Nya ÖÄs första jag-vill-ha-körkort-tråd!

Permalänk
Medlem

Nya ÖÄs första jag-vill-ha-körkort-tråd!

På sånna här forum brukar dessa trådar komma upp lite hur som helst, kanske bara inte har varit säsong för det än? Hmm...

Jag har iallafall bestämt mig för att jag vill ta körkort. Jag har inte haft något intresse i det förrut och har därmed inte övningskört eller någonting sånt. Hur ska man gå till väga tro? Vad kommer det kosta ungefär för en normalbegåvad icke-bilintresserad person?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

Priset beror till stor del om du har möjlighet att övningsköra privat (med föräldrar, flickvän, vänner etc) eller om du bara kan köra med bilskola. Då blir det dyrt.

Mitt kostade ca 5000 och jag tog 5 lektioner, övningskörde väldigt mycket (runt 1000mil kanske?) hemma så det var inga problem att köra upp på första försöket, trots att de sägs vara jävliga i Uppsala

Men priset är väldigt individuellt, olika personer lär sig olika snabbt helt enkelt. Tror det blir cirka 3000 i avgifter som minimum, sen tillkommer bilskola á cirka 300-400kr/lektion.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Priset beror till stor del om du har möjlighet att övningsköra privat (med föräldrar, flickvän, vänner etc) eller om du bara kan köra med bilskola. Då blir det dyrt.

Mitt kostade ca 5000 och jag tog 5 lektioner, övningskörde väldigt mycket (runt 1000mil kanske?) hemma så det var inga problem att köra upp på första försöket, trots att de sägs vara jävliga i Uppsala

Men priset är väldigt individuellt, olika personer lär sig olika snabbt helt enkelt. Tror det blir cirka 3000 i avgifter som minimum, sen tillkommer bilskola á cirka 300-400kr/lektion.

1000 mil säger mig inte så mycket. Hur mycket är det i tid ungefär?
Skulle det funka med intensiv kurs i två veckor nu på sommarlovet tro?

Vad går själva uppkörningen på?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
1000 mil säger mig inte så mycket. Hur mycket är det i tid ungefär?
Skulle det funka med intensiv kurs i två veckor nu på sommarlovet tro?

Vad går själva uppkörningen på?

1000 mil = 10 000 kilometer, vad lär man sig egentligen i skolan idag Med 50 km/h i medelhastighet (vilket det inte blir i praktiken) är det alltså 200 timmar. Det var naturligtvis utspritt på närmare 3 år, ytterst få övningskör såpass mycket. Normalt kör en Svensson mellan 1000-2000 mil på ett år allt som allt.

Jag har mycket svårt att tro att man kan gå från ingenting till att köra bil säkert i trafik på 2 veckor. Det man behöver är erfarenhet! Det visar sig också på uppkörningen. Tror uppkörningen går på lite mer än 1000 spänn. Det är heller inte kul att köra bil i trafik utan att vara säker (kan jag säga av egen erfarenhet).

Har du föräldrar du kan övningsköra med, såg att du fortfarande gick i gymnasiet? Du behöver gå en introduktionskurs med dem och ni måste skicka in lite papper (som du själv får hitta på vägverkets hemsida). Sen kan ni åka till någon lagom öde plats och börja övningsköra lite. Det måste vara den bästa början ...

Körkort är inget som kommer flygande till en, det tar tid och man får jobba för det. Så är det i alla fall för de allra flesta (och tur är väl det, kan jag också säga av egen erfarenhet från länder där körkorten bokstavligen kommer från flingpaketen).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det men jag har för mig att jag läste en rapport angående körskolor och kostnades för körkort i Sverige och att medel summan utslaget i hela landet landade på runt 12 - 15.000:-.
Jag tycker det låter lite högt själv men med tanke på hur otroligt mycket pengar körskolorna tar för körlektionerna så kan det säkert stämma, framförallt för dom som inte har möjlighet att övningsköra privat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
1000 mil = 10 000 kilometer, vad lär man sig egentligen i skolan idag Med 50 km/h i medelhastighet (vilket det inte blir i praktiken) är det alltså 200 timmar. Det var naturligtvis utspritt på närmare 3 år, ytterst få övningskör såpass mycket. Normalt kör en Svensson mellan 1000-2000 mil på ett år allt som allt.

Jag har mycket svårt att tro att man kan gå från ingenting till att köra bil säkert i trafik på 2 veckor. Det man behöver är erfarenhet! Det visar sig också på uppkörningen. Tror uppkörningen går på lite mer än 1000 spänn. Det är heller inte kul att köra bil i trafik utan att vara säker (kan jag säga av egen erfarenhet).

Har du föräldrar du kan övningsköra med, såg att du fortfarande gick i gymnasiet? Du behöver gå en introduktionskurs med dem och ni måste skicka in lite papper (som du själv får hitta på vägverkets hemsida). Sen kan ni åka till någon lagom öde plats och börja övningsköra lite. Det måste vara den bästa början ...

Körkort är inget som kommer flygande till en, det tar tid och man får jobba för det. Så är det i alla fall för de allra flesta (och tur är väl det, kan jag också säga av egen erfarenhet från länder där körkorten bokstavligen kommer från flingpaketen).

Mjo, jag vet hur långt 1000 mil är.
Jag hade faktiskt inte tänkt köra i så mycket trafik, skulle mest köra ute på landet där det i princip aldrig är mer än två bilar samtidigt så långt ögat når. Men det gäller ju att klara uppkörningen också...

Jo, går fortfarande i gymnasiet ja. Vi har tänkt på det där med övningskörningen, fast eftersom att jag inte haft något större intresse tills nu så har vi inte brytt oss om att ta den (då den kostar en slant också har jag för mig?).

Men man kan alltså räkna med att man får kämpa lite för körkortet då? :s Låter jobbigt, hade föredragit att få det i ett flingpaket.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Försök köra mycket med föräldrar. Jag tog totalt två (2) körlektioner. Totalt betalade jag för halkkörning, teoriprov, två lektioner och två uppkörningar. När jag övningskörde med föräldrar var det oftast när vi ändå skulle åka någonstans så bensin pengar för det räknar jag inte med.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Nuförtiden måste man även ta i beräknande en handledarekurs i alla fall för B-körkort har jag för mig?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag tog en lektion, klarade både teori o uppkörning på första försöket. Är bara att övningsköra några veckor med en förälder eller så, bara så att du slipper tänka så mycket på växling och att kolla speglar vid filbyten/svängar. Så det kommer mer naturligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag tog B-körkort för några månader sedan, jag körde bara på körskolan (ingen möjlighet till privat) och hade i princip aldrig kört bil innan.
Sammanlagt gick det på ~16 000 för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Så här kostade mitt körkort:

Övningskörningstillstånd 220 kr
Körlektioner 1 900 kr (5st)
Halkkörning 1 350 kr
Teoriprov 220 kr
Uppkörning 1 045 kr
Tillverkning av körkort 200 kr
Totalt 4 935 kr

Nuförtiden tillkommer handledarkursen om man vill övningsköra privat. På den körskola jag gick på kostade det 380 kr per person, så idag skulle 1140 kronor tillkomma på kalkylen ovan.

Med tanke på att en körlektion kostar ca 400 och en uppkörning ca 1000 så känns 1000 spänn för att få övningsköra privat som mycket väl investerade pengar Tänk på att alla körskolor också rekommenderar privat övningskörning.

Sluta också intala dig själv att du endast kommer köra på landet. Ska man kunna köra bil skall man kunna det i alla situationer.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag tog för 3 månader sen här i malmö och landade strax under 12000kr. Pluggade på teorin själv och gjorde provet innan jag gick till en körskola. Har en kalkyl någonstanns över vad allt kostade men den stora delen var helt klart körlektionerna. Jag hade ingen möjlighet att köra privat.

Och jag klarade det på första försöker. Så nu går den blå faran (en skoda octavia kombi) hett mellan hemmet och jobb. Så skönt att slippa packet på bussen.

Permalänk
Medlem

Sitter i lite samma sitts då jag själv håller på att övningsköra och har nyligen gått ifrån stadiet då man kör på parkeringar och i industriområden till att börja köra i lite tätare trafik på normala vägar. Går för det mesta bra men en sak är jävligt jobbig;

Man stannar för rött ljus, det lutar ganska mycket bakåt och bilen bakom står jävligt nära. Hur bär man sig åt? (under förutsättning att man inte förlitar sig till 100% att det funkar perfa att parera med "dragläget"). Lite svårt att bromsa och gasa samtidigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Sitter i lite samma sitts då jag själv håller på att övningsköra och har nyligen gått ifrån stadiet då man kör på parkeringar och i industriområden till att börja köra i lite tätare trafik på normala vägar. Går för det mesta bra men en sak är jävligt jobbig;

Man stannar för rött ljus, det lutar ganska mycket bakåt och bilen bakom står jävligt nära. Hur bär man sig åt? (under förutsättning att man inte förlitar sig till 100% att det funkar perfa att parera med "dragläget"). Lite svårt att bromsa och gasa samtidigt

Frikoppla och lägg i ettan först när du ska iväg. Sen kan du bromsa bäst du vill.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Sitter i lite samma sitts då jag själv håller på att övningsköra och har nyligen gått ifrån stadiet då man kör på parkeringar och i industriområden till att börja köra i lite tätare trafik på normala vägar. Går för det mesta bra men en sak är jävligt jobbig;

Man stannar för rött ljus, det lutar ganska mycket bakåt och bilen bakom står jävligt nära. Hur bär man sig åt? (under förutsättning att man inte förlitar sig till 100% att det funkar perfa att parera med "dragläget"). Lite svårt att bromsa och gasa samtidigt

Använd handbromsen.

Ryck i kryckan, släpp på bromspedalen, hitta dragläget. När det slår om till grönt så släpp på handbromsen, bilen kommer då att åka iväg. Men du kommer inte behöva göra det mer än kanske de första gångerna, att hitta dragläget snabbt är inga problem när man har kört ett tag.

Tänk också på att inte stå och dra på kopplingen för länge, det tycker inte lamellerna om.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Använd handbromsen.

Ryck i kryckan, släpp på bromspedalen, hitta dragläget. När det slår om till grönt så släpp på handbromsen, bilen kommer då att åka iväg. Men du kommer inte behöva göra det mer än kanske de första gångerna, att hitta dragläget snabbt är inga problem när man har kört ett tag.

Tänk också på att inte stå och dra på kopplingen för länge, det tycker inte lamellerna om.

Ah, får pröva detta, har hört om det någon annan stans också har jag för mig. Efter några gånger borde det inte vara några problem nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Ah, får pröva detta, har hört om det någon annan stans också har jag för mig. Efter några gånger borde det inte vara några problem nej

Finns bilar med Hillholder, köp en sådan istället så löser sig allt

(hillholder= Bilen rullar inte bakåt så länge du har kopplingen nere)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Sitter i lite samma sitts då jag själv håller på att övningsköra och har nyligen gått ifrån stadiet då man kör på parkeringar och i industriområden till att börja köra i lite tätare trafik på normala vägar. Går för det mesta bra men en sak är jävligt jobbig;

Man stannar för rött ljus, det lutar ganska mycket bakåt och bilen bakom står jävligt nära. Hur bär man sig åt? (under förutsättning att man inte förlitar sig till 100% att det funkar perfa att parera med "dragläget"). Lite svårt att bromsa och gasa samtidigt

Ett tips är att lära sig kopplingen 100%, jag spendarade nån timme och bara lärde mig dragläget. Va inte rädd för att göra fel heller. Bara hitta dragläget ungefär, dra då snabbt foten från bromsen till gasen utifall du måste ge gas

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ett tips är att lära sig kopplingen 100%, jag spendarade nån timme och bara lärde mig dragläget. Va inte rädd för att göra fel heller. Bara hitta dragläget ungefär, dra då snabbt foten från bromsen till gasen utifall du måste ge gas

Beror på hur fel du menar. Skulle nån liten grabbhalva ha sönder min koppling för att testa sig fram skulle jag låta honom spika sitt kors och släpa det till bytorget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Beror på hur fel du menar. Skulle nån liten grabbhalva ha sönder min koppling för att testa sig fram skulle jag låta honom spika sitt kors och släpa det till bytorget.

Då övningskör jag inte mig dig i alla fall

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Beror på hur fel du menar. Skulle nån liten grabbhalva ha sönder min koppling för att testa sig fram skulle jag låta honom spika sitt kors och släpa det till bytorget.

Du har inte sönder kopplingen genom att lära dig hitta dragläget. Så länge man tar det lugnt med gasen är det ingen fara.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

körde enbart på trafikskola hade inte övningskört innan, mitt gick på 14500kr

2veckors snabbkurser verkar jätte populära har du tid med de så prova tror de flesta klarar av att ta körkoret efter de.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Sötast

Om du ska ta intensivkurs så ska du kunna köra innan också.

2v är dock aldrig rekommenderat av någon körskola då dom flesta som har tagit sånt körkort knappt vet någonting om hur i helvete man ska bete sig i en bil.

Permalänk

Körde kanske en 1500 mil sammanlagt i övningskörning hemma med föräldrar, sen tog jag åtta lektioner (hade bara behövt sex stycken, vilket min lärare kom på i efterhand, men men), och mitt körkort gick väl kanske på en 8000 kr. (men då köpte jag inget paket, utan betalade fullpris för allt, 2000 kr för halkbana + omkörningslektion då)
Men som sagt, har du möjlighet till övningskörning hemma så ger det en rätt stor fördel, med trafikvana etc etc.

Snart haft kortet i två år, och har börjat tänka på tung MC, vilket det nog lär bli av nästa år.

Lyck till!

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

Vad är halkbana för något? Är det obligatoriskt?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Vad är halkbana för något? Är det obligatoriskt?

Det är obligastoriskt ja.
Du får testa vattenplaning, stopp, skymda kurvor etc etc.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Vad är halkbana för något? Är det obligatoriskt?

Väldigt lärorikt och rätt så roligt. Inte så att man får gasa som fan och leva loppan men att börja snurra runt och vattenplana är rätt underhållande.

Permalänk
Medlem

Håller själv på att ta körkortet, ska göra teoriprovet snart. Som några har sagt så blir det väldigt dyrt med körlektioner på trafikskola (380 kr/st på den jag går i) så att köra privat är nästan ett måste.

Jag själv har gått på 9 lektioner men har ingen möjlighet att träna privat, kör ungefär 35 min varje vecka och det känns nog inte så lärorikt men jag har tyvärr inget annat val.

Permalänk
Avstängd

På min halkkörning fick jag ha en AGA-diffad 245:a med weberförtioåttor, långa misabrör och öppna trattar. Det var bara till att hålla full spetta under hela utbildningen, jävlar vad det rök när man kom ut på asfalten med fullt hjuspinn på 3:ans växel. Haha, gobbarna i tornet tyckte jag skulle ta det lite lugnt men då drog jag bara ett par avgasknallar så blev det tyst på dem.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Väldigt lärorikt och rätt så roligt. Inte så att man får gasa som fan och leva loppan men att börja snurra runt och vattenplana är rätt underhållande.

Är det lätt då? Vad ska man plugga in/lära sig i förväg så att man inte behöver betala för det två gånger?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)