Det förträffliga svenska postverket!

Permalänk

Det förträffliga svenska postverket!

Smaka på postens fina hantering av mitt paket:

  • Paket kommer till Malmö och stannar här några dagar för att sorteras od.

  • Paket kommer till Norrmalm (Stockholm) och stannar här några dagar för att sorteras od.

  • Paket kommer åter till Malmö och stannar här några dagar för att sorteras od.

  • Paket kommer åter till Norrmalm och stannar här några dagar för att sorteras od.

  • Paket kommer till Södermalm (Stockholm).

  • Jag får en avi att jag kan hämta paketet (men paketet kommer aldrig till butiken).

  • Paket skickas några gånger mellan Norrmalm/Södermalm.

  • Paket skickas till Malmö.

  • Paket skickas till Tyskland (!).

Vad detta ska sluta? Ja, den som visste. Ringer till posten och får ett förträffligt servicebemötande: "du får reklammera paketet i Tyskland". De skyller på att postnummret inte finns på paketet, hur de lyckats skicka en avi med korrekt postnummer till mig kan de dock inte svara på.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

oh herrejäklars vad drygt, jag har i helgen beställt lite varor från komplett, och när jag ska spåra det står det att dom också haft problem med mitt postnummer (!) men jag mailade komplett och dom skulle ta kontakt med posten och ordna upp det där. någon som haft likadant problem och vet hur stor förseningen kan bli? behöver grejjerna till helgen =/

Visa signatur

Gaming: Intel e8400 @ 3,6ghz | 2x2gb ddr2 pc6400 @ 946mhz | MSI Neo2-FR | Asus 9800gt "top" | Corsair 550w | Antec 300
Laptop: HP nx6310

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Det förträffliga svenska postverket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Ringer till posten och får ett förträffligt servicebemötande: "du får reklammera paketet i Tyskland".

Är det ett företag som skickat paketet? I så fall skulle jag be dem sköta kontakterna med Posten, eftersom jag misstänker att Posten har bättre service om det är företaget ("kunden med pengarna") som ringer. Det är i alla fall min erfarenhet.

Permalänk

Re: Re: Det förträffliga svenska postverket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Är det ett företag som skickat paketet? I så fall skulle jag be dem sköta kontakterna med Posten, eftersom jag misstänker att Posten har bättre service om det är företaget ("kunden med pengarna") som ringer. Det är i alla fall min erfarenhet.

Låter som en god idé.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Det förträffliga svenska postverket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Är det ett företag som skickat paketet? I så fall skulle jag be dem sköta kontakterna med Posten, eftersom jag misstänker att Posten har bättre service om det är företaget ("kunden med pengarna") som ringer. Det är i alla fall min erfarenhet.

Det är också det korrekta sättet att hantera detta eftersom företaget i det här fallet är Postens kund, d.v.s. den part som Posten ansvarar inför.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Re: Det förträffliga svenska postverket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Smaka på postens fina hantering av mitt paket:

  • Paket kommer till Malmö och stannar här några dagar för att sorteras od.

  • Paket kommer till Norrmalm (Stockholm) och stannar här några dagar för att sorteras od.

  • Paket kommer åter till Malmö och stannar här några dagar för att sorteras od.

  • Paket kommer åter till Norrmalm och stannar här några dagar för att sorteras od.

  • Paket kommer till Södermalm (Stockholm).

  • Jag får en avi att jag kan hämta paketet (men paketet kommer aldrig till butiken).

  • Paket skickas några gånger mellan Norrmalm/Södermalm.

  • Paket skickas till Malmö.

  • Paket skickas till Tyskland (!).

Vad detta ska sluta? Ja, den som visste. Ringer till posten och får ett förträffligt servicebemötande: "du får reklammera paketet i Tyskland". De skyller på att postnummret inte finns på paketet, hur de lyckats skicka en avi med korrekt postnummer till mig kan de dock inte svara på.

Ditt paket "rör på sig" åtminstone.
Mitt paket har stått "blixt stilla" sen 31 Aug.

31 jul kl 15:48 Adweb AB, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

Sen dess har inget mer hänt. *tsss*

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Det förträffliga svenska postverket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Ditt paket "rör på sig" åtminstone.
Mitt paket har stått "blixt stilla" sen 31 Aug.

31 jul kl 15:48 Adweb AB, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

Sen dess har inget mer hänt. *tsss*

Det betyder ju bara att ett kollinummer har reserverats av företaget men att dom inte har skickat det ännu. Iaf har det inte inkommit till uppsamlingsterminalen hos posten.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Precis då har inte företaget skickat packetet eller så har det kommit bort innan posten har hunnit registrera paketet.

Hände samma sak för mig hos Komplett dom sa att dom hade skickat paketet vilket inte var sant...
Mycket dålig support och leverans hos komplett handla inte därifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vattenspridarn
Precis då har inte företaget skickat packetet eller så har det kommit bort innan posten har hunnit registrera paketet.

Hände samma sak för mig hos Komplett dom sa att dom hade skickat paketet vilket inte var sant...
Mycket dålig support och leverans hos komplett handla inte därifrån.

När det står så är det antagligen en helg, de skickar på söndagarna, status står som skickad, för det skickas så fort posten hämtar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Jag jobbar på posten så känn er blåsta om ni får ett paket utan innehåll

Permalänk

ska man se på hur många paket posten faktist har hand om osv så är det inte många som faktist försvinner. sen att folkförstorar upp sådant här än de bra sidorna är synd.

tycker det är synd att ditt paket kommit "bort" men iaf.
har varit med om avi's som inte kommit men man knallar dit då man vet att paketet ligger där o sedan så skriver man abra på en lapp att man hämtat det så är de frid o fröjd

sen om det är någon som gnäller på postensanstälda snorpaket så finns det faktist postpoliser om ingen visste det.

Jag har varit med om att seriösa företag gjort felet och skrivit fel address så att pakeket skickas först till en post ort och sedan till en annan då det är deras utdelningsområde men att det var rätt i första början elelr något sådant. en siffra eller bokstav hit eller dit har storskillnad.

sen att folk vill stava mitt efetrnamn med H har jag svårt för även att majoriteten gör det ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

De senaste åren när man beställt något, har man faktiskt kunnat förvänta sig snabb leverans av alla företag jag haft att göra med. Iofs kan jag ju ha valt e-affär med det i beaktande, utifrån andras omdöme om leverans. Ändå känns det som att företagen i allmänhet är bra på att sköta sin del, att skicka. Men POSTEN, de gör ständigt fel! Fler än hälften av försändelserna jag får blir försenade eller värre pga Posten.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att mina paket bara blev sprida mellan centralen och heidenstamstorg i uppsala... Posten ar riktigt kassa ibland

Sedan ar det ju samst att man inte far konpensation nar posten fuckar upp saker, ingen ar ju perfekt sa man vet ju att det hander men da kan de ju iaf konpensera...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att posten fuskar med paketspårningen också. Beställde en spishäll från tretti.se en tisdag och dom skickade den samma dag. Dagen efter (onsdag) fraktade posten den till min närmaste postcentral (Haninge) och därifrån den skulle köras ut. Så långt fungerade allt perfekt.

På torsdag stod den still där och inget händer men på fredag dyker det upp i paketspårningen: "Försändelsen levererad men adressaten ej anträffbar" eller något i den stilen. Mycket märkligt då jag varit hemma hela tiden under denna period.

Ringer då upp posten och undrar hur dom kan ha varit på min adress utan att jag märkt det. Efter att ha blivit bollad runt ett tag mellan olika på posten så kryper det tilllslut fram att dom har mycket att göra och har en backlog på andra paket före mitt att köra ut. Och för att det inte ska se illa ut har de ändrat i paketspårningen så det ser ut som om dom försökt köra ut paketet fast det i själva verket legat hos dom hela tiden.

Jag frågar då när de tänkt köra ut paketet och får svaret i slutet på nästa vecka, alltså över en vecka efter paketet lämnade tretti.se. Verkligen under all kritik och eftersom jag inte kunde vara utan spis så länge så åkte jag helt sonika till postcentralen och hämtade paketet där själv.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
På torsdag stod den still där och inget händer men på fredag dyker det upp i paketspårningen: "Försändelsen levererad men adressaten ej anträffbar" eller något i den stilen. Mycket märkligt då jag varit hemma hela tiden under denna period.

Samma sak har hänt mig med en dator. Stod att jag inte hade varit hemma när de de facto aldrig ens hade knackat på. Skällde ut dem efter noter och paketet kom några minuter senare till min dörr, precis som det var meningen att det skulle.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Jag kan meddela att posten fuskar med paketspårningen också. Beställde en spishäll från tretti.se en tisdag och dom skickade den samma dag. Dagen efter (onsdag) fraktade posten den till min närmaste postcentral (Haninge) och därifrån den skulle köras ut. Så långt fungerade allt perfekt.

På torsdag stod den still där och inget händer men på fredag dyker det upp i paketspårningen: "Försändelsen levererad men adressaten ej anträffbar" eller något i den stilen. Mycket märkligt då jag varit hemma hela tiden under denna period.

Ringer då upp posten och undrar hur dom kan ha varit på min adress utan att jag märkt det. Efter att ha blivit bollad runt ett tag mellan olika på posten så kryper det tilllslut fram att dom har mycket att göra och har en backlog på andra paket före mitt att köra ut. Och för att det inte ska se illa ut har de ändrat i paketspårningen så det ser ut som om dom försökt köra ut paketet fast det i själva verket legat hos dom hela tiden.

Jag frågar då när de tänkt köra ut paketet och får svaret i slutet på nästa vecka, alltså över en vecka efter paketet lämnade tretti.se. Verkligen under all kritik och eftersom jag inte kunde vara utan spis så länge så åkte jag helt sonika till postcentralen och hämtade paketet där själv.

Tips är att gå in på posten.se och skicka ett mail med kolli-id etc. och förklara vad som hänt.

Känns som om det är någon längre ner i ledet som fuskar. Kan vara bra för andra kunder om fusket på detta postkontor försvinner.

http://www.posten.se/synpunkter/synpunkter_do.jsp

Permalänk
Medlem

ja mins i sommaras fick ett telefånummer till post åker
Ingen som svara så någon sin
Jag tog i saken i egena händer
Ja åkt till post åkeriet hämtade
Skrev på pakets på lappen avi,

på paket står min mobil nummer , Men post åkeriet läst aldrig på paket , för de försökt inte äns ringa mig

Stog inte på avi vilken adress äns poståkeriet låg på ,
Ja fick fråga mig fram på ett post ett kontor

Posten fick aldrig dära på skriva lappen
Så posten sökt mig genom en granne , fick han lämna ett medlande i min brevlåda

Lustig posten har ju adressen kan ju skriva ett brev , sicka nya papper skrva på att jag har tagit emot paket

Posten har genom går stora förändrningar

Gjort reklmation över ett paket som usa posten bestäm sig hantera fel lägg på warehous , lång tids parkerning , Hade inte äns valt desa tjänster när sickade betala posten paket , som ska till usa , Tullen som krånglar , en trasig vara , data del strömlådan , Ja fick en ny all fall i från holland ,

Ja sickade paket till usa 25 05 , reklamation gjorde ja 06 27 ,

försöker kräva pengar Om det int ekan hitta paket , all fall 400 kr som betalat i usa posten som strular där Går genom agent i danmark

som skötter svensk post melan usa sverige med danmark Vi i sverige har inte egen post avdelning som tar hand om svensk post i melan usa sverige gör danskarna

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem

Välj en annan speditör och betala mer så är det löst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Jag kan meddela att posten fuskar med paketspårningen också. Beställde en spishäll från tretti.se en tisdag och dom skickade den samma dag. Dagen efter (onsdag) fraktade posten den till min närmaste postcentral (Haninge) och därifrån den skulle köras ut. Så långt fungerade allt perfekt.

På torsdag stod den still där och inget händer men på fredag dyker det upp i paketspårningen: "Försändelsen levererad men adressaten ej anträffbar" eller något i den stilen. Mycket märkligt då jag varit hemma hela tiden under denna period.

Ringer då upp posten och undrar hur dom kan ha varit på min adress utan att jag märkt det. Efter att ha blivit bollad runt ett tag mellan olika på posten så kryper det tilllslut fram att dom har mycket att göra och har en backlog på andra paket före mitt att köra ut. Och för att det inte ska se illa ut har de ändrat i paketspårningen så det ser ut som om dom försökt köra ut paketet fast det i själva verket legat hos dom hela tiden.

Jag frågar då när de tänkt köra ut paketet och får svaret i slutet på nästa vecka, alltså över en vecka efter paketet lämnade tretti.se. Verkligen under all kritik och eftersom jag inte kunde vara utan spis så länge så åkte jag helt sonika till postcentralen och hämtade paketet där själv.

Jag tror mycket väl att det även kan ha varit så att dom ringt för att se om det är någon hemma innan dom kör ut med ett så stort och tungt palet. Så fungerar det i Danmark iaf. Svarar ingen lastar man inte paketet på bilen.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Säljer saker på ebay, skickar man brev skrymmande mellan 500-1000g så ksotar det 171kr O.o vilket är typ $23 och jag tar $25 för frakt

så alla mailar o frågar om jag kan skicka i brev (för de finns fan inget land där det ksotar så mycket om det inte är paket) o ja bara !@#

Permalänk
Avstängd

Posten är företaget från helvetet. Har sålt & köpt saker i ungefär 6-8 år över internet och jag säger bara en sak, det går INTE att räkna på 1 hand alla gånger dom felat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Jag tror mycket väl att det även kan ha varit så att dom ringt för att se om det är någon hemma innan dom kör ut med ett så stort och tungt palet. Så fungerar det i Danmark iaf. Svarar ingen lastar man inte paketet på bilen.

Men som sagt var jag hemma hela tiden och dessutom erkände dom att dom varken försökt kontakta mej eller köra ut paketet.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Speciellt nu på sommaren fungerar posten inte riktigt som det bör. Beror nog på sommarjobbarna.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikeplektrum
Säljer saker på ebay, skickar man brev skrymmande mellan 500-1000g så ksotar det 171kr O.o vilket är typ $23 och jag tar $25 för frakt

så alla mailar o frågar om jag kan skicka i brev (för de finns fan inget land där det ksotar så mycket om det inte är paket) o ja bara !@#

Det beror på att posten inte är subventionerad, till skillnad från många andra länder. Vill du hellre betala portot på skattsedeln så finns det många länder att välja på...

Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske:

Vad händer om t.ex. en sommarjobbare på posten som sorterar paket, och så får han syn på en Playstation 3 som ska skickas vidare. Han skannar inte in paketet utan lägger undan den och denna tar han hem.

Om beställaren spårar kolli.nr så ser han ju t.ex att paketet är skickat från XXXXXXX klockan XXXXXXX...och inge mer.

Vad kan man (posten) göra då?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Måste också klaga på den värdelösa posten.
Beställde nyligen ifrån ebay 2 saker. 1x $15 frakt med flygmail ifrån HongKong. och ett paket som budades med med fedex £40. 3 dagars frakt.

Allt gick hur bra som helst, tills det skulle delas ut. Posten företag kör nämligen ut åt fedex här, dag 4, (3e dagen det lämnat kina egentligen) ringer jag fedex, "paketet kommer idag, det är ute, vänta hemma eller låt en lapp ligga att de kan sätta paketet på trappan"

Så självklart stannar jag hemma. Efter 3 samtal då paketet inte kommit, och klockan hunnit bli nästan 18, märker jag att sidan uppdaterats, "15.00. mottagare ej hemma" i princip, ringer fedex, de har alla mina uppgifter, inget fel alls, men ändå vågade postkillen ta sig en jävla rövare för att hans feta arsle inte orkade leverera paketet.
Paketet med snigelpost kom samma dag, medans fedexpaketet nu får vänta tills måndag, vilket innebär 1 veckas leverans!!! Utlovad tid 3-4 dagar som mest.

Allt detta tack vare posten. Har mailat och kräver dessa på frakten, betalar man nästan 600kr för frakt så ska det hålla måttet med.
Vad anser ni? Har jag rätt att kräva pengarna av posten, som är bovarna i dramat? Fedex lyckades ändå ha paketet i Sverige på 2 dagar, men nu har posten sjabblat till det rejält och ljugit.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MephistoisBlind
Lite offtopic kanske:

Vad händer om t.ex. en sommarjobbare på posten som sorterar paket, och så får han syn på en Playstation 3 som ska skickas vidare. Han skannar inte in paketet utan lägger undan den och denna tar han hem.

Om beställaren spårar kolli.nr så ser han ju t.ex att paketet är skickat från XXXXXXX klockan XXXXXXX...och inge mer.

Vad kan man (posten) göra då?

allt spåras väl, men det förutsätter nog att den som beställt paketen märker att det saknas och anmäler detta.

I och med att posten skannar alla paket och sannolikt har kameror överallt så kan de hyffsat lätt se vart paketet försvunnit.

Permalänk
Medlem

Posten i min kommun svarar aldrig i telefon.

Skulle en gång fråga vars mitt paket håller hus. Nästan alla ggr som jag ringt så hör man hur dom lyfter luren och lägger på direkt. En gång hörde jag hur dom spelade framför datorn i bakgrunden när en svarade.

EDIT: eller så kan det ha varit en film...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MephistoisBlind
Lite offtopic kanske:

Vad händer om t.ex. en sommarjobbare på posten som sorterar paket, och så får han syn på en Playstation 3 som ska skickas vidare. Han skannar inte in paketet utan lägger undan den och denna tar han hem.

Om beställaren spårar kolli.nr så ser han ju t.ex att paketet är skickat från XXXXXXX klockan XXXXXXX...och inge mer.

Vad kan man (posten) göra då?

Herregud!

Du kan lika gärna knalla in på svensk kassaservice som har paketen framme och sno ett, posten behövs inte för det.

Det finns många regler och saker man måste följa, så att bara ta hem det, nää, jobba på posten så får du se.

Anledningen till felskickade paket är främst visuella missar vid sortering (liknande postnummer, läggs i fel bur etc) och det ökar självklart när ovana sommarjobbare ska försöka lära sig.

Vi har sekretessregler och snor du post och blir påkommen, räkna med sjukt höga böter eller liknande, att sno post, oavsett om du jobbar på posten eller inte är MYCKET allvarligt.

Och leverans till dörren med posten går inte längre som privatperson, du måste skicka till ditt företag för att ett företagspaket ska delas ut.
Mindre klumpar och sådant som kan ställas utanför dörren kör man självklart ut också.

Permalänk
Medlem

Poståkeriet här har hand om leveranser till dörren, synd bara att det visar sig nu att drägget som ersätter vanliga föraren, är chefens son och verkar köra lite som han vill. Synd att han ska få betala för det

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz