Hjälp! Kombinerad HTPC, arbets- och speldator (10-15 000 kr)

Permalänk
Medlem

Hjälp! Kombinerad HTPC, arbets- och speldator (10-15 000 kr)

Jag behöver en ny dator nu! Jag behöver er hjälp för att få ihop något bra.

Är inte så hemma på datorer och det är inte lätt att hitta bra komponenter som uppfyller ens krav, är bra, fungerar bra ihop etc. Har försökt läsa och fråga mig fram till en bra lösning men jag blir helt matt av alla val och frågetecken. Hoppas det finns några vänliga själar här på forumet som har möjlighet att hjälpa mig.

Kravspec
Ungefärligt pris 10-15 000 kr. Datorn ska fungera som en kombinerad HTPC (film, tv, musik, bilder, filmredigering) och vanlig arbetsdator. Ska också fungera bra för spel.

Datorn ska inte bara precis uppfylla kraven utan får gärna ha marginal så att den klarar uppgifterna riktigt bra och ”håller” ett tag. Det ska finnas gott om plats och möjlighet att uppgradera/komplettera datorn, t ex med fler hårddiskar, mer internminne etc.

Då den ska användas som HTPC vore det bra om den är hyfsat tyst.

Ska vara Vista Premium ready

Ska vara klara att spela upp HD-material (high definition) i 1080 p och vara kompatibel med blue-ray/HD-DVD (behöver dock ej ha spelare för detta än). HDCP kompatibel
Ska vara bra på att scala upp och göra bra deinterlacing av tv/filmmaterial.

Då jag inte är så datorkunnig och inte har jättemycket tid att lägga på datorstrul är det viktigt att det blir en stabil lösning som bara tickar och går. Några viktiga nyckelord är alltså

STABIL OCH KRÅNGELFRI
FLEXIBEL OCH FRAMTIDSSÄKER (mycket in och utgångar, kortplatser etc för att ansluta olika typer av ny utrustning)
TYST

Har tittat runt lite och här följer mina tankar om komponenter. Vill gärna ha kommentarer om det är bra val, finns bättre alternativ samt förslag på de komponenter som saknas.

Också mycket intresserad av om komponenterna fungerar ihop eller inte.

Datorlåda
Ska vara snygg, rymlig och tyst. Vill inte begränsas i mitt val av komponenter av att de inte får plats i lådan (sen behöver man ju inte gå till överdrift gällande storleken heller). Kommer förmodligen att placeras vid skrivbordet så tower/miditower kan vara ett alternativ. Inga skrikiga färger utan gärna färger Svart/grått/silver/vitt. Har däremot inget emot lite blå LED belysning men bör kunna dämpas/stängas av vid behov.

Processor
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt 2150 kr

Moderkort
Asus P5K Deluxe, P35, Socket-775, DDR2, WIFI, eSATA, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex16 2249 kr
Är kanske lite overkill då jag inte kommer att mixtra så mycket med burken. Vill ha ett bra, stabilt kort som inte begränsar, med mycket in- och utgångar, kortplatser etc. ärna optisk ljudutgång. Är detta ett bra val då?

Nätaggregat
Ska ha kraft så det räcker. Men samtidigt minimera elförbrukning och få en så tyst lösning som möjligt.?

Kylning
Vill ha en tyst lösning men som kyler bra?

Internminne
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's 1079 kr

HD
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM 1050 kr

Grafikkort
Här har jag verkligen kört fast. Var inne på ett 8600 GTS eller ett 8800.

8800 ska vara riktigt bra kort men är rätt dyra, känns som lite overkill då jag ej är en storspelare, också rädd för att det ska föra mycket oväsen. 8800 klarar inte heller att avlasta CPU lika bra vid Blueray/HD-dvd som 8600 GTS. 8600 har tydligen vissa fördelar när det gäller hantering av högupplöst tv. Tror de har hårdvarustöd för H 264 eller ngt sådant Detta verkar dock vara 8600 GTS enda riktiga fördel då det verkar ha sågats rätt friskt av recensenterna (framförallt gällande pris/prestanda).
Innebär detta att 8600 trots allt är ett bättre val om man ska använda datorn som en HTPC och inte spelar så mycket eller bör man ändå satsa på 8800 korten?
Här känner jag mig riktigt villrådig kanske ska man titta på äldre billigare modeller så länge, för att uppgradera efter ett tag. Blueray/HD-DVD kommer jag nog inte spela på datorn på ett tag än. Samtidigt gillar jag att köpa grejer som håller ett tag.

Här behöver jag hjälp från er vilket grafikkort ska jag satsa på? Datorn ska kopplas till Skärm, TV och projektor. Det ska vara ett bra grafikkort som klarar HD-material, uppskalning och deinterlacing samt stödja HDCP. Ska även klara de senaste spelen. Ska kunna avlasta processorn. Köra flera skärmar samtidigt. Gärna många in/utgångar minst 2 HDMI/DVI (HDCP) gärna VGA och komponent också. Ska inte föra för mycket oväsen, kanske passivt kylt?

TV-kort
Ska vara analogt, möjligtvis kombinerat med marksänd digital eller digital kabel-tv (comhem)

Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE, PCI, Tv-kort m/radio, Bulk 599 kr

eller

Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE PCI, Tv-kort m/radio, MCE, Retail 949 kr

Detta kort inkluderar fjärrkontroll, kan kanske vara bra. Vet inte om något annat skiljer.

Har idag endast möjlighet till TV via Comhem. Jag väljer nog ett analogt kort då jag endast har gratisutbudet och viasatsport digitalt. Möjligtvis att jag kompletterar med fireDTV-C vid senare tillfälle. Förhoppningsvis får jag snart möjlighet att ta in marksänd och satellit tv.

DVD/CD brännare
En tyst bra brännare/spelare. Antar att dual layer och lightscribe inte är fel (vet dock inte hur mycket jag skulle använda det)

Minneskortläsare
Ska bl a klara sony’s olika memory sticks

Ljudkort
Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail 749 kr

Operativ system
Windows XP Media Center (verkar dock vara lite svårt att få tag på
Känns inte som om jag vill ta steget till Vista än. Däremot är det bra om burken blir Vista Premium ready så att jag har möjligheten att installera det vid senare tillfälle.

Hoppas på er hjälp

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp! Kombinerad HTPC, arbets- och speldator (10-15 000 kr)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Datorlåda
Ska vara snygg, rymlig och tyst. Vill inte begränsas i mitt val av komponenter av att de inte får plats i lådan (sen behöver man ju inte gå till överdrift gällande storleken heller). Kommer förmodligen att placeras vid skrivbordet så tower/miditower kan vara ett alternativ. Inga skrikiga färger utan gärna färger Svart/grått/silver/vitt. Har däremot inget emot lite blå LED belysning men bör kunna dämpas/stängas av vid behov.

Alternativ 1: NZXT Hush
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=NZXTHU...

Tyst och stilrent. Har en blå LED som man kan ta bort om man vill.

Alternativ 2: Lian-Li 6070B
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LIPC60...

Tyst och stilrent. Lite större än NZXT Hush, men nästan dubbelt så dyrt. Helt utan lampor o dyl.

Citat:

Perfekt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Moderkort
Asus P5K Deluxe, P35, Socket-775, DDR2, WIFI, eSATA, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex16 2249 kr
Är kanske lite overkill då jag inte kommer att mixtra så mycket med burken. Vill ha ett bra, stabilt kort som inte begränsar, med mycket in- och utgångar, kortplatser etc. ärna optisk ljudutgång. Är detta ett bra val då?

Lite overkill. Jag skulle nöja mig med ett P5B-Plus Vista Edition.
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASP5BP...

Har massor av utgångar.

Liten reservation dock om du vill köra med 3 st skärmar samtidigt. Se nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Nätaggregat
Ska ha kraft så det räcker. Men samtidigt minimera elförbrukning och få en så tyst lösning som möjligt.?

NesteQ gör väldigt fina nätagg där du har en vridpot på baksidan för att ställa fläkten så ljudnivån blir rimlig. 520W räcker till (och blir lite över)

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=NQ520W

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Kylning
Vill ha en tyst lösning men som kyler bra?

Scythe Mine är en tyst lösning som kyler bra, och som täcker dina behov mer än väl. Eftersom du vill ha en dator som tuffar och går, så förutsätter jag att du inte ska överklocka.
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SCMN-1...

Citat:

Utan överklockning så är minnena overkill. Dessa räcker mer än väl:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBDDR...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
HD
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM 1050 kr

Perfekt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Grafikkort
Här behöver jag hjälp från er vilket grafikkort ska jag satsa på? Datorn ska kopplas till Skärm, TV och projektor. Det ska vara ett bra grafikkort som klarar HD-material, uppskalning och deinterlacing samt stödja HDCP. Ska även klara de senaste spelen. Ska kunna avlasta processorn. Köra flera skärmar samtidigt. Gärna många in/utgångar minst 2 HDMI/DVI (HDCP) gärna VGA och komponent också. Ska inte föra för mycket oväsen, kanske passivt kylt?

Jag tycker definitivt att du ska köra ett passivt kylt kort, och då förpassas du till 8600GTS, så det blir ett lätt val. Dock finns det inga grafikkort med 3 utgångar, vad jag vet, men det finns några speciella moderkort som kan köra både den integrerade grafikkretsen och ett grafikkort parallellt.

Är det väldigt viktigt för dig, så kan jag kolla upp vilka moderkort som klarar detta. Säg bara till isåfall.

Oavsett vilket moderkort du tar, så är det här grafikkortet bra:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASN86G...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
TV-kort
Ska vara analogt, möjligtvis kombinerat med marksänd digital eller digital kabel-tv (comhem)

Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE, PCI, Tv-kort m/radio, Bulk 599 kr

eller

Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE PCI, Tv-kort m/radio, MCE, Retail 949 kr

Detta kort inkluderar fjärrkontroll, kan kanske vara bra. Vet inte om något annat skiljer.

Har idag endast möjlighet till TV via Comhem. Jag väljer nog ett analogt kort då jag endast har gratisutbudet och viasatsport digitalt. Möjligtvis att jag kompletterar med fireDTV-C vid senare tillfälle. Förhoppningsvis får jag snart möjlighet att ta in marksänd och satellit tv.

Låter som en mycket bra idé. PVR-150 duger bra, och FireDTV (eller FloppyDTV om du inte vill ha DTV liggandes bredvid utan inmonterad i lådan) är ju ett utmärkt val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
DVD/CD brännare
En tyst bra brännare/spelare. Antar att dual layer och lightscribe inte är fel (vet dock inte hur mycket jag skulle använda det)

Samsungs SH-183L/BEBN är snabb och tyst och har LightScribe.
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMSH-...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Minneskortläsare
Ska bl a klara sony’s olika memory sticks

Den här klarar det mesta:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SHARKM...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Ljudkort
Creative SB X-Fi XtremeGamer Low-profile PCI, Retail 749 kr

Helt OK! datorbutiken har bara det vanliga, men det är OK, så länge du inte ska ha ett pyttelitet HTPC-chassi.
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CREXFI...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Operativ system
Windows XP Media Center (verkar dock vara lite svårt att få tag på
Känns inte som om jag vill ta steget till Vista än. Däremot är det bra om burken blir Vista Premium ready så att jag har möjligheten att installera det vid senare tillfälle.

Visst kommer den att funka med både XP och Vista. Kör med XP Pro så länge.
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WINXPS

XP MCE finns på följande butiker:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=150391

Multitronic har några av oavnstående delar, till ett bättre pris, så vill du verkligen ha MCE, så delbeställ lite från datorbutiken och lite från Multitronic. Multitronic har 95 kr i enhetsfrakt, så det kommer att gå jämnt upp om du tar de lite billigare delarna från Multitronic tillsammans med XP MCE.

På datorbutiken med XP Pro, så fick jag det till 12973 kr med NZXT Hush, så visst har du råd att ta det lite dyrare och större (och kanske t o m mer stilrent och lite, lite tystare) chassit?!

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

22 Juli!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Inaktiv

e6600 är ett par hundra billigare på datorbutiken, köp där istället!

Permalänk
Medlem

22 JULI!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
e6600 är ett par hundra billigare på datorbutiken, köp där istället!

Har inte bestämt var jag ska handla än. Har bara använt komplett för att visa vilka komponenter jag tänker på. När jag vet vad jag ska ha, så får vi se var jag väljer att köpa det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
22 JULI!

Utveckla gärna

Är detta en påminnelse om en ev. prissänkning på intels processorer den 22/7.

Vet inte om jag pallar vänta på det, jag behöver datorn nu. Sen är det inte otroligt att jag inte hinner bli klar med min beställning innan dess och då får vi se. Frågan är ju också hur stor prissänkningen blir.

Eller menar du att jag bör satsa på ngn av de nya processorerna som släpps då? Känner inte till så mycet om dem och om de är värda att vänta på. De brukar ju vara rätt dyra i början också.

Permalänk
Medlem

Behöver du köra med alla 3 skärmar samtidigt?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

xJom: Tack för ditt utförliga svar.

Chassi
NZXT Hush såg lite kul ut det måste jag kolla upp lite närmare. Har du ngn personlig erfarenhet av det. Är det rymligt, tyst, finns det lättåtkomliga in och utgångar (firewire, USB, ljud etc)

Moderkort
Har hört gott om det moderkort du rekommenderar. Är det en äldre variant och P5K en nyare variant eller? Det du rekommenderar är väl inte ett P35 moderkort. Vet egentligen inte vad P35 är, är det ngt man behöver? Tänkte att det kunde vara bra för att vara lite framtidssäker. Jag tog i och tog ett lite "värsting "kort då jag är lite osäker på vad jag behöver och ville minska risken för att jag i efterhand skulle upptäcka att jag saknar ngt.

Nät agg
Har blivit rekommenderad Corsair CMPSU-520HXEU 520W. Är det ngt du känner till?

Kylning
Vad gäller kylning, tittar jag nu på Scythe Mine, Infinity och ninja. Har inte riktigt klart för mig hur detta med kylning fungerar. Ersätter dessa fläktarna i chassit eller vad? Nät agget har ju också fläkt, så den måste väl också vara tyst för annars blir det väl meningslöst med att köpa speciellt tysta CPU-kylare, eller?

Grafikkort
Finns det inga passivt kylda 8800 kort? Känns lite tråkigt att köpa 8600-korten som blivit lite sågade av recensenterna. Men de har kanske gott och väl den kraft jag behöver. Även för spelande?

Jag vet att det är svårt att hitta kort med fler än 2 utgångar. Tanken var därför att jag skulle ha ngn form av HDMI splitter för att dela upp kabeln från en av utgångarna till både TV och till projektorn och sen använda den andra utgången till skärmen.

Alltså "måste" jag inte köra med tre skärmar samtidigt men blev dock mycket intresserad av det du nämnde

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
vad jag vet, men det finns några speciella moderkort som kan köra både den integrerade grafikkretsen och ett grafikkort parallellt.

Är det väldigt viktigt för dig, så kan jag kolla upp vilka moderkort som klarar detta. Säg bara till isåfall.

/xJom

Jag säger "till" :). Hade varit toppen om du kunde återkomma med denna info.

Ljudkort
Är ljudkortet ett bra val. Är det på en vettig nivå? Vilket är det vanliga?? Och hur skiljer sig dessa?

Operativsystem
Vad är anleningen till att du rekommenderar XP Pro före Vista eller XP mediacenter. XP Pro har väl ingen mediacenterdel utan då måste jag väl använda ngt annat program för det. Vilket program rekommenderar du då? Är det ett bättre val än mediacenter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Chassi
NZXT Hush såg lite kul ut det måste jag kolla upp lite närmare. Har du ngn personlig erfarenhet av det. Är det rymligt, tyst, finns det lättåtkomliga in och utgångar (firewire, USB, ljud etc)

Nej, ingen personlig erfarenhet.
Kolla lite på tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
och tillhörande recension här på SweC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Moderkort
Har hört gott om det moderkort du rekommenderar. Är det en äldre variant och P5K en nyare variant eller? Det du rekommenderar är väl inte ett P35 moderkort. Vet egentligen inte vad P35 är, är det ngt man behöver? Tänkte att det kunde vara bra för att vara lite framtidssäker. Jag tog i och tog ett lite "värsting "kort då jag är lite osäker på vad jag behöver och ville minska risken för att jag i efterhand skulle upptäcka att jag saknar ngt.

Det finns många utgångar på båda korten. P35 "behöver du" om du vill kunna byta upp processorn till kommande Penryn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Nät agg
Har blivit rekommenderad Corsair CMPSU-520HXEU 520W. Är det ngt du känner till?

Jadå. Tyst och kraftfullt. Blir perfekt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Kylning
Vad gäller kylning, tittar jag nu på Scythe Mine, Infinity och ninja. Har inte riktigt klart för mig hur detta med kylning fungerar. Ersätter dessa fläktarna i chassit eller vad? Nät agget har ju också fläkt, så den måste väl också vara tyst för annars blir det väl meningslöst med att köpa speciellt tysta CPU-kylare, eller?

Jag skulle nog gå på Scythe Ninja. Den har de bästa passiva kylegenskaperna, och det följer med en tyst fläkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Grafikkort
Finns det inga passivt kylda 8800 kort? Känns lite tråkigt att köpa 8600-korten som blivit lite sågade av recensenterna. Men de har kanske gott och väl den kraft jag behöver. Även för spelande?

Det som jag har sett nu ikväll, är att det kommer in ett HD2600XT som är passivt kylt och har HDMI-utgång till Komplett.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337066

Det är bättre än 8600GTS (och billigare):
http://www.clubic.com/article-75676-7-amd-ati-radeon-hd-2600-...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Jag vet att det är svårt att hitta kort med fler än 2 utgångar. Tanken var därför att jag skulle ha ngn form av HDMI splitter för att dela upp kabeln från en av utgångarna till både TV och till projektorn och sen använda den andra utgången till skärmen.

Alltså "måste" jag inte köra med tre skärmar samtidigt men blev dock mycket intresserad av det du nämnde

Jag säger "till" :). Hade varit toppen om du kunde återkomma med denna info.

OK. Jag försöker minnas hur det var, men den här artikeln antyder ju att man kan använda moderkort med AMDs 690G-chipset för att nyttja den integrerade grafikkretsen tillsammans med ett installerat grafikkort.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2938&p=2

Isåfall får du byta till AMD X2 6000+ processorn.

Om jag nu minns helt rätt så var det något Gigabyte GA-MA69G-moderkort som var på tapeten, eller möjligtvis Biostar TA690G. Hittar dock inte rätt på recensionen där de kör alla tre skärmarna samtidigt, men på vr-zone testas både integrerade kretsen och det tillagda grafikkortet. Dock inte exakt samtidigt:
http://www.vr-zone.com/index.php?i=4726

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Ljudkort
Är ljudkortet ett bra val. Är det på en vettig nivå? Vilket är det vanliga?? Och hur skiljer sig dessa?

Jag skulle försöka få tag på ett Creative XtremeMusic för det har många utgångar, och bra ljud.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Operativsystem
Vad är anleningen till att du rekommenderar XP Pro före Vista eller XP mediacenter. XP Pro har väl ingen mediacenterdel utan då måste jag väl använda ngt annat program för det. Vilket program rekommenderar du då? Är det ett bättre val än mediacenter?

Jag gjorde lite fel. Jag skulle ha suddat rekommendationen av XP Pro näör jag hittade rätt på MCE 2005.

Den blir bra som sagt.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom

Det som jag har sett nu ikväll, är att det kommer in ett HD2600XT som är passivt kylt och har HDMI-utgång till Komplett.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337066

Det är bättre än 8600GTS (och billigare):
http://www.clubic.com/article-75676-7-amd-ati-radeon-hd-2600-...

HD2600XT låter ju intressant. Har dock ingen kolla alls på det kortet, får kolla upp det lite. Jag har haft intrycket att Nvidia har legat lite före, i alla fall när det gäller hantering av HD-material på siståne men det kanske är fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom

OK. Jag försöker minnas hur det var, men den här artikeln antyder ju att man kan använda moderkort med AMDs 690G-chipset för att nyttja den integrerade grafikkretsen tillsammans med ett installerat grafikkort.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2938&p=2

Isåfall får du byta till AMD X2 6000+ processorn.

Om jag nu minns helt rätt så var det något Gigabyte GA-MA69G-moderkort som var på tapeten, eller möjligtvis Biostar TA690G. Hittar dock inte rätt på recensionen där de kör alla tre skärmarna samtidigt, men på vr-zone testas både integrerade kretsen och det tillagda grafikkortet. Dock inte exakt samtidigt:
http://www.vr-zone.com/index.php?i=4726

Aj aj, Jag vill nog köra på Intels core duo processorn så jag får skippa det. Tack för att du tog fram infon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Jag skulle försöka få tag på ett Creative XtremeMusic för det har många utgångar, och bra ljud.

Är det samma som Creative SB X-Fi Xtreme Audio?? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325912
eller är det ett annat kort. (finns ju så många varianter att man blir tokig när man ska försöka skilja dem åt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
HD2600XT låter ju intressant. Har dock ingen kolla alls på det kortet, får kolla upp det lite. Jag har haft intrycket att Nvidia har legat lite före, i alla fall när det gäller hantering av HD-material på siståne men det kanske är fel.

Ja, fast HD2600XT är riktigt lovande, IMO.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Aj aj, Jag vill nog köra på Intels core duo processorn så jag får skippa det. Tack för att du tog fram infon.

Ja, Intel är ju lite bättre, så kör på det.

Du kan ju alltid skaffa ett extra grafikkort (ett lite billigare än HD2600XT) för att köra upp HD-material på TVn, t ex
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122035

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Är det samma som Creative SB X-Fi Xtreme Audio?? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325912
eller är det ett annat kort. (finns ju så många varianter att man blir tokig när man ska försöka skilja dem åt)

XtremeMusic har ju lite bättre D/A-omvandlare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=122204,61395

XtremeGamer är samma kort som XtremeMusic, men har färre utgångar, och kostar mer...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.