Permalänk
Medlem

sendmail på comhem..

halloj,
de senaste dagarna har jag försökt att installera sendmail på min serverburk, som är kopplad till comhem. det har väl dock inte gått allt för bra - jag kan skicka mail, men jag kan inte ta emot några.
ifall jag skulle skicka ett mail från en mail-address till servern, får jag ett felmeddelande efter ett tag från <Mailer-Daemon[@]comhem.basefarm.net>, som visar följande:
[citat]This message was created automatically by mail delivery software.
A message that you sent has not yet been delivered to one or more of its recipients after more than 4 hours on the queue on ch-smtp01.sth.basefarm.net.[/citat]
på dnsstuff.com-testet verkar det som att mailservern är onåbar - är detta p.g.a. min serverkonfiguration eller att comhem blockerar porten för inkommande mail (port 110?) ?

tacksam för svar!

Permalänk

Utan att orka tänka alltför mycket på problemet som helhet kan jag dock konstatera att porten för inkommande (och utgående, smtp) mail är 25.

sendmail har inget att göra med port 110, som är porten för pop-protokollet.

Permalänk
Medlem

Utöver detta har comhem en bunt spärrar för att sätta upp mailservrar på deras uppkoppling. Dessa kommer du inte heller lyckas få dem att ta bort. Dåligt insatt i hur/vad de gör dock.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

tack för svaren!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Utan att orka tänka alltför mycket på problemet som helhet kan jag dock konstatera att porten för inkommande (och utgående, smtp) mail är 25.

sendmail har inget att göra med port 110, som är porten för pop-protokollet.

justeja! poppen fungerar bra, det måste vara port 25 det är problem med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Utöver detta har comhem en bunt spärrar för att sätta upp mailservrar på deras uppkoppling. Dessa kommer du inte heller lyckas få dem att ta bort. Dåligt insatt i hur/vad de gör dock.

ajdå. finns det något sätt att kringgå dessa, eller måste man använda sig av smart host eller något liknande?

Permalänk
Medlem

Tyckte det lät konstigt med pop-problem, mer logiskt med port 25 smtp-strul. Nä vet faktiskt inte, sök på forumet. De flesta ISPer spärrar port 25 för egna e-postservrar numera så finns det en lösning lär den ha tagits upp tidigare.

Du måste ivf använda comhems smtp för att i huvudtaget kunna skicka... spelar nog mindre roll för dig då de inte spärrar från vilken domän du skickar dem via sin smtp om du inte konfat helt galet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Signa upp på rollernet.us (gratis) så kan de relaya på en annan port.

Alltså, blockerar comhem kan du ange en annan port som inte är spärrad så vidarbefodras mailen på den porten istället!