där på sin puch dakota, hård som sten såg man ut när man gled runt där på limpan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Aoohh men på en puch dakota gick väl mätaren inte mycket längre.
Och tamigtusan vad dom gick.
Inte som dagens plastraketer. På min tid kunde man känna sig som james dean när man gled fram där på sin puch dakota, hård som sten såg man ut när man gled runt där på limpan.

Såg inte att jag blev citerad

Jag har faktiskt ingen plastraket, och skulle aldrig tänka mig att ha en heller..
Min första moppe är som sagt en Sachs Compact.. eller så var det en kromstockholare... vet inte riktigt..
Kicken var paj, så jag fick rulla igång den varje gång ^^ Men kul var den, i alla fall när jag trimmade den så att den gick i hela 40 km/h!11!11!1 (omg)
Drog ifrån en polares Rieju MRX i offroad.. han blev ägd..

funderar på att köpa nån gammal moped igen..
istället för en ny dator..

Permalänk
Medlem

Jag är 47 bast och köpte en Kymco Agility 2006. Skitkul att köra moppe igen

Enda nackdelen är att alla ungdomar kör upp jämsides och typ undrar varför jag inte kör trimmat, sen flinar dom och lämnar mig i vägdammet

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

jag hade en Yamaha FS1:a fast det var ca 4 år sen ja sålde den

enbart 5halva och drevad

gjorde 55 blås

roligast var att åka på slangen:)(bakhjulet)
eller burna.....

lyckats bli jagad med den fast dom tröttna väl efter vansinnesfärd ut på bilvägen:)

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Hade en gammal Drac från -98 elr nå sånt...
Vet ej hur fort den gick för mätarn var paj när ja testade den 2-3 ggr

Dracen sålde vi efter att morsan vann pengar..
så då köpte jag mig en MH RYZ Enduro -06 Kawasaki grön.

Åkte till heby får att kolla på ny moppe.. då ser man En glänsande kawasaki grön Ryz står innanför dörren.. självklart föll man för den direkt.

(Skulle ha köpt en supermotard men dom var slut..)

Den gjorde allt från 50-65 orginal.. Idag pluggen borta i kröken gå 80 utan choke 85Km/h Med Choke..

Visa signatur

[Dator]
Fractal Design R5 , Intel core i7 6700k, 16Gb DDR4, 500Gb Samsung SSD, GTX 1070

Permalänk

har en gammal cresent compact från ca 70 nån gång. jäkligt fin när jag köpte den var den nylackad o motorn renoverad men den skulle behövas ses över ca 3 år sen jag köpte moppen för fem papp. men jag saknar en del delar. som stöd, hastighetsmätare, kedjeskydd gäller att stoppa ner brallorna i sockarna. + nåt mer saknas. det roligaste på den är tanken som rymmer ca 2,6 liter ;). men den drar lite. otrimmad toppar ca 30-40 kanske mer om man vrider på munstycket. men då varvar den en sju helsikes massa. nån som kan om var man får tag på trim delar och rekommenderat. ska inte sälja den min syrra fyller 15 efter sommaren. så man kan ju fortfarande ta sig en tur. stannar liksom inom familjen. är 18 men men.

motorn är en sachs 2 växlad luftkyld sak. gärna tips på trim. vill så innerligt trimma den bara för o reta mina föräldrar. mest för att min syrra ijnte ska bli retad som jag blev bara för att jag körde original. o alla polarna drog om :(. morsan tjatar om att man inte kan sälja en kultmoppe och jag håller fullständigt med i efterhand vill köpa en till :D.

under de 3 åren jag har haft den. har jag böjt framskärmen bara o vrida til den lite så gik det o köra igen. vajrarna har jag bytt. är nog allt. eller tändstiftet en gång. inte som eu mopparna trilla o all skit e sönder. och kostar bara en massa pengar. dessutom får eu mopparna inte köra på trottoaren som jag får

Permalänk
Medlem

En Yamaha DT50 R -06, urpluggad osv, 80-85km/h

Rex sportmaster -62 toppar kanske 40km/h om man har tur

Permalänk
Medlem

Är i planer att köpa en Speedfight 2. Hmm.

Permalänk
Avstängd

Första moppen jag hade när jag fyllde 13 var en Honda MB50. Skönheten gjorde 50 km/h med högkompstopp och avgasrör utan strypning (om det nu är det på orginalrören?). Sålde den när jag fyllde 15 och köpte en Derbi Senda Supermotard. Visst, Derbin gick bättre, runt 70 orginal förutom att det var ett litet större munstycke. Men fy fan vad jag saknar min Honda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Kör er moppe orginal så håller den längre! skaffa er en cross vid sidan om mycket roligare!

Att ta bort strypningar gör bara att mopeden går renare och på så sätt håller längre. T.ex så varvar ju moped utan strypning mindre än va den gör om du kör orginal. Detta gäller ju såklart när man kör i dom lägre hastigheterna runt 45. Vid 80-90 så mår inte moppen så jättebra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Är i planer att köpa en Speedfight 2. Hmm.

Det är en bra moped jag kan rekommendera.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

jag åker en sugig Adly Silverfox, den går i 70 i jääättebranta nerförsbackar me 2 pers på, o då undrar man när den ska explodera, varvtalet är lätt mycket mer än mina 7xxx rpm hårddiskar
Den e inte skoj, bromsarna e helt slut o frambromsen tar i så man guppar lite i högre hastigheter
Det står att det är mopedens formel1 på blocket och andra försäljare.... tro dom inte!!!!! det är inte sant!!!!...

.
.

men den är i alla fall inte 4-takt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Sålt moppen nu, men här är en bild för de som är intreserade.

Rieju MRX -02. 80cc TK underliggande och lite grejer.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Har ingen moped, har epa. Men min farbror hade en gammal Pappa Tunturi som jag fick köra runt med på Sommarn i Finland. Så jääävla balla.

Fast hans var grön.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
klart som fan man tar dracen du får mycket mer för dracen;) + dom går å trimma mer än en gammal dt:P har själv drac;)

Till DT125:an är jag rätt så säker på att man kan köpa 175cc cylinder, så ja även en gammal DT går att trimma rejält.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ciao, 35 km/h, pendlar till jobbet med den varje dag.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
klart som fan man tar dracen du får mycket mer för dracen;) + dom går å trimma mer än en gammal dt:P har själv drac;)

Klart som fan man tar DT:n, 180cc vs 75cc (Ja, 180cc är trim, men det äv 75 också.)

Du säger bara sådär för att du har en drac själv.

Ska själv köpa en DT125r (dock en nyare, men dom har i princip samma kåpor)
och tycker att Ramen och durabiliteten väger mer än snygga kåpor.

Ps. Bara för att du inte ska säga "sådär säger du bara för att du har en gammal DT", Jag har en DT -07a.

Edit: Tittade igenom tråden och såg att det var en del tjafs om att någons furia gick i 110 med metrakit.
Kan passa på att tipsa om att nästintill alla mopedmätare visar ~15% för mycket.

Permalänk
Medlem

Moppetiden var en rejält rolig tid tycker jag.

Börja med o ha en baotian, en gamal säckig trött 4-taktare. Inte så jädrans rolig. Men fick iallfall upp farten till 60-70 på den. Med mycket pill:P

Andra moppen va inte riktigt nån moppe, utan en minichopper som ja använde fram o tillbaka till skolan. Mycket roligt o köra.

Efter det köpte ja vivan, en Vivacity med 70 kubik effektblås o större fögge. Med mycket pill i variatorn. Jäklans vilket skjuss det va i den. Hade hårda fjädrar i varren så den gasreste ju, men inte så mycket o skryta om. Bara några cm över marken. Redigt rolig o köra, vägde inget heller.

Sen sista moppen ja köpte va en ciao. De va 50cc på den men allt annat va trimm. Det va den roligaste moppen ja haft i hela mitt liv. Stylad med ramförstärkning, och mörklila/röd färg. Ja ångrar att ja sålde den alltså. Skulle va roligt o ha kvar den faktiskt.

Usch va dum man va under den tiden. Reta upp många poliser men man va ju så förståndig att man inte satt nån annan i fara iallfall. På den tiden gillade man ju faktiskt o få polisen efter sig, speciellt när man åkte till skolan. Då vart det som en liten uppiggare:P
Nae saknar verkligen allt det där. Ska nog skaffa lite pengar o fixa upp en ciao nu i sommar alltså:D Eller har lust med det iallfall:P

Permalänk

Tjena!

Jag tänkte köpa en moped att ta sig till jobbet med.
Vilken moped rekommenderar ni runt 3000-4000 kronors klassen?.

Vad är det för lagar som gäller?, är det bara att köpa mopeden och köra direkt eller måste man ha nån sorts försäkring för att överhuvudtaget få köra den?.
Sen läste jag preics att maxhastigheten för moped klassII är 25 km/h, var det inte 30 km/h förut?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Tjena!

Jag tänkte köpa en moped att ta sig till jobbet med.
Vilken moped rekommenderar ni runt 3000-4000 kronors klassen?.

Vad är det för lagar som gäller?, är det bara att köpa mopeden och köra direkt eller måste man ha nån sorts försäkring för att överhuvudtaget få köra den?.
Sen läste jag preics att maxhastigheten för moped klassII är 25 km/h, var det inte 30 km/h förut?

Bäst i den klassen är helt klart en gammal 30-moped.
Typ Suzuku k50 och Crescent Compact.

Ang. maxhastigheten så gäller 30 km/h mopeder med gamla typintyg, utfärdade innan 2000 tror jag.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Tjena!

Jag tänkte köpa en moped att ta sig till jobbet med.
Vilken moped rekommenderar ni runt 3000-4000 kronors klassen?.

Vad är det för lagar som gäller?, är det bara att köpa mopeden och köra direkt eller måste man ha nån sorts försäkring för att överhuvudtaget få köra den?.
Sen läste jag preics att maxhastigheten för moped klassII är 25 km/h, var det inte 30 km/h förut?

På Klass II, eller 30-moppe, Behöver man som du säkert vet inget förarbevis.
Dock måste du alltid ha med dig försäkringsbevis för att kunna bevisa att mopeden är din. (Motsvarar reg. nr)

Som ovanstående talare sade så är Crescent Compact en väldigt bra moped för att vara så billig.

Sen så spelar maxhastigheten ingen roll egentligen, Nyare Klass II-mopeder går ju i runt 40 km/h original.