Permalänk
Medlem

Vattenkyla gammal dator. Bu eller Bä?

Hej!
Har haft funderingar på att byta chassi, då jag börjar få trångt med plats. I samband med detta så har jag småfunderat på vattenkylning.

Rent rums-temperatur-mässigt. Kommer jag märka nån skillnad?
I dags läget så ligger tempen på runt 28 grader i rummet. (Tror iofs att 22" tft-skärmen är största boven)

Men iallafall. Jag noterade ett "allt-i ett" kit från datorbutiken.
Chassi + kylning för 2350:-

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=H2O-50...

Är det värt att lägga ner dom pengarna, för en dator som består av ett gammalt Socket 478 moderkort?

Jag har iofs uppgraderat lite galet redan innan. (Nytt grafikkort samt 2 gb ram) så jag vet inte om jag i dagsläget har lust att bygga helt nytt. Därav min fråga.

Eller ska man satsa på nåt annat?

Visa signatur

"A train station is where a train stops. A bus station is where a bus stops. On my desk I have a workstation..."

Permalänk

Om ja får gissa så är de nog så där som de kommer sitta sen isf.
http://geizhals.at/img/pix/127961.jpg

Du kommer märka skillnad både tempmässigt och ljudmässigt. Men av de där kittet att döma så är 2500:- i de grövsta laget. Först och främst så är de ganska gamla produkter och kvalité går att hitta bättre samt till mer resonabla priser.

Men sen är de frågan om du bara ska kyla cpu, vilket jag antar.

Men skulle du köpa nytt chassie så tänk över var man skulle kunna sätta radiatorn. Personligen tycker inte jag att sidomontering är särskilt praktiskt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att kyla grafikkortet och cpu.
Nån som kan tipsa om bra komponenter?

Systemet:
S478
Abit IS7-V2
P4 2.66ghz
2gb ddr 3200
Sapphire Radeon X1950Pro 512 AGP

Som sagt, lite skumt uppgraderat.

Visa signatur

"A train station is where a train stops. A bus station is where a bus stops. On my desk I have a workstation..."

Permalänk
Medlem

Du kommer knappast märka någon skillnad på rumstemperaturen.
Vattenkylningen kyler datorn på så sätt att den flyttar värmen från processorn till radiatorn med vattnets hjälp. Värmen åker sedan ut i luften.

Datorn avger varken mer eller mindre värme om den kyls med vatten jämfört med luft.

Vill du sänka rumstemperaturen får du placera radiatorn utanför rummet

Ett annat tips är att mata processor med lägre spänning om det går och eventuellt klocka ner den så den blir svalare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

OK. Lite småtrött när ja skrev. Precis som glemmy säger så förblir rumstempen samma.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare