Billig dator för en Grafiker? (Hjälp)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlgustav
Som han skrev i tidigare poster så har han inte resurser tillräckligt att tillhandahålla två arbetsstationer för detta ändamål.

Det var fortfarande inte ett svar på min fråga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det var fortfarande inte ett svar på min fråga.

Jo?
Varför inte?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Alltså, jag fattar inte riktigt. Jobbar du som grafiker (originalare/artdirektor) som anställd eller i egen firma? 7.000-8.000 tycker jag låter lite lågt för en maskin som skall användas för detta ändamål i ett företag, speciellt i "vår" bransch.

Jag jobbar som grafiker. Jag sätter ihop tidningar och folders åt företag. Samtidigt som jag får göra flygplansritningar!

Jag vill inte lägga ut så mycket av ekonomiska skäl och att det kan bli så att jag inte använder mig av den bärbara i en så stor utsträckning så att det kommer att behövas en allt för avancerad (=dyr) dator!

Jag gjorde misstag med min kamera och sköte en systemkamera som jag orkar inte lära mig eller bära med mig överallt.

Hur som helst! Det blir nog en HP NX9420 C2D 1.83 1GB/100 DVDRW ATI X1600 17#XPH, tror jag!
Eller tycker att den inte är så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Det är TN-paneler på alla laptops, IBM hade en med IPS förr men jag tror inte att den finns kvar, så ingen av skärmarna lämpar sig särskilt bra för grafisk bildbehandling. Jag tycker att du skulle skaffa en Macbook men du hatar ju Mac så då vet jag inte =P

Helt korrekt, vill man ha en riktigt bra skärm så är det antingen Macbook pro eller en IBM/Lenovo med IPS-skärm som gäller. Då blir det dock lite dyrare än budgeten i trådskaparens fall. Såg att IT-service har kvar Lenovo T60 med 4:3-skärm (IPS) fortfarande. Tyvärr verkar de inte ha några T42/T43 kvar, de hade ett gäng sådana tidigare med IPS-skärmar som bara gick på runt 9000:-. Inte lika vass processor etc, men det verkar ju inte vara så viktigt i detta fall. Notera att det är SXGA+ eller SUXGA+ som gäller isåfall, och endast i 15" - XGA och/eller 14" är det inte IPS på.

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Avstängd

Ok, trodde inte de fanns längre, länka direkt till rätt modell o så med så blir han kanske glad hest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Ok, trodde inte de fanns längre, länka direkt till rätt modell o så med så blir han kanske glad hest.

Bra idé.

http://www.itservice.se/dialectit/site_itservice/site_article...

Denna länk ger ingen speciell info om datorn mer än det allra mest grundläggande. Den bör dock ha en IPS-skärm (FlexView på Lenovo-språl) eftersom upplösningen och storleken tyder på det. Jag skulle dock ringa om jag vore spekulant bara för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraram
Jag jobbar som grafiker. Jag sätter ihop tidningar och folders åt företag. Samtidigt som jag får göra flygplansritningar!

Jag vill inte lägga ut så mycket av ekonomiska skäl och att det kan bli så att jag inte använder mig av den bärbara i en så stor utsträckning så att det kommer att behövas en allt för avancerad (=dyr) dator!

Jag gjorde misstag med min kamera och sköte en systemkamera som jag orkar inte lära mig eller bära med mig överallt.

Hur som helst! Det blir nog en HP NX9420 C2D 1.83 1GB/100 DVDRW ATI X1600 17#XPH, tror jag!
Eller tycker att den inte är så bra?

Du jobbar som originalare/layoutare alltså. Jobbar du på frilans eller vad? Det där med ritningarna var ballt!

Jag skulle trycka i mer minne. Minne är mer viktigt än processor i det du (vi) gör. Ingen skillnad om man som du föredrar PC eller jag Mac. Annars kommer den nog göra jobbet alldeles galant. Vet inte hur skärmen är men jag antar att du kör bildredigering på din stationära. För layoutande behövs ingen superskärm (färgåtergivningsmässigt), en god upplösning är ju att föredra förstås så man slipper skyffla paletter dagarna i ända.