Permalänk
Glömsk

Godis/Snacks: Socker vs. Fett!

När ni vill äta något skräp som inte är mat, gillar ni då det sockriga/söta eller det feta/krämiga? Nu menar jag inte socker och fett i näringsmening utan vad det smakar. Exempelvis munkar smakar ju definitivt socker, men är trots det väldigt feta. Samma sak med kexchoklad som också smakar socker. Chips däremot, smakar fett.

Exempel socker: Wienergum, smågodis, ahlgrens bilar, ljus choklad, kexchoklad, dajm, mars, wienerbröd, munkar.

Exempel fett: Chips, dipp, nötter, ölkorv, mörk choklad, tårta etc.

Jag kom att tänka på detta då jag äter riktigt lite godis nu för tiden, och allt smakar så förbaskat sött och sliskigt. Så jag brukar hålla mig till det feta. Chips är alltid trevligt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

En riktigt fin pizza är det jag diggar. Även tårtor och bakelser i olika slag tycker jag för mycket om.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Men jag vill ju rösta på båda!

Äter ju både och

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag röstade på fettet.

Sötsaker förstör ju tänderna.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Har oerhört svår att få ner större mängder fett. Chips, ostbågar och liknande får mig spyfärdig väldigt fort, blir helt enkelt illamående mätt Nej, för min del är det sötsliskigheter som gäller (eller ja, officiellt grönsaker så klart )

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Vote: Fett. Gillar inte när det är så extremt sött, tar hellre lite chips.. eller en jättepizza för den delen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

svårt att välja, är olika från gång till gång. men jag tog ändå socker eftersom det är nog det jag oftast väljer om jag är själv. chips och sånt är godast om man äter med andra

Permalänk
Medlem

Fett, jag verkar ha en väldigt långsam process för att bli fet dock. Lustiga är att folk har påstått att jag är överviktig (bedömning från min mage), när jag är nära gränsen till underviktig från senaste vikt mätning :).

(Notera, jag varken tränar eller sportar.)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

fett

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Eftersom jag är kräjzi i chips så... fett.

Syns dock inte allt för mycket på min figur

Permalänk
Medlem

hmm om man äter chips (fett) och dricker cola (socker) vad skall man rösta på då?

Permalänk
Medlem

Socker all the way för min del!

Fast det vore ju inte fel med en pizza, hmm...

Permalänk
Medlem

Frukt och grönsaker

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Gillar inte ostbågar, men definitivt OLW's chips

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Hm svårt val ;/ Eftersom det inte ska vara i matväg röstar jag på socker då jag oftare köper lösviktsgodis än t.ex. chips....Men både och är förbann... gott

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem

Beror på vilket humör jag är på. Ska jag bli piggare så är det definetivt socker som går först..

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Äter knappt godis alls längre, det är nästan för sött kan jag tycka nu. Fett är godare.

Btw, det hade varit kul att få in åldersdimensionen i pollen också. Jag har fått uppfattningen att man gärna väljer bort sötsliskiga saker ju äldre man blir. Jag är 28.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Fett vinner i längden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Äter knappt godis alls längre, det är nästan för sött kan jag tycka nu. Fett är godare.

Btw, det hade varit kul att få in åldersdimensionen i pollen också. Jag har fått uppfattningen att man gärna väljer bort sötsliskiga saker ju äldre man blir. Jag är 28.

Fett här också, blir väl lite choklad ibland men aldrig lösgodis. Är 16.

Permalänk
Medlem

Oftast så föredrar jag fett, men sockret väger man ju upp i flytande form, cola mao

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Gillar faktiskt popcorn. Å det är ju varken sött eller fett!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Gillar faktiskt popcorn. Å det är ju varken sött eller fett!

Nog tycker jag att popcorn är rätt fett?

Blev ingen röst för mig iaf, då jag ska börja mitt nya midre onyttiga liv så det vore inte "politiskt korrekt":P

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Nog tycker jag att popcorn är rätt fett?

Blev ingen röst för mig iaf, då jag ska börja mitt nya midre onyttiga liv så det vore inte "politiskt korrekt":P

Tja om du har smör på så blir det ju det såklart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Tja om du har smör på så blir det ju det såklart.

Ah det är ju sant, tänkte inte på att vissa käkar dem utan smör, som typ när man poppar dem under varmluft. Då är det ju inte mycket fett.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Blir mest fett på tallriken/chipsskålen, synd bara att man blir så trött av fet mat, jämfört med socker som man blir pigg av

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Ah det är ju sant, tänkte inte på att vissa käkar dem utan smör, som typ när man poppar dem under varmluft. Då är det ju inte mycket fett.

Det är mycket godare mer smör, men också mycket onyttigare så jag kör utan. Poppar dem i rapsolja istället, vilket är nyttigt fett.

Permalänk

En av de få saker jag inte överlever längre perioder utan är mörk choklad. Gärna 70-80%...

Fett, alltså.

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Det är mycket godare mer smör, men också mycket onyttigare så jag kör utan. Poppar dem i rapsolja istället, vilket är nyttigt fett.

Ok, rackarns OFT nu men jag måste bara fråga hur du gör?
Farsan hade testat i solrosolja med trasig kastrull som resultat, fast det kasnke är annorlund med rapsolja?

Bara o göra som vanligt gissar jag?

Hälla i olja, släpp ner ett korn, väntar till det poppar, in med fler?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Fett, jag verkar ha en väldigt långsam process för att bli fet dock. Lustiga är att folk har påstått att jag är överviktig (bedömning från min mage), när jag är nära gränsen till underviktig från senaste vikt mätning :).

(Notera, jag varken tränar eller sportar.)

Hähähä, samma här. Jag har kulmage och början till valkar med ett BMI på runt 20-21. Men jag har bara gått upp runt 8 kg på två år (och då har jag misshandlat min kropp mer än någonsin).

Som svar på frågan tog jag socker, men fettsaker är bättre när man även är hungrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Ok, rackarns OFT nu men jag måste bara fråga hur du gör?
Farsan hade testat i solrosolja med trasig kastrull som resultat, fast det kasnke är annorlund med rapsolja?

Bara o göra som vanligt gissar jag?

Hälla i olja, släpp ner ett korn, väntar till det poppar, in med fler?

Jepp stämmer bra det. Om du gör det i en kastrull så blir det även väldigt tort och inte mycket fett på dina popcorn alls. Men Rapsolja är dessutom nyttigt fett så det spelar inte så stor roll.

Annars hade jag en popcorn maskin från OBH nordica. Den funkade i 2,5 år och var jävligt bra, men den har pajat nu.

Har aldrig testat det där med att hälla ner dem i vatten, sätta på lock och ställa in dom i micron dock. Har du?