Visa signatur
AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti
Jag funderar på att köpa en ny maskin. Det är enbart låda som behövs, skärm, kringutrustning osv finns, även OS (Vista är planen att köra).
Dock har jag aldrig satt mig in i vissa delar av hårdvaran. Det jag vill veta främst är vad man bör tänka på när man väljer chassi, nätagg, moderkort, processor och eventuell kylning? Vad passar till vad osv? Jag har suttit mycket på datorbutiken.com nu och kollat i dagarna, och jag lär mig hela tiden lite mer känns det som, även genom 'köpråd'-tråden här. Men jag vill ändå få någon slags djupare insikt i hur man ska tänka när man köper dessa delar separat?
Sen till själva köpet. Jag kommer att ha max 8000 totalt att röra mig med. Det jag gör med datorn som är av tyngre karaktär är bildbehandling, viss videoredigering, Dreamweaver osv. Ofta har jag många grejer igång samtidigt och datorn står på mest hela tiden. Det jag vill ha generellt är stabilitet, säkerhet, att den ska vara tyst samt lätt att uppgradera vid behov med diskar osv.
Så, hur stor skillnad är det mellan de olika nivåerna på processorer vad det gäller dels GHz men även cacheminne (1MB-4MB?).
RAM-minnena, är busshastighet värt att satsa på, att köpa 800 MHz istället för 667? Vad bör man tänka på här, vad är det man får när man börjar betala mer jämfört mot de billigare minnena med liknande prestanda?
Grafikkort. Jag kommer inte att spela några spel nämnvärt. Hur påverkar detta mitt val av komponenter och främst grafikkortet?
Sen såg jag även en grej på datorbutiken.com vad det gäller hårddiskar. De flesta är ju stora lagringsdiskar, men jag skymtade även en "systemdisk" på 74 GB (https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WD740A...). Dock var den ganska dyr. Något att reflektera över?
Tack på förhand, ni verkar kunna era saker så jag ser fram emot intressanta svar!
AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.