Permalänk
Medlem

Fick min 3415W idag, änsålänge är jag nöjd. Skall installera Vista nu..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

oh, du har klarat dig utan att skära upp fingrarna på kartongen? fysatan.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

hehe håller faktiskt med Reoshi, det är ju inte direkt så mkt att komma med innan du testat maskinen :3 iofs kanske du var nöjd med tyngd utseende osv. men iaf! ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

nu blev jag också sugen på att installera vista.

saken är bara att jag alltid ska fumla till att så att jag måste formatera om hårdisken till slut...

men i Vista ska ju Santa Rosa ha möjlighet att automatiskt överklocka ena kärnar när man använder få applikationer, dvs 1 som gärna tar över 2,2ghz,
medans de andra kanske klarar sig på 0.6ghz.
detta utan större temp skillnad alltså.
me wanna try.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Sitter nu i Vista på laptopen. Fungerar utan problem.. En sak som är konstigt att mitt tangentbord glappar inte. Men det är väl bara en sak som är bra! Har inte hittat nåt fel nånstans, men hinner inte kolla så mycket nu skall o färga håret o sedan på jobb så vid 21.00 kan jag fortsätta. Fan denna laptop e skön alltså.. En sak är att va ska man med alla Smart funktioner? Installerade bara battery än sålänge..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

ah! nu är jag inte längre (tillsynes) ensam om min felfria 3415W.

smart funktionerna, jadu.. smart battery ska ju hjälpa till med batterilivslängden, fast det är helt beroende på hur du använder datorn.

sen dem andra e bara roliga ^^

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
ah! nu är jag inte längre (tillsynes) ensam om min felfria 3415W.

smart funktionerna, jadu.. smart battery ska ju hjälpa till med batterilivslängden, fast det är helt beroende på hur du använder datorn.

sen dem andra e bara roliga ^^

Ja den fungerar utan problem ännu. Den känns mycket bra byggd.
En fråga är att va e Wow audio/video? Och jag har inte Ä + Ö på tangentbordet utan det är danska varianterna ist. inget som stör mig för kollar knappt på tangenterna men undrar om det är så att jag fått fel tangentbord?

EDIT: Hur använder man web kameran?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Klart du fått fel tangentbord eftersom Ä och Ö ingår i det svenska alfabetet!

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

mm, dem har möjlighet att leverera svensk layout så det har nog blivit fel, kryssade du i "Svenskt tangentbord" när du beställde? på www.zepto.se är det ikryssat vad jag vet, men du kanske beställde på annat vis, eller så har dem klantat sig.

Har du förresten fortfarande Vista? Jag har inte brytt mig så mycket om camen annat än att kolla den fungerade med MSN.

Drivrutiner till hela systemet kan du hitta på http://downloadcenter.intel.com inkl. camen.

wow audio/video är ungefär vad det verkar, konfigurations program för ljud och bild.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
mm, dem har möjlighet att leverera svensk layout så det har nog blivit fel, kryssade du i "Svenskt tangentbord" när du beställde? på www.zepto.se är det ikryssat vad jag vet, men du kanske beställde på annat vis, eller så har dem klantat sig.

Har du förresten fortfarande Vista? Jag har inte brytt mig så mycket om camen annat än att kolla den fungerade med MSN.

Drivrutiner till hela systemet kan du hitta på http://downloadcenter.intel.com inkl. camen.

wow audio/video är ungefär vad det verkar, konfigurations program för ljud och bild.

Ok, kan ju ta kontakt ti zepto om de kan skicka ä + ö knapparna.. För det stod att det skulle vara svenskt/finskt keyboard. Jo jag har fortfarande vista ultimate inne, för tycker det fungerar ypperligt så kommer nog hållas till det antagligen. Kollade i msn igår och såg att det fanns en cam-ikon så den skall väl fungera då. Brukar inte använda den ändå aldrig men skall väl testa va den duger till..

EDIT: Men känner att man nog behöver 2GB till vista på denna laptop iaf. Så kommer endera att köpa en 1GB sticka till eller en 2GB. Kanske borde satsa på en 2GB så man får 3GB bara på skoj. Annars var sitter den tomma porten? Under batteriet? Och får man stoppa i en till sticka utan att garantin går?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Minnesplatserna sitter under den lilla luckan på datorns undersida som är längst mot fronten.
I Sverige är det inga problem att göra detta utan att garantin förverkas, OM inte minnesbytet eller de nya minnet är den direkta orsaken till ev. problem med maskinen. Dock vågar jag inte svara på om det är samma regler för maskiner köpta genom vår finska representant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Minnesplatserna sitter under den lilla luckan på datorns undersida som är längst mot fronten.
I Sverige är det inga problem att göra detta utan att garantin förverkas, OM inte minnesbytet eller de nya minnet är den direkta orsaken till ev. problem med maskinen. Dock vågar jag inte svara på om det är samma regler för maskiner köpta genom vår finska representant.

Ok, tack för ditt svar! Skall ta kontakt vid nästa mail till dem och fråga hur det står till. Just nu är huvudgrejen att jag vill ha min Ö+Ä tangenter inte det danska tangentbordet, men kommer säkerligen få till svar att man måste skicka in den och det orkar jag inte.. Nåja, det är faktiskt det ända problemet som jag stött på. Fel tangentbord.

EDIT: Tog kontakt till Digicomp som sköter Zeptos leverans i Finland och de sa att de eller Zepto skulle skicka tangenterna åt mig. Allt e alltså frid o fröjd.
En fråga som jag vet att tagits upp men inte fått klarhet i det hela är, att vilken kabel skall man skaffa så man får 5.1 ut? Är det inte en optisk fiberkabel man skall köra på? Alltså från 3,5mm till optisk? För vad jag förstått är det en optisk ut port i laptopen.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
EDIT: Tog kontakt till Digicomp som sköter Zeptos leverans i Finland och de sa att de eller Zepto skulle skicka tangenterna åt mig. Allt e alltså frid o fröjd.
En fråga som jag vet att tagits upp men inte fått klarhet i det hela är, att vilken kabel skall man skaffa så man får 5.1 ut? Är det inte en optisk fiberkabel man skall köra på? Alltså från 3,5mm till optisk? För vad jag förstått är det en optisk ut port i laptopen. [/B]

Detta är också mitt stora problem med 3415W Jag har prövat med en optisk kabel, men får det inte att funka, inget som lyser alltså. Har också prövat att kolla in i hörlursuttaget, men där finns bara en metallplatta i änden. Jag hittar inte heller något i ljudkontrollpanelen för Realteks drivers som tyder på att man kan aktivera s/pdif ut.
Jag har också prövat med en vanlig 3.5mm stereoplugg -> 2xRCA, men får inget ljud där heller. Nu vill jag inte köpa en ny kabel innan jag vet säkert att där faktiskt finns s/pdif, för jag tvivlar en aning.
Jag använder dock XP, men ser ingen anledning till varför det bara skulle fungera i Vista.

Har skickat mail åt Zepto/Digicomp, och fått som svar att frågan vidarebefordrats till Zeptos tekniska chef (eller liknande), men har inte fått något svar ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stip
Detta är också mitt stora problem med 3415W Jag har prövat med en optisk kabel, men får det inte att funka, inget som lyser alltså. Har också prövat att kolla in i hörlursuttaget, men där finns bara en metallplatta i änden. Jag hittar inte heller något i ljudkontrollpanelen för Realteks drivers som tyder på att man kan aktivera s/pdif ut.
Jag har också prövat med en vanlig 3.5mm stereoplugg -> 2xRCA, men får inget ljud där heller. Nu vill jag inte köpa en ny kabel innan jag vet säkert att där faktiskt finns s/pdif, för jag tvivlar en aning.
Jag använder dock XP, men ser ingen anledning till varför det bara skulle fungera i Vista.

Har skickat mail åt Zepto/Digicomp, och fått som svar att frågan vidarebefordrats till Zeptos tekniska chef (eller liknande), men har inte fått något svar ännu.

ok, skall nog dra iväg ett mail senare för att påskynda lite.. men att det inte fungerar med en optisk kabel som de sagt (?) så e väl lite konstigt, och om det inte finns ens så då förbanna skall det vara kompensation.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Verkar inte nämnas någon s/pdif i specifikationerna för FL90 heller: http://service.marasst.com/Compal/IFL90_91/Service%20Manual/I...

Jo, kompensation i form av ett Soundblaster X-Fi, eller liknande blir det nog att yrka på ifall inget visar sig finnas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stip
Verkar inte nämnas någon s/pdif i specifikationerna för FL90 heller: http://service.marasst.com/Compal/IFL90_91/Service%20Manual/I...

Jo, kompensation i form av ett Soundblaster X-Fi, eller liknande blir det nog att yrka på ifall inget visar sig finnas...

Nog för att jag klarar mig utan det, men skulle nog vara fint med 5.1 =/ Så ett annat ljudkort är det väl vad de får ge. Det står ju på hemsidan

Citat:

7.1 Surround Ljud
Det utmärkta surround ljudkortet med 7.1 ljud och ger dig möjligheten att ansluta din Znote 3415W direkt till din surroundanläggning och få ett utmärkt ljud med hjälp av denna multimedia dator.
Med AD1884 ljudkortet får du 4st 182 Khz ljudkanaler. Detta ljudkort kan erbjuda mycket mer än vad det krävande Windows Vista kräver.
Ljudkortet klarar även av att spela upp och spela in upp till 2 ljudspår samtidigt.

EDIT: ngn som använder tv-out med denna laptop? fungerar bra?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Funderat på en Zepto 3215W, men har en fråga. Är grafikkortet något o hänga i granen?
hur presterar det? inte menat att ha som speldator, men något att lira på bussen är ju aldrig fel

någon som testat något 3dmark eller något spel som fungerar precis så man vet ungefär hur det presterar?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Någon som kan hjälpa att sätta ihop en hyffsad zepto för kring 6000-7000 kr?

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

Nu har jag återaktiverat mitt konto här på Sweclockers.

Jag får varje dag oändligt många mail från personer här på Sweclockers som undrar samma frågor.
Så för att få klartgjort en del vanliga frågor:

1) När kommer våra modeller med HMDI?
Det var planerat att vi skulle få in våra nuvarande modeller med HDMI under sensommaren eller hösten. Tyvärr så fick vi förra veckan beskedet att det inte blir så. Istället så får vi HDMI 1.3B först på nästa generations modeller istället. Våra nuvarande modeller kommer alltså inte att komma med HDMI/DVI.

2) Varför kan man inte köra Windows XP på 3000-serien?
Vad gäller 3000-serien och Windows XP så ligger det till som så; vi har fått kompletta drivrutiner från utvecklaren av denna modell, vilka däremot inte vid våra testar visade sig fungera tillfredsställande. Därför har vi valt att tills vidare endast sälja och stödja Vista till denna serie.

3) När kommer 12-cells batteri till 6000-serien?
I mitten av September, preliminärt den 14/9 så får vi in dessa batterier. Priset på detta kommer att ligga på ca 1000,- till 1350,- exkl. moms.

4) Hur pass bra fungerar Linux på er modell XXXX.
Vi själv testar inte olika Linux distrubutioner på våra modeller. Det vi vet är det vi får i feedback av våra kunder (då främst SweClockers). När det gäller våra nuvarande modeller så har jag tyvärr inte hört mycket om hur pass dom fungerar med Linux.

Jag hoppas detta ger svar på de vanligaste frågorna, som jag bombarderas med varje dag via mail och telefon

Mvh Magnus Jönsson - innesäljare på Zepto

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom

4) Hur pass bra fungerar Linux på er modell XXXX.
Vi själv testar inte olika Linux distrubutioner på våra modeller. Det vi vet är det vi får i feedback av våra kunder (då främst SweClockers). När det gäller våra nuvarande modeller så har jag tyvärr inte hört mycket om hur pass dom fungerar med Linux.

Linux på 3415W fungerar ju ivf. Är fortfarande inte helt klar med allt pill men dom viktigaste delarna fungerar ju, grafik, ljud, lan, wlan.
Har inte testat någon annan dist än Ubuntu men har jag inget för mig kanske jag testar någon mer också.

Här finns "mer" info om vad jag fått igång och ej, änsålänge.

Vad det verkar så stöds dock mera grejjer i den kommande versionen av Ubuntu (Gutsy), som jag skall testa lite senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerom
Jag får varje dag oändligt många mail från personer här på Sweclockers som undrar samma frågor.

Då undrar jag över hur det är med 5.1 ljud på 3415W vad behövs? Hur göra för att få det att fungera?

Mvh

Patrik

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

thats it. jag skickar tillbaka min zepto o köper en macbook. den sög...

Permalänk

Hej! Ny på forumet här, och har just hittat hit. Insåg att jag aldrig skulle hinna läsa igenom alla inlägg här inom rimliga tidsgränser så jag hoppas att jag inte missat ett inlägg liknande det jag gör nu (så att det blir dubbelt).

Hur som helst. Jag ska köpa en bärbar, och jag vill att den skall vara billig. Ordentlig billig. Högst kring 5500. Kollar därför på en Zepto Znote 3215W med följande spec:

15.1" WXGA skärm 1280x800
1.50 GHz Intel® Core™2 Duo T5250 667MHz 2MB
Intel® GMA X3000
1GB DDR2 800MHz/PC6400 Ram
80GB 5400rpm. SATA hårddisk
Intel Pro/Wireless 4965AGN
SAMSUNG COMBO 6xx4w/6xx5WD/3xx5W
Pris (edit): 5.881 kr inklusive moms

Detta är alltså någon typ av budgetvariant. Jag undrar förstås om någon här har en Znote 3215W och vad de tycker om den? Sedan undrar jag i allmänhet om det går bra att installera Linux, typ Fedora, på Znote?

Mycket tacksam för all sorts hjälp!

Permalänk
Medlem

nja men du har missat momsen va?

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
nja men du har missat momsen va?

Aj, det har du helt rätt i. Då blev det genast dyrare Men fortfarande den billigaste Znote-datorn jag funnit

Här står det om den, för övrigt:
http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx?configurationid=341&note...

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på datorerna?
Hur ofta startar fläktarna om man sitter och surfar lite, irc:ar eller kollar på nån film?

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

6624w låter en del när processorn måste jobba järnet. Typ när man lirar spel och ser på film. Lite störande är det men det är bara att höja volymen lite mer så hörs det knappt.

När man bara surfar hörs fläkten knappt.
Sen är det väl lite från person till person hur mycket man tolererar

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

ljudnivån på min 3415W kan jag absolut inte klaga på.. spelar man går fläkten men den låter inte högt eller jobbigt på något sätt.. Brukar inte märka den vid film tittande heller..

men precis som m0nkii skriver är det nog mycket person till person vad man tycker är lågt, högt, irriterande, behagligt o vad man nu kan tycka..

men har iaf svårt att tro min 3415W låter ovanligt mycket..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Finns det nåt program för att kunna ta bilder med webcameran?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
ljudnivån på min 3415W kan jag absolut inte klaga på.. spelar man går fläkten men den låter inte högt eller jobbigt på något sätt.. Brukar inte märka den vid film tittande heller..

Om jag jämför min stationära med min 6625WD så låter Zepton knappt nåt alls. Fläkten blåser litegrann när processorn får jobba mycket, men knappast irriterande. I jämförelså så låter min stationära som en industridammsugare med alla fläktar och annat som jag stoppat i den.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.