Hjälp med lite funderingar om E6600, please.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske gick in i en så kallad FSB-wall?
http://www.overclock.net/intel-motherboards/145468-intel-over...
Intressant och nyttig läsning för folk med 965/975 chipset. Även jag med n680 tyckte det var intressant

Saknade filer vid uppstart och BSODs kan ofta avhjälpas med att höja spänningen till sydbryggan. Det är den som sköter kommunikationen med diskkontrollern, pci-portarna, usb-kontrollern osv.

Permalänk
Medlem

Shiiiit, Toxic nu hann du före igen...fick upp ditt svar när jag googlade...

Här är mitt lite långsammare svar iaf:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McGilljam
Det var ju det jag gjorde från början... höjde allt sakta men säkert. vid 370 hade jag höjt NB7SB et par snäpp bara, utan att komma högre. DEn magiska gränsen var lixom vid 370. Vid 360 startade den, men gick inte stabilt i längden.
355 gick den stabilt på... tills jag rätt var det var fick en BSOD.
Det vär då som jag tänkte att jag skulle höjja lite till... och sen.. zizzafits.

Låter ju iofs som den klassiska "FSB-wall:en", det där.

Jaomi hade en vid 333 för inte så länge sen:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6786...
Men det är vanligare på E4300:orna än med E6600 vad jag vet.

Här är en som kom förbi:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Mvh

Permalänk
Medlem

Hela schobangen med att överklocka sina komponenter i datorn är att ta en komponent i taget, och ha tålamod. Ett överklockat system i harmoni sker inte över en natt (inte enligt mej iallafall).

Börja med minnerna eller cpu eller NB, skit samma vilket, men en sak i taget. Ett tips är att börja med minne. Sänk multi på cpu och testa vad dina minnen går för. En hög frekvens på minnerna är bätter än låga timings (egen uppfattning).

Bencha ett par timmar minst, skiter det sig så matar du på med mera spänning, ett snäpp i taget, inte mer. Ibland behöver minnenrna "köras in". Mina OCZ ville inte överklockas som nya, en månad senare tuffar de på i 1100MHz utan minsta problem. (ha tålamod som sagt).

Sen går du över till prollen. Se helst till att ha minnerna underklockade när du benchar cpu så att de inte är ivägen osv.

När du sedan har en maxklock på dina bitar är det bara att ställa in Bios så att allt klaffar på bästa möjliga inställning.

Lek inte med spänningarna på NB och SB om det absolut inte är nödvändigt. Oftast gör de ingen skillnad alls om du inte blaffar på med en extra kylning. Dessa komponenter blir fett varma och brinner lätt. Bara så du vet.(och har fått erfara tydligen).

Lycka till.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Hela schobangen med att överklocka sina komponenter i datorn är att ta en komponent i taget, och ha tålamod. Ett överklockat system i harmoni sker inte över en natt (inte enligt mej iallafall).

Börja med minnerna eller cpu eller NB, skit samma vilket, men en sak i taget. Ett tips är att börja med minne. Sänk multi på cpu och testa vad dina minnen går för. En hög frekvens på minnerna är bätter än låga timings (egen uppfattning).

Bencha ett par timmar minst, skiter det sig så matar du på med mera spänning, ett snäpp i taget, inte mer. Ibland behöver minnenrna "köras in". Mina OCZ ville inte överklockas alls som nya, en månad senare tuffar de på i 1100MHz utan minsta problem. (ha tålamod som sagt).

Sen går du över till prollen. Se helst till att ha minnerna underklockade när du benchar cpu så att de inte är ivägen osv.

När du sedan har en maxklock på dina bitar är det bara att ställa in Bios så att allt klaffar på bästa möjliga inställning.

Lek inte med spänningarna på NB och SB om det absolut inte är nödvändigt. Oftast gör de ingen skillnad alls om du inte blaffar på med en extra kylning. Dessa komponenter blir fett varma och brinner lätt. Bara så du vet.(och har fått erfara tydligen).

Lycka till.

Jaaa.. at mina minnen klarar en hel del lyckades jag ju hitta gränsen på utan att jag visste det, då jag körde dom i 480Mhz, 2:3, 4-4-4-12 @2.1v.

Efter lite "skäll" här så insåg jag mitt misstag och sänkte snällt allt på minnena.
Efter det så har jag inte fått upp dom i mer än 370, men det beror inte på minnena, det är en sak som är säkert. Klarade dom 480 på så tighta värden borde dom lätt klara 400 på 5-5-5-15, 1:1. Har jag fel här eller????????????

FSB'n har jag som jag skrivit tidigare testat utan att prollen har fått varit med nämvärt mycket då jag har haft en multiple på 6.

Prollen har jag däremot inte testat genom att underklocka minnena, tror jag. Känns inte som det har varit den som varit gränsen med vad jag vill hittils...

Så efter lite skrivande här inne så känner jag att jag har fått lite mer kläm på det hela och lyckats kolla komponenterna någorlunda ensamma...

Permalänk
Medlem

Många som får upp sina E6600 till runt 3,5-3,6GHz med bra lyftkylning här på forumet.

Börja med att ställa minnerna till 533MHz 4-4-4-12 i Bios, det kommer att göra att minne och Cpu kommer att gå synkade 1:1. Volten ställer du manuellt. 2,1 Volt eller vad minnerna nu är specade för. Alltid en fördel med att ställa volt manuellt än på Auto, då de har en tendens att fladdra lite för mycket upp och ner med en Autoinställning.

Multin på cpu tycker jag du ska behålla på 9. Öka volten till denna till typ 1,45 Volt till en början. Dra upp Fsb:n till 350 och kör ORTHOS elle något liknande benchprogg för att kolla tempsen.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Många som får upp sina E6600 till runt 3,5-3,6GHz med bra lyftkylning här på forumet.

Börja med att ställa minnerna till 533MHz 4-4-4-12 i Bios, det kommer att göra att minne och Cpu kommer att gå synkade 1:1. Volten ställer du manuellt. 2,1 Volt eller vad minnerna nu är specade för. Alltid en fördel med att ställa volt manuellt än på Auto, då de har en tendens att fladdra lite för mycket upp och ner med en Autoinställning.

Multin på cpu tycker jag du ska behålla på 9. Öka volten till denna till typ 1,45 Volt till en början. Dra upp Fsb:n till 350 och kör ORTHOS elle något liknande benchprogg för att kolla tempsen.

Synkade är dom/var... iaf... Allt det där har jag gjort redan
Men efter att jag pillrade lite mer så blev det så här....

http://www.geting.se/viewimage.php?image=50078-IMG_0001.JPG

Kan ni hitta vulkanen?

Har fortfarande inte betsämt mig för vilken mobo jag ska skaffa nu...

Permalänk
Medlem

Jissanes. Stekt Mosf till sydbryggan ser det ut som. Jag skulle spela ovetandes och testa om du inte kan få din planka utbytt mot en ny.

Vill inte vara taskig men, bara en fråga: Av vilken anledning skulle du på och peta i inställningarna till SB? Få snabbare ljud eller?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Jissanes. Stekt Mosf till sydbryggan ser det ut som. Jag skulle spela ovetandes och testa om du inte få din planka utbytt mot en ny.

Vill inte vara taskig men, bara en fråga: Av vilken anledning skulle du på och peta i inställningarna till SB? Få snabbare ljud eller?

Har du aldrig varit med om att filer helt plötsligt saknas när du bootar windows efter lite överklockning?
Om det skulle hända dig, kräma på lite till SB så ska du få se på underverk...

...eller vulkaner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Har du aldrig varit med om att filer helt plötsligt saknas när du bootar windows efter lite överklockning?
Om det skulle hända dig, kräma på lite till SB så ska du få se på underverk...

...eller vulkaner

Eller så kan man hur simpelt som helst låsa Pci-frekvensen till 33 MHz i Bios så är det problemet löst. Valet mellan det och vulkaner är inte så svårt.

Komigen nu grabbar, bättre än så här kan ni. Eller? Fan allt står ju i noobguiden.

EDIT:
Ber fett om ursäkt om jag låter dryg. Ligger hemma med feber just nu.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Eller så kan man hur simpelt som helst låsa Pci-frekvensen till 33 MHz så är det problemet löst. Valet mellan det och vulkaner är inte så svårt.

Komigen nu grabbar, bättre än så här kan ni. Eller?

Eller så gör du både och så du kan klocka ännu högre

Men att maxa inställningen som i det här fallet är ju galet.
Min SB ligger på 1,7V nu från orginal 1,5V.

Permalänk
Medlem

Toxic Crow
Glömm för all del inte att olika chips behöver olika spänning. Jag har ICH8R och den kräver endast 1,0-1,1 volt.
South Bridge kärna: 1.09 V just i detta nu. Autoinställning.

mr snabb
WTF. Vad menas, förklara vad du vill ha sagt är du bussig.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jag tror mr snabb bara spammar. Sett att han skrivit samma sak i flera poster.

Lånar tråden lite, hur ändrar man timings på minnena? Har 5-5-5-15 eller nåt nu o ska kunna köra 4-4-4-12 i 800mhz.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

fuer_frei

I mitt Bios så finns inställningarna under "Extream Tweaker". Gå ner till CONFIGURE DRAM TIMING BY SPD och ändra till "disabled" så kommet timings-inställningarna fram.

Tänk på att, om du har överklockade minnen så kanske du behöver ge dem mera kräm för att klara lägre timings.

Lycka till.

EDIT: mr snabb är anmäld.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Jissanes. Stekt Mosf till sydbryggan ser det ut som. Jag skulle spela ovetandes och testa om du inte få din planka utbytt mot en ny.

Vill inte vara taskig men, bara en fråga: Av vilken anledning skulle du på och peta i inställningarna till SB? Få snabbare ljud eller?

*ASG* Nej.. det var inte för att få snabbare ljud. Jag vet inte riktigt varför, men jag vill se om det var för att det var låg volt på SB'n som den gick instabilt. Den hade ju gått så stabilt 2 dagar i rad efter att jag hittat en ganska bra nivå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Eller så kan man hur simpelt som helst låsa Pci-frekvensen till 33 MHz i Bios så är det problemet löst. Valet mellan det och vulkaner är inte så svårt.

Komigen nu grabbar, bättre än så här kan ni. Eller? Fan allt står ju i noobguiden.

EDIT:
Ber fett om ursäkt om jag låter dryg. Ligger hemma med feber just nu.

Hehe. Bara så att du vet Spill så har jag gjort allt efter n00b-guiden. Till punkt och pricka. Det var efter att inte kunna nå högre FSB som jag själv valde att pillra lite mer med SB och NB's volt.
Tydligen så gillade inte SB'n att jag gick till högsta volten. Åtminstone inte mosen.

Det är genom den ultimata n00b-guiden som jag börjat förstå mig på det här nu, och utav hjälp från er som följt min tråd.

Eftersom jag redan lyckats klocka Minnena extrmet mycket utan att veta det och blivit gratulerad, så är det inte dom som är stoppet i mitt system. Måste vara ngt annat.

Nu har jag inte ngt moder så jag får leta ett nytt och prova mig fram igen.

Nu funderar jag på ett Commando... HJÄLP.. jag måste beställa snart, om jag ska få det innan helgen.

Permalänk
Medlem

McGilljam:

Ett Commando är ett top of the end mobo. Du har säkert redan uppmärksammat att jag har ett själv. Med ett sådant mobo så finns det inget som säger att max är det bästa, snarare tvärtom. Detta moderkort kräver att man kan sin sak. Inställningarna är oändliga i Bios och är fett bortom vad hårdvaran oftast klarar av. Jag vet att Asus har gjort sitt med att sätta ihop det bästa av det bästa hårdvara på detta mobo.
Det är dyrt, och det vet du redan.

Visst, jag kan rekomenera detta mobo, men för guds skull fråga oss andra som har gått före, det är så mycket som kan gå fel. Men, får du bitarna på plats, så är det en öveklockares dröm.

Förutom jag själv så är Pytonorm här på forumet den som har störrst erfarenhet av detta mobo.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
McGilljam:

Ett Commando är ett top of the end mobo. Du har säkert redan uppmärksammat att jag har ett själv. Med ett sådant mobo så finns det inget som säger att max är det bästa, snarare tvärtom. Detta moderkort kräver att man kan sin sak. Inställningarna är oändliga i Bios och är fett bortom vad hårdvaran oftast klarar av. Jag vet att Asus har gjort sitt med att sätta ihop det bästa av det bästa hårdvara på detta mobo.
Det är dyrt. Fast det vet du redan.

Visst, jag kan rekomenera detta mobo, men för guds skull fråga oss andra som har gått före, det är så mycket som kan gå fel.

Det tvekar jag inte alls om att det är mycket som kan gå fel. Det har jag lärt mig nu, men jag är inte så ledsen över det. Jag har den filosofin att man lär sig mest den hårda vägen.

Mitt mål är att nå den för mig magiska gränsen på 400Mhz FSB. Eftersom att jag efter 4 dagar med det gamla inte kom över 370, hur jag än gjorde så tänkte jag kanske att det finns ett annat mob som har lättare för det.

Jag säger inte att jag KAN det här fullt ut nu, eftersom jag bränt ett mosfet, men jag har iaf lite mer hum om hur det funkar INNAN jag fick hem mina grejjor.

Kan tillägga att en kompis till mig köpte exakt samma saker, och hans system kommer inte upp i mer än 360 utan att ens starta.
Han har haft SB'n och NB'n på fulla volt utan att det poffade. Inte för att jag vet varför, men som sagt... det pillrades.

Det är säkert fler än jag som har lärt sig sitt den hårda vägen

Jag SKA upp i 400FSB, om jag så skall bränna ett kort till. Ta det rätt nu, jag menar att jag måste lära mig hur det går till ännu bättre och råkar jag bränna ett kort till så... ja... med det är inte målet iaf.

Permalänk
Medlem

Bäste McGilljam.

Sweklockers eget test av detta mobo säger att största möjliga fsb med deras egna ES-prollar uppnåddes med ett Commando.
Över 500Fsb, fast det hör inte hit.

Förstår inte riktigt var det gick fel hos dej. En Fsb på 400 är lätt som en plätt med vilken p965-bräda som hälst och en E6600.

Har själv benchat på 490Fsb och över med nedsatt multi. Utan problem.

EDTI: Kanske har du den feta oturen med att fått en riktigt sunkig Cpu, men det tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Bäste Spill

Jag har inte heller ngn aning... jag gjorde mitt bästa med att följa guiden... funderade lite själv... läste lite mer... provade igen.. men jag kom in i en vägg.

Om jag inte går på ett Cammando då...?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334979
Kan det vara ngt? Fast det är oxå mycket pengar...

Permalänk
Medlem

Alltså jag lånar tråden lite igen, jag provade o trycka in 4-4-4-12 men fick ingen bild nu när jag starta om (tagit ur batteriet). Ska man ändra volten också på minnena? Har auto på allt i princip.

står så här i en pdf fil om minnena:
EPP standard 4-4-4-12-2T. 2.1V values at 800mhz.

Så jag tog 2 på värdet efter 12 i menyerna, kan det vara därför det muppa?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Bäste McGilljam.

Sweklockers eget test av detta mobo säger att största möjliga fsb med deras egna ES-prollar uppnåddes med ett Commando.
Över 500Fsb, fast det hör inte hit.

Förstår inte riktigt var det gick fel hos dej. En Fsb på 400 är lätt som en plätt med vilken p965-bräda som hälst och en E6600.

Har själv benchat på 490Fsb och över med nedsatt multi. Utan problem.

Ja & nej.

Håller med om Commando som vettigt alternativ. Troligen ett av de vassaste P965-brädorna som byggts.
Dessutom har man ju den bättre/nyare C2-bryggan på det, vilket är bra.

Jag har i sambons dator ett MSI P965 Platinum, det kommer nog aldrig upp i 400MHz, tror jag.
Billigt men sannerligen inte klockvänligt & med få inställningsmöjligheter.
Valfritt ASUS/Gigabyte/Abit m.fl. av de erkänt klockvänligare korten går däremot sällan fel numera.

Mvh

Edit/

Gilliam:

Glöm inte att moderkortet är själva basen för hur resten av datorn presterar,
finns det någon komponent vid sidan av nätagget det är dumt att snåla på är det mobot .. imo iaf.
När jag köpte mitt P5W gick det på 2400:-, jag tycker det var billigt,
med tanke på hur bra det har fungerat i över ett halvår nu..

Permalänk
Medlem

Fan, 2 och 3.

Testa att byta ut ditt P5B, det är ett bra mobo, tro inget annat.

Jag skulle gå den vägen först.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Fan, 2 och 3.

Testa at byta ut ditt P5B, det är ett bra mobo, tro inget annat.

Jag skulle gå den vägen först.

Om jag trodde det minsta på att dom skulle byta ut det utan att blinka, skulle jag gjort det. Men dom fattar nog på stört vad som har gått fel och får dom igång kortet så ser dom mina inställningar och då e det nog kört.

Jag och dom jag pratat med har kommit fram till att det nog bara är att bita i äpplet och inhandla ett nytt. Jag har gjort bort mig och tar smällen med ett leende.

Nu är bara frågan, på vilken nivå skall jag lägga mig. Lutar starkt mot ett Commando nu, men jag är inte säker på valet än...

//EDIT

Ok...

Gigabyte GA-P35-DQ6
Asus P5K Deluxe, P35
Asus Commando, P965,

Där är nog valen....

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att de kommer att få igång ditt kort. Testa med att få det utbyt.
Måste iväg nu min vän. Jag lovar att återkomma så fort jag kan.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Edit: ignorera min fråga i min förra post, lyckades kneta in 4-4-4-12 nu o funkar fast kör dock bara i standardklocken nu (2.4ghz).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McGilljam
Om jag trodde det minsta på att dom skulle byta ut det utan att blinka, skulle jag gjort det. Men dom fattar nog på stört vad som har gått fel och får dom igång kortet så ser dom mina inställningar och då e det nog kört.

Jag och dom jag pratat med har kommit fram till att det nog bara är att bita i äpplet och inhandla ett nytt. Jag har gjort bort mig och tar smällen med ett leende.

Nu är bara frågan, på vilken nivå skall jag lägga mig. Lutar starkt mot ett Commando nu, men jag är inte säker på valet än...

//EDIT

Ok...

Gigabyte GA-P35-DQ6
Asus P5K Deluxe, P35
Asus Commando, P965,

Där är nog valen....

Är back nu. Reklamera ditt moderkort, vet att det låter så fel, men tro mej, oftast så brukar det inte vara något problem. Man kan i de flesta fall vara hur ärlig som hälst. Typ, jag fuckade up inställningarna, ge mej en chans till osv. Det är inte svårare än så. Promise.

Min post lyder så här:
spill@bredband.net

Skicka ett mail till mej så är saken biff.

Självklart ska du ha ett nytt mobo, vi gör trotts allt inget annat än tester och bra reklam för de produkterrna de säljer på komplett, datorbutiken, webhallen osv.

Dessa butiker omsätter mer än ett par mille per år, tro mej. Ett mobo, graffe, eller en prolle hit och dit, spelar roll. Oftast har de en service som heter mer än duga. Säger bara "hatten av" för de människor jag haft kontaken med i dessa ovan nämda butiker.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McGilljam
Om jag trodde det minsta på att dom skulle byta ut det utan att blinka, skulle jag gjort det. Men dom fattar nog på stört vad som har gått fel och får dom igång kortet så ser dom mina inställningar och då e det nog kört.

Jag och dom jag pratat med har kommit fram till att det nog bara är att bita i äpplet och inhandla ett nytt. Jag har gjort bort mig och tar smällen med ett leende.

Nu är bara frågan, på vilken nivå skall jag lägga mig. Lutar starkt mot ett Commando nu, men jag är inte säker på valet än...

//EDIT

Ok...

Gigabyte GA-P35-DQ6
Asus P5K Deluxe, P35
Asus Commando, P965,

Där är nog valen....

Efter att ha sovit några timmar på saken har jag kommit fram till följande.

För några år sedan, ganska många år sedan, hade jag ett ASUS CUSL2-C. En morgon när jag vaknade så hade mitt nätagg gett upp och tagit med sig moderkortet i graven. Jag skickade tillbaka moderkortet (till komplett.se) och eftersom CUSL2-C hade utgått från deras sortiment så skickade dom mig det nyare TUSL2-C, som hade stöd för de nyare Tualatin-propparna.

Jag tror att du utan problem kan få dig ett nytt moderkort! Det finns inte en chans att någon försöker reparera ditt kort för att titta på dina inställningar av den enkla anledningen att det är betydligt billigare att dom skickar dig ett helt nytt kort!

Om du ändå tänker köpa ett nytt moderkort så tycker jag verkligen att du ska satsa på ett kort med det nyare chipsetet P35 istället för P965. Nu säger jag inte att Commando på något sätt är dåligt.

Jag läste om en kille på ett annat forum som har 9 stycken Q6600 som han kör folding@home på. Tidigare hade han kört med ett P5B Deluxe på alla men hade nu köpt ett P5K Deluxe för att testa det. Förut kom han inte över 480MHz FSB, men med P5K Deluxe kom han upp i hela 525MHz FSB. Nu ska han byta ut alla sina P5B till P5K.

Btw, sjuk kille som köper 9st Q6600 bara för att folda på, han har för mycket pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Efter att ha sovit några timmar på saken har jag kommit fram till följande.

För några år sedan, ganska många år sedan, hade jag ett ASUS CUSL2-C. En morgon när jag vaknade så hade mitt nätagg gett upp och tagit med sig moderkortet i graven. Jag skickade tillbaka moderkortet (till komplett.se) och eftersom CUSL2-C hade utgått från deras sortiment så skickade dom mig det nyare TUSL2-C, som hade stöd för de nyare Tualatin-propparna.

Jag tror att du utan problem kan få dig ett nytt moderkort! Det finns inte en chans att någon försöker reparera ditt kort för att titta på dina inställningar av den enkla anledningen att det är betydligt billigare att dom skickar dig ett helt nytt kort!

Om du ändå tänker köpa ett nytt moderkort så tycker jag verkligen att du ska satsa på ett kort med det nyare chipsetet P35 istället för P965. Nu säger jag inte att Commando på något sätt är dåligt.

Jag läste om en kille på ett annat forum som har 9 stycken Q6600 som han kör folding@home på. Tidigare hade han kört med ett P5B Deluxe på alla men hade nu köpt ett P5K Deluxe för att testa det. Förut kom han inte över 480MHz FSB, men med P5K Deluxe kom han upp i hela 525MHz FSB. Nu ska han byta ut alla sina P5B till P5K.

Btw, sjuk kille som köper 9st Q6600 bara för att folda på, han har för mycket pengar

Ja du ser McGilljamr. Ingenting är omöjligt i en överklockares värd.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Äsch...

Hmmm.. jaja.. jag ska reklamera det då.. har ju inte kartongen kvar heller för den delen...

Jag köpte ett https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35...
medans jag väntar på ett nytt för jag vill inte sitta utan ett mobo för länge.

Tack för allt... ni e ena riktiga cybervänner

BTW. Jag återkommer så klart i denna tråd om hur det går för mig med det nya kortet och reklamationen.

Permalänk
Medlem

Bra val vännen. Har inte ett smack erfarenhet av ett P35-mobo, men enligt vad jag har läst mig fram till så är detta framtiden. Tror inte du kommer att ångra dej.

Love you.

Tveka inte att bé om hjälp. Ser fram mot en resentiation, eller vad det nu heter.

Fan nu är jag verkligen trött. Räknar med att vara frisk imorrn.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Bra val vännen. Har inte ett smack erfarenhet av ett P35-mobo, men enligt vad jag har läst mig fram till, så är detta framtiden. Tror inte du kommer att ångra dej.

Love you.

Tveka inte att bé om hjälp. Ser fram mot en resentiation, eller vad det nu heter.

Fan nu är jag verkligen trött. Räknar med att vara frisk imorrn.

Stackare... sitta där och vara sjuk och försöka hjälpa mig samtidigt.

Det tog mig ett tag innan mitt val föll på den där. Alla mobo som jag ville ha MÅSTE tydligen ha 2st PCI-E och jag ville inte ha det. Men... läst och läst och läst och... ja... valet blev som det blev.

NU HOPPAS jag att Db är lika snabb att leverera som Komplett, för det skiljde 200:- med frakt och allt mellan dom. Fördel Komplett är att man kan spåra paketet. Jag hoppas att jag har mitt Gigabyte P35-DS4 till helgen så att ni får veta mer om det ASAP.

Annars får jag väl tillbringa helgen med att sitta och titta på mitt fina P180. Kanske ta med det ut i naturen och knäppa några fina kort