Permalänk
Medlem

Rekommendation av mobilt bredband

Jag ska skaffa mobilt bredband, och vill gärna höra om folk som har erfarenheter av alla olika operatörer. Turbo3G vore bra, och jag måste ha:

fast pris
obegränsat med data HELA dygnet.

Det senaste jag kollade på var telenors erbjudande som verkade vara vettigt. 199kr/mån (3 höjer 199->399 efter 1 år)

Sen har jag hört att folk blivit uppringda av tre där de har hotat att stänga av användare för att de belastar nätet för hårt. Är det någon som har hört något liknande om telenor?

Alla åsikter välkomnas!

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Även jag är intresserad av någon liknande mobil lina mest fast pris och oändligt med trafik.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Är oxå intresserad av liknande lösningar fast gärna i form av kontantkortsabonemang...

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

De som jag ser förmånligast just nu är typ tele2 då deras HSDPA modem är olåst?

Eller så köpter man ett hsdpa kort från ebay för halva priset, slippa binda upp sig.

http://computers.search.ebay.com/?fcid=192&fpos=&catref=C12&s...

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

men det måste väl finnas nån som har testat nåt av alternativen? sen har väl inte tele2 turbo3g..? dessutom verkar telenor täckning inte för het i stockholm.. dom har ju inte nån särskilt bra täckningskarta..

Är det nån som har några synunkter (som har testat nåt av alternativen) som skulle kunna dela med sig av dem, så skulle det vara väldigt uppskattat!

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Tror jag skall köpa 3's variant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mm.. funderade på det först, men dom verkar tycka att gränsen för "normalt användande" går ganska lågt (redan vid några GiB/månad) vilket är på tok för lite för min del.

Jag har läst om folk som har blivit uppringda av tre och "hotade" med avstängning...

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
Jag ska skaffa mobilt bredband, och vill gärna höra om folk som har erfarenheter av alla olika operatörer. Turbo3G vore bra, och jag måste ha:

fast pris
obegränsat med data HELA dygnet.

Sen har jag hört att folk blivit uppringda av tre där de har hotat att stänga av användare för att de belastar nätet för hårt.

Jag kan rekomendera Tre´s mobila bredband. Visst kan det gå lite långsamt på kvällarna när många kopplar upp sig, men på det stora hela funkar det bra.

Vet du hur många GB man kan ladda hem, innan Tre blir sura? Själv har jag laddat ner 80 GB och skickat 22 GB, på ca. 13 dagar. Och jag har inte hört något gnäll från Tre ännu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macan_i_malmö
Jag kan rekomendera Tre´s mobila bredband. Visst kan det gå lite långsamt på kvällarna när många kopplar upp sig, men på det stora hela funkar det bra.

Vet du hur många GB man kan ladda hem, innan Tre blir sura? Själv har jag laddat ner 80 GB och skickat 22 GB, på ca. 13 dagar. Och jag har inte hört något gnäll från Tre ännu

okej, det låter ju lugnt. fast jag tror att det blir telenor ändå, eftersom att de inte höjer priset till 399/månad efter första året. dessutom skulle man få sommaren gratis fram till sista augusti. Någon som har provat detta alternativ?

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

jag hade tres tubro 3g sen det lanserades och har kom aldrig upp i över 2mbit tyvärr annars var det bra, dock var det påden tiden då det kostade 699kr månaden så jag tyckte inte att det var värt, dessutom fick man ingen publik ip.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Sedan några dagar tillbaka har jag märkt att Tre, sakta men säkert, börjat införa publika ip-adresser. Det är inte alltid när man loggar in som man blir tilldelad en publik ip-adress, men det blir oftare med tiden.

Permalänk
Medlem

hmm.. verkar som det blir telenor dock. dom är dom enda som inte har några extrema nackdelar:

telia - inte fast pris.
tre - 400 spänn i månaden efter första året.
tele2 - inte turbo3g.

sen bjuder ju telenor på avgiftern över sommaren också.

Finns det någon i stockholm som har provat telenor, då det är här jag befinner mig 98% av min tid?

Vore mycket tacksam för svar!

Visa signatur

smaaland

Permalänk

Turbo 3G är på gång för Tele2's del. Lanseras nog fullt ut i höst.

1195:- för modem (eller delbetala 100:-/12mån)

99:- för abonnemanget (199:- om du väljer att delbetala modemet)

Efter 12mån kostar abonnemanget 199:-. 18mån bindningstid.

Permalänk

Letar efter dito: gprs/3g med flaterate. Vilka val finns?

Permalänk
Medlem

vad jag vet så finns det inga fler än de jag har nämt. Men om någon i stockholm har testat någon av dem (främst telenor) så vore det trevligt med lite kommentarer!

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
vad jag vet så finns det inga fler än de jag har nämt. Men om någon i stockholm har testat någon av dem (främst telenor) så vore det trevligt med lite kommentarer!

Har telenor för vanliga telefonen och måste säga att 3g nätet är inte illa faktiskt, bättre än gsm av någon orsak(har inte testat så mycket i stockholm men uppsala och huddinge är bra iallafall)

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Tele2 har 18mån bindning
Tre har 12mån bindning

Tre kommer att ha 7mbit i slutet av augusti.
Tele2 kommer ha?

Känns som att man tar tre's och sen säger upp de efter 12månader så man slipper 399/mån.
Och så har de säkert nå nytt erbjudande då.

Deras modem de har nu klarar av den nyauppgraderingen till 7mbit men den klarar inte av den nya uploaden.

Tele2's modem är olåsta.
Tre's är låsta.

Hmhmhm, smaken är som baken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ska dras in fiber i området jag flyttat till men det är lite oklart när det kommer ske så jag tänkte då fixa nåt billigt mobilt så länge som inte har nån bindningstid och vad jag vet är det bara 3 som inte har nån bindningstid förutsatt att man köper modemet kontant eller redan har ett.

Är det någon som vet om det går att köra datorn man sätter modemet i som gateway till en annan dator med nätverkskabel imellan?
Vi är nämligen två som tänkte dela på det bara för att komma åt internet och det känns lite onödigt att ha varsitt när vi snart får fiber.

Och om någon tänker föreslå adsl är det tyvärr inte möjligt att få.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Skaffat ett modem idag, skall nog dra och köpa abonnemang imorgon.
Testade precis att koppla upp via mobilen också "htc mteor", de var de simplaste jag varit med om.
Bara gå in i menyn och välja internetdelning så fick datorn internet från mobilen, antingen via usb eller blåtand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är det någon av dom som låter en surfa via vanliga mobilen? så man slipper släpa på ett modem till. (och slipper köpa det)

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
är det någon av dom som låter en surfa via vanliga mobilen? så man slipper släpa på ett modem till. (och slipper köpa det)

Beror på vilken mobil du har, min har hsdpa.
Funkar säkert med vanlig 3g lur också men då kommer du upp i typ 0,3mbit.

Vet inte hur simpelt det är att surfa via andra mobiler som nokia osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tre ringde och muta mig med ett modem i dag så för min del blir det tre i sommar. Kanske kan skriva en followup tråd sen när jag testa det lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
tre ringde och muta mig med ett modem i dag så för min del blir det tre i sommar. Kanske kan skriva en followup tråd sen när jag testa det lite.

Hur gick de till?
Kanske jag kan haka på de också så slipper jag bara köpa abonnemang imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De ringde upp mig och fråga om jag ville köpa deras mobila bredband, sa att de bjöd på modemet om jag band mig 12 månader. Och jag sa ja.

Permalänk
Medlem

okey då blir man bunden alltså, trotts allt 15 hundra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visst men jag ser inte hur jag skulle få det billigare. Om jag betalar nu eller senare gör inte mig någon stor skillnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Visst men jag ser inte hur jag skulle få det billigare. Om jag betalar nu eller senare gör inte mig någon stor skillnad

Neh menade precis samma sak, du får 15 hundra "rabatt" om du är villig att betala 2400:- på ett år.
Skulle tat dealen också.

Man måste ju ha abb vilket som.

Edit:
Har nu tjackat abb, sitter kopplad via det och de tycks funka.

Någon som vet varför modemets lampa byter färg?
Blå och grönt, bara för att de är flashigt?

Hastigheten är välla okey, förväntar mig inte direkt de som sägs.
Testar just nu att dra från sunet och de ligger i 150kB/s
Men pendlar lite 50-150

Rätt smutt alla fall med den lilla 10" lappisen och koppling överallt
Lite sugen på att uppgradera till Fujitsu Simens P7230? som har hsdpa modem inbyggt.

Edit2: Sitter ute i buuschen nu.
Sitter jag på nedervåningen i vardagsrummet får jag bara in nått nät som heter EURO(R) som är gprs fast de funkar inte ändå att surfa på, trotts full motagning.
Men sitter jag på övervåningen vid fönstret så får jag in nått nät som heter S 04(R) som är umts och de går att surfa på.

Spöregnar och åskar så att huset skakar,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske ska ge en update då nu när jag fått modemet.
Först kanske jag måste klargöra lite, jag har haft telemodem, gprs, umts, wlan och tycker att man kan spela warcraf3 på en macbook hata mig eller vad ni villl men så tycket jag. Kanske skall tilläggas att jag bor i vår huvudstad.

Jag tycker att modemet är underbart. Funkar mycket bättre än med min mobil. Jag verkar dock inte kunna pinga saker så ni får inga svarstide just nu. Men jag ircar över ssh och finner att det inte är så hemskt, ibland märker man det knappt. Jag kunde tanka i 250k på tunnelbannan vilket jag vart imponeradöver. Jag testa även att spela wc3 på det och jag tycker det gick bra, visst lite lagg var det men så går det när jag kör på mitt wlan också så tycker det är hellt acceptabelt. Hemma får jag bara gammalt hedligt umts alà 384 men jag tycker överlag att tjänsten är helt godkänd mot många andra trådlösa tjänster jag sett över mina år. Ta nu inte detta som att det är en fiberjänst, jag vet skillnaden men jag vet också vad man brukar kunna förvänta sig av radio.

Kan säkert skriva mer ser när jag testat det mer

Permalänk
Medlem

Prata lite med 3 här om dagen ang 2G när man inte har annat.
Tydligen ligger det en spärr så man inte skall kunna anvåända 2G nätet.
De kan ta bort spärren.

Håller på att köra lite tptest just nu för skojj skull.
Satt intervall på 15min, en så länge har jag kommit upp i 1,4mbit.
Har full signal.

Jag kan inte heller pinga,

Edit:

Är i malmö nu, har kört lite tptest hemma och här,.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

någon som kan bekräfta att tre har börjat med publika ip adresser? själv får jag bara en intern tyvärr, skulle vara väldigt kul att få en publik, kör med vpn tills vidare.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"