HD 24/2600 review @ AnandTech

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Om man läser deras "Final Words" så den inte speciellt positiv. =/

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Om man läser deras "Final Words" så den inte speciellt positiv. =/

Jao, minst sagt.. Jag avvaktar tills nästa vecka och deras Purevideo vs UVD recension innan jag bestämmer mig vad som skall sitta i HTPCn. Detta va under förväntan.

Dock så känns det som det presterar bättre i Firingsquads test:
http://firingsquad.com/hardware/radeon_hd_2600_performance_pr...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Men vilket skräp! Sämre än 8600, hur lyckas man med det? Ett kort som är dyrare än X1950pro och dessutom presterar klart sämre. Det enda som är bättre är DX10-kompatibilitet och HD-video avkodningen. Ett kort som bara kan göra användare av htpc och kontorsdatorer glada.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

det där var inte mycket att hurra över...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Är detta ett skämt? Vad håller ATi/AMD på med?
Hoppas verkligen att det bara är drivrutinerna som behövs fixas, men jag tvivlar på att det kommer gå sin väg för ATi. Tvivlr även att ATis nästa grafikkortsserie kommer vara lika dålig som R600...
Får väll gå över till Nvidia snart istället om det fortsätter som det gör.

Permalänk

Jag vet inte vad Ati sysslar med men hoppas det är driverproblem för att få spö av 8600GT är pinsamt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Men vilket skräp! Sämre än 8600, hur lyckas man med det? Ett kort som är dyrare än X1950pro och dessutom presterar klart sämre. Det enda som är bättre är DX10-kompatibilitet och HD-video avkodningen. Ett kort som bara kan göra användare av htpc och kontorsdatorer glada.

Inte dyrare, billigare, priser från Datorbutiken.com

Sapphire (256MB på alla kort)
HD2600XT 1070:-
HD2600Pro 910:-
HD2400XT 760:-
HD2400Pro 543:-

GeCube X1950Pro 1260:-

AXLe 8600GT 1095:-
AXLe 8600GTS 1795:-

Så som det ser ut nu är 8600GT ett bättre allround-kort för ett varierat spelutbud, men i SM3 står sig 8600XT bra mot nVidias kort.
http://firingsquad.com/hardware/radeon_hd_2600_performance_pr...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

HD2600XT har på pappret en ganska bra råkraft så det skulle inte förvåna om dom får till prestandan med bättre drivrutiner som med HD2900XT.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
HD2600XT har på pappret en ganska bra råkraft så det skulle inte förvåna om dom får till prestandan med bättre drivrutiner som med HD2900XT.

Det ända som HD2600XT har mycket av är shaderkraft. Det är allt den har som över 8600GTS. Men den är knappt, 8600 (och 8800) korten har en väldigt hög shaderklock. Vilket gör det kraft i shader intensiva spel trots att den har få shaderpipes.

http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=520&card2=512

Den ända som driverna kan göra är optimera, vi kommer se nog 5-20% mer i prestanda när driverna är ordentliga.

Det som kan rädda HD2600XT och verkligen göra den köpintressan nu, allafall för mig, om den klockar utom ordentligt bra och ger en god prestanda vinst.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det ända som HD2600XT har mycket av är shaderkraft. Det är allt den har som över 8600GTS. Men den är knappt, 8600 (och 8800) korten har en väldigt hög shaderklock. Vilket gör det kraft i shader intensiva spel trots att den har få shaderpipes.

http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=520&card2=512

Den ända som driverna kan göra är optimera, vi kommer se nog 5-20% mer i prestanda när driverna är ordentliga.

Det som kan rädda HD2600XT och verkligen göra den köpintressan nu, allafall för mig, om den klockar utom ordentligt bra och ger en god prestanda vinst.

För pengarna duger en 20% ökning fint om det nu blir så. Kanske vi får se 1GHz klockning...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

x1950pro är fan det enda vettiga kortet som släppts på ett jävla bra tag nu..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
x1950pro är fan det enda vettiga kortet som släppts på ett jävla bra tag nu..

Ja när man ser till hur uselt de nya budget korten fungerar i DX 10 kan jag bara hålla med men man kan få ett X1950XT för ett fint pris också.

HD video är dock något som kan tilltala en del och för pengarna är det fantastiskt vad de nya korten levererar i just detta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

HD video är dock något som kan tilltala en del och för pengarna är det fantastiskt vad de nya korten levererar i just detta.

Sant så sant. Jag går i valet o kvalet om man skall vänta på 2600XT och bättre drivrutiner (kommer inte in till Komplett förrän i aug) eller köpa ett 8600GT passivt kylt nu till HTPCn. Vill kunna spela lite även om videofunktionerna är viktigast. VC-1 avkodning skulle va mumma, iofs är x264 mer krävande och det mest behövliga för mig.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Sant så sant. Jag går i valet o kvalet om man skall vänta på 2600XT och bättre drivrutiner (kommer inte in till Komplett förrän i aug) eller köpa ett 8600GT passivt kylt nu till HTPCn. Vill kunna spela lite även om videofunktionerna är viktigast. VC-1 avkodning skulle va mumma, iofs är x264 mer krävande och det mest behövliga för mig.

8600GT presterar klart bättre just nu och 2600XT kan kanske komma ikapp men inte förbi så 8600GT är ett bra köp även om 2600XT är lite billigare.

Asus GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent är ett bra kort då den har HDCP som de flesta 8600GT inte har.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336043

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
8600GT presterar klart bättre just nu och 2600XT kan kanske komma ikapp men inte förbi så 8600GT är ett bra köp även om 2600XT är lite billigare.

Asus GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent är ett bra kort då den har HDCP som de flesta 8600GT inte har.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336043

Hmm vafan.. nu blev det svårt, på Datorbutiken och Komplett står det att Gainward har HDCP, på Inwarehouse att det saknar det :S

Hur vet du att det saknar HDCP?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Hmm vafan.. nu blev det svårt, på Datorbutiken står det att Gainward har HDCP, på Inwarehouse att det saknar det :S

Tror inte den har det för ett annat Gainward 8600GT kort har det inte enligt ett test men nu ser jag att Asus kortet tar upp två kortplatser...Men om Gainward kortet har HDCP är det grymt bra.

http://www.idg.no/tester/tester_maskinvare/grafikkort/article...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Tror inte den har det för ett annat Gainward 8600GT kort har det inte enligt ett test men nu ser jag att Asus kortet tar upp två kortplatser...Men om Gainward kortet har HDCP är det grymt bra.

http://www.idg.no/tester/tester_maskinvare/grafikkort/article...

Drar nog iväg en beställning nu ändå. Fan ett passivt kort är ju som gjort för HTPC o då borde det stödja HDCP... Googlat lite o alla prissajter jag hittat i Europa säger HDCP kompatibelt, samt att om Komplett nu tydligt skriver det får dom ta tillbaks kortet om det inte stämmer.

EDIT: Humm va menas med detta "Det kan ellers nevnes at Gainwards SilentFX-versjon av kortet uten vifte er noe rimeligere, men har standard klokkefrekvenser"?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Drar nog iväg en beställning nu ändå. Fan ett passivt kort är ju som gjort för HTPC o då borde det stödja HDCP... Googlat lite o alla prissajter jag hittat i Europa säger HDCP kompatibelt, samt att om Komplett nu tydligt skriver det får dom ta tillbaks kortet om det inte stämmer.

EDIT: Humm va menas med detta "Det kan ellers nevnes at Gainwards SilentFX-versjon av kortet uten vifte er noe rimeligere, men har standard klokkefrekvenser"?

Att den vanliga Silent FX är billigare men lägre klockad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Alltså, man KAN ju inte släppa low/mid end kort som blir totalslaktade av sin förra generation. Förstår inte hur dom tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Inte dyrare, billigare, priser från Datorbutiken.com

Sapphire (256MB på alla kort)
HD2600XT 1070:-
HD2600Pro 910:-
HD2400XT 760:-
HD2400Pro 543:-

GeCube X1950Pro 1260:-

AXLe 8600GT 1095:-
AXLe 8600GTS 1795:-

Så som det ser ut nu är 8600GT ett bättre allround-kort för ett varierat spelutbud, men i SM3 står sig 8600XT bra mot nVidias kort.
http://firingsquad.com/hardware/radeon_hd_2600_performance_pr...

Du har rätt, 2600XT är 200kr billigare än x1950pro men jag skulle nog ta ett x1950pro vilken dag som helst.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Så irriterande, det finns inget kort idag i den underbara 1900-2400 kr klassen. De är alltid bäst på "bang for buck" skalan. 8800 och 2900 är väl över och även om man får prestanda så betalar man också för det. Sen är det ett stort gap ner till 8600 och 2600 prestandamässigt...

...man får väl vänta antar jag. =/

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Kom ut ett bra test på Bjorn3D idag (förutom inget 8600GTS i testet).
Presterar väl hyfsat i lägre upplösningar (<1280*1024) men det verkar vara i en HTPC det verkar komma till sin rätt.

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1122

Permalänk

Gött att hela ATi-lineupen floppar denna generation.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Hedersmedlem

Varför? jag ser ingen flopp...2400/2600 är billiga kort och 2900XT presterar mycket bra för pengarna. Men som sagt dom saknar DX 10 kort i mellansegmentet fast där hav vi dom fina DX9 X1950Pro/XT. Nej jag är snarare sur på Nvidia som helt fast ut dom fina 7950GT korten för det finns inget alls i det segmentet just nu då 8500/8600 korten inte presterar mycket bättre än ATI's motsvarande kort men kostar mer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
2900XT presterar mycket bra för pengarna.

Absolut inte!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Absolut inte!

Tja jag grundar mitt påstående på tester runt om på nätet...Vad grundar du ditt påstående på?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Tja jag grundar mitt påstående på tester runt om på nätet...Vad grundar du ditt påstående på?

Han är forumets största id**t och nvidia fanboy!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Han är forumets största id**t och nvidia fanboy!

Ahh I see...Själv är jag lutad åt ATI just nu för Nvidias värsting kort kostar för mycket fast det hade ATI:s också gjort om dom var bra nog.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Han är forumets största id**t och nvidia fanboy!

nVidiot brukar man kalla de.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."