Permalänk

Tyst speldator för 16000 kr

Kära Forumiter.

Jag behöver hjälp med att hitta ett moderkort och nätaggregat som har stöd för sex satadiskar. För nätagget får adapter användas. Jag ber er även kommentera hur ni tror att dessa konfigurationen kommer att fungera:

Chassi
Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black
www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ANP182BL
Chassit har fått mycket bra recensioner och verkar toppen.

Nätaggregat
Icke bestämt

Moderkort
Icke bestämt
(Hur fungerar detta? Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35-... )

Processor
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=IE6600R

Minne
Corsair TWIN2X2048-6400C4DHX DHX 2048MB/2GB(2x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz
www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2048TWX2800C4

Hårddisk
Seagate Barracuda ST3500630AS 7200.10 500GB 7200rpm 16MB cache SATA2
www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SGB10-500S2
eller
Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2
www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMHD501LJ
Samsung är enligt testerna snabbare på formatering. Har någon av er upplevt problem med någe Samsung eller Seagate? Ska dessutom efter grundköpet konternuerligt köpa fler diskar av samma märke.

DVD-brännare
Asus DRW-1814BLT Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE
www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASDRW-1814BL

Grafikkort
Asus Extreme Radeon HD2900XT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASEAHD29XT

Ljudkort
Finns sedan tidigare

Operativsystem
Windows Vista Home Premium 64-bit
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WINVHP6...

Jag har även en del funderingar av kylningen i burken. Vad för fläktar bör jag köpa till för att sänka ljudnivån utan att förlora på själva kylningen?

Jag hade inte tänkt att överklocka till en början, men man kanske vinner för mycket på det från att avstå?

Önskvärt vore om man kunde få denna burken närmast tystgående och framtidssäker i den mån det går. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tyst och AMD är icke kompatibla begrepp, speciellt om man överklockar.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Inaktiv

2900xt är inte så tyst,för 16k kan man väl få med ett gtx.

varför valde du en IDE-brännare, tex vad har den som är bättre än en SATA-brännare?

Permalänk

Okej, alla svar är hjälpande svar för mig men är riktigt intresserad av att lista ut ett moderkort samt nätagg som skall köpas.

Vad skulle ni göra för att få ned ljudvolymen? Vad för externa fläktar bör köpas till?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ah! Bubble gum
Okej, alla svar är hjälpande svar för mig men är riktigt intresserad av att lista ut ett moderkort samt nätagg som skall köpas.

Vad skulle ni göra för att få ned ljudvolymen? Vad för externa fläktar bör köpas till?

eftersom pris sänkningar sker 22 juli kommer du ha råd med Q6600 om du är intresserad av det istället och vill ha en lite bättre dator btw du behöver inte köpa chassi fläktar Antec har redan nästan det bästa du kan få i deras chassin de är gjorde för att vara tysta och kyla bra...

fast processor fläkt bör nog bytas den som kommer med Intel processorerna är inte särskilt bra skulle vara bättre om du tog en noctua då sänker du ljud nivån rätt bra och får mycket mindre ljud från datorn...

ang hårddiskarna så är samsung tystare men seagate är pyttelite bättre...

Permalänk

Nuukeer: Anledningen till att jag valde IDE-anslutning framför SATA till dvdbrännaren är till att spara en SATA-anslutning som jag skulle kunna ge till en extra hårddisk. Finns det några nackdelar med det här menar du? Missförstå mig inte och anse att jag är dryg som ställer frågan, jag vet helt enkelt inte och är villig att lära mig nya saker

Rawa: Japp tänker definitivt vänta åtminstone till den 23:e innan jag lägger min beställning. Tack för ditt inlägg förresten, Noctua låter som ett väldigt bra val som kylare. Tyst och högpresterande.

Men återigen måste jag tyvärr fråga, vad för moderkort bör jag köpa? SLI/Crossfire är som sagt inte nödvändigt, inte heller extrema klockningsmöjligheter men som tidigare sagt vill jag gärna ha stöd för sex satadiskar. Tack för hjälpen till er som besvarar mina frågor och kommer med tips och stöd.

Permalänk
Medlem

Jag är också på väg att köpa en ny dator och jag har gjort ett paket som kommer passa bra till mig - och kanske dig också!

Dock har jag lite mer saker hemma, hårdisk, DVD läsare och operativ system. Men dra ner på minnet och/eller Grafikkortet och vänta på prissänkningen och vi ligger på 16000:-

-Edit: Missade att du behövde ett speciellt nätagg, dock kan detta enkelt fixas med någon extra sladd. Jag tror att 520w bör räcka här.

Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 4 580:-

Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LANFirewire Socket775 ATX 1 549:-

Corsair TWIN2X2048-6400C4D Dominator 2x1024MB(tot. 2048MB) XMS2-6400 800MHz EPP 1 480:-

Zalman CNPS9700NT Giant Black Copper 110mm Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler 595:-

Asus Extreme GeForce 8800Ultra 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express 6 020:-

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W 949:-

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg. 1 295:-

Gjorde även en jämförelse mellan Datorbutiken och Komplett, den finns här http://s44.photobucket.com/albums/f10/blafa/?action=view&curr...
- Häpnadsväckande (Vet att produkterna inte stämmer till 100% men så nära det var möjligt - Till fördel för komplett)

Ge gärna synpunkter på mitt val! Alla priser är från datorbutiken.com

Permalänk

Det moderkortet du länkar verkar toppen. Verkar även fungera för mina ändamål. Det står väl att man kan använda sex satahårddiskar i länken eller är jag milt efterbliven? (Ursäkta ordvalet).
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35-...

Hur som helst, ett nätagg behövs fortfarande för att kunna driva datorn. Jag är inte tillräckligt smart för att kunna hitta ett på egen hand, kan ni hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

8 Sata Diskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datorbutiken
"Serial ATA-300 - 6 Enhet (Enheter) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5 ¦ Serial ATA-300 - 2 Enhet (Enheter)"

I mitt tycke bör du satsa på ett kvalitets nätagg, exemplelvis ett Corsair HX Series Modular Power Supply 520W, Då den är optimal för p182'an med långa sladdar och en väldigt tyst fläkt. Rekommenderas helt klart.

Permalänk
Medlem

Jag går helt i samma tankar som ni. Så jag väntar ivrigt på 22a, för att se vad priset blir med en Q6600.

Ang 8 Sata diskar, om man köper en dvd-brännare med sata, tar den då en plats, och kan man som maximalt ha 8st sata hårddiskar?